Gå til innhold
Arkivverket

[#47769] Utflyttede fra Tysnes - innflyttede til Askøy (Laxevog) ?

Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Er det mulig å finne utflyttede fra Tysnes og innflyttede til Laksevåg i perioden 1845 - 1863 ? Jeg tenker også på fattigstyreprotokollene i Tysnes fra 1845..... og barn født utenfor ekteskap.... De vil vel bo hos mor og hun trenger muligens understøttelse ? Tenker spesielt på ugift mor Sisilie Halvorsdatter som i 1845 får sønnen Torger Torgersen med Torger Paulsen på Flygansvær. Hvordan kan jeg finne ut mer om disse ?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror kanskje det kan være utflyttingen hennes du finner som post nr.2 side 351. Det ser ut som om hun flyttet til Avaldsnes pr.gjeld våren 1850.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk Rune, men den Sisilie som flyttet til Avaldsnes, flyttet fra Askøy i 1850 ? Hun fikk Torger i 1845 på Tysnes, datteren i 1847 på Askøy(Laksevåg) og så deretter til Avaldsnes i 1850, for så å gifte seg i Askøy i 1863? Det var mye flytting ..... Men det kan jo selvsagt være denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Bente.Den flyttingen jeg viste til i lenken i innlegg nr. 3, er hentet fra Tysnes kirkebok. Der står det at hun flyttet til Aveldsnes i 1850. Gårdsnavnet Skorpen er knyttet til flyttingen. Hva het datteren som ble født i 1847?, jeg sitter med avskrift av kirkebøkene for Askøy. (ikke inn og utflytting) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(5): Datteren het Ana Carine, født 2. des. 1847, Cecilie hadde da opphold på Lille Damsgaard. Om det er samme Cecilie så spriker uansett alderen noe - den Cecilie som flytter til Avaldsnes er 21 år i 1850, mens Cecilie som gifter seg med Erik Knudsen i 1863 står oppført med alder 30 år, og i 1865 er hun plutselig 46 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror nok likevel at det er samme jenta. Da hun fikk barn i 1847, het barnefaren Erik Andreas Knudsen, men om han er identisk med den Erik hun giftet seg med i 1863, vet jeg ikke. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Er Skorpen gård i Askøy prgj. ? Rune, kan du se om de ble boende på Laksevåg, eller om de flyttet andre steder. Dette med at alderen spriker så mye, gjør at jeg blir litt usikker. Men ved giftermålet står det jo at hun er født på Tysnes. Var hennes navn vanlig i dette området på den tiden? Hvis alderen stemmer, regner jeg ikke med at hun fikk barn som gift...... Kanskje vi får vite mer om vi finner en evt. konfirmasjonsdato til datteren Ana Carine f. 1847 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1865 finner du fire bruk med navnet Skorpen på Onarheim i Tysnes. Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift 692 11 453 1ste Onarheim Tysnæs Skorpen 441 1 693 11 453 1ste Onarheim Tysnæs Skorpen* 1 696 11 453 1ste Onarheim Tysnæs Skorpen 442 1 697 11 453 1ste Onarheim Tysnæs Skorpen* 1Der er gode bygdebøker som dekker disse gården i bygdebok for Tysnes bind IV (Skorpo). Jeg vil anbefale deg en tur på Hovedbiblioteket i Bergen, evt. for å låne boka hjem.Vedr. Ana Carine så bor hun i alle fall ikke hjemme i 1865. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om dette kan være dødsfallet til Erik i 1897. Han står her oppført som Andreas Tefre, men vi vet bl.a. fra Fattigmantallet at han het Erik Andreas Knudsen Tefre. Han er i alle fall født i Sunnfjord i 1818.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for engasjement, Rune! Så de flyttet altså inn til Bergen.... Kanskje det også er mulig å finne hennes begravelsesinnførsel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Bente.Jeg har prøvd å finne Cecile død, med ulike stavemåter, men uten resultat. Jeg klarer heller ikke å finne noe mer om sønnen Torger eller datteren Anne Carine. Har du noen ledetråder ang. disse to , som kan tyde på at de levde opp? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei! Torger vet jeg resten av historien om . Han giftet seg i Tranøy 12. nov. 1866 med Lorentine Bergitte Angrimsdatter fra Sollid i Lenvik. Torger har i 1865 kommet seg til Lenvik og bor på Gibostad og er bakersvend. i 1875 er familien registrert både i Lenvik og i Bergen (han som baker). De er i Bergen en tid, men i 1876 er de tilbake i Lenvik og Torger døe på Bjorelvdal i Lenvik 18.09.1883. Lorentine gifter seg på nytt og dør 28.02.1895 på Bjorelvnes i Lenvik. Torger og Lorentine fikk 2 døtre, Kaia Augusta f. 1867 og Karoline Bernhoft i 1872. Kaia kom tilbake til bergen hvor hun gifter seg med byggmester Johan Olai Bergesen. De fikk 3 barn sammen og Kaia dør i Geble Pedersens gt. 33 den 3. juli 1906. Min nøtt var at jeg ikke visste noe om Torgers opphav, visste heller ikke noe om noen søsken, eller halvsøsken. Men jeg tror du har funnet den rette moren her.... går det an å få nærmere utskrifter fra fattigprotokoller, tror du ? Litt spennende å få litt mer 'kjøtt på beina' om personene man leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vil anta at du kan få svar vedr. fattigprotokoller og fattigmantall om du gjør en henvendelse til Statsarkivet i Bergen. Jeg har forøvrig sett igjennom konfirmasjonene i Askøy mellom 1860 og 1865 uten å finne Anne Karine. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det har jeg ikke sjekket, da jeg ikke vet om han flyttet med sin mor, eller ble værende på Tysnes. Men du finner det kanskje blant de skannede kirkebøkene her i Digitalarkivet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker igjen. Holder på å gå gjennom skannede kirkebøker for Tysnes for å finne en evt. konfirmasjon der....... Ved giftermålet står det at han ble vaksinert 8. oktober 1860. det kan jo kanskje være en hjelp også, hvis man bare visste hvor han bodde da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette er vanskelig! Nå har jeg sjekket konfirmerte og vaksinerte i Tysnes og Askøy (det som ligger på nettet) uten hell. Jeg har også sett på kirkebøker for Avaldsnes for å se om Cecilie fikk barn der - uten hell. Noen gode råd nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hva med å sjekke innflyttede til Lenvik. Han må jo ha flyttet dit en gang før 1865. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Joda, har gjort det - uten hell. Det var visst ikke over alt man var så svært nøyaktig med registrering av slikt. Lenvik museum har flotte databaser av mye på 180-tallet og jeg har brukt de fleste. Hvordan reist folk nordover i denne tiden ? De jobbet kanskje på båter ? Er det i det hele tatt mulig å finne ut noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er da giftemål til Torger Torgersen og det står at han har opphold, trur det er Tømmervik, sjå pkt. 24 ? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2911&idx_id=2911&uid=ny&idx_side=-244>LenkeHer er innflyttinga til Torger, heilt på toppen, den viser til attest fra Fana. Like under han finner du kona sin innflytting. LenkeHer er utflytting fra Fana til Bergen, sjå pkt. 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.