Gå til innhold
Arkivverket

[#47830] Oppslag i bygdebok for Samnanger

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en del problemer her i bygdeboka,Lauvskard har visst 'delt opp' samme person!Ser vi på side 483, så skriver han om Lars Olavsson Steinsland som er nevnt som husmann på Hamnen under Steinsland i 1772. Denne Lars Olavsson var gift i 1765 med Mari Johannesdtr Indre-Tysse, hun döde barnlös i 1785. Han skriver så at Olav ble oppattgift samme år med Kari Nilsdtr Solbjörg og flytta bort fra stedet.Så skriver han side 484 at Lars Olavsson Steinsland var födt på Fröland i 1716 og var gift to ganger, först i 1737 med Anna Pedersdtr Fröland, 'död eit lite bil etter giftarmålet, og andre gongen med Kari Nilsdtr i 1739'. Han var först gardbrukar på Fröland til 1753; 'men sidan vantar det upplysningar om honum til me finn honom som husmann her.' Han fikk bygselsbrev på Hamnen den 5/6-1785. Så sier han at se under Fröland samme person.Det synest klart at det her er snakk om en og samme person.På side 160 under Solbjörg står det at Kari Nilsdtr (datter til Nils Olavsson Solbjörg og andre kona Guro Olavsdtr Skard) ble gift med enkemannen Lars Olavsson Steinsland i 1785.Går vi så til Fröland, s. 687, finner vi Lars Olavsson f. 1716, gift 1737 med Anna Pedersdtr Fröland. 'Han var busitjar på garden frå 1745 til 1751'. Her står 6 barn födt fra 1739 til 1759.Det er ett eller annet som ikke stemmer overens her, så klart.Giftermål med Anna: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1210&merk=1210#ovre>LenkeGiftermål med Mari: LenkeGiftermål med Kari:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at giftermålet til Lars Olavsson Stensland/Fröland og Mari Johannesdtr Tysse-indre ikke er kommet med på DA etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Lars Olsen gift 1737 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-80>Lenke med Anna Pedersdatter.Deres barn:1. Ole f. 1737 Frøland Lenke d. 1750 Frøland 12 år 14 uker gml Lenke2. Anne f. 1739 Frøland Lenke3. Peder f. 1744 Frøland Lenke d. 1744 Frøland 3 mnd gml Lenke4. Mari f. 1746 Frøland Lenke5. Kari f. 1750 Frøland Lenke Lenke6. Lars f. 1752 Frøland Lenke d. 1752/53 Frøland 3 uker gml. Lenke7. Guri f. 1755 Frøland Lenke8. Mari f. 1757 Frøland Lenke Litt usikker på navnet og om det deres datter. Vanskelig lese.9. Ole f. 1759 Frøland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt arbeid!-:) Med hensyn til barn nummer 8, synest jeg det står Carie (det er nederst til högre, ikke sant?)Mora ser ut for å være Anne.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det Seselia da. Tror det er henne jeg fant her döpt 6 okt. 1754: Cicelle Larsdtr Fröland: (omtrent midt i venstre kolonne): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Anne Pedersdtr Særvoll 50 aar (tror jeg)Men jeg har kikka i bygdeboka og finner ingen Anne Pedersdtr på Sævell som kan passe. Kan det være mulig at de bodde der en tid? Deble jo borte fra Fröland og hvor var han i mellomtida, för han kom til Hamnen u. Stensland? Det kan være at det er henne, det ville jo passe med at hun var död för 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Sammendrag:Nils Sjursen Haugen f. på Haugen mlm 1732 og 1737, død 4/4 1781 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11621&idx_id=11621&uid=ny&idx_side=-32>Lenke på Utkottlien Gift med 1/1 1759 Lenke Anna Larsdatter Frøland f. 1739 Lenke d. 1787 på Uskottlien, grl. 5/4 1787 i Samn. LenkeDeres barn: 1) Siri f. 1759 Frøland Lenke 2) Anna f. 1760 Frøland Lenke 3) Siur f. 1762 Klosteret Lenke 4) Lars f. 1764 Klosteret Lenke 5) Marta f. 1767 Gjerde Lenke 6) Sesselle/Cecilia f. 1770 Arnevik under Gjerde Lenke 7) Kari f. 1776 Sandvik Lenke Jon Andersen f. på Øfstad 1718 Lenke d. 21/6 1772 på Ulland Lenke Gift 1. gang 2/7 1743 i Samn. Lenke med Marita/Marthe Larsdtr Gåsdal f ca 1720 på Gåsdal, d. 1756 på Gåsdal Lenke Gift 2 gang 27/6 1756 med Mari Nilsdatter Sandvik f. 1729 Lenke på Sandvik d. etter 1801.Deres barn: 1) Guro f. 1743 Lenke d. 1743 Lenke 2) Guro f. 1744 Lenke 3) Marithe 1747 Lenke 4) Anna 1749 Lenke 5) Kari dpt 3/11 1751 Lenke d. 1752 13 uker gml. Lenke 6) Kari dpt 10/3 1753 Lenke d. 1753 4 mnd gml Lenke 7) Agaathe f. 1756 Lenke 8) Anders f. 1757 Lenke 9) Nils 1761 Lenke 10) Kari 1763 Lenke 11) Marte/Marita f. 1767 Lenke d. 1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Lars Olsen og Anna Pedersdtr hadde oxo sønnen Thomas i 1748.Jon Andersen og Marita Larsdtr hadde en sønn til. Han het Anders f. og d. 1748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du funnet dem? Jeg har kikka i kirkeboka, men finner dem ikke i Os/Samnanger, de kan jo være döpt i Fusa ell. et annet sted selvsagt.Ellers så passer det jo inn i barneflokken. Mormor til Lars var jo en Thomasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, Michael! Jeg hadde oversett dem ettersom jeg leita i Os/Samnanger. Det viser nok en gang at vi med kikke i alle kirkebökene fra distriktet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

