Gå til innhold
Arkivverket

[#47813] tyding av kirkebok, Aker, 1740.

Gjest Bjørn Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønvold

Ønsker hjelp til tyding av giftemål mellom Jan Olsen Tonsen og Barbara Gulliksdtr, giftemål nr 2 Lenke . Hva er Barbara's bosted? og står det noe mer enn kausjonistenes navn. Vet noen noe mer om anene til disse to, er jeg takknemmelig for det. Jan og Barbara døde begge i Baarbekken (en plass u. Tonsen eller Økern) i hhv. 1760 og 1777. Han 49 år, hun under 60 år. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Saugene (Sagene). Nei, det står kun deres navn, Knud Tonsen og Abraham Hansen. Jeg kjenner ikke deres aner (men har heller ikke lett etter dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Barbara som vises til gjennom lenken i (3) er døpt i Slottskirken på Akershus (se kirkeboken for Aker) og ikke i Aker kirke. Dette 'passer' dårlig med øvrige opplysninger selv om det langtfra er en umulighet. Mulig det er en ønsketenkning fra en innsender, det finnes mange koblinger som kun er basert på navnlikhet. Forøvrig er det selvsagt begravelsesdato (i Aker kirke) og ikke dødsdato til Barbara i (3).Den eventuelle far som skal være født i 1684, burde da finnes i Akers første ministerialbok. Jeg har ikke slått opp, men vanligvis står kun farens navn, narnets kjønn og hvorvidt det er døpt i Slottskirken eller Aker kirke.Utover navnlikheten (ikke spesielt uvanlige navn) tror jeg ikke vi kan si noe som helst ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Bjørn Oversikt over skifte på Nordre Ammerud 02.10 1667 s.94 brutto 100 rdl og netto 89 rdl.Gullik Torbjørnsen er død g.m Ragnhild AmundsdatterBarn som levde ved skiftet Torbjørn Gulliksen, Embret Gulliksen, Amund Gulliksen (neste bruker), Giørand Gulliksen, Boel Marie gulliksdatter, Anna Gulliksdatter.29.08 1724 er det skifte etter Amund Gulliksen gx1 m. Barbara Jespersdatter skifte etter henne 09.11 1698 s.250b gx2 Marie Guldbrandsdatter Marie Guldbrandsdatter gx2 m Ole Christophersen død 1782 ingen bran i dette ekteskapet. skifte etter Amund Gulliksen 29.08 1724 s.369Barn 1.ekteskap Gullik Amundsen 14 år 1698 nevnt 1724 (neste) Jens Amundsen 12 år 1698 Jesper Amundsen 7 år 1698 Anne amundsdatter 8 år 1698 Ragnhild Amundsdatter 2 år 1698 nevnt 1724Barn 2 ekteskap Lars Amundsen 22 år 1724 Anders Amundsen 16 år 1724 Barbara Amundsdatter 18 år 1724Gullik Amunsen Amerud g 1717 m Dortie Christophersdatter Forlovere Hans Olsen og Elling JonssonKanskje fikk han en datter som ble oppkaldt etter farmor.Det ser ut som det var stemoren og henes nye mann Ole christophersen som fortsatte som brukere på Nordre Ammerud.1731 fra Akers gårder Henning Sollied Da godseieren på Linderud Erik Mogensen kom i klammeri med enken på Nordre Ammerud. Hvor bispen Peder Hersleb hjalp henne. Hun var enke etter Asmund Ammerud. Saken gjalt for høy avgift til Linderuds eier og over sterk hogst i skogen. og at hun ikke fikk lov til å fortstte å ta imot fremmede krøttere mot betaling.håper dette er til hjelp, selv om jeg ikke gir et eksakt svarKjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei. Takk for innspill, alt hjelper. Dette er vel den dåpen det henvises til i innlegg 3, Lenke . skjønner ikke mye av det som står der men, navnet Barbara er klart men ikke det andre. