Gå til innhold
Arkivverket

[#47735] Røberg eller Ryberg - Fleinvær - Stephen Larsen

Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg finner dette i Alf Kils arkiver på arkivet i Trondheim. Jeg er ukjent i området men lurer på hvilken forbindelse det er mellom, sørvær, fleinvær, mårnes, horsland, og oldereid. Mouritz holgersen finner jeg en vd samme navn i Trondheim. Kan det være rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden jeg har vært opptatt av å finne opplysninger om Augustinus Larsen og Magdalene Andersdatter i Horsdal, lurer jeg påliteligheten av det som er funnet i Alf Kils arkiver. Hvem er denne Alf Kil og hvordan er arkivet? Finnes det flere opplysninger der?Mårnes har vært nevnt i debatt 58150: Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen) for eksempel i innlegg 11 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er det noen som vet hvor navnet Ryberg stammer fra? Er det et lokalt navn i Salten eller Gildeskål?Det finnes jo Rybjærg i Danmark, men det spørs om vi må så langt av sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDen eldste jeg har av den slekten er ifølge Skjerstadboken Nils Hansen Ryberg ca 1626 - 1709 På Oldereid s. 365 Bind Ihan skal ifølge tradisjon være født i Beistad (Steinkjær), Var Lensmann gjestgiver og korporal. Maren var hans andre kone. Han ble gift med Peder Pedersens enke og har dermed stor etterslekt i Ofoten også.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for opplysningen i innlegg 30.Er det noen som har funnet ut om det stemmer at Ryberg skulle komme fra Beistad? Jeg kunne tenke meg at det ble laget et eget tema om Nils Hansen Ryberg (ca 1626 - 1709)for å finne flere opplysninger om ham. Siden han skal ha en såpass variert bakgrunn, må man gå ut fra at han kan være nevnt i kilder fra området.Har ikke selv funnet noe om Alf Kil og hans arkiv. Håper noen vet mer om dettte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Alf Kiil var statsarkivar ved Statsarkivet i Trondheim. Ved søk på internett ser jeg at han har etterlatt seg et privatarkiv med diverse emner, mye av dette fra Nord-Norge. En innholdfortegnelse finnes bl.a. på www.ikatroms.no.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Søk på googel etter kai kiil eller kai kiils private samlinger En gjennomgang av hans samlinger har vært til stor berikelse for meg som saler. Han har rundt 140 bokser på Arkivet i Trondheim med poppsamlet og avskrevet stoff fra 'Norlandene' 1. juni 2006 var det 100 år siden Alf Kiil ble født i Målselv i Troms. Kiil omtales som en betydningsfull skikkelse i det norske arkivverk, og var sterkt knyttet til hjemstedet. Alf Kiil tok hovedfag i historie i 1933, og ble året etter ansatt i Arkivverket der han jobbet i en 40-årsperiode i flere statsarkiv og på Riksarkivet. Da Kiil ble statsarkivar i Trondheim i 1954, ble han også den øverste lederen for Statsarkivkontoret i Tromsø som var opprettet som en avdeling under Statsarkivet i Trondheim to år tidligere.Kiil glemte aldri sine røtter, og som pensjonist gjorde han et omfattende arbeid som forsker og forfatter innen nordnorsk historie. Dette gjorde han på bakgrunn av en bevisst innsamling av kildemateriale gjennom hele sitt voksne liv. Noe av dette materialet, kjent som Alf Kiils samlinger til nordnorsk historie, er i dag i Målselv kommunes eie. Materialet er under ordning og katalogisering av Interkommunalt arkiv Troms, og vil bli tilgjengelig for alle interesserte brukere av arkiv.Alf Kiil var også forfatter av den første norske brukerhåndbok om eldre arkiver, 'Arkivkunnskap. Statsarkiva' som kom ut i 1969. Boken beskrives som banebrytende i sin genre.I 1994 var Alf Kiil på reise til Tromsø, og gjestet slekt og kolleger. Denne turen skulle bli hans siste til en landsdel som betydde mye for