Gå til innhold
Arkivverket

[#47830] Oppslag i bygdebok for Samnanger

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tenker dette er Arnevik som var husmannsplass under Gjerde.Nils Sjursson Haugen f. ca 1730 var gift i 1759 med Anna Larsdtr Fröland (far hennes budde på Steinsland)Nils og Anna budde ei tid på Arnevik under Gjerdet og flytta derfra til Sandvik i 1775, så flytta de til Utskot (Utskotelidi).Barn: 1. Sigrid g 1789 med Nils Hansson Gaupholm2. Marta f. 1767 g. 1792 med Lars Hansson Sævell3. Seselia/Sissele f. 1770 g 1 med Anders Jonsson Ulland i 1793. G. 2 med Nils Gulleiksson Svensdal i 18064. Anna g. 1795 med Olav Ivarsson Kvalesund5. Kari f. 1776 Far til Nils var Sjurd Samuelsson Haugen f. 1660 og mora var Marta Andersdtr HaugenFar til Sjurd var Samuel Monsson Haugen og kone som var enke etter Jon Lassesson Berge.Foreldra til Anna Larsdtr f. 1739 var Lars Olavsson Fröland f. 1716, d. på Steinsland 1790 og Anna Pedersdtr Fröland f. 1711 d. för 1765 for da gifta Lars seg oppatt.Både Nils S. og Anna L. var söskenbarn til mine tipper så jeg har en god del bakover her dersom du da ikke allerede har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff!! Jeg leste overhodet ikke det som stod over og hadde helt glemt alt!!Altså nok en retting her dersom Nils Sjursons far var Sjur Larsen Haugen.Du får ha meg unnskyldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil da si at Siri/Sigrid Nilsdtr Haugen får to sönner som heter Nils en med hver ektemann.Da er det altså feil et sted om dem i en av bygdebökene. På side 841 i S-1 står det nemlig at Nils Sjurdsson Haugen/Utskotelidi var 'son til Sjurd Samulesson Haugen', men det har du vel sett.Og som sagt over: På s 235 har Sjurd Larsson samme sönn men födselsåret er ukjent og denne Nils står og som gift med Anna Larsdtr Fröland.Har du sjekket kirkebökene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk for opplysningen om Arnevik.Sjur og Siri ble trolovet 3 pinsedag (3/6) 1727 og gift 3 s. e. Trinit (29/6) 1727 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-62>LenkeSjur Larssen grl. 15 s. e. Trin (10/9) 1741 56 år gl. LenkeSiri Nilsdatter Houen ble trolovet 4/6 1743 og gift 2/7 1743 med Jon Olsen Øfstad Lenke Siri ble gr.l. 19/5 1744 Lenke Skiftet etter henne er datert 21. sept. 1744 og nevner enkemannen Joen Olsen, og hennes barn med sin tidligere avdøde mann: Niels Sjursen, 12 år og Brithe Sjursdatter, 15 år. Som formynder for sønnen står Ole Nielsen Nordbøe, og for datteren Hans Eyde. LenkeBarn Sjur og Siri:1) Lars f. 1727 Lenke d. 1727/28 (2 stk Lars nevnes gravlagt fra Hougen i 1727/28 henholdvis 3 og 12 uker. Merkelig at det står Lars ved begravelsen sikkert en feil av presten, skal nok være tvillingsøstra Marte først og så Lars.) Lenke2) Marte f. 1727 d. 1727/28?? Lenke3) Britte f. 1730 Lenke 15 år ved morens skifte i 1744.4) Nils f. mlm 1732-37. Ikke funnet hans dåp ennå. Han var 12 år ved morens skifte i 1744, konf. fra Hougen 5/10 1755 i Strandvik kirke (eller er det Os kirke??) Lenke døde 4/4 1781 Lenke på Udskotlien 44 år gl. Kona Anna Larsdatter d. 1787 på Udskotlien, grl. 5/4 1787 Lenke 60 år?? (dpt. 3/10 1739)5) Lars f. og d. 1737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lite!!Da er det enda en feil i bygdeboka for Lauskard sier at Siri Nilsdtr fikk en sönn Nils med Jon Olavsson Öpstad, f. ca 1743 og denne Nils ble gift II med Brita Larsdtr Barmen i 1792. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=3086&merk=3086#ovre>Lenke Det er jo mulig at årstallet for hans födsel er galt.Kan det her være snakk om en sönn av hans andre kone Brita Torbjörnsdtr Vafit? Men de ble gift i 1745. Her står han riktignok som ungkar, men det har vi sett för: LenkeHan ble så gift igjen i 1755 med Kari Isaksdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,ja jeg følger litt med. Jeg blir nødt til å hente Samnanger-bøkene hos (tror det er en bror av meg som har dem nå), for å kunne klare å rette opp. Men det skal tas.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Samnangerbökene her, Arnfrid, så jeg skal sette det opp nå. All ære til Michael, selvsagt-:) Ellers kan jo du Michael legge inn retting på det ved å bruke korrekturblyantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke kontroll over alt, men synest at dette er bra!Jeg sendte deg nett de rettingene Michael har funnet. Ser jo og at det er feil i Fusasoga der Nils Utskotlidi står som bror til Sjur, men han var jo sönn hans.Som sagt för holder de på og skrive ny bygdebok. Har prövd å ta kontakt med forfatteren, men uten resultat. Kanskje du kunne pröve Arnfrid siden du nå har alt dette notert opp.Sendte jeg deg adressa hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tenkte på det. Han har ikke tatt kontakt med meg, men han kan jo ha gått direkte inn på siden min, dersom du oppgav den.Skal få legge det inn. Ellers, har vi kanskje noe her også som ikke er rettet opp. LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Nilsdtr Haugen og Joen Olsen Öpstad ble som sagt vigd i 1742: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-89>LenkeJeg finner absolutt ingen barn i dette ekteskapet fram til han gifter seg med Brithe Torbjörnsdtr Lenke , heller ikke var det noen barn fra dette ekteskapet i skiftet som Michael viser til.Hvem var så den Nils Joensen f. 1743 (ingen jeg har funnet) som Lauvskard operer med i bygdeboka s. 235 og some ble gift for andre gang i 1792 med Brita Larsdtr Barmen? LenkeHeller ikke finner jeg noen Nils i andre ekteskapet, deres förste sönn er Ole/Olav og blir döpt i slutten på 1745: LenkeEllers så stod ikke födselsåret til Siri, datter til Nils Sjursen Haugen/Fröland/Utskot (n° 4 av barna) og Anna Larsdtr Fröland. Det er vel denne Siri vi finner her i 1759:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