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerstis oversikt over skiftene tilknyttet enkelte av de personer FamilySearch's innsender 'setter sammen', styrker meg i troen på at innsenderen neppe har hatt noe reelt grunnlag for å påslå at Barbare fra Saugene skal være datter av Gullich på Ammerud. (Det er dessuten Abraham Hansen som står som garantist for henne ved vielsen i (1)). Hun står forresten ikke som 'under 60' ved sin død, men 'udj 60 Aar' (litt etter hukommelsen).)Nei, jeg tror det er et stykke fra personene nevnt i skiftene til paret som vies og bosetter seg på plassen under Tonsen/Økern. (Men kom gjerne med motargumenter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I 1762 bodde Barbro Gulliksdtr. på gården Tonsens grunn: [url="http://www.ager.no/Sorkedalen/Avskrifter/Aker_1762_f10.jpg>Lenke Hun er oppført under rubrikken: 'Huus Mænd og Inderster med Deres børn og Nafne'. Da er det nok Borrebekken under Tonsen de har bodd på. Dette er for øvrig den eneste plassen med navn Borrebekken som er oppført i oversikten over husmannsplasser i Aker i 1771 (vel å merke i avskriften, det er ikke sikkert den er fullstendig).Se ellers denne nettsiden, her kan du finne familien nevnt flere ganger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjenJeg har prøvd å finne dåpen til Barbara fra 1717-20 i aker uten hell. Forlover 1740 Abraham Hansen ble sannsynlig døpt 1717 i Aker, far Hans Knutsen.Og den andre forloveren Knut Tonsenhet Knut Olsen Tonsen skifte etter 16.04 1755 på Tonsen. Barn Gurie Knutsdatter g.m Peder Olsen, Karie Knutsdatter g.m Tore Gulliksen som er nevnt som fadder til Barbaras barn på Borrebekken 1760.12.08 1754 er det holdt skifte på Tonsen etter Marie Andersdatter gx1 m. Ole Dynet gx2 m Rolv Nilsen ingen barn i 2.ekteskap. Barn 1.ekteskap Anders Olsen 26 år Kari Olsdatter g.m Amund Gulliksen.Fadder på Borrebekken var bl.annet i 1764 Jens Brun som er nevnt på Sagene g.m Maren Pedersdatter.Det er ikke utenkelig at Barbara i 1740 har bodd på sagene, men opprinnelig er fra Tonsen. Borrebekken var et sjenkested og det er stor sannsynlighet at folk fra andre steder var innom.Alle diise opplysningene har jeg skrevet av kort over skifter på Riksarkiver. Selfølgelig kan navn være uteglemt.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller ikke at det er utenkelig, men dessverre finnes foreløpig ingenting som underbygger teorien utover navnlikheten - tvert imot etter min mening uten at det ligger noen tyngde bak mine motforestillinger. Men det er selvsagt opp til hver enkelt å velge 'sikkerhetsnivå' på hva de registrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei GeirJeg har ikke fasitten om denne familen, men har selv oppdaget flere ganger at i min slekt har de flyttet mere enn det jeg har trodd. Jeg syns det er bra at en er kritisk, når en prøver å finne løsning på en nøtt, bare en er bevist over at det er det det er. Og ikke sannheten.Eneste konfirmant med navnet Barbro Gulliksdatter konfirmert i Aker 1737 16 år Jeg tror det står GrønlandHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Grønland.15.04.1735 begraves 'Gulik Amundsøn en Mand fra Graarud eje' 50 år gammel.Hvilken dato er vielsen i 1717 (eventuelt trolovelsen), jeg hurtigleste, men så den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fant jeg 'gbr Amund Gulichss d.b.(drengebarn) Ag (Aker).' døpt 28.11.1686. Vet hurtiglesning fant jeg ingen alternativ dåpsdato til Gulich Amundsen. Dette passer bra med de aktuelle skiftene til Kjersti.Men, det var dette med Grønland (1737), Sagene (1741) og Slottskirken (1720) i tilknytning til Barbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Geir Når jeg ser på 1762 tellingen, slår det meg at kanskje Tore og Barbro Gullicsen er søsken. At hun med sin ektefelle har fått bo på husmannsplass under Tonsen gård.Hvis jeg skal spekulere på sammenhenger kan det se ut somBarbro er datter fra farens første ekteskap og det er ikke alltid lett å være stedatter, dette kan forklares med at hun tidlig flyttet ut i tjeneste. Hvis forholdene var fattigsliger, kan hun ha flyttet en del for