Gå til innhold
Arkivverket

[#47833] Prest Oluf Andersen Solle

Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg prøver på nytt med dette spørsmålet. Arent Olufsen (eller Arne Olsen) var prest i Steigen og døde der ca. 1641 (født i Leksvik Nord-Trøndelag ca. 1570?). Jeg har Oluf Andersen Solle, prest i Brønnøy, som hans far. Men jeg tror ikke det er riktig. Solle var prest i Brønnøy ca. 1550. Men det var en annen Oluf Andersen som også var prest i Brønnøy, 1562-1611. I følge 'Geistligheten i Nord-Norge...' av S.T. Dahl hadde han i hvert fall en datter, men det er ikke nevnt noen sønner. Han kalles bl.a. også Stegensis, noe som skulle tyde på at han var fra Steigen. Dessuten er han nevnt i et utrykt diplom fra Steigen. Er det mulig at han er far til Arent Olufsen (Arne Olsen)? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Ifølge mine notater har jeg Arent (Arne) Olufsen som sønn til Oluf Andersen, sogneprest i Brønnøy 1562 til 1611. Det er Arent's søster Else som jeg har som ane, gift med Christen Stensson (Skanke)kaplan i Brønnøy 1590 og sogneprest fra 1611 - 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, da var det slik jeg hadde mistanke om, jeg hadde feil. Takk for oppklaringen. Med vennlig hilsen Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En kannik Olav Andersson Solle (Svale ?) (Kusse ?) skal ha vært datterdatters sønn av Aslak Jonsson (død 1463) på Aspa. Når levde denne Hr. Olav ?Hvordan er ev. forbindelse mellom denne kannik Olav Andersson Solle og den Oluf Andersen Solle som var prest i Brønnøy ca. 1550 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Svein Tore Dahl henviser til A. Chr. Bang hvor det heter at Oluff Andersen Solle er nevnt som kannik og innehaver av Brønø kall i 1540. Det er vel derfor samme mann som Vigerust sier. Han var i Steigen til 1558, muligens noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Snakker vi her om to stk. Oluf Andersen Solle? En født omkring 1490, som ble innført i Trondheim domkapitel 1538 og som nevnes vedr. Brønnøy sognekald i 1540. Denne er vel, eller kan være farfar til Oluf Andersen Solle, gift m/Berethe Hermandsdatter i 1574 og da sogneprest i Brønnøy 1562 - 1611.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Blir det ikkje vanskeleg å få kronologien til å gå opp når vi veit at Aslak Jonsson truleg var født kring 1360 og døtrene hans helst før 1400. Det vert vel eit langt sprang når Olav Solle som var aktiv enda kring 1560 hadde ei bestemor som var født 150 år tidlegare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(7:) Sognepr. i Brønnøy 1562-1611 Oluf Andersen (brukte han 'Solle' ?) kan vel være f. rundt 1535 og hans far ''Anders'' er vel da f. rundt 1500-1510. Det blir dermed ''litt trangt om tid'' dersom han skal være sønn av kannik Oluf Andersen Solle (hvis det stemmer at sistn. er f. ca.1490).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Knapt om tid har du nok rett i, men jeg vet ikke om når han ble født, antydet bare 1490. Har nedtegnet at han ble immatrikulert i Køln 1520 og dette kan da vel ikke være den Oluf som var sogneprest i Brønnøy fra 1562 til han døde i 1611.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Jeg er helt enig at det ikke ''passer bra'' kronologisk at kannik Olav Andersson Solle (ca.1490-ca.1560?), sogneprest i Brønnøy rundt 1540-1550, skulle være datterdatters sønn av Aslak Jonsson.Jeg har 'notert meg' at han skulle være sønn av en Anne Arnesdatter hvis mor Gunnhild skulle være Aslak Jonsson's datter. Men Gunnhild ser av dette ut til å være født rundt 1430, og det blir jo mildt sagt ''noe sent''.Aslak skal såvidt jeg har forstått hatt en datter Jorann (født ca. 1380 ?) som var g.m. en Trond (Toraldeson ?). (Om hun var mor til Arne, Olav (erkebisp) og/el. Ivar (fehirde) Trondssønner har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om).At Jorann og Gunnhild skulle være døtre av samme Aslak ser ikke ut til å gå ihop kronologisk, uten at jeg har noen formening om hvor 'feilen' ev. ligger her.Jeg hadde forøvrig altså notert meg at (væpner) Aslak Jonsson i Aspa døde i 1463. Oldervik sier i (#8) at han var f. ca. 1460. Aslak skal visstnok hatt døtrene Torgerd, Elene, Jorunn/Jorann og Gunhild med ''fru Gro''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det var to Oluff Andersen