Gå til innhold
Arkivverket

[#47735] Røberg eller Ryberg - Fleinvær - Stephen Larsen

Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

Trenger litt hjelp til å søke etter Stephen Larsen antagelig fra Fleinvær. Han var gift med Margrethe Nielsdatter Ryberg fra Oldereide og datter av Skipper Niels Hanssøn Ryberg f 1626 og hun er søster til Willum Nilsen Ryberg, gjestgiver på Mjønes i Bodin. Margrethe er født etter 1703. De får sønnen Nils Stephensen Røberg som blir gjestgiver på Reine og gifter seg med Dorthea Bjørnsdatter Ursin datter av Bjørn Baltersen på Moskenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det er noe i opplysningene jeg ikke henger med på, i skiftet etter Stephen Larsen er barna oppført med en annen mor enn Margrethe Nilsdatter (Ryberg), paret Stephen og Margrethe var gift før 1716 (skiftet etter Margrethes mor), og det er ingen sønn ved navn Nils oppført i skiftet etter Stephen.Skifte etter Steffen Larsen, Sørvær i Gildeskål åpnet: 17.04.1752, ektefelle Margrethe Nielsdatter, Sørvær i Gildeskål – Steffen Steffensen, sønn av avdøde, Sørvær i Gildeskål, av tidligere ekteskap – Berith Steffensdatter, datter av avdøde, Sørvær i Gildeskål, av tidligere ekteskap – Lisbeth Steffensdatter, datter av avdøde, Sørvær i Gildeskål, av tidligere ekteskapDet kunne vært interessant å vite hvor du har informasjonen din fra.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