å få bedre vilkår på neste sted.Amund Gulliksen Amerud Nordre -1724 g x 1 Barbro Jespersdatter -1698 gx2 m Marie Guldbrandatter enke 1731 gx2 Ole Christophersen-1782 ingen barn han gx2 ca 1738 m. Ingeborg Juliusdatter skifte 1764 Amerud Nordre.Amunds barn fra første ekteskap Gullik Amundsen Amerud 1684/85-1735 17 g 1717 mx1. Dortie Christophersdatter gx2 1724 ? Jens Amundsen Amerud døpt 28.11 1686 Jesper Amundsen Amerud 1691 Anne Amundsdatter Amerud 1690 Ragnhild Amundsdatter 1696Amuns barn fra annet ekteskap Lars Amundsen 1702-g 1747m Berthe Olsdatter Sagene død 1785 Anders Amundsen 1708- Barbara Amundsdatter 1706-Marie Guldrandsdatter skifte 1764 var barnløs m.Ole ChristophersenOle Christophersen -1782 gx2 m Ingeborg Juliusdatter-1764 fra Fossum barn Christopher Olsen Lars Olsen kanskje til Nedre Fossum Rønnoug Kari Olsdatter skifte 1781 g Jacob Hansen Sagen til Huggen under Ammerud Inger Olsdatter, Mari Olsdatter, Anne Olsdatter, Berthe Olsdatter Ammerud Nordre skifte 1785 g.m Guldbrand Jonsen skifte 1812 gx2 m.Maria Jacobsdatter Fra Søndre FurusetGullik Amundsen Ammerud 1685-1735 Barn Amund Gulliksen g.m Kari Olsdatter Tonsen Barbro Gulliksdatter Sagene g.1740 Jan Olsen Tonsen til Borrebæk under Tonsen Tore Gulliksen g.m Karie Knutsdatter Tonsen nevt 1762 som bonde på Tonsen.Jeg tror dtte ble litt rotete håper alikevel det er til hjrlpKjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg dette. Har du dato for vielsen i 1717, jeg så den ikke da jeg leste raskt igjennom kirkeboken. Og Gullich Amundsen må være født 1686, alternativt før 1684 (som jeg ikke har lest).Jeg tror ikke vi kommer videre (med mindre vielsen i 1717 skulle kunne fortelle meg noe mer), det blir teorier. Min hovedinnvending er egentlig dåpen i Slottskirken i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Geir Vielsen/trolovsen står på side 756 i Akers kirkebok No 18 November 1717 For å finne dette var jeg på der det står 1717-1725 side 749-750 ved å bla fremover il 756.Hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei. Takk for hjelp alle sammen. Fant nå en konformasjon i 1746 Lenke Amund Gulliksen (tror jeg det står) 17 år fra Saugene, Kan det være en bror av Barbra/Barbro mon tro. Så etter dåp i ca 1729 men den kirkeboka er ikke lagt ut ennå så jeg. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen 1717 var det avgjørende, Gullich Amundsen var dragon hvilket forklarer dåpen 28.06.1720 i Slottskirken. (Det var derfor jeg var ute etter denne vielsen). Denne dåpen, som var min hovedinnvending mot resonnementet, har nå fått en forklaring. Så da henger dette endelig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg er etterkommer etter Gullik Amundsen. Hvor mange av innleggerne her er etterkommere etter denne slekten?Jeg har skrevet av et av skiftene, men har det litt travelt nå med utlegging av navneregistre. Jeg skal komme tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider ikke med egen slekt, men Christiania så min interesse var kun tilknyttet dåpen i Slottskirken. Og nettopp Slottskirken rimte dårlig med Ammerud og øvrige stedsangivelser som hadde kommet frem. (Dessuten er det en høker Amund Gullichsen i Christiania født rundt 1750 som jeg ikke har plassert. Han kunne være en en sønnesønn av Gullich Amundsen i et første ekteskap (ev. utenfor ekteskap) dvs. før 1717 - såvidt jeg kan se er denne muligheten stadig til stede).Barbra er det eneste barnet til Gullich Amundsen jeg har lette etter (og funnet) foruten vielsen i første (?) ekteskap. Men finnes det et skifte etter ham (jeg kan jo alltids håpe) eller etter hans død et søsken som kunne bekrefte en sønn Gullich (Gullichsen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.