ham. Alf Kiil gikk bort 29. januar 1995, 88 år gammel. Boken 'Et livsløp blant arkiver', som Liv Mykland m.fl. har utgitt i Riksarkivarens skriftserie, er en beretning om Alf Kiils liv og arbeid, og en heder til ham og det han har utrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for fyldig omtale av Alf Kiil i innlegg 33 og for www.ikatroms.no.i innlegg 32. Der ser jeg at Kiil har stoff fra flere steder som jeg har interesse av bl. a. Østerdalen.Jeg er svært interessert i de slektssammenhengene som skisseres i innlegg 25 - var Augustinius Larsen av Ryberg famile? Han hadde en datter, Margrethe, i følge skiftet etter konen, Magdalene Andersdatter. Margrethe var 24 år da skiftet ble holdt i 1736. Hun var da i gifteferdig alder, men jeg har ikke funnet ut hvor det ble av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for opplysningen om Margrethe Augustinusdatter. Finner at hennes mann Peder Christophersen er død i 1749 hos Arvid Støver, men ikke noe skifte. De har sønnene Augustinus og Anders. Margret Augustinusdatter, Novik død i 1781, 68 år - Permanent bildelenke: LenkeUnnskyld til trådstarter for at dette er noe utenfor tema.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Hvilke kilder kan Arvid Støver ha brukt for å påvise lars Andersen i Fleinvær (Sørvær)? Han er ikke nevnt i Skatte matriklen 1647 eller i tellingen i 1666. I 1666 er ikke gården Sørvær (eller Fleinvær) nevnt, noe jeg har tatt opp i annet tema. Han var også påfallende gammel til å være far til Augustinus og Steffen men selfølgelig absolutt mulig. Har også lest eller hørt at Røberg/ Ryberg stammer fra Beistad og før det fra Sverige. Tror kanskje jeg har 'Googlet' meg fram til de opplysningene. Ellers er det vel ett fjell på svensk side av grensen av Salten som heter 'Røberget'. Navnet synes å ha status da det ble videreført også via kvinnesiden. Min oldefar var Jens Røberg, Ersvik i Bodin. Der var navnet kommet inn via kvinnesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for skiftet etter Margrethe Augustinusdatters mann. Fraværet av dem i skiftene for Salten er forståelig når Novik hørte til Helgeland. Skal se om jeg kan finne skiftet etter Margrethe også, men jeg er ingen mester i å lese denne gamle skriften.Skal vi ikke etterlyse denne Ryberg/Røberg i Beistad? Kanskje kan bygdebøker eller kilder der føre oss videre hvis ikke dette er prøvd tidligere. Må jo kunne finne ut hvor navnet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Kan jeg legge Beitstad/Trondheim inn i stikkord søkeord.Er litt spent på om det er oversikt over steder i arven etter Margrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, legg spørsmålet inn med mulighet for søk i Trondheim også. Det finnes en fortegnelse over uteliggerborgere og vanlige borgere for Trondheim. Husker i farten ikke hva den heter.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til nr.25. Jeg har registrert en Augustinus Larsen, f. 1675 på Fleivær, Gildeskål. Han er sønn av Lars Andersen, født ca, 1615. Augustinus gift med Magdalena Andersdatter, f. ca. 1675 i Fleinvær, død 1742 på Horsdal i Gildeskål. Augustinus Larsen, død 1736.Kan det være denne familien?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Jeg har igjen vært på oppdalgelseferd i Alf Kills arkiver. Finner ferdige mapper og jektefart og skippere og odel fra 15 og 16oo tallet.Kill viser slektsforhold mellom Tommesenfamilien på Moskenes og Ryberg. Han viser til at Ryberg eler Røbegs skrev skriver navnet sitt Rygbergh, og han har tjenestegjort hos lensherre Preben von Ahnen. Kill mener han er av dansk slekt, og viser til hva Ryberg selv skriver. I arveoppgjøret finnes tre tyske bøker. Ved sin død eide han Oldereid, 1/2 våg i Ytre Sk.., 1/2 våg i Stor Misvær og 1 våg i Stolp/Støp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innleggJeg