Gå til innhold
Arkivverket

[#47807] Etterlysning: Til Jostedal fra garden Sperstad/Dalen/Smedsmo i Skjåk

Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Noen spørsmål:Er det samme forfatter på bind 2 ÆfS?Når du snakker om leiarmål i innlegg 34 punkt 10, er det da Anna Andersdotter du referer til?Hva er det som får deg til å tro at dette er samme person på Høvermoen?Hvor lenge har det vært kirke i Skjåk i forhold til Lom? Kirken i Lom er vel en ganske gammel kirke (er ikke det en stavkirke)?. Den er stort sett det jeg har sett av Lom før jeg kjørte tilbake over Sognefjellet.Dersom kirken i Lom er eldst, ble da kirkelige handlinger for Skjåk foretatt i Lom før de fikk kirke i Skjåk?Så litt stedsnavn igjen. Det er mulig jeg er litt treig, men i begravelses listen for Skjåk finner jeg Syver Østenson (1811-1871) med bosted Smedsmo af Sperstad Søndre. Betyr det at Smedsmo ligger under Sperstad?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Her er en mulig kandidat til å være mor til Peder Pederson (Dagsgaard)LenkeHun heter riktignok Thorø selv om det i dåpen til Peder i i kirkebok står oppført en Thore, men finner ingen Tore/Thore Guttormsdotter i 1801.Alder 48 år passer vel bra til å være mor til Peder i 1782?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ja, same forfattar, d.v.s. kona til forfattaren tok over og fullførte det - sidan forfattaren sjølv døydde midt i arbeidet.Ja, det vert Anne som vert 'produktet' av eit leiarmøl før Anders vart gift og kom til Hyrvemoen. Det som får meg til å tru at dette er same person, er namn og årstal (eller passar dei ikkje - isåfall er det på tide å leite på nytt :-P)Den kyrkja som står i hovudsoknet i Skjåk har stått der sidan 1752, men det var også kyrkje i bygda der før, men før 1863 var dei alle kalla anneks-kyrkjer, eller høgseteskyrkjer (gardskapell) på Skjåk har det truleg vore kyrkje lenge, og både på Bøje og Hove har det stått mellomalderkyrkjer. Det har kanskje vore fleire små i tillegg.Fleire kyrkjelege handlingar var nok i Lom, dei hadde berre små kyrkjer i Skjåk før dei fekk Skjåk-kyrkja i 1752.Om du vil veta meir _sikkert_ om Skjåk, rår eg deg til å få lånt inn 'Skjåk Bygdebok' av Hans P. Hosar - det eg fortel deg er berre av min eigen hukommelse, som kan vere skiftande i kvalitet.Smedsmo af Sperstad Søndre skulle tyde at Smedsmo låg under Sygard Sperstad, ja.Thore/Tore/Thorø/Torø går for det same, berre ein ser på farsnamnet - så ein ser om det er gut eller jente ;-)Faren hennar, Guttorm Arnesson var frå Steinbakke, kanskje Torø er fødd der, før Guttorm og familien fløtte til ein Lund-gard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Tenkt å se litt på Konfirmasjon for Peder Pederson f. 1782, men fant ikke noe kirke bok for Lom med konfirmasjon i det aktuelle tidspunktet (ca 1797).Vi burde vel finne ut mer om denne Peder Pedersen, for det er vel en del usikkerheter rundt ham. Vi vet vel at det er en PP der, men vet vi hvilken PP og vet vi om dette er Vass Per, bortsett fra det notatet bestefar din hadde gjort i ÆfS Det er mye spekulasjoner rundt denne PP.Noe man kan gjøre for å finne noe mer? Noe tips?Denne Vass Per som jo er en relativt kjent mann, vet mann noe om hvilke gard han holdt til rent historisk? Han kalles jo Dagsgard, men er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med at bodde der hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Tok meg en tur på Universitetsbiblioteket i dag og fant mye bra, det var jo et eldorado av slekt og bygdebøker, holdt på å gå meg vill.I følge Skjåk bygdebok (SBB) har Vass Per vært Kvernmester ved Vollungsbrua, han har bodd på Smedsmo, Holemork, Øyberget, før han slo seg ned på Dagsgardsøygarden.I følge ÆfS 2 side 120-121, og ÆfS 1 side 156 fant jeg følgende.Vass Per (Omtales som Vass per i ÆfS 2)er født utenom ekteskap og foreldrene er Per/Peder Østenson Lund dbt. 22/2-1758, d 1828 og Thorø/Torø Guttormsdotter Lund dbt 13/2-1752. Tørø G er datter av Guttorm Arneson Lund og Rønnaug Hansdotter.Per Ø er sener gift med en annen Torø, dvs Torø Isaksdotter Hole,Vass Per er dpt 28/11-1782, d 6/8 1846. Han er gift 27/12-1803 med Anne Jacobsdotter dpt 28/5-1785, som er datter til Jacob Johannesson Langeleite og Anne Olsdotter Hove.Vass Per og Anne J har en datter som heter Anne f 8/3-1807.Så dersom denne Anne Pedersdotter er den Anne Pedersdotter som var gift med Østen Syverson, 1811-1871, og fikk datteren Gunnhild, da er vi boks på den greinen!!Det står ingen ting om Anne P sin videre skjebne i ÆfS 2. I ÆfS 1 side 233 er hun født i 1806 i stedet for 1807. Her kan en ha gjort samme feil som du gjorde til å begynne med ved å se vielsesdato i 1839 i stedet for 1840 (Innlegg 15). Hun er 33 år når hun gifter seg. Kirkebok gir altså vielsesdato 11/3-1840, men ÆfS 1 sier 1/3-1839. Det er jo misstenkelig likt dersom en tar i betraktning en feillesning.Vi har også kommet opp med at Anne P først var gift 1829, 22 år gammel med Ole Åmundson Dagsgardsøygarden (Innlegg 20). Stemmer bra med alder. Hun heter da Dagsgardsøygarden, men i neste vielse heter hun Dahlen. Hvorfor Dahlen?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