1. Først finner jeg i slektsbok for Skjerstad og litt av Valnesfjord bond I på side 364 fra Oldereid. Datter av skipper, gjestgiver, lensmann Nils hansen Ryberg Margrethe f? g Stephen Larsen Fleinvær. Det mangler dato på Margrethe og Stephen. 2. Bror av Magrethe, Peder Wilumsen Ryberg er etablert som skipper og gjestgiver på Mjønes 3. I Willhelmine Brands Benkestokk bok s 94 og 95 står det om Stephen og i boka fremkommer det et nært slektskap mellom Stephen og Peder Wilumsen på side 94.Men jeg har et missing link her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Unnskyld; lit rot med navn * Margrethe Ryberg(1704?) gift med Stephen Larsen (Av Hvilken slekt? foreldre?) *Nils Stephensen Røberg (f?) gift 1740 med Dorthea Bjørnsen Ursin f 1720 (av Baltzer og Ramsvik slekt og Thommaslekta på Moskenes) * Stephen Nilsen Røberg f.1741 gm Beret Thomeadatter f 1742 (av Benkestokkslekt og arv) * Karen Røberg f 1772 gift med Rasmus Thesen f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Problemet var ikke om Margrethe Nilsdatter var gift med Stephen Larsen, men hvilken kilde som sier at Stephen Larsen hadde med Margrethe Nilsdatter en sønn ved navn Nils.I skiftet i 1716 etter Margrethes mor Maren Jacobsdatter er Margrethe Nilsdatter allerede gift med Stephen Larsen, hun kan da i anstendighetens navn ikke være født så sent som i 1704.For øvrig, i innlegg 3 blandes generasjoner. Peder Willumsen Ryberg på Mjønes var sønn av Willum Nilsen Ryberg på Mjønes som igjen var sønn av Nils Hansen Ryberg. Mens Margrethe Nilsdatter var datter av Nils Hansen Ryberg og broren hennes blir da Peders far.I ”Slektsbok for Skjerstad og Fauske I” s365, er det kun oppgitt at Margrethe var gift med Stephen Larsen Fleinvær: ”Margrethe f. ? , g. Stephen Larsen, Fleinvær”.W.B. ”Slægten Benkestok” s94: ” * Steffen Nielsen Røberg, Handelsmand paa Reine i Moskenæs, Flakstad Prestegjeld, Lofoten, f. 1741, fik kgl. Bevilling som Gjæstgiver sammesteds 6/6 1775, + etter 1801. (S. af Niels Røberg paa Moskenes og Dorothea Bjørnsdatter ”Ursin”.) Steffen Røberg var vistnok nær beslægtet med Fam. Ryberg eller Røberg i Salten; thi ved Skiftet efter Willum Nielsen Ryberg, Skipper paa Oldereidet i Skjærstad, 10/7 1775, nævnes han med Tilføyelse: ”nu boende paa Moschenæs i Lofoedens Foegderi”, ligesom han sees at have opholdt sig paa Oldereidet i 1769. Som ovenfor nævnt fikk han med sin Hustru en del Jordegods i Helgeland, deriblandt 6 Vog i Meløen.”Skifte etter Willum Nilsen, Skipper, Oldereide i Skjerstad, åpnet: 10.07.1775, ektefelle Ingebor Pedersdatter – Jacob Willumsen, sønn av avdøde, 50 år, oppholder seg på gården Oldereide i Skjerstad – Peder Willumsen, sønn av avdøde, Skipper, Miønes i Skjerstad – Hans Willumsen, Sønn av avdøde, 47 år, Skipper, oppholder seg på gården Oldereide i Skjerstad – Willum Willumsen, sønn av avdøde, 29 år, hos moderen, Oldereide i Skjerstad – Maren Willumsdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle Ole Enochsen, Strandaae i Folda – Ingebor Willumsdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle Peder Jochumsen Schjeldrup Røewigen i Skjerstad – Elen Willumsdatter, datter av avdøde, død, 4 barn: Jacob Tronsen, Hos Lisbet Jacobsdatter Taarnvigen i Folda, 13 år – Willum Tronsen, 9 år – Christen Tronsen, 7 år – Berithe Trondsdatter,Hvorfor skulle Stephen være nevnt i dette skiftet om han var sønnesønn til søstera til Willum Nilsen?Her må noen med tilgang til originalskiftet sjekke om Steffen kan være nevnt blant kreditorene, for han sees ikke blant barn og barnebarn. Hvordan får W. Brandt til å lese nært slektskap ut av dette?Jeg finner ingen belegg for at Nils Røberg skulle være sønn av Stephen Larsen og Margrethe Nilsdatter Ryberg.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Beklager jeg blandet pder med hans far Willum. Beklager en gang til fordi Magrete står sist på oppramsingen over hennes søsken. Hun kan være eldre. Av mangel på alder er hun antagelig plassert bakerst. Hennes far gifter seg andre gang omkring 1687 og hennes eldste bror Hans er født i 1689. Jacob i 1691, Willum i 1693, Christen de 1695, Christen dy 1697, Kristen 1699, Birthe 1703.Så hun kan være født tidligere. Når er Stephen Larsen fra Fleinvær født? Når han inngår i arven etter sin 'gammelonkel' kan han kanskje ha bodd på hos han? Omhan har fått arv er vel egentlig ikke så viktig? det viktige er om oppgjøret forteller om dem er i slekt.En liten oppramsing; Nils Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

I følgje manntalet 1701 var Steffen født omlag 1679. I følgje Støver var Steffen yngre bror til Augustinus Larsen på Horsdal (omlag 1675 - omlag 1742) gift med Magdalene Andersdtr som det var skifte etter i 1736. Begge mennene var søner til Lars Andersen i Fleinvær (omlag 1615 - etter 1679), igjen i følgje Støver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Tusen takk til deg også Vet du når Nils Stephensen Røberg er født og hvor? Har han søsken og Hva heter mora. Hvor bodde Nils foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger eide

