Gå til innhold
Arkivverket

[#47807] Etterlysning: Til Jostedal fra garden Sperstad/Dalen/Smedsmo i Skjåk

Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Kanskje det er på tide å engasjere seg med Skjåk slekten min igjen, nå når det er kommet flere kirkebøker.Jeg finner Anne Pedersdotter døbt 8.3.1807. Se bilde!Er det samsvar med dette og de spekulasjoner som er gjort tidligere?Noe mulighet til å tyde for meg? Det meste er greit, men enkelt ord som jeg ikke får med meg, dermed mister jeg helheten.Feltet Helt til Høyre hva er det?Mvh Bjarte Hesjevoll

bilete3504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!'do [ditto; 8. mars] - Peder Pedersen og Anne Jacobsdatters s: Inderster i Øyberget Pb: fød Den 4de Martz. Fadd: Ole Dagsgaard, Lars Skiager, Ole Aamodt, Margrethe Skamser, Anne Hyrve, Marit Larsdatter Skamser - Anne - 7de Maj:'Namna til foreldra stemmer, og det er i rett ende av Skjåk-bygda - elles er det fadrar frå Dagsgard, så det lovar godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Får begynne med en slags oppsummering da. Dette er hva vi har så langt:Gunnhild kom til Jostedalen fra Skjåk sammen med broren Syver, og giftet seg 29 Jun 1874 i Jostedalen med Sjur Olson Krokgjelet. Gunnhild og Ole fikk en datter Anna som sammen med mannen Ole Halvorson Hesjevoll blir mine oldeforeldre.1 Gunnhild Syversdatter Sperstad, 16 Des 1852, Sperstad/Smedsmo, Skjåk - 9 Mar 1934, Åsestølen, Åsen, JostedalHennes foreldre var fra Sperstad/Smedsmo? og het:2 Syver Østenson Dahlen 29. Jun 1811, Skjåk - 15. Mai 1871, Smedsmo/ Sperstad, SkjåkGift 11. Mar 1840, Skjåk med3 Anne Pedersdotter Dahlen 4. Mar 1807, Lom - 2. Mai 1883, Smedsmo/Sperstad, SkjåkGunnhild sine besteforeldre på farsiden (foreldre til 2):4 Østen Syversson Ekre b. 2. Mar 1774, Ekre, SkjåkGift 1802 med5 Anna Andersdotter Dahlen 16. Apr 1778, Dalen, SkjåkGunnhild sine besteforeldre på morsiden (foreldre til nr 3):6 Peder Pederson (Dagsgård)?7 Anne Jacobsdotter (Langeleite)?Gunnhild sine oldeforeldre på farfar side (foreldre til nr 4):8 Syver Olson Ekre 1741, Nistugu, Synstnes, Lom - 1803, Ekre, Synstnes, LomGift 1768, Lom med9 Gunnhild Østensdotter Elvesæter 1750, Elvesæter, Lom - 1813, Ekre, Synstnes, LomGunnhils sine oldeforeldre farmor side (foreldre til nr 5):10 Anders Jonson Hjeltar11 Ragnhild Kristensdotter LundGunnhils sine oldeforeldre på morfar side (foreldre til nr 6):12 Peder ? ?13 ? ? ?Gunnhild sine oldeforeldr på mormor side (foreldre til nr 7)14 Jakob Johannesson (Langeleite)? 176015 Anne Olsdotter (Hove)? 28. May 1785Så har jeg også noen tipp oldeforeldre til Gunnhild (oreldre til nr 8):16 Ola Syverson Nistugu 1696, Uppigard, Sulheim, Lom - 1771, Nistugu, Synstnes, LomGift 1738, Lom17 Synne Torsteinsdotter 1702 - 1780 Det er vel I første omgang forfedrene til Gunnhild sin mor (3) Anna Pedersdotter Dahlen som er av interesse. Har hennes foreldre (6 og 7) uten datoer, og antageligvis også henne besteforeldre på mor siden (14 og 15).Dernest mangler vi en del på forfedrene til Gunnhild sin farmor nr 5 Anna Andersdotter Dahlen. Her har vi også navn på Anna A sine foreldre (10 og 11), men mangler i første omgang datoer.Dersom jeg ikke husker feil så fant vi en del av Gunnhild sin farfar slekt (8 og 9 ) og (16 og 17) i bygdebøker for Lom, men måtte vente på neste bind.Det vet vel du alt om? Er siste bind kommet?Det ble nok kanskje litt uoversiktlig ovenfor. Dersom du synes det er enklere med forfedre bok for Gunnhild, eller eventuelt et tre (pedigree), så kan du få det dersom du oppgir en e-post adresse. Det blir i så tilfelle på Engelsk.Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Kan dette være vigelsen til Peder Pederson (6) og Anne Jacobsdotter (7)? (Tall referer til sammendraget over i innlegg 31)Tror det er 27 Des, årstallet er i allefall 1803.Har som vanlig problemer med å lese alt, så håper du trår til med en fulstendig tolkning.Mvh Bjarte

