Gå til innhold
Arkivverket

[#47892] Jon Andersen, f. ca. 1712 antagelig på Øpstad i Fusa

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror Michael har skjönt det nå. Det skal noe til å Holde tunga rett i munnen!!La oss se på Samuel Andersson som ikke var nevnt i skiftet etter Anders Johannesson BÖrdal.Nå undrer jeg meg på om Lauvskard har tatt feil her igjen!!Samuel Andersson Bördal/Gjerde ble gift med Kari Andersdtr Gjerde (foreldre: Anders Knutsson Gjerde og Seselia Andersdtr Tysseland)Det er mulig at han er sönn til Anders Monsson Bördal!!Dersom vi ser på Barnas navn finner vi fölgende:Malena (1747), Seselia (1749), Kari (1750), Anders (1759), Borgny (1761), Guro (1763), Magretha (1757)Anders Monsson Bördal var gift med Malena Pedersdtr i 1706.Hvorfor kaller Samuel Andersson förste dattera for Malena? Andre dattea Seselia kan godt være oppkalt etter svigermora!Hva så med Malena og Gro? Det er jo navn vi finner hos Anders Monsson Bördal!Det står ingenting om at Kari ble gift verken i S-I ell. S-II (som har en del rettelser)Alle disse Andersene er og mine 6. tipper, men nå luerer jeg på om Samuel er kommet i rett familie!!Jeg får se om det finnes skifte etter Anders Monsson BÖrdal.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og jeg lurer da på om Samuel Andersen kan være sønn av siste Anders og hustru Guri Haugnesdtr. Det er nemlig en Haugne Anderssen som blir viet omtrent samtidig med Samuel Andersen, begge adr Børdal. Er dette en mulighet?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan og være en mulighet, Arnfrid. Ialle tilfeller tror jeg nå at Lauvskard har feil far.Finner som sagt ikke skifte etter Anders Monsson Bördal.Får se om vi kan finne skifte etter Anders Jonsson Fröland/Öpstad og Guro Hognesdtr Höyseter. De ble gift i 1710 og kan godt ha fått en sönn Samuel i 1711. Men det er dette med navneoppkalling da. Dersom han var förste sönn burde han heller ha hett Jon eller Hogne.Og hvorfor kaller Samuel sin förste datter for Malena?Hogne Andersson var og sönn til Anders Monsson Bördal.Barna til Anders Monsson Bördal og Malena Pedersdtr Sönderborg er de fölgende (i bygdeboka):1. Johannes f 1708 g 1732 m enka Synneva Olvasdtr2. Kari g 1750 med Peder Rasmusson Haga3. Guro f 1712 g 1742 m Mons Sjurdsson Kleppe4. Peder f 1715 g 1746 m Kari Nilsdtr Tveit (Staalby)5. Anna f 1716 g 1747 m Mons Larsson Grönsdal (b Kismul Fana)6. Hogne g 1746 m Anna Nilsdtr Jarland (b Skeie Os)7. Magdela f 1721 g 1744 m Jakob Johannesson Sandvik8. Aagota f 1727 g 1752 m Sjurd Pedersson Gullbrå (Gulpo?) (b på Haga)Jeg er nesten overbevist om at Samuel er bror til Hogne og sönn i denne familien.Hvor kom Samuel navnet fra? Det finner vi i Loss slekta.Og som sagt, navnet på förste dattera til Samuel er Malena. Fôrste og eneste sönn heter Anders.Undres på om det finnes kirkeböker som kan sjekkes? I allefall skulle han ha vært i skiftet dersom han var sönn til Anders JO. Bördal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Enig, men tanken min var et her måtte være enda en feil, nemlig at Hogne var sønn av Ander og Guri Hognesdtr, men dette blir visst vanskelig. For hvorfor kalte Anders og Malene en sønn for Hogne?Her er de aktuelle bøkene:Ministerialbøker ('MINI')A 1 1669-1722 02 Os sokn 1-134 Døpte, døde og vigde kronologisk 1669-1722A 2 1723-1758 02 Os sokn 1-126 Døpte, døde og vigde kronologisk 1723-1758 Blada 124-126 er skadet, blada fra 127 og ut boka (1758-1760) er borte.A 4 1669-1760 03 Samnanger sokn 1-127 Døpte, døde og vigde kronologisk 1669-1760A 6 1669-1719 02 Fusa sokn 1-119 Døpte, døde og vigde kronologisk 1669-1719 Det må mangle flere blad etter fol. 119.A 7 1723-1760 02 Fusa sokn 1- 78 Døpte, døde og vigde kronologisk 1723-1760 Den siste delen av denne kirkeboka (fol. 79-) er skilt ut som eiga kirkebok (Os A 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok ikke bli meg som leiter i kirkebökene-:(Med hensyn til Hogne så het Guro Olavsdtr Höyseters andre mann Hogne, altså stefar til Anders Monsson Bördal. Det er ikke umulig at han er kat oppatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ok.Får se om jeg kan få gjort noe, men det blir ikke før påske. Skal på SAB før 20.4., kanskje da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er Samuel Andersson Bördal f. 1711 etter Lauvskard og gift 2. januar 1747 m Kari Andersdtr Gjerde.Det hadde vært fint om vi hadde fått ordnet opp i dette. Om jeg mister Anders Johannesson Bördal får heller være for jeg stammer fra trea av de andre söskene til Seselia Knutsdtr Aarland, nemlig Sjurd, Anna og Marita.