Gå til innhold
Arkivverket

[#47892] Jon Andersen, f. ca. 1712 antagelig på Øpstad i Fusa

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Den gode Peder Hansson Tysse var visst mye ute og for. Jeg har notert: S I s. 742:'Ellers hadde Peder Hansson barn med Bønita f.u.e. 1699; men han vart frikjend etter at ho hadde vedgått i kordøri, og dtr. Marta (1692-93) (mor Anna Olsdtr Hope, f. Langeland)'I S II s. 240: 'Han hadde fleire born, og millom deim tri døtrar som alle heitte Sidsel, og dei døydde alle berre nokre få vikor gamle.'Mor til Peder var jo Anna Jensdr Loss, så min teori om at Samuelnavnet kanskje kom fra den slekta kan allikevel stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det vet jeg ikke. Her må du nok enten se om det står noe dødsårstall i gårds og slektshistorien for Fusa. Ellers bør du se gjennom kirkebøkene for Os prestegjeld: A 6 1669-1719 02 Fusa sokn 1-119 Døpte, døde og vigde kronologisk 1669-1719 Det må mangle flere blad etter fol. 119. A 7 1723-1760 02 Fusa sokn 1- 78 Døpte, døde og vigde kronologisk 1723-1760.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(47) - (48); Var det ikke slik at Ma(-gda-)lena Pedersdtr døde før Anders Monsen flyttet til sønnen i Fana? Jeg finner henne imidlertid ikke blandt døde verken i Samnanger før 1766 eller, for den saks skyld, i Fana.Her er imidlertid skiftet etter Anna Loss og herr Hans Pederssen i 1729: LenkeHvor ble det av sønnedatteren Magdalenæ Pedersdatter Synderborg, mon tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Til innlegg (55). Jeg har kun skrevet av de datoene som står i kirkeboka. Så vidt meg bekjent er heller ikke Dage helt oppdatert. Hvis du vil vite om det virkelig står den 29. feb. 1701, foreslår jeg at du konsulterer originalkirkeboken.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Til innlegg (51). Atter en gang blir det stolt for mye på bygdebok for Samnanger!Peder Hansen Hope f. 1668 d. 1741 fikk datteren Gønette (ikke Bønita!) i 1699 sammen med piken Synneva Torkildsdatter Kvittingen f. ca. 1677 d. 1732 på Sedalen i Bruvik. Gønette ble døpt i Samnanger kirke i 1699. Hun giftet seg i 1728 med enkemann Nils Johannessen Jamne f. ca. 1670. De bodde flere steder i Haus prestegjeld. Gønetta døde imidlertid i 1777 hos sin sønn Besse Nilsen på Tunestveit i Arna.LenkePeder Hansen ble som du ser frikjent for leiermålet, men Gønette brukte alltid Pedersdatter som patronym. Dessuten har det nok vært påstand mot påstand når det gjaldt farsskapet. Lovene var strenge og det var Peder Hansen sitt 3. leiermål.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Kenneth.Jeg har og hatt god bruk av databasen over döde og funnet flere datoer der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Iallefall godtar heller ikke legacy ikke datoen 29 feb 1701. Får nok sjekke det som står i orginalen.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari/Karina Lauritsdtr/Larsdtr Fåberg döde barnalaus i 1707 etter bygdeboka fra Samnanger, men det kan jo være feil her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Slik jeg forstår det fikk Peder Hansen Fusa/Hope/Børdal/Tveit/Tysse også en datter Ma(-gda-)lene i 1688. Ma(-gda-)lene ble gift med Anders Monsen Høysæter/Børdal i 1706 Lenke .Er Ma(-gda-)lene fødsel/dåp sjekket mot kirkebøkene, slik at man vet at det var Peder Hansen og ikke peder Peder Pedersen Sønderborg som var far til Ma(-gda-)lene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det Kenneth sier i #45 at denne Malene var datter til Peder Hansson Tysse.Jeg går ut ifra at Kenneth har funnet dette i kirkebökene for det er vel der svaret befinner seg.Det er dette paret som jeg nå tror kan være foreldra til Samuel Andersson Bördal etter at det ble vist at han ikke var med i skiftet etter den andre Anders Bördal. Men jeg finner ikke noe skifte etter Anders Monsson, har og leita i Fana siden han döde der. (se # 47)Jeg vet heller ikke hva som så skjedde med Ellen og Peder SÖnderborgs Ma(gda)lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjellaug i vårkvelden,jeg forstår det, men jeg bare lurte på hva som var kilden.Hilsen Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg og! Jeg er begynt å pakke kofferten, drar til gamlelandet på torsdag-:)Vi får vel se hva han sier selv, men ettersom han satte opp faddere, så tok jeg det som en selvfölge at det var kirkeboka.Dersom vi finner faddere til min Samuel Andersson Bördal, kan kanskje det gi oss en pekepinn hvem foreldra var.