bilete3509.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

'Dec: 27de - U:K: (ungkarl) Peder Pedersen Aanstad og P: (pige) Anne Jacobsdt: ib: (ibidem) Caut: (Cautionister/trulovarar) Ole nordre Aanstad og Iver ib:'Eg fann dette notatet i Ættebok for Skjåk: Johannes Olsson Langleite g. 20.10.1752 med Marit Jakobsdotter. (dei får borna Brit 1.1.1753, Ola 12.4.1754, Jakob 26.6.1757-19.8.1759, Jakob 3.8.1760 og Marit 22.2.1764) Denne Jakob d.y. her er kanskje far til Anne Jakobsdotter som kom til Dagsgardsøygarden. Anne Jakobsdotter f. 28.5.1785, uekte fødd - med mora Anne Olsdotter Hove (dpt. 18.8.1748)Alle desse datoane må sjekkast, og ættesambanda og, for dette er notat etter bestefar min. Det kan godt vere at dei fleste datoane er dåpsdatoar, og ikkje fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Punkt 4: Ekre ligg i Lom.Punkt 6: Peder Pedersson er kanskje her i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f10514&gardpostnr=198&personpostnr=2878&merk=2878#ovre>Lenke Her er han jammen i Wikipedia og! Lenke Det er kanskje Peder som er fødd her: Lenke - sjå nederste til venstre.Punkt 7: Anne Jakobsdotter er iallfall her i 1801: Lenke noko som stemmer bra med kausjonistane og bustaden i 1803. (Sjå også førre innlegg)Punkt 8: skal vere Nistugu Synstnes, Lom og Ekre, Lom (Nistugu Synstnes var ein gard i Synstnes-grenda, Ekre er også ein gard der - som er anteke å vere ei vidareføring av Nistugu - 'nedre stugu')Punkt 9: Ekre, Lom.Punkt 10:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Kan ikke annet en å takke for interessen.Setter stor pris på at du tar deg tid til dette.Skal sette meg ned nå og se hva du har kokt i sammen.Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei!Tror jeg må få en oppklaring vedrørende lokalisering av en del garder før jeg gjør flere feil. Du har delvis svart på noe før, men jeg tror jeg trenger å få det inn med teskje....Var det slik å forstå at både Sperstad og Smedsmo er garder i/under Dalen?Er Dalen en gard eller område?I og med at Skjåk før 1863 var en del av Lom Prestegjeld er det litt vanskelig for meg å avgjøre ut i fra kirkebøker og 1801 telling om en gard ligger i Skjåk eller Lom.Hva med følgende garder?Er Dagsgard og Dagsgardsøygarden samme gard, og er det Lom eller Skjåk?Øyberget, Ånstad, Langeleitet og Hjeltar, er det i Lom eller Skjåk?Elveseter er vel i Lom, men er det som ligger på vei ned fra Sognefjellet (Bøverdalen?), der det er en turiststasjon eller lignende?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Har du ikkje fått somna enno du heller?Sperstad er ein gard som ligg i Reppen (grend) i Skjåk. Dalen er ein gard i grenda Dalane - som var ei rydningsgrend, som vart husmenn under gardar i Reppen - som t.d. Sperstad. Smedsmo er eit bruk i grenda Dalane/Dalom - dei fleste bruka var nok kalla Dalen til dei fekk sine noverande namn.Dagsgard er ein gard i Skjåk, som ligg i nærleiken av sjølve Skjåk-gardane (som bygda har namn etter) Dagsgardsøygarden er eit bruk som sikkert var ein eigen gard før svartedauden, men som etterpå vart teke i bruk av Dagsgard som ei hamnelykkje, og seinare vart husmannsplass og seinare eiga bruk. Alt i Skjåk.Øyberget, Ånstad, Langleite og Hjeltar er alle i Skjåk.Elvesæter er i Lom - ja - det er det som ligg på veg ned frå Sygnefjellet, ja - med Sagasøyla som turistattraksjon - den var meint å stå framom Stortinget, men vart liggjande på lager i maaange år, til Åmund Elvesæter fekk hand om søyla og sette ho opp på garden sin i Bøverdalen.Atle, som skal leggja seg no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Synes jeg ser en Johannes Langeleite.Forstår det slik at den døbte er understreket Jacob?Årstallet er i allefall 1760, og dåpen før denne ser ut til å være i August.Står det ingen ting om hvem som er mor?

