Gå til innhold
Arkivverket

[#47844] Glosimot i Drangedal

Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Gunder Larsen f. 1717 gift med Ragnhild Kristensdatter født 1718. De fikk sønnen Lars i 1754 på Glosimot. Er dette en plass/gård? Har noen opplysninger om forfedre til Gunder og Ragnhild? Det ga mersmak å bruke Debattforum. Synd jeg ikke har prøvd tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Glosimot er en gård i Drangedal (Norsk stedsfortegnelse). Samme navn er også benyttet på en gård i Seljord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Når det gjelder Drangedal så er de 5 bøkene, 'Slektsregister for Drangedal' av Bjørn Edvin Holte det beste oppslagsverket for dette området. I b.1.s. 268 finnes opplysninger om Gunder Larsen Glosimot, Høydalen, døpt 31.10.1717, død 14.12.1792, Høydalen. g.1.gang 08.10.1744 med Ragnhild Christensdtr. Singusdal, døpt 11.12.1718, begr. 15.06.1778, Høydalen. Enkem. Gunder Larsen Glosimot, Høydalen g.2.gang m. Aslaug Thorsdtr. Videre finner du alle barn i de forskjellige eketskap med henvisning til deres respektive ekteskap og også henvisning til et skifte fra 1778. (De blir litt for omfattende å gjengi det hele...)m.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Takk skal du ha Gunnar. Ser ut til at jeg må forsøke å få Slektsgruppa i Hedrum Historielag til investere i disse bøkene, da det virker som disse er et must. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, bare hyggelig. Oddvar Langmyr i Drangedal selger disse bøkene, ellers så kan man låne dem på biblioteket.m.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei, Vil bare få tilføye at i Bygdeboka for Drangedal står det skrevet på side 505 under gården Nås at i 1723 var Glosimot au opført som plass under Nås. Dessverre har jeg ikke funnet at Glosimot er oppført med eget avsnitt om hvem som bodde der. Glosimot var altså en husmannsplass under Nås.MVH Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Tor Jørgen Naas Melås

Hei! Per Naas og undertegnede har skrive bok om husmannsplassane i Kjosen som er den nordøstre delen av Drangedal. Her er Glosimot omtalt med dei som har budd der tilbake til 1600-tallet. Kontakt meg dersom du ønsker boka:) mvh Tor Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.