Er dette den du søker? Har ikke lest alle innleggene. Når kom Niels Stephensen til Reine? I følge skiftet er han gift og oppholder seg på Mårnes, hvis dette er den rette mannen.Støvers nedtegnelser/CD:Skifte etter Stephen Larsen, bonde, Sørvær. Død 1754. Ektefelle Margrethe Nielsdatter Rydberg.Niels Stephensen, Mårnes, fødested: Sørvær Sønn, gift.Stephen Stephensen. Sørvær. Sønn. Berithe Stephensdatter. Sørvær. Datter.Lisbeth Stephensdatter. Sørvær. datter.Niels Hansen Rydberg, Oldereid Skjerstad. Svigerfar.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger eide

Jeg skummet fort gjennom noen av innleggene her og ser at Hansen i innlegg 2, der han har referet til samme skifte, har flere opplysninger enn det jeg finner på min Støver-CD. Kunne ha vært interessant å vite hvor dette med 'tidligere ekteskap' står.Til Kjell: Har du etterkommere etter Niels Stephensen og når de eventuelt er født?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Inger (innlegg 10), referansen er: DIS Salten Slektshistorielag 1997 / Magne Mæle 1999 ”Skifter i Salten” med ref. ”Film: HF1960, Protokoll: 5, Side 283. Skiftet åpnet: 17/4-1752. Internt skiftenr: 5235.”MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Nils stphense Røæberg er i 1740 gift med Dorthea Bjørnsdatter. Nils dør i 1813, men jeg har ikke dato når han er født? De bodde PÅ Bisselvåg og senere Moskenes. De får to barn; Stephen Nilsen Røberg; 1741 - 1801, og Anna Margrethe Stephensdatter Rødberg født? død 1791. Hun er i 1775 gift med Ole Olsen Rist 1742-1798. Han var styrmann Gjestgiver på Moskenes; Dem hadde følgende barn Jens Laurentius 1777, Bjørn Ursin 1787, Kristiane 1788, men jeg har ingen dødsdato på barna eller hvor dem ble av. Dem er alle med på tellingen i 1801. Ole Rist gifter 1793 seg med Anne Johanne Hansen Ravn fra Røkenes I Trondarnes. Dem får barn;Hans Ursin 1793 og Christen Frantz 1794-1819 Anne gifter seg med sin manns nevø Ole Ulrichsen Ristetter mannens død i 1796 og får 2 barn; Olena 1798-1806 og Uldricha Christianne 1800. Før første ekteskap har hun et barn Bjørn Olsen f1787, men jeg har ikke farens navn?Så denne Annne Ravn passer kanskje dagens samfunn; mine barn, dine barn, våre barn og så et privat.Hvor ligger Sørvær? er det endel av Fleinvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert en Elle Christianna Willumsdatter som datter av Willum Stephensen, Gift 1.11.1838 med Carl Jacobsen, f. 2.5.1813 på Ertesvåg, Gildeskål. Jeg har ingen datoer på henne. Mitt spørsmål er: Er dette samme slekta?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Det jeg vet er at denne Nils Stephensen Røberg gifter seg inn i en 'rik 'familie- datter til lensmann og gjetsgiver Bjørn Baltzersen og Anne hansdatter (som arver 'halve' Værøy). Så man kan anta at denne Nils er i fra en etablert familie. Navnet Stehen er et litt uvanlig navn på denne tiden. Men føler fortsatt at jeg mangler 'beviset' på rett forbindelse mellom Røberg og Ryberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Kjetil. Det ville være av interesse å finne ut om Nils Stephensen er bror til Augustinus Larsen for også Augustinus må enten ha giftet seg til rikdom eller selv ha arvet eller opparbeidet seg til den.Augustinus L. var gift med Magdalene Andersdatter og skiftet etter ekteparet viser at de må ha sittet bedere enn vanlig i det på denne tiden. Men jeg har ikke funnet ut hvem de var. Her er en gammel debatt nr 18667 - Lenke.Jeg har ikke funnet mer ut om disse eiendommene, man må ha adgang til svært gamle kilder.Er det mulig at denne Lars Andersen i Fleinvær, innlegg 7, har forbindelse til Benkestokkene? Den sosial status spiller en stor rolle på denne tiden - det er tydelig å lese ut av ekteskapsinngåelsene. Det er også forklaringen på at etterkommere av Stephen Larsen gifter seg til