#11 Her mangler 2 barn i 1 ekteskap. Kari dpt 3/11 1751 d. 1752 13 uker gml. og Kari dpt 10/3 1753 d. 1753 4 mnd gmlmvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til Nils Sjursson Haugen, har jeg leita etter han og uten å finne dåpen.Men nå ser jeg at Lauvskard skriver i S-I: 'fyrste sundagen eller helgedagen etter laut ein hava det til skirsle. Var det ikkje preika ved Samnanger-kyrkja nett den dagen, so var det alltid messa ved ei av grannekyrkjorne, i Os, Fusa elder Bruvik, og då var det å taka i veg til ei av desse kyrkjorne.'Så da er det vel mulig at Nils er döpt et annet sted.Til Michael: Arnfrid ser nok dette, men får vel sette opp referanser til bygdeboka:S-I, s. 728 står det at Marita Larsdtr Gåsdal f. 1718 ble gift med Jon Andersson Öpstad i 1742 og budde på Ulland.S-I, s. 680, står det at Jon Andersson Ulland var f. på Öpstad i Fusa. Det står ikke hvem foreldra var (se Michaels innlegg n° 23 med kopi fra Fusasoga: Anders Jonsson Fröland og Guro Hognesdtr Höysæter)I Samnangerboka er det bare oppgidt fire barn, men så var det altså seks.Har du Michael en tanke om hvem den Nils Jonsen Haugen var? (se innlegg 37)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var han/Anders Jonsen f. i 1757 og död i 1799, så var han jo 42. Jeg har også tenkt på han fra Indre Leqven, men vi har jo ingen beviser for at det var han. Muligheten er der jo.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problem med noen av lenkene men det er sikkert min feil! Jeg skulle ha satt dem opp bedre på det documentet jeg sendte til deg. Det er kommet haker för og etter-:(Ellers finner vi visst stadig flere barn over alt som du ser!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang. innlegg 23.Oversikt over barn til Lars Hansson Fuse og Brita Rasmusdtr.Barn c) Brita g.1763 m. Lars Larsson Tuen. Dette er nok også feil.Hun er nok søster til Nils Sjursson. Datter av Sjur Larsson 1688-1741 og Siri/Sigrid Nilsdtr. Haugen 1698-1744.Os-Soga 3 s. 95Lars Larsson indre Tuen br. 3. Gift 2. gang med Brita Sjursdtr f. ca 1730, som tjente på Lysekloster men var ikke fra Os.Jeg har ikke konf. kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg observerte det samme i innlegg 35. Men ordla meg kanskje ikke riktig-:)Lurer på om Arnfrid har satt opp en side med rettinger til Fusasoga og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå er det jeg som roter! Da er det altså to feil her!! Både når det gjelder Brita og Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.