som var prest i Brønnøy på 1500-tallet. Først Oluff Andersen Solle fra ca. 1540 til ca. 1560. Så var det Oluff Andersen fra 1562 til 1611. Ser ikke bort fra at disse to var i slekt med hverandre. Det fins et utrykt diplom fra 16. august 1589 hvor det heter at Aslak Olsen Kusse på Opøy i Steigen, med samtykke av sin hustru Anne Klausdtr, sin mor Karen Aslaksdtr og sin bror Haagen Olsen har solgt til sin faders frende Oluff Andersen, sogneprest i Brønnøy, og hans hustru Beritte Hermansdtr hele gården Oustlid i Bindal, som hadde vært hans mors odel. (fra Svein Tore Dahl). Jeg kjenner ikke til at den siste Oluff Andersen brukte navnet Solle, men det ser altså ut som navnet Kusse fins i begges familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Aslak Jonsson (Aspa) hadde ifølge en slektstavle fra reformasjonstiden en datter Gunnhild som var mor til Anne som var mor til herr Olav Andersson Solle, jf. Oddvar Grønli: Ei ættetavla frå reformasjonstida, NST bind XIII med tillegg i bind XIV.Denne herr Olav Andersson Solle, var, som herretittelen viser, en geistlig person. Oddvar Grønli gir hans biografi i XIII s. 224, og identifiserer ham med sognepresten i Brønnøy som er nevnt i en rekke kilder mellom 1537 og ca 1559. Under tvil identifiserer også Grønli ham med nordmannen Olaus Swalle som studerte i Köln 1520-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Noen som har noen formening om hvordan (''Oluf Kusse'' ?), far til denne Aslak Olsen Kusse på Opøy i Steigen (som solgte Oustlid i Bindal i 1589) var 'frende' med kjøperen, Oluff Andersen, sogneprest i Brønnøy (1562-1611) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (11)Nå kunne jo Gunnhild vera den yngste dotra til Aslak, medan Joran var den eldste. At det også kunne vera meir enn 20 år mellom dei to døtrene er heller ikkje utenkjeleg. Om Joran var født så seint som 1390 kunne jo Gunnhild vera født i 1410-1415. Mannen til den siste, Arne Sigurdsson er nemnd så seint som i 1480 (DN XI nr. 246), noko som kan tyda på at han kan heller kan vera på alder med Ivar Trondsson (dotterson til Aslak)og slik mykje yngre enn Trond, mannen til Joran Aslaksdotter og far til Ivar Trondsson.Om ein skal ta bokstaveleg det som står i tavla, så var jo Gunnhild og Joran systre, så det kan det neppe vera særleg tvil om. No kan det kanskje heller vera slik at tavleskrivaren har gløymd eit ledd mellom Gunnhild og Herr Olav Solle ?At Aslak Jonsson skal vera død i 1463 må vel vera feil. Han vert nemnd siste gongen i 1443, men slik brevet er utforma kan han ha vore død i fleire år då. Kristine Toraldsdotter derimot vart visst nemnd siste gongen i live i 1463.Til nr. (13)Dette brevet er jo svært interessant og er også nemnd av Oddvar Grønli i artikkelen han som Aspatavla (NST XIII). Det kan jo tyda på at Aslak Olsson Kusse kan vera av Kusseslekta på farsida og Solle-slekta på morsida. Bror til Olav og Ivar Trondsson, Arne Trondsson på Husby (Todalen i Stangvik på Nordmøre)hadde ei dotter som heitte Angerd. Ho var gift med Torstein Kusse på Torget, vistnok rådsmann for erkebispestolen. Dei fleste som les dette veit vel at Torget ligg tett ved Brønnøy(sund). Angerd og Torstein Kusse hadde minst 5 born, tre døtre og to soner. Desse var;1. Unge Angerd g.m. Torges Amundsson (i følgje Bjørn Jonsson Dale foreldre til tre døtre, a) Elisabeth g.m.Trond Ivarsson, b) Magdalena først g.m Litle-Jon (Tomasson) (Randal), så med sunnmørsfuten Hans Lauritsson. c) Anne Tørrisdotter levde enda 1597 ”henved 90 år” Lenke )2. Arne Torsteinsson Kuse (nemnd i tiendepengeskatten i 1521)3. Lauris Torsteinsson Kuse på Andenes (Kanskje g.m. Hustru Kristin i Enden)4. Sigrid Torsteinsdotter (Kuse) g.m. Christiern (hadde m.a. dotra Elen g.m. Jens Hallandsfar.5. Karen Torsteinsdotter (Kuse) g.m. Lauris som m.a. hadde sonen Olav.Grønli nemner ein Olav Kuse på Uppeid i Hamarøy som far til Aslak Olsson og Håkon Olson. I tillegg nemner han ein Arne Olsson Kuse (nemnd 1567) som ein tredje bror. Grønli er vidare inne på tanken at Olav Laurisson (Kuse), son til nr. 5., Karen Torsteinsdotter kan vera identisk med Olav på Uppeid, men tykkjer det høver dårleg kronologisk. Om dette likevel skal vera rett, så er jo den slektskapen som Per etterlyser i orden. Grønli trur elles at Kusane på Uppeid kan vera ei grein som ikkje er kome