halve Værøy. Stephen er ikke et uvanlig navn i Gildeskåltraktene, det kryr av dem.Når det gjelder Ursinene, så er de spredd over store deler av Nord - Norge og det er en mengde skifter på CD- Salten/skifter under dette navnet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Jeg mangler fortsatt oversikt ove når Stephen kom til Moskenes når giftet han seg og hvilken forbindelse hadde hans familie til familiene til Moskenes.Her er litt info om arven til Anne av Thommas famlien på MosknesANNE HANSDATTER, f 1690, d 1743 i Moskenes sogn. Hustru i Bisselvåg, Moskenes sogn. FÖD. ca 1690 (en gissning) '1715. Dom 21 post Trinit.. introdúcerede Biórn Baltzerssóns Qvinde Anne Hansdaatter'. Buksnes PF451 1704-18 DÖD. 1743 i Moskenes sogn. (skifte 27/9 1743) Vid skifte etter Anne Hansdatter Moskenes i Flakstad, nämns fterlatte Biórn Baltzersen, 3 döttrar Inger, Dorothea og Sara Biórnsdöttre. Silver märkt B:E:S og L:E:R:M (ev. L:Æ:R:M), B:M:S: og A:B:D: B:B:S: og I:M:D:, H:M:R:S:B: og B:D:E:S:, H:L:S: og L:A:D:, Tenn märkt B:B: og A:H:D:, K:R:S: og S:I:D: 1677, Skifteprotokoll HF1982 1730-46 p.5 Jordgods; gården Søerland på Værøy 1 ½ vog, gården Mostad i Værøy ½ + ½ vog leie, gården Norland i Værøy 1 vog, gården Bolle i Buxnes 2 voger fisker landskyld, 3 voger i gården Nedernes på Røst 1 vog fisker landskyld i Flakstad på gården Sørmevold. Likeså Bøe i Borge fjerding skylder 4 pund landskyld. Evjen i Borge landskyld 1 vog og 3 pund fikserlandskyld. Likeledes 1 vog fiskerlandskyld i gården Nederdal i Walberg og Brantzholmen. I tillegg har hun og hennes mann Baltzer allerede overtatt den ene gården på Moskenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Inger Eide: I den grad Steffen Larsen er bror til Augustinus Larsen, kan ikkje Nils Steffensen også vera bror til Augustinus. Det er også kronologiske grunnar til at det er umogleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Angell. Du har rett, det går surr i alle disse Stephen - Nils Stephensen tilhører en senere generasjon.Kan det være lurt åta utgangspunkt i Stephen Rydberg?Han er nevnt i skifte etter Thomas Olsen, skipper og handelsmann, Sandvik. Skiftet åpnet 1784. Han er da gift med Thomas Olsens datter Birgitte Kristine Thomasdatter (f i Sandvik 1743, mor Kirsten Gundersdatter f. 1707).Stephen Rydberg og Birgitte K. Thomasdatter bor i Reine, Lofoten.Er denne Stephen sønn av Nils Stephensen Røberg/Ryberg f ? og Dorthea Bjørnsen Ursin?Er Nils Stephensens far Stephen Larsen, muligens fra Fleinvær gift med Margrethe Nilsdatter Ryberg som ut fra skifte referet i innlegg 2: Skifte i Sørvær i Gildeskål åpnet: 17.04.1752 altså ikke kan være Nils Stephensens mor.Det er ofte lettere å gå bakover enn å begynne tidlig med noe usikkert.Har noen tilgang til skiftene for Lofoten eller andre kilder slik at vi får verifisert Stephen Rydbergs aner?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDet er kun to skifter i Lofoten hvor slektsnavnet Rø(d)berg er nevnt.Skifte etter Dorthea Biørnsdatter, Moschenes i Flakstad, åpnet 26/11 1781. Formue 980-5-1 Gjeld: 193-1-6. Boets innhold: gull, signetring, ditto merket J.L.M / sølv merket: J.L.M.D / O.K og H.R.M / B.O.S.M.N / og mye mer.Arvinger : Bent Elisensen, ektemann av avdødeStephen Rødberg, sønn av avdøde. Hans arv.Anna Margrethe Rødberg, Moschenes i Flakstad, datter av av døde. Gift. Ektefelle Ole Rist. Hennes arv.Det andre skiftet er etter Jens Pedersen Røberg, Skokkelvik i Valberg, åpnet 26/4 1816 Formue 61-3-11. Gjeld: 59-2-11. Arvinger : Boletta Marie Sparboe, hustru av avdødeRachel Pedersdatter, Støbseth i Skjerstad, gift. Enke. ektefelle Jørgen HansenMargrethe Pedersdtr., i Skjerstad. Søster av avdøde, enkeMaren Pedersdtr. Støbseth i Skjerstad, søster av avdøde. Ugift.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger eide

