Gå til innhold
Arkivverket

[#47770] Etternavnet Liljendal

Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Da sitter jeg fast igjen. Har nettop funnet en av mine aner som heter Petter Liljendal. Dette etternavnet har jeg aldri hørt før, men kanskje er det noen andre som vet noe om dette etternavnet? Selve problemet er jo hva hans far kan hete, jeg tviler sterkt på at det kan være Lilje...Har fundert på om det muligens kunne være et gårdsnavn, men når hans datter Anne Bergitte Pettersdtr. f.ca. 1812 gifter seg i 1840, står det Petter Liljendal, Sælvog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Hvis det er den samme familie, så står det i Alstahaug kirkebok på søsteren Marie Christine født ca 1815 i SVERIGE, gift 11 juni 1837 i Stamnes kirke med Lars Michelsen Botne, men Martha Johanna født i Sælvågen, gift 7 okt. 1841 i Alstahaug kirke med Erich Dybfest Andersen, Laddingen. Far på begge: Petter Liljendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Fra Norsk etternavnleksikon av Olav Veka, finner vi Liljedal og Liljedahl, men ikke Liljendal. De to første er gardsnavn fra m.a. Vik i Sogn. Også i dansk og svensk. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Fandt nettopp i Alstahaug kirkebok, døde 1845, side 195 no. 22: Ole Johan død 23 des. 1844, begravet 12 jan 1845 i Stamnes kirke, 11 år gammel, far Liljendal , ? ægte. Kanskje et står mer da han ble døpt ca 1833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Liljedahl er ikkje eit gardsnamn i Vik; namnet kom dit med Apollonius Liljedahl / Lilliedahl som kom frå Danmark på 1700-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei til Aase. Jeg viser bare til boka 'Norsk etternavnleksikon' der det sår som ovenfor nevnt. Det hente vel at garden ble kaldt etter 'mannen' like vel som 'mannen' etter garden. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Ailin,Hvis du kunne vært litt mindre krypisk i ditt innlegg, så kanskje man kunne hjulpet deg litt på vei mot en oppklaring. En Liljendahl-familie er godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Ailin: I 1801 bor det i henhold til folketellingen i Høyvogen på Rødøya en familie som består av Hans Eberthard Linjendahl, 32 år og i første ekteskap, hans kone Aasel Pedersdatter, 35 år og i andre ekteskap (jeg vet en del om hennes aner), og deres sønn Eberthard Hansen Linjendahl, 1 år gammel. Etternavnet er feilskrevet i folketellingen; det skal i henhold til kirkeboken for Rødøy være Liljendahl. Jeg har funnet to barn til født i Rødøy, Petter Martinius, f. 1801, og Anna Sophia, f. 1805. Det er skifte etter Hans Liljendahl i Høivaagen i 1843, og der nevnes enken Aasel og sønnene Ebert og Petter, samt datteren Ane, som er gift med Petter Jacobsen, Dalen i Meløy. Dessuten kan jeg nevne at i henhold til de militære rullene for Rødøy var Hans Liljendahl født i Bergen.I henhold til folketellingen i 1865 er Petter Liljendahl gårdbruker og selveier på nedre Sørfore i Meløy.Kan Petter tidligere ha bodd i Selvågen? Selvågen ligger på Rødøya, ikke langt fra Høyvågen, så det er slett ikke umulig.Det er muligens skifte etter Petter Liljendahl, etter 1865 og sikkert før 1900, men jeg har ikke det relevante bindet av Svein Edvardsens skiftesamling. Det er kanskje noen som har det og kan finne ut om din ane (Anne Bergitte Pettersdtr.??) er datter til den Petter som bor på Sørfore i 1865.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. I Bergen bodde Eberhard Lilliendal og hustru Sophie Schaar. De hadde disse barna: 1. Ingeborg Marie, f. 1765. Hun ble gift i Kvæfjord, og hadde flere barn. 2. Dorothea Helena Gerharda, f. 1767. 3. Hans, f. 1769, og det kan vel være han som Jan har funnet på Rødøya. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