De innførselene som ikke er ført i Samnanger årene 1747/48 er innført i Os Ministerialbok nr. A 2 1723-1758. Kenneth Bratland har ikke tatt med døde fra nevnte år eller fra denne KB i sin database Gravlagde i Samnanger 1669-1766 etter det jeg kan se.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått to interessante svar på arkivfora! Kan det være at Anna Pedersdtr döde like etter brylluppet allikevel og at det er denne for meg ukjente Siri Larsdtr som er mor til barna dersom jeg forstår det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ja, hun var ny for meg også. Anna er nevnt ved navn ved sønnen Lars sin dåp i 1752 Lenke Jeg finner ikke noe bkreftelse på at han var gift med ei Siri Larsdatter. Sønnen Thomas (ikke han på Gaupholm med andre ord) og Guro er heller ikke nevnt i skiftet. De må være død før sin far.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var merkelig, men det er mulig at det er blitt oversett for det er vel trolig riktig i skiftet..Synd det ikke er skifte etter Anna Pedersdtr. Jeg finner heller ikke noe skifte etter en eventuell ZIri/Siri Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Litt rart det, kanskje feil i skiftet?Jeg ser at Thomas Larsen på Gaupholm døde før 1780, da det skifte Lenke etter han og kona Anna Olsdatter. Jeg får spørre om hvem som står som arvinger etter han. Fikk opplyst at han døde i 1799 men det er jo feil.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Klarer ikke helt å følge med, men nå har jeg bedt om å få bygdebøkene tilbake, så da blir det lettere.Skifte etter Thomas og Anna kan vel også ha vært et skifte mellom ektefellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dom. p. 12 Trin. holdt kloccer [?] /...../ i Samnanger paa Hr Christies forlangende, og holdt gaardmand Thomas Gaupholms kone sin kirkegang, og paa 2 a 3 /...../ som /..../ til /..../

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Dom. p. 12 Trin: holdt klokkeren prædiken i Samnanger paa Hr Christies forlangende, og holdt huusmand Thomas Gaupholms Kone sin kirkegang: og gav 2 a 3 menniske; som rette til .....Hører det under oxo til samme handling eller gjelder det en ny hendelse?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.