Gå til innhold
Arkivverket

[#47714] Albert Blom Bohre

Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Min oldefar Albert Blom Bohre skal være født i Notodden i 1867. Dette iflg. kirkebok fra Fr.stad for 1913. Jeg har søkt i folketelling, og i kirkebok for Notodden, Bø og Siljan, men uten resultat.Kan noen hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk for svar, men dine dataer stemmer ikke overens med kirkeboken for Fredrikstad Vest i Fr.stad for fødte i 1913.Der er oppgitt at Albert Blom Bohre var tårnsjef og født i Notodden i 1867. Mor var enke Margit Emilie Sandberg, født Svendsen født i Fr.stad 1886. Min bestemor ble døpt Annie

bilete2408. klokkerbod vestsiden kirke_urn_nbn_no-a1450-kb20060404240336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg får ikke bildet i siste innlegg opp !!Nå ser det ut til at det er to som kalles Albert Blom Bore (Pussig !).Han som nevnes i innlegg 2 (her i 1865 sammen med far Eilert (Enoksen) Bore og mor Elen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=220&teljing=ft1865&filnamn=f61103.wc2&amt=11&funnenr=420>Lenke ) inngår ekteskap i Bergen domkirke, først med Anna Josefine Paulsen (9.mai 1893) Lenke og senere med med Johanne Caroline Ferkingstad(21.juli 1898): Lenke . I denne Albert Bore Bloms egen familie (ved FT Bergen 1900 Lenke ), er det ei datter som heter ANNIE !!Det er altså kraftige indisier på en familieforbindelse.mellom våre to Alberter.Koblingen mellom navnet BLOM (fra Telemark) og BORE (fra Jæren/Stavanger) er jo spesiell, og har antakelig sin rot her ved Haugerud ved Heddalsvannet (like ved nåværende Notodden by, - daværende Hiterdal prestegjeld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det står en liten notis i Hitterdalsboka under Haugerud: Albert Blom f. høsten 1813, sønn av kjøpmann Albert Chr. Blom, g. i Hitterdal 8-6-1850 med jomfru Lisabeth Bore, 28 år gml. datter av kjøpmann Enok Bore i Stavanger. Kjøpmannsenke Gunhild Kristine Blom av Skien døde på Haugerud 22-6-1870, 81 år gml. Albert Blom flyttet til Hjelmelandsvaagen ved Stavanger etter å ha solgt Haugerud 12-2-1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Min farmor Annie Blom Bohre var født utenfor ekteskap. Jeg vet hun fikk kontakt med en søster (halvsøster ?) som bodde i Halden. Dette var på 1980 tallet. Min farmor døde i 1991 og etter det jeg har hørt døde søsteren noe senere.link til kirkeboken

bilete2412. dåpurn_nbn_no-a1450-kb20070302660166.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Min farmor Annie Blom Bohre var født utenfor ekteskap. Jeg vet hun fikk kontakt med en søster (halvsøster ?) som bodde i Halden. Dette var på 1980 tallet. Min farmor døde i 1991 og etter det jeg har hørt døde søsteren noe senere. Søsteren het Synøve

bilete2412. dåpurn_nbn_no-a1450-kb20070302660166.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg får fortsatt ikke opp bildene (kanskje min PC ikke fixer det) men har du prøvd å kopiere over en såkalt permanent sidelenke, som du finner på kirkeboksidene ?Dette var da meget kjapt gjort av Carsten, og et bra treff !!! Vi har en soleklar årsak til at BLOM og BORE kombineres.Dersom Albert Blom Bohre i Fredrikstad er sønn av (E)lisabet (Enoksd) Bore og Albert Blom (f.1813), så er han FETTER til sin 9 år eldre navnebror som havnet som skifsfører i Bergen. Dette er vel meget overveiende sannsynelig. (Begge Alberter hadde Enok BORE som bestefar)Men Fredrikstad-Albert hadde tydeligvis oppveksten sin i Stavanger eller i Hjelmeland. (Han har vel kommet dit sammen med sin far som var enkemann) fra 5-årsalderen.Selv om Bergen-Albert ikke vedrører dette temaet, så er det jo en pussighet at BLOM-navnet kommer inn her. Jeg kan ikke se annet enn at Bergen-Alberts ikke-kjødelige onkel i Telemark, ALBERT BLOM, - er årsaken