Gå til innhold
Arkivverket

[#47714] Albert Blom Bohre

Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg har rettet en forespørsel til en av dem. Har også rettet en forespørsel til Norsk Hydro om de hadde en tårnsjef med dette navnte i 1913 på Notodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet ikke om dette kan virke avklarende, men i bokverket Norges bebyggelse, Aust-Agder, østre del (utk. i begynnelsen av 1950-årene) fant jeg følgende i daværende Stokken kommune (nå Arendal k.):Staksnes eller Pålsodden, gnr. 52, bnr. 38, ligger ved innløpet til Neskilen. Postadr. Eydehamn. Hovedbygn. oppf. ca. 1860 av bindv. i 1 1/2 etasj., 42 m2, 4 rom, kjøk., kjeller. Branntakst 8000. - Eier A/S Arendal Smelteverk. - Leieboer husmor Ingrid Blom Bohre, f. 1883 i Eidanger, foreldre Severin og Anne Hansen, 1911 g. m. Albreth B. B., f. 1858 i Stavanger, d. 1933, foreldre Eilert og Ellen B. B. Barn Synnøve, f. 9/6 1912, Eyulf, f. 26/3 1915, Eiv, f. 16/6 1917, Gerd, f. 8/10 1919, Sunniva, f. 28/11 1921, Øyvind, f. 23/5 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg er nesten sikker på at dette er blink. Dette fordi har har en datter som heter Synøve. Videre at jeg også mener det står et ? bak årstallet i kirkeboken i Vestre Fr.stad.Det blir spennende om jeg får tilbakemelding fra de andre om de kan bekrefte at han jobbet på Notodden i 1913 etc.Takk for alle innspill og hjelp fra dere der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke urimelig at han kan ha kommet til Eydehavn fra Notodden. Arendal Smelteverk startet opp virksomheten i 1913 (om jeg ikke husker feil). Mange av de første tilsatte var folk med industriarbeidererfaring fra virksomheter andre steder. Når familien kom til Eydehavn, vet jeg ikke, men det burde jo være mulig å finne dåpen til noen av barna fra siste ekteskap (+ vielsen mellom Albert og Ingrid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel meget mulig at Alberts tredje ekteskap ble inngått borgerlig. Hvorvidt ektefelle nr.2 døde, eller ble skilt fra ham vet vi ennå ikke, men hun finnes ikke blant gravlagte i Bergen fram til 1911.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til lenken i innlegg 11: Er det helt sikkert at Albert Blom Bohres yrkestittel er tårnsjef? Jeg ser at ordet begynner på T- og at det slutter på -chef, men resten er jo ikke helt enkelt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nr 49 her Lenke (Annies ekteskapsinngåelse i 1932) viser tolkningen av det vi må tro er tårnsjef. Men det er vel ikke utenkelig at kirkebokføreren har gjort sin egen tolkning ut fra dåpsprotokollen i 1913. Har du andre forslag til hva det kan være, Oddvar ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke noe annet forslag - og tolkningen ved Annies ekteskapsinngåelse er nok riktig.Jeg tror i så fall at du er inne på løsningen mht. hva en tårnsjef er i innlegg 16, Iver ('orlogsfartøy').Jeg legger ved en lenke der en tårnsjef-funksjon er omtalt i forbindelse med panserskipet 'Eidsvold': LenkeDet jeg finner litt underlig, er plasseringen av Albert Blom Bohre på Notodden. Kan det tenkes at Annies mor har misforstått hvor han var fra? Det er jo hun som har oppgitt barnefarens navn ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg synes også dette er noe underlig. – Og da tenker jeg på det pussige sammentreffet ved at kombinasjonen av navnene Blom og Bohre nettopp har sin rot i ekteparet Blom og Bore som holdt til like ved det fremtidige Notodden i anslagsvis 22 år (1850-1872), - innenfor rammen av den tiden da Albert Blom Bore ble født.Men ved dåpen av Annie i 1913 så synes jeg (om ikke tydelig) det står Salpeter….Notodden. Med andre ord er Notodden oppgitt som bosted, ikke fordi han skulle ha noen familiemessige forbindelser til stedet, men fordi det var der han holdt til ut fra yrket som taarnchef. Ja, man kan jo lure på om Margit (Annies mor) har fått med seg alle de kompliserte detaljene og plassert dem rett i Albert Bohre Bloms brokete livHan var jo til og med nybakt småbarnsfar i 1913 til ei datter (Synnøve f.1912), på denne tiden og det skulle vært oppklarende å vite om hun er født i Eidanger, Notodden, Austre Moland eller Kristiania ?? For å være helt ærlig, så har jeg ennå ikke lagt tanken helt bort som innebærer at Albert Blom Bohre Lenke egentlig ikke tilhører den familien som han her (i 1865) står oppført sammen med.Rett nok er Eilert Enoksen Bore (bror av Elisabet Bore gift Blom) oppført som hans far ved begge ekteskapsinngåelsene i Bergen (1893 og 1896), men det var da en pussig oppkalling, og det er vel ikke umulig at det er en eller annen adopsjonsproblematikk inne i bildet !! En annen ting er at det ser ut til å være komplett umulig (kanskje andre kan prøve ?) å finne dåpen hans i 20.juni 1858. Konfirmasjonen hans skal være i St.Petri (iflg.ekteskapsinngåelsene i Bergen) i Stavanger i 1871, men den kirkeboka er ikke lagt ut på nettet, så vi vet jo ennå ikke helt hvor letingen skal starte, men det opereres jo med Stavanger som fødested. – (Og det er jo langt fra Heddal.)(Ellers beklager jeg at jeg kom i skade for å skrive Oddvar, ODDBJØRN – Beklager)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det jo uansett en del navneforviklinger, så du er tilgitt!Jeg har ikke funnet Synnøves dåp i Austre Moland/Stokken, så familien har nok flyttet til Eydehavn etter 1912 (men hvorfra?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn! Albert Blom Bohre har fremdeles barn i live. Dersom du sender meg mailadressen din, kan jeg muligens bidra med noen kontaktopplysninger. Send i så fall en melding til Oddbjorn.Johannessen(krøllalfa)hia.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei OddbjørnJeg fikk feilmelding på din mail adresse.Her kommer min: b-angela krøllalfa frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiI Arendal KLOK 1889-1916 finnes dåpen til Synnøve Bore f.9/6-1913 (ikke 1912)side 148Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Finner flere barn døpt og konfirmert i Arendal,men det er avvik fra de årstall som fremkommer i inlegg nr 27 som er hentet fra Norges bebyggelse. Her bør nok Klokkerbok/KB gjennomgåes nøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder opplysninger om fødselsdatoer i Norges bebyggelse, må de tas med en klype salt. Min erfaring er at det er en del feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var altså halvsøstrene (?) Annie og Synnøve like gamle! Annie døpt 22/6 1913 og Synnøve født 9/6 1913.Albert kunne imidlertid ikke være tårnsjef på Notodden og verksmester på Staksnes (det gamle navnet på Eydehavn) samtidig!! Her er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Ikke samtidig, nei. Men Annies dåp skjedde anslagsvis et år etter Margit ble besvangret. Det kan vel tenkes at han var tårnsjef på Notodden i juli 1912, og verksmester på verksmester på Staksnes sommeren etterpå.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har du selvsagt rett i. Men tre måneder etter det var han altså på plass i Stavanger for å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne vielsen 27/10 1912 i Stavanger mellom Albert og Ingrid. Jeg har lett i de skannede kirkebøkene for Domkirken. St. Johannes og St. Petri. De kan ha giftet seg borgerlig (som Iver er inne på i innlegg 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

