Gå til innhold
Arkivverket

[#47807] Etterlysning: Til Jostedal fra garden Sperstad/Dalen/Smedsmo i Skjåk

Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Har følgende opplysninger som leder til spørsmål.Det starte med min tipp oldemor:Gunnhild Syversdotter Sperstad Født: 16.12.1852 Sperstad, Skjåk Død: 9.3.1934 Åsestølen, Åsen, JostedalVar datter av Syver Østenson (1811-1871) og Anna Pedersdotter (1806-1883) i Dalen under Sperstad i Skjåk.Gunnhild giftet seg 29.6.1874 i Jostedal med min tipp oldefar:Sjur Olson Krokgjelet Født: 20.11.1839 Krokgjelet, Åsen, Jostedal Død: 11.6.11876Gunnhild hadde også en bror, som bodde i Vigdalen i Luster, men som utvandret til Amerika i 1899. Etter det jeg kan se har han mange etterkommere i USA, og han het:Syver Syverson Sperstad Født: 13.2.1844 Sperstad, Skjåk Død: 1.4.1919 Dane Co., Wisconsin, USAOpplysninger over er hovedsakelig hentet fra Gards og ættesoge for Luster Band 4 og 5. Noen detaljer er hentet fra Ættebok for Skjåk, samt folketelling 1865 og lister over gravlagte i Skjåk 1865-1893.I folketelling 1865 for 0513 Skjåk, finner jeg Syver Østenson (1811-1871) og Anna Pedersdotter (1806-1883) samt nevnte barn på gården Dahlen. I Ættebok for Skjåk finner jeg dem under Smedsmo, men her mangler Gunnhild. Bror i Vigdal med fødselsdato stemmer imidlertid.Selv har jeg opplysninger som jeg har fått fra nær slekt om at foreldrene til Syver Østenson (1811-1871) var Østen Syverson og Anna Andersdotter i Dalen, uten at det spesifiseres med årstall, og uten at jeg garantere de siste opplysningene eller at jeg selv klarer å finne dem.Spørsmål blir som følger:Er det noen der ute som kjenner opphavet og eventuelt videre slekt bakover for Syver Østenson (1811-1871) og Anna Pedersdotter (1806-1883) i Sperstad/Dalen/Smedsmo i Skjåk? Er dette en og samme gård? Finnes det andre kilder for Skjåk som er lett å få tak i? Tips taes i mot med takk!Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Sperstad er ein gard på Reppen i Skjåk, Dalen i Dalom s. s. og Smedsmo meiner eg er eit lite bruk i Dalom (Dalom var fyrst husmenn under oppsitjarane på Reppen, som t.d. Sperstad). Så; nei, dette er ikkje same gard.Var ikkje Gunnhild gift andre gongen med ein Søren Andersson Åsestølen?Anne Pedersdotter var iallfall fødd 8.3.1807 (har eg i notat etter bestefar min) og gift fyrste gongen med Ola Amundson Hånsnar (1806-1839)Opphavet til Anne og Syver, veit eg ikkje, Ættebok for Skjåk oppgjev det ikkje - og då vert det litt vanskeleg, men kanskje ikkje umogleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk til Atle for innlegg!Det stemmer:Gunnhild ble gift andre gang 21.6.1860 med Søren Andersson Åsestølen (22.11.1860-24.9.1943)på Røisum, Åsen i Jostedal. (Gards og ættesoge for Luster, Band 5 Jostedal)Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Andre gongen Gunnhild gifta seg, var det i 1880?Veit du noko meir om lagnaden til syster hennar, Oline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg fann noko: Oline Syversdotter døydde den 12.7.1869 på Smedsmo, ugift. Ho hadde sonen Hans med ein Peder Hansson Slålien (Bøverdalen, Lom). Hans var fødd 18.12.1864 i Bøverdalen (sjå vedlagt bilete) då var Oline busett på Åmoten i Bøverdalen (eller Åmot i Skjåk?) ho er iallfall heime i 1865 med sonen ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60513&gardpostnr=219&personpostnr=1492&merk=1492#ovre>Lenke) Hans er hjå morbror Østen i 1875 (

