Gå til innhold
Arkivverket

[#47735] Røberg eller Ryberg - Fleinvær - Stephen Larsen

Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest magne jensen

Dette ble jo veldig intresant. Espenes er på Kjeringøy. Kanskje flere steder. Viser til skattematriklen 1647. .'Niels Andersen i Flennuher eiger udj Espenes i Salten fiering 1 w. Vdj Flennuehr ½ w. Besidder det sielff'. Kan dette være bror av Lars.mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Dette ble jo veldig intresant. Espenes er på Kjeringøy. Kanskje flere steder. Viser til skattematriklen 1647. .'Niels Andersen i Flennuher eiger udj Espenes i Salten fiering 1 w. Vdj Flennuehr ½ w. Besidder det sielff'. Kan dette være bror av Lars.mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest magne jensen

Espenes er en gard i Skjerstad også. Lars (Andersen) i Fleinvær er vel den samme somm i 1666 bor i Horsdal hvor han blir (2g ?) gift med datter av Augustinus Olsen (Hustad, nabobygd til Hordal) Hvor hadde forfedrene til Lars tilhold: Lisbeth Andersdatter g m Nils Torsteinsen senere g m Steffen Johnsen, - Lisbeth og Nils sin sønn Anders, far til Lars.Ryberg - dansk avstamning. Steffen sønn av Lars gift med Margrete Nilsdatter Ryberg. Dette var vel Steffens 2 ekteskap. Var barna fra første og hvem var denne fruen.Susana, søster av Steffen, gift med Elias Baltersen, bodde på Kjønnøy hvor Steffen hadde odel. Hvem var denne Elias ?Så litt på siden: Denne fogd boende på Horsdal 'Christen (Christian) Christoffersen, hvor kommer han ifra. I matriklen fra 1647 er han registrert med mange eiendommer, bla 'Strandaa' i Folda, men her bærer han navnet 'Lebuchsen'. Er det samme mann? Lebuchsen er ett navn jeg finner igjen i Folda på Hiertø. Legger ved en link: http://www.tore-nygaard.com/troms/3700.htmMvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Og dette som jeg kopierer fra debatten om Magdalene Andersdatter i Horsdal:'Omkring 1626 sees Christen Jenssønn å ha efterfulgt henne som bygsler av kronens 2 våger i Horsdal; i skatteåret 1626-27 betalte han nemlig førsteårsbygsel av gårdparten. Ennå på det tidspunkt satt 'Enchen i Horendall' som eier av sine 2 våger i gården, i 1628-29 eies de av (skipper) Peder Olssønn (Teiste) og hans medarvinger (hvoriblandt skipper Anders Olssønn Teiste på Sør-Arnøya i Gildeskål'. 'I nevnte gård (Horsdal) som skyldte 6 våger fisk og således var ganske stor efter nordlandsforhold, eide i første fjerdedel av det 17. århundre en Oluf Teiste 2 våger og kronen 2 våger som Teiste bygslet. Han må antas å være død i begynnelsen av 1620-årene. I de følgende år satt enken som henholdsvis eier og bygsler av de nevnte 4 våger i gården. Dessuten eide hun 2 våger i gården Telnes i Gildeskål'.Jeg har ikke sett at noen har funnet ut dette med Teiste i Gildeskål-området.Er det noen Augustinus i Teiste-slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Inger.Om du vil vite noe om Lind-slekta i Salten kan du låne slektsbok for Skjerstad av Gunnar Berg, bind 3, tror jeg, og lese alt om akkurat medlemmene av slekta. Noen nærmere beskrivelse, fra skifter e.l., finner du ikke der, bare personer. Stamfaren til denne slekta var kremmeren Willum Linch/Lingh i Arnøya i Gildeskål, som av noen antas å ha kommet fra Skottland eller øyene i vest. Sønnene -som vi vet om - Jacob og Hartvig kom begge til Leivset i Skjerstad, ble gift og etablerte seg der. Jacob ble lensmann, jekteier, gårdbruker og hadde gjestgiveri. Slekta har vært ganske dominerende både i indre Salten og ute i Bodø-distriktet, og ellers i Nordland. Når jeg vet såpass mye er det fordi jeg er en ættling etter begge brødrene! Forøvrig kan jeg jo si at bygdebokforfatter Terje Gudbrandsson for tiden arbeider med gårds- og slektshistorie for Skjerstad, som jo nå er en del av Bodø kommune. Her nevnes Jacob Willumsen Lind ofte. At slektsnavnet ble Lind antar jeg kom av at Saltværingene fikk trøbbel med den -antakelig - engelske uttalen av navnet.---Ellers kan jeg jo også si at jeg IKKE har funnet at Augustinus Larsen eller hans kone er nevnt i Slægten Benkestok av Wilhelmine Brandt.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.