Gå til innhold
Arkivverket

[#47754] Jon Kjelgaard fikk sønnen Ole med enke Marte Hansd. i Enebak i 1786 i Vik-eie.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ole Jonsen døpes i Enebak 12 aug 1786 med foreldre Jon Kjelgaard og enke Marte Hansdatter.Ole konfirmeres i Enebak i 1800 fra Wiig-eie.I FT 1801 bor Ole med mor og stefar under Wiig.Ole bor på Kvernstuen under Wiig når han gifter seg 13 jun 1807 med Ragnhild Svendsdatter på Børter (tjenestejente? finner henne ikke i FT i Enebak).Ole og Ragnhild døper sønnen Hans 22 nov 1807 i Saugstuen under Wiig.Kjenner noen til denne familien.Finner ingen Kjelgaard i Enebak eller sognene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Under Kjellgård i Enebakk bygdebok III står det: 'JON Kjellgård er nevnt i 1786. Han fikk da sønnen Ola med enka Marte Hansd. Jon var trolig den samme som JON KOLBJØRNSEN, 51 år i 1801 d. 1836, 87 år, g 1791 m Gunhild Marie Kristensd. ca. 1759-1836. De hadde visstnok ikke barn sammen.'Jeg har lagt ut navneregister med lenker til kirkebøkene (den riktige siden) for alle konfirmantene i Enebakk fra 1736-1806. Se etter der om du kan finne dem. http://nr-norge.blogspot.com/Jeg har flere avskrivninger på PCen som ikke er publisert, så du kan gjerne komme tilbake med flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Finner en Jon døpt 9. jan 1752 med far Colbiørn Kielgaard. Om Kolbjørn står det bare at han tok over plassen etter Halvor Kjellgård. Han hadde barna Jon f. 1752 og Elisabeth f. 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Blant vielsene er det to muligheter: Colbiørn Olsen giftet seg med Marte Einersd. 28.12.1747 og Colbiørn Wilhelmsen giftet seg med Sire Syversdatter 25.06.1750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I perioden 1749-54 var det Kolbjørn på Kreppa, Svarterud, Kielgaard, Honæs som fikk barn. Han på Svarterud var det sannsynligvis ikke for han fikk barn før og etter Jon og Elisabeth (døpt 3.3.1754) Colbiørn Vilhelmsen fikk Halvor døpt 11/8 1750.Colbiørn Olsen Honæs fikk Peder døpt 23.02.1749. Han finner jeg ikke på Hunes i bygdeboka for Enebakkneset.Ser jeg på ekstraskatten 1762 finner jeg Colbjørn Villumsen på Vestby og Colbjørn Olsen på Svarterud.Jeg vil derfor tippe at Colbjørn Villumsen/Vilhelmsen er den du skal se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Kari. Tusen takk for fantastisk flott informasjon! Jeg tror du har rett - jeg finner en Wilhelmsen som fadder når Ole Jonsen døper sine barn i Aker. Han hadde kanskje kontakt med fars-slekten selv om han var 'uægte'. Jeg skal sjekke mer i 'blogspoten' dine i morgen. Dette var til stor hjelp. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Kari.Jeg tar imot tilbudet om å komme tilbake med nok et spørsmål.Jeg har nå trålet kib etter enken Marte Hansdatter - hvor hun var født og hvem hun hadde vært gift med. Ifølge FT skal hun være født rundt 1747. De jeg har funnet har jeg eliminert - de er fremdeles gift med respektive ektemenn i 1801.Jeg finner henne gift igjen 5 nov 1791 med soldat Hans Olsen - de er under Vik i 1801.Jeg sitter igjen med en 'Mari' Hansdatter Sagstuen konfirmert i 1861. (Sagstuen ligger vel også under Vik? Marthes sønn Ole var i Kvernstuen under Vik da han giftet seg i 1807 - og hans sønn Hans er født Saugbakken.)I FS finner jeg en Marte Hansdatter gift 1780 i Enebak med Tarald Olsen Tingsrud - de får ifølge FS sønnen Hans i 1781. Jeg finner verken vielsen eller dåpen i skannede kib - heller ikke Tarald eller Hans i FT 1801.Har du noen formening om at dette kan være rette Marte?Enebak er et nytt område for meg - setter stor pris på det fantastiske arbeidet dere presenterer på nettet.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I ekstraskattmanntallet for 1762 finner jeg to ugifte Marte Hansdatter, den ene datter på Kåterud, den andre tjenestejente på Gevik. Det er bare en med det navnet som er døpt på den tiden. Hun er datter av Hans Fugli (plass under Ersrud, Enebakkneset nå Fet). Denne familien flytter til Kåterud og blir brukere der. Foreldrene heter Hans Nielsen fra Teig (Enebakkneset) , ”ca. 1704-65, ble g 1739 m Margrete Hansd. ca. 1713-89. Barn: Marte, Kristoffer f 1739 på Fugli, Anders 1745-48, Anne f. 1747, gift m Halvor Andersen (se Skura (plass u Kåterud)), Kirsti f 1749, g m Gunner Enersen Sikkebøl, se Skura, Hans Persen, d på Kåterud 1761, 78 år, var vel far til Hans Nilsen. Bror var Kristen Ulsrud og søster kona til Lukas Ersrud.)”Du får se om det er noen faddere som kan knyttes til personene ovenfor. Alternativt ser det ikke ut til at hun er døpt i Enebakk før 1754.Jeg har slekt på både på Skura og Teig. Det siste langt tilbake i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen, Kari. Jeg skal sette meg ned med alt jeg har fått fra deg i morgen - dette var fantastisk god hjelp å få. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.