bilete2425.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei Atle, og takk for flere innspill!Beklager først at jeg skrev feil årstall på vielsesdato for andre ekteskapet til Gunnhild med Søren. Det riktige skal være 21.6.1881 i følge referanse som nevnt tidligere.Når det gjelder Oline vet jeg svært lite, bortsett fra at 1865 tellingen for Skjåk også nevner sønnen hennes som da er 1 år gammel. Denne sønnen finner også jeg i 1875 tellingen på Smedsmo, der de begge bor hos bror til Oline, Østen Syverson født i 1840. Takk for utfyllende opplysninger om dette.Når det gjelder denne broren Østen som er født 2.10.1840, er det en kar med dette navn fra Smedsmo med samme fødselsdato som utvandrer til Amerika i 1889 sammen med kone nr 2, Eldri Olsdotter som i følge Ættesoge for Skjåk er født 19.1.1935. Fødselsato på utvandringslisten er imidlertid 1940, men sikkert samme person. Samme liste viser også en Syver Østenson som nok er sønn av Østen 1840 fra første ekteskap, og som utvandret noen år tidligere i 1886, 20 år gammel. Det stemmer bra med Ættesoge for Skjåk som oppgir fødselsdato 27.7.1866. Han er ugift.Utvandringslisten fant jeg på Skjåk kommune sine sider:www.skjaak.kommune.no/asset/5218/1/5218_1.xls Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Sorry ble litt for ivrig! Oline var selvfølgelig død i 1875 og levde følgelig ikke hos broren, men sønnen hennes gjorde det.Mva Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

HeiTakker for den siden. Det er en del navn i fadder feltet som kanskje forteller meg en del. De virker kjent i forhold til en del notater jeg har fra en annen kar i slektenDu er kanske flinkere en meg til å tyde kirkebøker..Hva står det foran Sperstad første linje i foreldre feltet.Hadde du kunnet ta en titt på fadder feltet også, klarer å lese noe av det?Står det Anders Fransen Tofte, Peder .... Holemark dy, Lars...... ......., Anne Olsdotter Forberget?, Marit Hansdotter......., Anne Pedersdotter Holemark.Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!'Anders Fransen Tofte, og Peder Pedersen Holemark d. y. Lars Erlandsen Skeagerødegaard, Anne Olsd: Forberget, Marit Hansd. Korsveien, Anne Pedersd. Holemark.'Har du notatar, så legg gjerne inn informasjon her om dei, det kan vere du sit på informasjon som kan gjere det lettare å finne opphavet til Syver Østenson og Anne Pedersdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Sjølv om det kan vere farleg å dra for raske konklusjonar, så kan det vere ein mogleik at Anne er i slekt med desse frå Holemork, sidan Peder-namnet ser ut til å gå att der - og at to av Holemork-folket er nytta som fadrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei og nok en gang takk!Notatet jeg snakker om er i form av et slektstre, laget for en 10-15 år siden, kanskje eldre. Jeg har til nå utelatt oplysningen om Anna Pedersdtr sine foreldre fordi jeg antar at det er en feil der. I dette treet nevnes ikke Anna med farsnavnet, og faren blir oppgitt å være en Hans Christensen Dalen. Det blir jo feil for vi har jo fastslått at hun heter Pedersdotter, med mindre det kanskje er snakk om en stefar. Uekte barn eller mor gift flere ganger? Moren til Anna oppgis å være Anna Olsdotter Dalen, og det var det navnet jeg kjente igjen fra fadder listen (Anna Olsdt). Det oppgis ikke noe årstall på disse personene.I fadder listen var det også en Marit Hansdatter som kanskje kan relateres til Hans Christensen. Dersom det er snakk om en stefar, så kanskje hun er en stesøster? Det er vel stort sett det jeg har.I og med at farsnavnet ikke oppgis i dette treet, så kan jo det tyde på at han som har arbeidet med det heller ikke har fått det til å stemme.Skal se om kilden min kanskje sitter på flere opplysninger som han ikke har oppgitt, for treet i sin helhet slutter med denne generasjonen i alle ledd.MvhBjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Her er konfirmasjonen til Syver iallfall, konfirmasjonen til Anne kan nok også finnast i same klokkarbok!