I FT 1801 bor også Dorthea Ljendal 38 år gammel (= Dorothea Liljendal)på Sælsøevigen i Rødøy: LenkeFinner ingen skifter etter noen Petter Liljendahl i Meløy eller Rødøy mellom 1811 og 1920 (i Svein Edvardsens bøker)mvhTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Etter mine notater kom den svenske hattemaker og kvakksalver Petter Liljendal, f. ca 1781 i Stockholm, til Selvågen i Leirfjord sammen med kone, Berit Marta Pettersd. Ålberg, f. ca 1788, og to barn, Anna Birgitta, f. ca 1812 og Maria Kristina, f. ca 1815. Fra 1816 til 1833 døper han 7 barn som alle dør unge, unntatt Marta Johanna, døpt 1816. Kona Berit Marta døde i 1847, og Petter Liljendal døde i 1857 i Selvågen. Se Svein Edvardsens Skifter fra Alstahaug/Stamnes.Halvard L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Takk for all hjelp! Det eneste jeg vet er at Petter Liljendal er far til Anne Birgitta, hun er født i 1812 Sælvog. Hun giftet seg med Elias Olsen f. 1792, Meisfjorden i 1840. Anne Birgitta skal vistnok ha et 'uekte barn' før hun giftet seg med Elias.Petter Liljendal og kone er fadder på Anne Birgitta og Elias sitt barn, Beret Anna i 1846. Her stopper mine spor, pga etternavnet til Petter, som nevnt tidligere kan han neppe hete Lilje til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Jan, har også vært inne å sett på den Petter Liljendal som du har funnet boende i Sørfore i Meløy. Men problemet her er at den Petter er født i 1801, og da kan han vel umulig ha en datter som er født i 1812 (Anne Birgitta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Da har jeg fått lest og sortert all den informasjonen som jeg har fått i fra dere. Eva og Halvard, det ser ut som dere har funnet den rette Petter Liljendal, tusen takk!Må bare rette på en ting som jeg har skrevet tidligere, har ikke funnet Anne Birgitta registrert som født i Nordland, men regnet ut i fra hvor gammel hun var da hun ble gift, at hun måtte være født i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Denne Petter Liljedal var en hattemaker som det riktig nevnt kommer fra Stockholm. Han drev også med kvakksalveri og en meget stor rettsak på han der han ble beskylt for å ha kurert en dreng. Saken varte i hele 4 år drev det blandt annet var en megnde vitner i saken, den finnes omtalt i tingboken for Helgeland.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Svein!Kunne godt tenkt meg å lese om dette, er det utgitt mange tingbøker for Helgeland?Mvh Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Så da vil det si at saken om Petter Liljendahl er spredd i forskjellige tingbøker, ikke i bare en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene D. Tømmerberg

Hei Ailin! Jeg har også P. Liljendahl som en av mine aner, via datteren Marta Johanna. Fant ut at hun var født i Vefsn i 1816. Ser ut til at familien måtte ha kommet til området på den tida, siden søsteren Marie var født i Sverige i 1815. Vet du forresten hvor hans kone kom fra? Jeg har vurdert å fortsette letingen i Sverige, men vet ikke hvordan en finner slekt hos søta bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Irene!I følge de opplysningene som jeg har fått så er kona til Petter, Berit Marta Pettersd.f.ca. 1788 i fra Ålberg i Sverige (se innlegg 13).Blir straks vanskeligere å lete etter slekt i Sverige når man ikke er kjent med verken kilder eller gode søkesider. I tillegg så begynner man jo å komme ganske langt tilbakers i tid, og jeg vet ikke hvordan folketellingene har fungert der. Men skulle jo tro at Petter m.fam. skulle finnes i en eller annen utflyttingsliste, så er vel kanskje lurt å starte der. Legger til en lenke som jeg åpnet for å finne gode søkesider i Sverige, har såvidt begynt å bli kjent med sidene, men som du vet, alt tar tid. LenkeSiden vi søker på samme slekt, så burde vi jo ta kontakt med hverandre om vi skulle finne noe. Om du har opplysninger om flere av barna til Petter så er jeg veldig intrissert i det :)Hilsen Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene D. Tømmerberg

Hei igjen! Jeg har forresten utdrag, som jeg har fått fra en felles slektning (det er trolig tingboka),fra en rettsak ang. vår felles Petter... Kan ta kopi og sende den til deg om du er interessert? Jeg har ikke noen opplysninger om de øvrige barna hans. På ei webside til Kåre Hasselberg står det noe om Petter under 'Forhør av fremmede' Hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er du sikker på at Berit Marta Pettersdatter er født i Ålberg Ailin ? Har lest innlegg nr 13 og det kan vel også være etternavn ?Nå er ikke jeg kjent med alle steder i sverige, men på sockensøk på Anbytarforum finner jeg ikke noe Ålberg. Finner heller ikke Ålberg på kartet. Hva med Ålborg i danmark ? Bare en tanke.Ser på Anbytarforum så er det Liljendal i litt forskjellige skriveformer. Hva om dere legger innet spørsmål på et av disse stedene: [url="http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/63384.html?1157486884>Lenke eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Irene!Det utdraget kan jeg veldig gjerne tenke meg! :) Min e-post adr: larsailin@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.