Gå til innhold
Arkivverket

[#47830] Oppslag i bygdebok for Samnanger

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser nesten ut som om det fortsetter med 'Den af Knud Feten h ..', ikke lett.Etterpå står det jo noe fört inn over neste setning som gjelder de neste som döde 'pike Brita Jonsdtr Holdhus'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette med Siri Larsdtr som er nevnt i skiftet etter Lars Olavsson som hans avdöde kone.Er det mulig at det bare er Ole som er sönn til Anna Pedersdtr? Lauvskard skrev jo at hun döde like etter giftermålet. Hvorfor kaller Lars Olavsson sin förste datter for Anna i 1739? Kan det være at Anna döde og at förste datter ble oppkalt som jo var tradisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg kan ikke se at hun døde tidlig da de giftet seg i 1737 og hun er mor ved Lars sin dåp i 1752. Må være feil i skiftet eller at Yngve Nedrebø har skrevet av feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiI kirkeboken iforbindelse med dødfødt pikebarn til Thomas og Anna i 1777Lenke står ikke han som enkemann? Døde konen iforbindelse med fødsel?Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Kan ikke se det står enkemann.Det står: Dom 9 p: trin. Guds Tieneste ved Samnanger af P: Cap: Kastet jord paa huusmand Thomas Gaupholms dødfødde pige - barn, nok kastet jord paa Johannis Olson Ollands Kone Eli Mons Datter, døde d. 19 julii, gl: 23 aar. På siden står det død p.b. død kone.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Michael n° 80: ja, det har du jo helt rett i! jeg har nå nilest i kirkeboka!! Men så kan jeg hoppe fram til 1752.Det er mulig at det er feil avskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Går man igjennom denne aktuelle kirkebok så er det svært få gravleggelser fra Samnanger. Er det ført kirkebok for Samnanger seperat dra resten av sognet?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har muligens rett i at noe mangler her.Ser du har fått skifte etter Anna Olsdtr, Frøland.I bygdeboka S-I, s. 688 har hun tre barn med Knut Johannesen, men i skiftet står bare Knut. Dvs at Johannes f. 1742 og Ragnhilda f. 1749 må begge være döde i 1750.Dette må være Johannes död: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=gr12421669&gardpostnr=853&personpostnr=896#nedre>LenkeEr det mulig at Brithe Knustdtr död 1750, tre år gammel og er en datter her? LenkeSå har vi Ole Knutsson död fem år i 1750: LenkeRagnele Knutsdtr död 22 uker i 1750: LenkeDa har de jo kalt opp igjen sine foreldre, jeg lurte litt på det.Den Anders Knutsson som dör 4 år gammel i 1758 må da være av ekteskapet med Seselia Johnsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Michael Moum

Anna Olsdatter Frøland døde 1749 Lenke hadde 5 barn: 1) Johannes 1742-1743, 2) Knut 1743, 3) Ole 1745-1750 4) Brithe 1746-1750 og 5) Rangele 1749-1750.Lurte på disse 2.Niels Andersen Udskot(?)29 år gifter 15/7 1827 med Ingeborg Nielsdatter Skjelaaen. Var Niels sønn til Jon Andersen Ulland og Sissele/Cecilie Nielsdtr?Erich Andersen Ulland 36 år gifter seg 18/10 1829 med enken Anna Nielsdatter Steinsland 40 år. Vet du noe om dette paret.Sissele/Cecilie Nielsdtr gifter seg for 3. gang 2/7 1818 i Åsane med enkemann Jon Iversen 1765-1841 fra Nedre Skjerven i Voss. Sissele/Cecilie hadde 2 barn i sitt 2 ekteskap Baarni 1806 og Anna 1813. Datteren til Jon, Ingeborg og sønnen til Sissele/Cecilie, Anders ble gift med hverandre i 1824.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Jeg starta ikke letingen för i 1750 pga skiftet!Finner ingen Nils Anderson på Utskot, men du mener vel at han muligens kan være sönn til Anders Jonnson Ulland og Seselia Nilsdtr Utskot, de ble gift i 1793.Farfar til denne Anders Jonsson Ulland var Anders Jonsson Fröland og Huro Hognesdtr Höyster.Anders Nilsson var av andre ekteskapet til Jon Andersson Ulland med Mari Nilsdtr Sandvik. Jon sjöl vae födt pâ öpstad i Fusa omkring 1712.Erik Andersson Ulland har jeg som födt i 1794 (död- 1849) med foreldre Anders Jonsson Ulland (1757-1799) og Seselia Nilsdtr Utskot (1770-) Han hadde ihvertfall to barn med Anna: Olav (1830-) og Erik (1832-)Har dessverre ikke skrevet ned noen kilder her.Anna Nilsdtr stâr det ikke hvor hun kom fra, men som vi kanskje fôr har sagt, det er mulig at hun er datter til Nils Nilsson Kvitingen og Brita Olavsdtr. Se ft 1801 og skifte etter Nils i 1803: 'Det er skifte etter han i 1803 (det er feil at det var i 1805). Buet åtte netto 369 rd.Nils Nilsen Kvittingen Os 175b A.a12 1804-1815. Dato 25. juli 1803, enke Brite Olsdatter, og barn Nils N., 2 år, og Lisbet Nilsdatter, 20, Brite, 19, Anna, 18, Malene, 15, Kari, 9, Brite, 5 år.' Jeg har bare dette om Ingeborg: 'Anders ble gift med Ingeborg/Ingebjørg Johnsdatter fra Lie/Lid i Evanger (Voss).'Vet du hvor Seselie Nilsdtr og Nils Gulleiksson Bruavotnen/Svensdal bodde?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Nils og Seselie bodde på Ulland i 1806 da datteren Bornie/Baarni ble født [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-133>Lenke i 1813 finner man dem på Ervik da datteren Anna blir døpt Lenke i Åsane hvor Nils var pakter. Nils døde 26/1 1816 på Ervik. Seselie har jeg ikke funnet død ennå. Seselie gifter seg 1818 Lenke som nevnt med Jon Iversen. Han døde i Bergen 1841 hvor han begikk selvmord. Han var kårmann på Jordal i Åsane.Litt usikker på når familien flyttet fra Ervik til Jordal. De bodde på Ervik i 1826. Noen bygdebok for Åsane har ennå ikke kommet ut så det er ingen hjelp å få der.Jon Andersen Ulland ble født i 1718 Lenke på Øpstad og kona Mari døde i 1803 Lenke står Maren. Når 2. ektemann til Mari Erik Gundersen døde har jeg ikke funnet da det er lakuner mellom 1808 og 1815 (gjelder døde og viede).Her er vielsen til Nils Andersen LenkeHer er vielsen til Erich Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Erich Andersen? Jeg finner han ikke på den lenken du la ut. Enten er jeg blind, eller ...Jeg har dem gift 18/10 - 1829, men jeg har ingen kilde til det.Hva tror du ellers om mitt forslag til enka Anna Nilsdtr Steinslands opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel ikke n° 29? Det var enke Anna Nilsdtr Utskot gift med Isak Isaksen Solberg. Hun var födt på Djupvik og först gift med Hans Ingjaldsson Utskot i 1814.Jeg ser ingen andre med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