med på tavla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er a) Elisabeth's ektemann Trond Ivarsson sønn av Ivar Trondsson, bror av Arne og Olav (sønner av Jorann Aslaksdotter) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette mener jeg da har vært diskutert på nyhetsgruppe for noen år siden. De som kan søke på googlegroups kan jo gjøre det. Jeg har også Olav Andersson Solle som ane, og har lest nevnte artikkel av Oddvar Grønli som jeg har kopi av. Ser at jeg slett ikke har skrevet inn alt jeg trodde jeg hadde skrevet.Svein Tore Dahl skriver blant annet dette om Olav Andersson Solle i boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700': Han var sogneprest i Brønnøy i årene 1662-1711, og på bildet av Oluf i Brønnøy kirke sto det: 'Her hviler salig udi hukommelse, hæderlig og høylærd mand H.Oluf Andersen som døde 6dag November MDCCXI(1711), der ham havde betiente denne kirke XLIX år'(44 år). På bildet var det også et adelig våpenskjold, som dessverre ifølge Svein Tore Dahl ikke er beskrevet i noe han kaller Gunnerus sin liste. Oluf er nevnt som sogneprest i Brønnøy da han deltok i et møte på Nord-Herøy den 04.04.1564.Han er sannsynligvis den Olaus Andræ Nidarosienis som ble immatrikulert i Rostock i 1560, og han kalles da Stegensis. I et utrykt diplom den 16.08.1589 heter det at Aslak Olsen Kusse på Opøy i Steigen med samtykke av sin hustru Anna Klausdatters mor Karen Aslaksdatter og sin bror Haagen Olsen(Aslaks bror) har solgt til sin faders frende Oluff Andersen. Oluf var da sogneprest til Brønnø, og det som var solgt her til Oluf og kona Bergithe Hermannsdatter var hele gården Oustlid i Bindal. Denne gården hadde vært Alsaks mors odel.Jeg har for tynt grunnlag til å uttale meg ellers her på nåværende tidspunkt, men det skal bli interessant å følge med på hva dere kommer frem til her. jeg skal videre på Olavs datter Else Olavsdatter og ektemannen Christen Steensønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16, siste avsnitt:) Nei, slektskapet blir egentlig ikke 'i orden' av disse grunner, med mindre vi forutsetter at Oluf Andersen (ca.1535?-1611), sogneprest i Brønnøy 1562-1611 (vel han som kjøpte Oustlid av Aslak Olsson Kusse i 1598) er i nær slekt med 'formanden' i embedet, Olav/Oluf Andersen Solle (ca.1490?-ca.1560?), sogneprest i Brønnøy ca.1537-ca.1560. Sistnevnte blir imidlertid (under de i #16's siste avsnitt beskrevne forutsetninger) tremenning av Angerd Arnesdotter, Aslak Olsson Kusse's farmors mor.Stemmer det forøvrig, som 'noen' hevder, at morfar til Olav Andersen Solle, Arne Sigurdsson, er en 'Teiste' ?Kronologien behøver ikke være så ille som Grønli høres ut til å ha ment, særlig dersom vi fikser litt på rekkefølgen på de 5 barna til Angerd og Torstein Kusse. Hvis Karen er yngst og f. rundt 1490 kan hun vel være farmor til Aslak, Håkon og Arne Olssønner Kusse. (Aslak levde kanskje c1540-et.1589 ?)Men Karen's søster Sigrid ser ut til å måtte være betydelig eldre, siden hennes datter Elin/Eline skal ha fått sitt første barn (Olav) allerede før 1508. Sigrid kan da neppe være født mye senere enn 1570.Litt 'på siden': Jeg har 'sett' en Elin Torsteinsdotter Kusse (1468-1531 Stange, Hedmark) g.m. storbonden Herlog Hallvardsen Hudfat (1463-1508) på Ringnes, Stange. Hvordan kan denne Elin ev. 'linkes' til 'vår' Torstein Kusse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og Oluf/Olav Andersen Solle og Oluf Anderssen er altså ikke samme mann, men to etterfølgende prester i Brønnøy ... (se #13 og 1. avsnitt i #19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det skulle selvfølgelig stå av Olav Anderson Solle døde 6.november 1611. Jeg så jo feilen og trodde jeg hadde rettet den før jeg sendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det skulle selvfølgelig stå av Olav Anderson Solle døde 6.november 1611. Jeg så jo feilen og trodde jeg hadde rettet den før jeg sendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ble maleriet i Brønnøy hovedkirke reddet fra brannen 17. oktober 1772?Er det noen som har kopi av dette utrykte diplomet eller vet hvor det befinner seg idag?Hadde Oluf Andersen og Bergitte/Berithe Hermansdtr flere barn enn Arent, Else og Marith. Finnes det noen dokumentasjon/kilde som knytter disse 3 til Oluf Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.