Til Hanne. Fint at du fant disse personene. Finner du Nils Stephensen, uten Rø-/Ryberg nevnt i noe skifte? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg trur det er det følgjande vi må ta utgangspunkt i, som nemnt av Knut Hansen alt i innlegg 2, at det er ingen Nils Steffensen nemnt mellom arvingane i skiftet etter Steffen Larsen i 1754. Har Steffen hatt ein son Nils, er han truleg død før 1754 utan å etterlate seg livsarvingar - dette under føresetnad av at lista over arvingane etter Steffen Larsen i cd-romversjonen er gjengitt korrekt etter den originale skifteprotokollen. I innrulleringsmanntalet 1755 for Gildeskål finst det berre ein Nils Steffensen nemnt, han som er husmann på Lekanger og som det vert skifta etter der i 1764. I 1755 er han 'Over 40 aar'. Når det gjeld etterkomarane etter Steffen Larsen, tek etter mi meining Støver feil - under føresetnaden presisert ovanfor. Referansen hans til Nils Steffensen på Mårnes er 1754, året då det vert skifta etter Steffen Larsen, men altså ingen med det namnet på Mårnes i 1755. Veikskapen ved notata til Støver er jo elles at det for store delar av opplysningane om einskildpersonar og relasjonane mellom personar manglar kjeldetilvisingar. I Skifter i Salten er det ikkje nemnt nokon Nils Steffensen på Mårnes, Fleinvær eller Sørvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kjetil Arntzen

Da er jeg jo like langt.Dog kan ofte den letteste løsningen være den rette og jeg tror nu at han kone er av Ryberg familien, men hvor kommer denne Stephen fra. Og i og med at han gifter seg inn i etablert famlie så må han mulig komme fra etablert familie, men fra hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

I notat på riksarkivet finner jeg; Nils Stephensen Ryberg er sønn av Stephen Larsen. Skipper 1745-51, født Fleinvær. Finner også navn som Sørvær og Mårnes uten at jeg vet sammenhenger. Han var gift med Margrethe Nilsen Ryberg, som var datter av lensmann og skipper Nils Hansen Ryberg (1625?) og Margrethe Ryberg Oldereid.Stephen var sønn av Lars Andersen Ryberg f 1615-1679August Larsen (Horsland) er også sønn av Lars Andersen. Anders heter også Horsland? og død 1736. Han er gift Magdalena Andersdatter Benkestok fra Horsdal i Gileskål. De har en datter Berit Augustdatter gm Ole Mouritsdatter 1705-52 (hans far heter Mourits Holgersen)Far til Magdalena heter Anders Benkestokk d 1672 og hans far er Christoffer Benkestokk f 1579 gm Beret Pedersdatter.Stemmer dette? Igjen leter jeg etter info om denne Lars Andersen Fleinvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.