uff la ut siden foran jeg her er riktig side Nr 44 LenkeEnig med deg det kan være riktige foreldre. Helge Kvittingen er en av forloverene. Står det ikke noe om Erich og Anna under steinsland eller Ulland?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at Lauvskard har blanda sammen her for s. 484 stâr det at Olav Larsson Steinsland/Hamnen ble gift 2. gang med Anna Nilsdtr. Hun gifta seg oppigjen som enke med Erik Andersson Ulland i 1829.Anna hadde dattera Anna i 1. ekteskap og sönnene Olav og Erik i andre.Så står det side 757 at Anna (f. 1784) datter til Anders Johannesson Barmen og Mari Andersdtr Haug ble gift 1805 med Olav Larsson Steinsland.Det er nok Anna Nilsdtr som skal være den rette.Dersom Helge Kvittingen var forlover, sâ er jo det et tegn pâ at hun kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stâr det ingenting om i bygdeboka, men det kan jo være feil. Det stâr at han fikk 9 barn her: Anders, Kari, Samuel, Anna, Ingjald, Sjurd, Malena, Magdela og Brita.S. 844: Men her stâr det at Ingeborg Nilsdtr Skjelâna f. 1806 ble gift 1827 med Nils Andersson Utskot f. 1797 Han var sônn til Anders Nilsson Utskot (son til Nils Nilsson og Ragnhild Jonsdtr Rolvsvâg)og kona hans Anna Johannesdtr Osôyri f. ca 1754 - de ble gift i 1785.Nils og Ingeborg budde pâ Neset, Trengereide en stund ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Jeg tror jeg har funnet Seselie død 26/9 1853 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=AASANE&gardpostnr=38&merk=38#ovre>Lenke Hun har 10 år feil og feil etternavn, men det finnes ingen andre ved navnet Seselie på gården Jordal.Ved datterdatterens Olines hjemmedåp står det følgende: Blev kun hjemmedøbt af Konen Cecilia Gullaksdtr Jordal. Opgaven er skeet af Pladsmd Anders Jons. Jordal (sønn til Jon Iversen) i Overvær af Gmd Ole Niels. og Hans Anders. Melkeraaen.Lenke Det skulle jo tilsi at Sesilie Gullaksdtr er MIN Sesilie Nilsdatter. Hennes 2. mann het jo Nils Gullaksen (Gulleiksen).Kenneth Bratland holder på å skrive slektshistorien (bygdebok) for Åsane. Den er planlagt å komme ut i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert rett, presten har nok forveksla navna på mann og kone.Det er ofte aldersfeil og, det er vel ikke andre muligheter å finne ut om dette er Seselie Nilsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Lillian har svart deg på arkivfora.S. 627 i Samnanger 1 står det at Nils Guleiksson f. 1776 ble gift med enken Seselia Nilsdtr Utskot i 1806.Nils var sönn til Guleik Larsson Bruabotnen (1744) og Borgny Danielsdtr Djuvik (1742)Guleik var sönn til Lars Jonsson (1699-1779)og Isborg Ivarsdtr Kvitingen(1700-1794)Borgny var datter til Daniel Jörgensson övre Boga (1697-1742) og Guro Knutsdtr Djuvik (1703-1773)Borgny og Gulleik var blant mine 3xtipper. Söstra til Nils, Ingeborg Guleiksdtr er min tipp-tippoldemor.Håper jeg ikke har lagt dette inn för, har sjekket men det er lett å overse noe.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.