til denne navnebruken. (For her er det vel ingen annen Blom-forbindelse ? !!)Nå gjenstår det å finne dåpen til Albert (f.1867) i området omkring Notodden og eventuelt konfirmasjonen i Stavanger/Hjelmeland omkring 1881.PS: Jeg tror det er slik at Albert Blom (f.1813 i Skien) er sønn av kjøpmann Christopher Albertsen Blom (ikke Albert Chr som i foregående innlegg .) og Gunild Christine Boyesen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er bare ett problem !Det viser seg at Alberth Blom (f.1813) og Elisabet Bore iflg. ”Slægten Blom” (Oslo 1906) IKKE hadde barn !!(NB: Her kan selvsagt forfatteren av boka(Bendix Blom)ha tatt feil, men han har åpenbart gjort relativt grundige undersøkelser.Men det stemmer at paret flyttet til Hjelmelandsvaagen der Albert døde i 1884 (Nr.12 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060518090004.jpg>Lenke ) og Elisabet (NB !!) døde i 1886 ( Nr.4 her Lenke ).Det var nok en noe forhastet konklusjon å fastslå at Albert Blom Bohre (i Fredrikstad) måtte være deres sønn. –Beklager !Nå kunne vi liste opp en rekke spekulasjonsmuligheter, men det er da noe påfallende at det er kun en eneste Albert Blom Bore ved FT1900, - Og han er i Bergen og er 9 år for gammel til å stemme med Fredrikstad-Albert.Det er også påfallende at det er komplett umulig å finne noen Albert Blom Bohre som er født omkring 1867 i kirkebøkene i Notodden-området (fødsel) eller Hjelmeland (konfirmasjon omkr. 1881).Bjørn: Er Albert Blom Bohre også oppført som far ved en annen dåp i Fredrikstad/Halden ?? Hva er forresten en tårnsjef…- Kan det være noe militært ?? Finnes det andre kilder som kan bidra til identifikasjon ??(Men det var da spesielt at datteren skulle hete Annie, da. – Bokstavert på nøyaktig samme måte som datteren (f.1894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Annie var som sagt født utenfor ekteskap og vokste opp hos familien Stubbene i Fredrikstad. Hun hadde et søskenbarn som het Randi Karlsen som var på samme alder. Jeg har snakket med Randi's sønn for å be ham finne ut data om sin mors bestefedre, da en av dem må være Annies bestefar også + at Albert må være Randi's onkel. Håper på snarlig svar derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Annies mor (Margit) var jo nesten bare barnet i 1913 (f.1896 – d.v.s. knapt 17 år), mens barnefaren oppgis å være 29 år eldre. Det hele høres ut til å være en noe tragisk historie. (Nr.60 her: Lenke )Før vi kan komme videre er det nå nødvendig å få konstatert flg. ting: Brukte Annie navcnet BLOM BOHRE gjennom livet ?? På hvilket sted ble dåpen til Randi Karlsen foretatt ? – Og hvem var faddere. Hvor kan det tenkes at Albert kan ha hatt en kirkebokinnføring som kan bekrefte hans identitet fra det vi ser fra dåpen i 1913 ? Er det sjekket opp om navnet ALBERT BLOM BOHRE finnes i andre kilder i Fredrikstad i tiden omkring 1913 ?Siden vi foreløpig ikke har et eneste spor av Annies far etter 1913, så tror jeg at et av alternativene man bør holde åpent, er at farsnavnet som ble ført ved dåpen til Annie i 1913 er feilaktig opplyst. (-Ikke uvanelig ved dåp til barn født utenfor ektekap).Jeg har vært inne på tanken om at den Albert Blom Bore (Skipsføreren i Bergen som var født i Stavanger i 1858) som vi med sikkerhet vet eksisterer kunne tenkes å være faren til Annie. Han visste ganske sikkert at Blom-Bore-navnet hadde sitt opphav på Notodden (Haugerud), selv om han (ganske) sikkert ikke var født der. Men samtidig gjør både alderen hans (ca. 55 år i 1913) og tittelen hans, Taarnsjef, denne tanken svært spekulatv.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hun giftet seg Førde i 1932 og tok tilbake pikenavnet sitt på 60 tallet. Albert er også oppført i kirkeboden i.f.m. brylluppet i Vestsiden Kirke i 1932. Hun giftet seg med Adreas Johannes Førde.Randi Carlsen ble født 08.03.1911 i Halden. Foreldre var Axel Svendsen og Astrid Caroline ..., Den ene Oldefaren var Theodor Arnesen og var gift med Justine Charlotte ..