For ordens skyld.Tårnsjef var ansvarlig for syretårn. De hadde mange av disse på Salpeterfabrikken på Notodden. De var bygget av store stenblokker.De har sjekket på Hydro og finner ham ikke der i Notodden. Mulig han er dratt videre til Vemork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette temaet ser stort sett ut til å ha fått sin oppklaring. Men jeg skulle gjerne ha sett Albert Blom Bohres fødsel/dåp m/foreldre tydeligere dokumentert enn det som fremgår i innlegg 2 og i hans ekteskapsinngåelser i Bergen på 1890-tallet. I innlegg 18 forteller Bjørn om en gammel slekt og kongelige segl etc….Antakelig er det hattemaker-slekten Bore det er snakk om. (Som forgrenet seg også til andre byer, - blant annet Bergen og Moss.) Albert Blom(f.1813) er slik vi nå ser det Albert Bohre Bloms ikke-kjødelige onkel. Med andre ord, - ingen direkte slektsforbindelse. Det bør da foreligge en dåps/fødsels-dokumentasjon på at Eilert Enoksen Bore og Elen Larsdatter er hans foreldre. – Hvis ikke, er jeg fortsatt fristet til å tro på muligheten av at han (på en eller annen måte) kan være sønn av Albert Blom og Elisabet Bore.Så dersom noen skulle ramle over en kirkebok eller noe annet fra 1858 som vedrører dette, håper jeg opplysningen kan komme her. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Siden denne debatten er blusset opp igjen i en ny tråd med utgangspunkt i Elert E. Bore, legger jeg en lenke dit: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.