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående #48Jeg har kikket på alle disse fadderne: 'Nils Nordbø, Villum Utskot, Guri Trengereid, Borni Langeland og Anna Mentzen' i et forsök på å finne en forbindelse mellom dem.Har bare hypoteser selvsagt!Jeg tenke meg at Nils Nordbö er den Nils Anderson N. som er sönn til Anders Monsson Langeland og Brita Olavsdtr.Borni Langeland kan så være Borgny Tomasdtr Gjerde gm Nils Olavsson Langeland sönn til Olav Monsson Langeland og Gunnvor Johannesdtr.Anders Monsson og Olav Monsson Langeland var brödre.Villum Utskot må være bror til Borgny den Villum Tomasson Gjerde som ble gift med Kari Reinhartsdtr Utskot.Det ser da ut for at Gjerde og Langeland kan være 'innblandet'.Jeg finner ikke noen kandidater til Guri Trengereid og Anna Mentzen. Finner ingen Guri död på Tregereide heller.Nils Olavsson Langeland hadde to söstre Anna og Mar(i)ta som vi ikke aner hvor det ble av. Kan det være en annen forbindelse til Utskot? Reinert Johannesson Utskot ble nemlig gift med en Marta Olavsdtr.Er det en mulighet for at mor til Anna Pedersdtr (uekte datter til Peder Hansson Tysse/Hope)kan være denne Anna Olavsdtr og svigerinne til Borgny Langeland.Dette blir jo bare hypoteser selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er feil person du leiter etter skiftet til, men den tanken at samme person Anna Olsd Langeland er mor til begge disse barna var akkurat hva jeg tenkte!Her er en synder Anna Olsd med Per Hope i 1693: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=104&filnamn=pa12431669&gardpostnr=332&personpostnr=361#nedre>Lenke Dette gjelder nok Marta som bare ble 1 år.Så finner jeg Peder Hansson Tysse her med Guri Torgelsdtr Bördalen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anna Jansdtr Bolstad (Mentz) du har linke til over, Arnfrid, ble fôdt ca 1682, litt ung til å være fadder i 1688 skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen!For det første så bør det ikke være tvil om at jeg har dåpen til Malene fra kirkeboka. Hvis ikke hadde det vært meget vanskelig for meg å oppgi fadderne. Jeg er selv etterkommer etter Anders Monsen Børdal og hans kone Malene Pedersdatter via deres sønn Peder Andersen f. 1715. Ekteskapsbevillingen mellom Peder Andersen og hans kone Kari Nilsdatter i 1746 viser at de var søskenbarn: Apr 15 1746 Peder Andersen Børdalen Ous EF Kari Nielsdtr Langeland Ous. Det var derfor jeg hadde lenke til denne ekteskapsbevillingen i et tidligere innlegg. Kari Nilsdatter var datter av den kjente krigsfangen Nils Pedersen Stålby og hans kone Anna Pedersdatter Tysse (1700-1780). Anna var igjen en ektefødt datter av Peder Hansen Tysse. Dermed skulle Peder Andersen og kona Kari Nilsdatter ha felles morfar. Så hvis dette ikke er bevis godt nok, gir jeg opp.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(72) Jeg har selsagt tiltro til opplysningene dine, Kenneth. Men fordi så mange av oss har kopiert fra bygdeboken er det viktig at vi får rettet dette opp, og at vi kan angi primærkilder, i og med at slike finnes.Hvordan skal vi imidlertid tolke dette skifte etter Anna Loss fra 1729:'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 23.5.2006 06:59 (2) I geistlig skifteprotokoll Sunnhordland 2, fol. 67 er det registrert skifte etter Annæ Jensdatter Loss, sal. herr Hans Pedersens på Hope i Os 17. mars 1729. I skiftet nevnes sønnen Peder Hansen, som opptrådte på vegne av seg selv, søsteren Madam Maren Greves vegne, og myndtlingen Magdalenæ Pedersdatter Synderborg. Ellers møtte avdødes dattersønn Jens Pedersen Sønderborg på vegne av seg selv og sine fraværende brødre og myndtlingen Elen Sønderborg, Samuel Pedersen Sønderborg, avdødes datterdatters enkemann løytnant Thune på vegne av sine to sønner, og datterdattermannen Engel Engelsen på vegne av sin hustru.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei!Dette skiftet er tydelig nok synes jeg. Går ut fra at du sikter til den umyndige arvingen Magdalena (Malena) Pedersdatter Sønderborg. Hun er nok ugift siden det er morbroren Peder Hansen som opptrer som hennes formynder. Hadde hun vært gift skulle det vært hennes eventuelle mann som skulle stå oppført. Mener å huske at det også var skifte etter hennes far Peder Sønderborg, og da også sto Magdalena oppført som umyndig og ugift.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth,Siden Anders Monsson Bördal er din forfar, vet du om det er han som er far til Samuel Andersson (min forfar)? Han 'datt' jo ut av den familien Lauvskard har satt han i ettersom han ikke var med i skiftet etter Anders Jo. Bördal.Det finnes vel ikke skifte etter Anders M. Bördal siden han bodde hos barn på Myrdal.Jeg får vel vente til kirkebökene blir skanna og se om det står noe om faddere der.Har du ellers noen forestillinger om hvem Malene Pedersdr sin mor var med hensyn til faddere?Du har sikkert sett over at jeg nevner og en Guro Torgelsdtr som 'syndet' med Peder Tysse, vet du hvem hun var?Som så mange andre har jeg flere av hans barn som forfedre. Hans datter Anna er min formor både i sitt förste og andre ekteskap.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.