(svensk) OldefarAnnies mor var vistnok garderobedame i Oslo og var født i 1886 og ikke 1996. Hun bodde i Oslo iflg. folketelling 1900.Det er nok en noe tragisk historie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Det kan det meget sansynlig være.Eller det kan være tårnsjef på en bedrift (jeg tenkte på Hydro/Notodden) eller et tårn i.f.b. med en bro. sluse eller hva vet jeg. Har forsøkt å søke på nettet, men ikke funnet noe tilfredsstillende svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg var litt for rask.Med tanke på at vi ikke finner ham i folketelling.Kan han ha vært på sjøen i det tidsrommet, eller bodd i Skien, da det her er store mangler i folketellingen?En annen tanke er at presten har byttet om tallene i kirkeboken????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bjørn har et vesentlig poeng i at Skien-distriktet peker seg tydelig ut !Vi vet jo ikke om Annies far hadde noen tilknytting til Fredrikstad-distriktet utover det faktum at han besvangret Annies mor.Kanskje han f.ex. var tårnsjef på et orlogsfartøy som besøkte Fredrikstad.Men jeg har oppdaget en tilknytting mellom Østfold og navnet BORE. Ei gift mor og ei datter (Inga og Marie Bore) reiser til Amerika i juli 1893: Lenke De har MOSS som bosted. (Hun er tydeligvis ikke enke, men hvor er mannen ?) Kanskje en identifikasjon av dette paret kan bringe oss videre ?? Kan det ha vært en BORE hun var gift med ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

En annen ting som jeg ikke har funnet helt ut av er følgende:Du skriver stadig Bore, men Albert er registrert Bohre.Jeg la inn følgende søketekst på internett: albert blom bohre, haldenog fikk opp noen resultater som jeg forsøker å finne ut av.Det er så langt jeg har kommet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Siste nytt:Annie hadde besøk av sin søster Synnøve? Blom Bohre på sin 70 års dag. D.v.s. 1983.Hun fortalte da om sin far at han på et tidspunkt var utvandret til Cuba og var på plantasje der. Han var også sjømann. Synnøve hadde en datter også, og det er mulig de fortsatt bor i Halden, da jeg får treff på dette på nett.Hun hadde også søsken boende i Oslo.Hun fortalte også om en gammel slekt og viste blant annet kopi av et kongelig segl.Mulig dette er bare røverhistorie, men det er det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den Albert Blom (f.1813), som eide og brukte gården Haugerud (like ved det stedet der industribyen Notodden ble etablert) kommer fra en slekt som omfatter en rekke embetsmenn, kjøpmenn, advokater etc… Albert Blom var selv sønn av en av Skiens rikeste borgere. Han reiste til sjøs i sin ungdom, men gikk i land og ble gårdbruker i Telemark med kone fra Stavanger (eller Bore på Klepp ) som var håndverker-datter. Men iflg. slekts-opptegnelsene var de uten barn. Jeg kan heller ikke se av noen konfirmasjons-lister fra Hjelmeland at de hadde barn.Man kunne jo sjekke skiftet etter Albert og (E)Lisabet (som vel må ha vært omkring 1886 i Hjelmeland ved Stavanger) for å få bekreftet dette. På dette tidspunktet skulle altså vår Albert være ca. 19 år.Dersom Annies far virkelig skulle være en (biologisk eller adoptert) etterkommer av Albert og (E)Lisabet Blom, så dreier dette temaet seg om det jeg vil kalle en genealogisk godbit. Selv er jeg meget skeptisk til dette, men det hadde vært sabla gøy om det skulle stemme.Det er noe i rekkefølgen på navnet ALBERT BLOM BOHRE som ikke stemmer. Personen som vi vet bar navnet (skipsføreren f.1858 som havnet i Bergen), var på farssiden en BORE. At fornavn + mellomnavn ble Albert Blom er forståelig ut fra slektsforholdet til