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spörs om du finner så mye mer, her er kopi fra kirkebok fra FS: LenkeSer ut for at han er döpt i Fusa: 20 APR 1711 Fusa, Hordaland, Norwayog faren er kun oppsatt som Anders Bördalen.Ellers har jo alle andre kopiert bygdeboka!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vil også tro at Lauvskard har sjekket kirkeboken, så det spørs. Vi får lage en anmerkning i slektstavlene våre. For meg betyr det ingen ting, for jeg ætter fra søsteren hans, Guro gm Besse Thomassen Sedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ser av i FS følgende: Inger Andersdatter dpt 1703 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220359630&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Knudt dpt 1703 Lenke Mons Andersen dpt 1707 Lenke Johannis dpt 1708 Lenke Guraa dpt 1709 Lenke Samuel dpt 1711 Lenke Guraa dpt 1712 Lenke Agathe dpt 1727 LenkeAlle disse har Anders Bordalen som far. Blir å skille hvem som hører til hvem Anders.Joen Andersen dpt 1718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig far til de to siste jentene kan være Anders Olavsson Höyseter.Mons f og d i 1707 har jeg som sönn til Anders Monsson BÖrdalJeg har to dötre Kari til Anders Monsson B og Malena Pedersdtr S. En födt i 1710 og en födt i 1729. Jeg har og Aagathe f. 1727 som deres datter og Guro 1712, den andre var jo med i skiftet etter Anders J. Bördal.Anders Monsson og Malena P. var först gift i 1706, så da er nok de andre du har funnet för Anders J. Bördals barn.Ellers så har du jo fått skiftet etter han og kan derfor eliminere de som ikke er med der som må derfor være den andre Anders på Bördal sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dertil er det logisk at Inger og Knut er barna til Anders J. Bördal og Seselie Knutsdtr. Förste kona til Anders het jo Inger og det var vanlig at en ny datter ble oppattkalt. Knut er nok etter morfaren.Johannes kan ikke være deres barn for han vokste opp ble gift og var ikke med i skiftet. Han ble gift med Synneva Olavsdtr Fossmark og döde i Fana i 1785. Her ble Malena og Anders oppkalt.Synd at det visstnok ikke er skifte etter Anders Monsson B. - jeg finner det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebökene er ikke skannet enda, vi får vente med tolmod-:)Den som opptar meg mest er Samuel Anderson for det er tydlig ut fra skiftet at han ikke er sönn til den familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Guro Olsdatter Høysæter døde i 1725, 65 år gammel: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=103&filnamn=gr12421669&gardpostnr=555&personpostnr=585&merk=585#ovre>LenkeJeg vil anbefale at dere som forsker i eldre Samnangerslekter også bruker databasen døde i Samnanger 1669-1766. I gårds -og slektshistorien for Samnanger er det flere der ikke dødsåret er oppgitt for, men de finnes altså i databasen her på Digitalarkivet.Når det gjelder Anders Monsen så dør han ikke i 1750, men han dør på Myrdal i Fana i 1775, 98 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Når det gjelder opphavet til Malena Pedersdatter så var hun slettes ikke noen datter av Sønderborg! Her blir atter en gang feil kopiert fra bygdeboken. Malene ble døpt dom. 7. post. trin. 1688 i Fusa kirke i Os prestegjeld som en uektefødt datter av Peder Hansen Hope f. 1668 d. 1741 på Tysse i Samnanger. Navnet på mora er dessverre ikke oppgitt. Fadderne var: Nils Nordbø, Villum Utskot, Guri Trengereid, Borni Langeland og Anna Mentzen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.