På en annen side så finner jeg kun en Anna Per/Pedersdotter som er født i perioden 1806-1807. Hun har som nevnt tidligere født døbt 8 Mar 1807, foreldre er Peder Pederson Dagsgard og Anna Jacobsdotter Langeleitet.Det lover jo bra.Slekt vider fra besteforeldrene til Anna P ser ved første oversyn ut til å være bra dokumentert i ÆfS 1 og 2.Er det -son, -sen eller -sønn som er vanlig tale i Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Her er vigselen den 1.3.1840: Lenke - 11. er ein lesefeil, dette er den 1. mars 1840. Kvifor Dalen? Veit ikkje - budde sikkert der som tenestjente då ho gifta seg.Eg trur vi trygt kan seie at denne Anne som vi driv med her, var dotter til 'Vass-Pær'.Vi seier 'sånn' men ikkje slik dei seier det i Oslo, men med ein 'hard n' - uttal det aggresivt, så har du ei god uttale på gudbrandsdølsk. Når eg skriv, brukar eg -son og -dotter - og det er nok det som er mest vanleg å skrive. Uttala er noko anna... Vi seier elles 'dåttør' for 'dotter'.Kor langt er vi eigentleg komne her no? Eg dett så lett av når det er så omfemnande som det er her :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

I 1875 telling har vi også en enke Anna Pedersdotter født 1807, som er mor til husfaren Østen Syverson født i 1840. Østen er som vi vet fra før bror til Gunnhild Syversdotter, og da faller det jo enda bedre på plass.Lenke Vi vet også fra ÆfS 2 at Vass Per har en datter som er født 8.3.1807, og det stemmer jo også veldig bra.Dermed er Anna knyttet påde til far Vass Per og til riktige barn.Skal se om jeg kan få til en ny oppdatering om ikke så lenge.Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Her er oppsummering av forfedrene til Anna Pedersdotter 8.3.1807 - 2.5.1883.Hennes foreldre er i følge ÆfS 2 s121:1. Peder Pederson Dagsgard (Per Person/Vass Per) dpt.28.11.1782 - 6.8.1846.2. Anne Jacobsdotter Langeleitet dpt.28.5.1785De er gift 27.12 1803.Anna P sine besteforeldre på farssiden følge ÆfS 2 s 120- 121 er (foreldre til 1):3. Peder/Per Østenson Lund dpt.22.2.1785 – 18284. Torø Guttormsdotter Lund dpt.13.2.1752Dette var et utenom ekteskaplig forhold. Peder Ø (3) ble i 1783 gift med Torø Isaksdotter Hole dpt.19.11.1758. Torø G (4) ble gift med Hans Larsson Harsheim.Forfedre til 3 og 4 ser ut til å være bra dokumentert i ÆfS 1, i allefall mannslinjene kan følges helt enkelt fra side 156.Anna P sine besteforeldre på morssiden følge ÆfS 2 s121 er (foreldre til 2):5. Jacob Johannesson Langeleitet dbt.3.8.1760 – 16.6.17956. Anna Olsdotter Hove dpt.18.8 1748 (ÆfS 1 s110)Dette var et utenom ekteskaplig forhold.Foreldre til Jacob Johannesson Langeleite (5) i ÆfS 2 s58 under Flækøy7. Johannes Olson Langeleite f.conf. 17478. Marit Jacobsdotter Skjåkøygard conf.1745De var gift 13.4.1753 (her har du og bestefar skrevet 20.10.1752). Her har vi også funnet at Johannes Olson Langeleite har en sønn med navn Jacob, men mor står ikke oppskrevet (innleg 38). Er nr 8 riktig så står faren hennes på s58 