Gå til innhold
Arkivverket

[#47769] Utflyttede fra Tysnes - innflyttede til Askøy (Laxevog) ?

Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Takk Oddvar. Tiftermålet til Torger på Tranøy har jeg, men dette andre var nytt. Er det innflyttingen til Tranøy du henviser til i innlegg 25 ? og utflytting fra Fana pkt. 6, hvilket årstall er det ? Jeg får også opp begravede i Tranøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De giftet seg i november 1866, innlegg 25 viser innflytting for de begge i september 1866 og der vises da til attest fra Fana i 1864, denne viser da utflytting til Bergen, som igjen vises i mitt innlegg 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er verdt å merke seg at Torger Torgersen ved utflytting fra Fana til Bergen 1. mai 1864, kaller seg Hovland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye. Kan det være noen innflyttingsattest inn til Fana også. Han brukte ikke navnet Hovland seinere, men han var jo født på Hovland i Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk, Vigdis! jeg har også forsøkt innflyttede i Fana uten hell! Vi vet at han ble konfirmert der i 1861, bosatt på Fana Spinderi, og at han bodde der da han flyttet til Bergen i 1864. Kan det være at han var pleiebarn hos noen i Fana før han ble konfirmert, og at han derfor ikke ble registrert i innflyttingsprotokollene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten er absolutt til stede, som andre muligheter, dessverre. Problemet med flyttelistene i kirkebøkene, er vel at de, etter min erfaring, ikke ble like nøye ført som de andre listene. De fanger ikke opp alt. Om han ble sendt til Fana som pleiebarn, burde jo dette også vært fanget opp i lista, strengt tatt. Det som står i anmerkningene under konfirmasjonen hans, kan muligvis tyde på at barndommen hans har vært mer strabasiøs, enn 'normalt'. Kanskje har han vært en del på flyttefot, byttet skoler etc. For den saks skyld kan han ha blitt boende hos bestemor på Hovland en stund, og deretter kommet til Fana.Hvis det er viktig for deg å finne ut hvor han vokste opp, kan et forsøk med å lete i skoleprotokoller, være en ide. Da må du vel henvende deg til Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Selvsagt er det en mulighet at han ble værende på Hovland en periode, de var husmannsfolk på plassen Skorpo (hvis jeg har forstått bygdeboken rett), og der far det mye armod. Når det gjelder skoleprotokoller har jeg ulike erfaringer om disse ble levert til statsarkivene, flere kommune er har beholdt dem selv, eller har ikke fått ordnet dem i noe register. Men, det er bare å jobbe videre, så får vi vel se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gransket en oldemor som ble født utenfor ekteskap 1858, i Østfold. Ved dåpen bodde hun sammen med moren, også ved vaksinasjonen et halvt år senere, ved folketellingen 1865, og som konfirmant. For meg var det viktig å finne ut av oppveksten hennes, som de nålevende visste svært lite om, og jeg var heldig å finne ut av det i disse kildene. Din sak stiller seg annerledes, dessverre.Jeg har i noen saker vurdert å finne skoleprotokoller, men har så langt ingen erfaring med disse. Lykke til i ditt videre arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 34: Nå har ikke jeg bygdeboka, men oppfatter gardene Skorpen og Hovland som ulike og selvstendige garder. Sier bygdeboka at Skorpo var plass under Hovland, så er vel Skorpo noe annet enn garden Skorpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dy har delvis rett! Skorpo/skorpen var både en uavhengig gård og en husmannsplass under Hovland. Disse folkene kom fra siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.