Gå til innhold
Arkivverket

[#47813] tyding av kirkebok, Aker, 1740.

Gjest Bjørn Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ville neppe fortelle noe da Amund Gullichsen var i live i 1724 (farens skifte), men det kan si noe om hvor han bodde (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Amund Gullichsen, (1729 – 1803) født ca 1729, sønn av Gullich Amundsen og Siri Christophersen, gift med Karen Olsdatter 14.12.1752 i Aker (født i 1734, datter av Ole 218). Døde på Linderudeie og ble begravet 27.02.1803, Aker kirke , 78 år.Trolovet 17.09.1752, Tonseneie.I 1758 er de på Linderud eie, i 1762: På Weyetvedt og i 1801 er han inderste på Wegetevdt hvor 'nyder af fattig cassen'. Han bor hos sønnen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ops! Her kan det være en feil. Det er ikke sikkert at denne Amund er sønn av Gullich Amundsen og Siri Christophersdatter. Jeg har ikke jobbet nok med denne grenen. Jeg har en akergran til, så derfor lager jeg navneregistre for Aker. Så får jeg med meg alle detaljene. Men jeg er jo ikke ferdig. Det må være 2 Amund Gulliksen. En født før 1724 og en ca 1729 (konfirmanten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, disse 'kjenner' jeg. Høkerens far het Gullich og denne Gullich er født senest på 1720-tallet. Jeg har ikke funnet noe i Aker som tilsier at dette er rett sted, men har ikke lest igjennom døde (for å finne f.eks. Gullich Gullichsen). Så når etterlysningen dukket opp, var denne vinklingen bare en 'long shot' fra min side. Så om muligheten tilfeldigvis skulle være korrekt, er den svært vanskelig i bevise da høkerens far mest trolig er døpt før 1717 og følgelig en stor sjanse for at dette skjedde før 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jeg funnet (se (13)) og høyst sannsynlig også dåpen (14). Men en Gullich Gullichsen hadde vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Det er gøy å lese så mye om folk fra Groruddalen. Selv vet jeg ikke om noen slektstilknytning til denne familien. Men for en del år siden tok jeg å skrev av oversikt på mange av Akersgårdene i Groruddalen i denne jakten. Har derfor tatt vare på disse notatene.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei. Da ser det jo ut som at denne saken løste seg, godt med god hjelp. Jeg er da også etterkommer av Gullik Amundsen, gjennom hans datter Barbra som blir gift 1741 med Jan Olsen. Så deres datter Else Cathrine døpt 20-jul-1760, Aker, gift 16-jun-1787, Aker med Gulbrand Isaksen (disse er i Lachegaden i 1801). Disse får en datter Helle Kirstine, døpt 18-jan-1799, Garnisonmenigheten som blir gift 24-nov-1820, Domkirken, med Torsten Johnsen (Myhre). Disse får sønnen Johan Emil Dpt 26-mai-1839, Gml Aker, min Tippoldefar. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Nå er jeg litt usikker på min egen tilknytning til familien på Ammerud siden det ser ut til å være 2 Amund Gulliksen på omtrent samme alder. Jeg skal komme tilbake med skiftet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.