ÆfS 2. Foreldre til Anne Olsdotter Hove (6) i ÆfS 1 s109-1109. Ole Samuelson Hove 1703-175910. Marit Olsdotter 1710-1775Dette er Ole sitt andre ekteskap den 19.11.1739Foreldre til 9 kan følges videre fra side 109 ÆfS 1, mens 10 stopper opp.Denne oppsummeringen ble allikevel ikke så kort, så jeg får håpe jeg har klart å holde tungen beint når det gjelder info ovenfor.Dersom du ikke har for mye å utsette på dette så er det vel foreldrene til Anna Andersdotter Dahlen f.1778 som står for tur. Når det gjelder Anna A sin mann Østen Syverson Ekre, har jeg vel stort sett funnet det jeg trenger i BB Lom, jeg venter på neste bind for å få orden på Elvester....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Fremdeles god til å lese kråketær?Har leitet etter dødsdato for Østen Syverson Ekre (Innlegg 19), og kommet frem til en kandidat: LenkeSe Nr 9, år 1817.For meg ser det ut til at han døde 8 Juni, men ble gravlagt 5 Juni. Det er jo godt gjort i så tilfelle???Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

Hei! Eg såg ikkje siste innlegg før no...Dødsdatoen er endra av nokon frå 1. til 8. - om det stemmer så døydde han tre dagar etter gravferda... Nei, datoane her ville eg berre sett bort frå og skrive at han døydde fyrst i juni 1817...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Eg såg ikkje siste innlegg før no...Dødsdatoen er endra av nokon frå 1. til 8. - om det stemmer så døydde han tre dagar etter gravferda... Nei, datoane her ville eg berre sett bort frå og skrive at han døydde fyrst i juni 1817...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Så det er liv i den karen også!!!Ja det er noe muffens her, for det er ikke alle som får oppleve sin egen gravferd har jeg hørt rykte om....Takker for det du!!! Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Jeg kommer nok tilbake med noen spørsmål nå når jeg vet at du er der. Først må jeg nok tenke meg litt om, ded er noen måneder siden sist jeg holdt på med denne slekten, og da er det for en mister oversikten.La meg i allefall benytte sjangsen til å takke for all hjelp så langt. Hadde ikke klart dette uten deg!!! MvhBjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Vi har tidligere funnet at Jacob Johannesson Langeleitet dbt.3.8.1760 – 16.6.1795 sine foreldre antaglig er Johannes Olson Langeleite conf.1747 og Marit Jacobsdotter Skjåkøygard conf.1745. (conf dato s58 ÆfS-2)De er i følge ÆfS-2 s 58 under Flækøy, gift 13 april 1752, mens kirkeboken sier 26 oktober 1752 LenkeEr dette en feil i ÆfS eller er det snakk om to ulike Johannes Olson Langeleite (J.O.L) som har giftet seg med en Marit Jacobsdotter?Den J.O.L som er oppgitt under Flækøy er i følge AfS-2 s58 confirmert i 1747.Ved søk i begravde, finner jeg en J.O.L som er død i 1791. Han er 70 år, dvs født ca 1721. Er det mulig at dette er samme person? Dersom oppgitt alder er rett, er han vel litt gammel til å være conf i 1747?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.