Gå til innhold
Arkivverket

[#47652] Hvem er foreldrene til Karen Holm f, ca. 1778 d. 1857 i Bergen g.m. Chr. Jørgens

Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Hei!Søker opphavet til Karen Holm f. ca. 1778 d. 1857 i Bergen. Hun ble gift i Bergen i 1796 med enkemann Christian Jørgens. Ved skiftet etter mannen i 1823 er Paul Berle i Bergen hennes laugverge.Kjøpmann Christian Jørgens var født i Bergen i 1766 og døde i Bergen i 1823. Han var gift 1. gang 1790 i Bergen med Pauline Sofie Holm f. 1765 på Brattholmen i Fjell og døde i 1791 i Bergen. Pauline Sofie var datter til gjestgiver Paul Larsen Holm (død 1764) og kona Sofie Brockenhuus Møllerup f. ca. 1731 og død 1772.Om det er en slektsforbindelse mellom Karen pg Pauline Sofie vet jeg ikke, men de kan ikke ha vært søstre.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er flere Holm gift i Bergen, men den nærmeste når det gjelder dette söskenparet er vel Ove Holm og Bendte Catrine pasche: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=4050&merk=4050#ovre>Lenke De ble gift i 1776.En annen mulighet er Tron Holm som gifter seg opp igjen som enkemann i 1787:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei!Takk for tips, men verken Karen eller broren Torkild kan jeg finne døpt i Bergen eller i Askøy. Ei heller kan jeg finne noen Torkild Holm i Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805. Jeg har også prøvd å søkt etter dette søskenparet på Familysearch uten å lykkes. Dermed er jeg fremdeles ikke nærmere noen løsning. Kanskje noen andre som drar kjennsel på dette søskenparet og deres opphav.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kenneth,kan det tenkes at de er barn av losen på Espevær, Ingemar Holm. Det ser ut til å være skifter etter ham også, men da nevnes han Ingemor.Her er han i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11218&gardpostnr=48&personpostnr=768&merk=768#ovre>LenkeHer er skiftene LenkeLenkeLenkeLenkeDette er vel hans 1. ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og takk for tips!Det viser seg derimot at ifølge skiftet etter Ingemor at han og kona ikke hadde livsarvinger, og de etterlot seg derfor et testamente.Dermed var dette et blindspor. Så jeg trenger fremdeles hjelp eller tips til å finne opphavet til Karen Holm.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser jo i FT 1801 en Christian J. sin stemor og heter Holm, kan det være slektskap mellom disse to damene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Kenneth Bratland

I forbindelse med arbeidet av bygdebok nr. 5 for Åsane løfter jeg dette gamle temaet opp igjen. Ved dåpen av Karens eldste barn er hun kalt Amundsdtr.Det er heller ikke noen tilsynelatende forbindelser mellom Christian Jørgens stemor Birte Holm og hennes første mann Trond Holm: LenkeSå nå håper jeg noen kan hjelpe meg med dette problemet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Da har jeg endelig fått et lite gjennombrudd i saken. Karens bror Torkild Holm er i en mannskapsliste fra Bergen i 1800 (Innrulleringssjefen) opplyst å være født 1774 i Egersund. Kanskje noen med lokalkjennskap til Egersund / Eigersund hjelpe meg med å finne Torkild og Karens foreldre.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.