bilete2444.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Komentar til vigelse for Syver og Anna.Ættesoge for skjåk sier riktignok 1.3.1839.Du påstår 11.3.1839.Dersom du kan strekke deg til 11.3.1840 så er vi enig?MvhBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Komentar konfirmasjon Syver Østenson.Er det 29 Juni 1811 som er oppgitt som fødselsdato?Ættebok for Skjåk har 26.9.1811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Vi er enige, dei vart gifte den 11.3.1840 (eg har sett i miss)Syver vart konfirmert den 18.6.1826, og 29.6.1811 er oppgjeve som 'alder', dvs. fødselsdag. Ættebok for Skjåk kan sjølvsagt vere feil, men det får vi sjå når dei scanna kyrkjebøkene for 1811 kjem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nei no serru! No såg eg over mitt andre eksemplar av Ættebok for Skjåk, og der har bestefar ført inn at Syver er son til:Østen Syversson Ekre og Anne Andersdotter Dalen. Om desse står dette i Bygdabok for Lom, bind 3 - under garden Ekre, side 206:'4. Østen f. 1774. Gift 1802 med Anne Andersdotter f. ca 1778 på Dalen i Skjåk. Ho var komen til Synstnes som tenestejente i 1801. Det er uvisst kvar dei budde.'Heile familien til Østen står i bygdaboka - foreldra heitte Syver Olsson og Gunnhild Østensdotter.Andre opplysingar (v. bestefar): Østen Ekre f. 2.3.1774. Anne Andersdotter Dalen, f. 16.4.1778 - uekte, foreldra var Ragnhild Kristensdotter Lund og Anders Jonsson Hjeltar. Før Østen og Anne fekk Syver, fekk dei ei jente med namn Gunhild, døypt 25.8.1805. Som foreldra til Anne Pedersdotter har han skreve: Per P. Dagsgard og Anne J. Langleite.-Kan denne 'Per P. Dagsgard' vere 'Vass-Per' som kom frå Dagsgardsøygarden?-Kan denne 'Anne J. Langleite' vere ei dotter før ekteskap til Jakob Johannesson Langleite (f. 1760) og Anne Olsdotter Hove? Denne Anne er iallfall f. 28.5.1785.Ved fyrste oversyn finn eg korkje Anders Jonsson Hjeltar eller Ragnhild Kristensdotter Lund i Ættebok for Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Her er fyrste giftarmålet til Anne Pedersdotter (noko som styrkjer mi tru om at 'Vass-Per' var far hennar) den 27.11.1829:

bilete2456.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Skal si du er produktiv ut i de små timer...!!! Her kommer det gullkorn på løpende bånd.Du refererer ofte til bestefar ser jeg?Er du selv av denne slekten, eller var han en slik slektsguru som man som oftest finner et eksemplar av i en hver bygd?Bygdebok for Lom: Hvem er forfatter og hva verkets fulle tittel?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Jau, eg er nok mest produktiv seint på kvelden, eg! Jau, eg gjer det - det er mest han som har opplysingane som kjem i tillegg i mine ættebøker for Skjåk. Han heitte Jon Kolden, og var forfattar for 'Bygdabok for Lom' - eit firebindsverk der dei tre fyrste er utkomne, og det siste bindet skal koma før sumaren i år - dette siste er om Bøverdalen over Flåklypa (Øvre Bøverdalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei igjenDette første ekteskapet til Anne Pedersdotter sier du styrker din tro på at faren hennes var ”Vass Per”. DVS Per P Dagsgard. Hva er det som gjør at du er styrket i troen? Det er riktig nok en Peder Dagsgardsøygard som er forlover, men det er vel ikke faren, eller er det fordi navnet hennes er Dagsgardsøygard?Bruken av Per og Peder forvirrer meg litt. Nå er jeg ikke noe ekspert, men er det sånn at Per og Peder brukes om en annen på samme måte som f.eks Lars og Laurits, og at selv om hun kalles Pedersdatter så kan faren hete Per?Er det noe spesielt med ”Vass Per” siden han har fått dette kallenavnet?MvhBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Nei, eg kan ikkje veta sikkert om dette er dotter til Vass-Per, men det kan tyde på det. Eg er i Lom, og har ikkje mine ættebøker her, så eg må nok legge Vass-Per-saka på is til eg kjem til Trondheim etter påske. Men; Vass-Per revolusjonerte iallfall vatnar-vatn-systemet i Lom og Skjåk, ved å bruke eit primitivt vater. Eg er ikkje så inne på det tekniske, men han var iallfall noko av eit geni på dette, og gardbrukarane i Lom og Skjåk på denne tida hadde nok mykje å takke Vass-Per for, for at dei fekk sikrare tilførsel på vatn når sumaren vart turr.Bruken av Peder og Per går om ein annan. Den vanlege uttala er 'Pær'. Men dette er ikkje konsekvent. Min oldefar (far til Jon Kolden) heitte _Peder_ - i både skrift og tale. Så kven av dei som heitte Peder og Per, veit ein vel ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.