bilete3516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Johannes Langlettes Drgbr(drengebarn/gutebarn) Jacob, Fad. Sølfest Hørve, Christen Løkre, Ole Dagsgaard, Anne Langlette, Kari Skamser.Nei, det står ikkje anna enn faren sitt namn - så ein må finne ut kva for ekteskap Johannes var i i 1760, noko som sikkert var med Marit Jakobsdotter. Gifte 26.10.1752: Lenke 'Soldat Johannes Olsen Langlettet og Marith Jacobsdaatt - Caut: Ole Thoresen Bøje og Povel Fle[o?]chøe' (Pål Flekkøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hopper litt tilbake til Anna Andrsdotter Dalen (nr 5 innlegg 31).Dette skal vel være dåpen hennes i 1778. Står det ikke noe slikt som; 16 april, Ragnhild Christensdotter Lunds uægte barn Anne.....Anders Joensen Heltar.Fadderene der må jeg gi tapt....

bilete3524.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Her har vi vel Anna Andersdotter Dalen sin vigelse med Østen Syverson Syntenes. Har problemer med å tolke dato. Dette er i 1802, og en av de forgående vigelser er 27/12 den neste er 29, også hva? Den neste der igjen er 27?Cautionister er Hans Syntenes og Thor.Går ikke lenger på Østen sine forfedre, de står det mye om i Bygdabok for Lom.Anna derimot skulle vi hatt litt mer om.

bilete3525.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Tilbake til Peder Pederson Dagsgaard.Hvis far kan være Peder Østenson Lund.Kan dette dette være Peder Østenson i 1801.Skal forsøke med nok en lenke håper det fungerer.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dåpen til Anne: 'Ragnild Christensdatter Lunds uægte barn Anne aflet med Anders Joensen Hielter Fad: Arne Lund, Gregorius Ramstad, Anne ibd. Eldri Lund, Marit ibd' Ingen dato registrert, korkje dåp eller kyrkjegang.Vigselen: 'Novb: 19de - U.K: Østen Syverson Synstenæs og Pig: Anne Andersdtr. Dalen Caut: Hans Synstenæs og Thor ib:'Dåpen til Anders: 'dito (2.2.1748) Jon Andersen Schriens Drbr. Anders Fadr Gregorius Sogloug Johanes Krogen, Hans Hovind, Magrethe Brech, Anne Bøye' Schrien er vel det same som Skriden. OM dette er den same Anders'en - så er han fødd der i Skriden, og så komen til Hjeltar som tenestkar og sidan til Hørvemoen som husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Han er vel den samme som omtales under Lund i ÆfS side 156?Her heter han imidlertid Per Østenson født 22/2- 1758, død 1828 (stemmer med alder 44 i 1801) og er gift med en Torø Isaksdotter Hole 19/11-1758.Eller er jeg på villspor nå?Bjarte tar kveld, biffen venter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg har innskreve '+ E7 II 121' - altså eit born til etter dei 6 som står i ÆfS bind I - så står det eit born i bind II, side 121 - eg har ikkje dette bindet føre meg no, men skal freiste å få gjort eit oppslag.Dette kan nok vere far til Vass-Per, men vi burde vel sjekke litt meir for å vere sikre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nei, men kanskje i eit mindre opplag? Dei får no tak i det om dei fjernlånar... Bind II er fortsetjing på ættesoga - med folk fødde etter 1900. (og litt korrektur frå bind I)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.