ekteparet i Telemark.Men at en som virkelig påstår å være fra Notodden skulle bære Bohre (Etter ei Stavanger-kvinne i Telemark) som etternavn virker på meg noe suspekt. (Da skulle han i så fall heller hete Albert Bohre Blom !!).Blom-slekta stammer fra Tønsberg/Telemark og særlig på 1800-tallet besatte Blommene en rekke viktige embeter og posisjoner i Norge. (-Faktisk også i Moss, Fredrikshald og Fredrikstad) LenkeNår det gjelder skrivemåten Bore/Bohre, ser vi at de fleste i denne slekta bruker Bore. Dog er det noen som bruker Bohre, men det er ikke noe mønster i dette som er til hjelp i denne sammenheng.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg tror ikke vi skal låse oss opp i Fredrikstad. Jeg tror/vet at Annie's mor bodde i Oslo og kom til Fr.stad for å føde, for så å reise tilbake til Oslo igjen. Dette fordi Annie vokste opp hos en annen familie. Jeg tror derfor ikke at vi finner noe mer om Albert Blom Bohre i Fr.stad. Jeg antar derfor at dette forholdet oppsto i Oslo. Hvis jeg da er riktig informert giftet han seg senere og fikk blant annet en datter som heter Synøve og hun bodde i Halden. Hadde vistnok også en bror i Oslo.Har idag vært i kontakt med noen som kjenner noe til dette her, men kunne ikke si mer for øyeblikket. Skulle komme tibake til meg.Mulig at dette kan kaste noe lys over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Etter å ha studert kirkeboken fra 1913 nøyere kommer jeg til at det ikke står han er født på Notodden, men har bopel på Notodden Salpeterfabrikk. Kan dette være en mulig vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Fra www.frifagbevegelse.no/magasinett/kultur/article2312170.ece:Norsk Hydro-Elektrisk Kvælstofaktieselskab ble stiftet 2. desember 1905 med hovedsete nettopp på Notodden. Notodden Salpeterfabrik ble etablert 9. juli 1904 og satt i drift 2. mai 1905, altså rett før unionsoppløsningen med all den usikkerheten den førte med seg. Likevel maktet selskapet å skaffe utenlandsk kapital til et prosjekt som gav en fabrikk, som var den første i verden som fremstilte syntetisk salpetergjødning etter Birkeland-Eyde-metoden. Marcus Wallenberg hentet kapital fra Frankrike.Utenfor museet, til venstre for inngangen, står en statue i full størrelse av oppfinneren Kristian Birkeland, vel fortjent. Han bandt luftens kvelstoff i den elektromagnetiske lysbue. Og på den andre siden av inngangen, står altså bautasteinen over ingeniører, fagarbeidere og rallare, en av de få der samtlige yrkesgrupper er minnet på samme stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette begynner å bli et realt detektiv-arbeide, og Bjørns oppdagelse om at Annies far står oppført med Notodden salpeterfabrikk som bosted må nok stemme !!!Det er en klar forbindelse mellom NOTODDEN OG EYDEHAVN (Austre Moland ved Arendal) !!! På begge steder startet NORSK HYDROS industieventyr ved begynnelsen på forrige århundre. Og Annies far ser altså ut til å ha vært knyttet til Norsk Hydro. Ved Stokken kapell i Eydehavn ligger Albert Blom Bohre (20.06.1858-26.02.1933) begravet. Han var nok en gammel sjøulk med 2 ekteskap bak seg i Bergen (1893 og 1896, - barn i begge, deriblant ei datter Annie). Han kan nok ha gått på land igjen. I alle fall havnet han i Austre Moland, ble sannsynligvis gift for tredje gang med ei Ingrid 12.07.1883-04.06.1965, og fikk minst to barn i dette ekteskapet (Eyulf 1915 og Øyvind 1924).Men denne Albert er IKKE født i 1867, men står det ikke et spørsmålstegn inne i en parantes ved dette årstallet ved Annies dåp i 1913 ??Navnet Blom Bohre fikk 8 treff i søk på telefonkatalogen, - nesten alle i og omkring Eydehavn. Det kan vel tenkes noen her kan bidra med å enten utelukke denne spekulasjonen, eller eventuelt gå videre på den.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.