synes dette er svært spennende. Kan du dele noe mer av det du har funnet med oss som ikke kan komme oss til arkivet og Kiils mapper? Er det lov til å fotografere dette stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Svar til (39) Alf Kil sier at Lisbeth Andersdatter var gift med Nils Torsteinsen d 1610. De fikk en sønn Anders Nilsen skipper 1613-1630årene. Lisbeth var gift andre gang med Steffen JonsenSønn av Skipper Anders Nilsen var skipper Lars Andersen som var 86 år i 1701, og bodde da på Espnes i Fleinvær Han var andre gang gift med datter av skipper Augustinus Olsen Hustad. Han hadde barna; Augustinus Larsen f 1675 Steffen Larsen f 1679 Susanne Larsdatter gift med Elias BaltsersenKil sier at Steffen hadde odelsrett til Kjønøya, og hadde jektebruk fra 1737 til 1752. Gm Margrethe Ryberg og skifte etter Margretehe og Steffen i 1752.Kil sier også at skippere på Fleinvær ikke hadde bygdefarsrett men hadde sine faste befraktere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Svar til (39) Alf Kil sier at Lisbeth Andersdatter var gift med Nils Torsteinsen d 1610. De fikk en sønn Anders Nilsen skipper 1613-1630årene. Lisbeth var gift andre gang med Steffen JonsenSønn av Skipper Anders Nilsen var skipper Lars Andersen som var 86 år i 1701, og bodde da på Espnes i Fleinvær Han var andre gang gift med datter av skipper Augustinus Olsen Hustad. Han hadde barna; Augustinus Larsen f 1675 Steffen Larsen f 1679 Susanne Larsdatter gift med Elias BaltsersenKil sier at Steffen hadde odelsrett til Kjønøya, og hadde jektebruk fra 1737 til 1752. Gm Margrethe Ryberg og skifte etter Margretehe og Steffen i 1752.Kil sier også at skippere på Fleinvær ikke hadde bygdefarsrett men hadde sine faste befraktere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Litt oppfølgng av nr (10) Alf Kil sier at Mikkel Tommsen er storbonde på Ljønes og eier 3,5 våg, samtidig er hans sønn Per Mikkelsen eier av 1 våg på Ljønes. Han sønn heter Peder Pedersen og igjen har en følgende barn Ole Pedersen på Strandå i Folden. Peder Pedersen 'Virnal' datter gift med Jens 'Arkilsen' Kirsten gm Nils Hansen Ryberg i Oldereid Denne Mikel er mulig bror av knapeadelsmannen Christoffer Tommesen på Moskenes. Her finner vi et bindeledd mellom Moskenes famlien og Ryberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Til Inger; Trondheim ligger langt tilbake på å få ting på nett. Bla fordi de har flyttet i nye lokaler. Tilgjengeligheten på Kils arkiver og kyst og jektebruk er nylig blitt systematisert. Men her ligger det mange godbiter for slekt og stedforskere i Nordland.I følge Kiil Jacob Wilmsen (Lind) døde i 1695 92 år. Han var jekteskipper i 1633 og hadde ei jekt på 8,5 lester. i 1686 hadde han ei jekt på 14-16 alen. I 1666 lå jekta på Sørvågen (ved Moskenes og Bidskelvåg)med 11 båter. Han var lensmann - og lappefogd i 1640 årene. Eide 14 våger derrav 2,5 våg i Ljånes, 1 våg i Stokland og 1,5 våg i Valnes. Jacob hadde bla en dater Maren Jacobsdatter som døde i 1716 go var ift med skipper Nils Hansen Ryberg. Muig denne Ryberg må ha vært gift 2 ganger. Her finner vi igjen forbindlelse med moskenes og Ryberg/Ljånes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er svært takknemmlig for at du legger ut det du har funnet - Gildeskål mangler bygdebok og derfor er det tungt å finne frem i området. Skiftene er vel det eneste som en har kunnet lete i for å finne slektssammenhenger.Jeg har en del aner i området og skulle ha god lyst til å se Kiils arkiv. Finner du tilfeldigvis noe om om Magdalene Andersdatter gift med Augustinus Larsen i Horsdal, ville jeg bli glad om du la det inn her. Men for å få oversikt bør en nok komme seg til kildene selv.Nevner Kiil Lindslekten i Salten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.