Gå til innhold
Arkivverket

[#47893] Oldefar til Elias Blix?

Gjest Bjørg-Marie Altergård
 Del

Recommended Posts

Hei! Er jeg på rett vei? Vet noen om oldefaren til Elias Blix hette Ole Bendiksen (Osbakk) født 1736-1803 og oldemora Dorit Kristoffersdtr. 1737-1815? Bosted Savjord i Beiarn.Kan en av disse være besteforelder? Berit f.1761. Kristoffer f. 1765. Ingeborg f.1769 eller Peder f.1774. Faren til Elias hette han Peder Våg Kristoffersen f.15.10.1804-1839 og hva heter mora? Er spent på svarHilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for 'mange meter' Elias Blix.Jeg har noen gamle papirer fra en fjern slektning av min bestemor som døde for 30 år siden. Det starter med Ørjer Gregussen f. ca 1625 i Jemtland. Han hadde 3 sønner 1. Gregus Ørjersen, Jamtli f.ca 1650. 2.Ole Ørjersen 1665-1740.(Hans etterslekt kom til Beiarn og skal i følge disse papirene være opphavet til Elias Blix)3.Nils Ørjersen Taperskar f.1664. Videre i følge papirene skal søster til Peder Voog Kristoffersen( far til Elias )Ingeborg være min tipp tipp oldemor. Faren til Elias hadde 9 søsken.Men om dette er riktig vet jeg jo ikke.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Hvis du har den eldste Beiarboken av M. B. Hansen m/flere, vil du under gården Leiråmo finne Ørjan Gregussen fra Jemtland nevnt.Jeg vet ikke om Elias Blix' aner kan føres tilbake til Ø. G., men kanskje andre har en mening om dette.Håper du fant ut av andre aner til Elias Blix i det oppgitte tema.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Blar litt i boken og ser at også under gården Rengård skal det være ættlinger av Ørjan G. Du får lage en linje fra Blix og bakover, noen kan kanskje si noe mer om et eventuelt slektskap.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

HeiDet skal være noen feil i den gamle beiarboka omkring Elias Blix, jeg skal finne frem opplysninger dette en annen dag(litt tidligere på kvelden). Mvh. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

tallet blir jo resultatet deretter.Med 'Beiarboka' mener du kanskje 'Slektsbok for Beiarn' av M.B. Hansen, Alfred Troli og Jorunn Laastad, utgitt i 1979?Der er det kanskje noen feil, ja. Lenge siden jeg har bladd i den. Men det har kommet en ny Beiarbok: 'Beiarn - natur, kultur og slekt gjennom tidene 1. Tida fram til år 1800' av Øystein Ringsaker, 2004. Utgitt av Beiarn Historielag på Sussi H. Gabrielsens forlag. Se forøvrig http://historielag.beiar.net/ Her er kirkebøker, skattelister, etc. tatt med som kilder, ikke bare kirkebøker.Videre har jeg selv dobbeltsjekket litt med 'Skifter i Salten' - ugitt i elektronisk form av DIS Salten.For å avlive en myte med én gang: Identifiseringen av Elias Blix's fars foreldre som Christopher Olsen og Ingeborg Sørensdatter på Voll i Beiarn er _definitivt_ feil. Skiftet etter Ingeborg Sørensdatter 07.05.1842 nevner ingen sønn eller barnebarn på Våg i Gildeskål.Utfra disse kildene har jeg kommet frem til: 1. Elias Blix (Pedersen), f. 24.02.1836 på Våg i Gildeskål, d. 17.01.1902 Kristiania2. Peder Christophersen, d. 1839 3. Margrethe Christophersdatter, f. 1808, d. 18574. Christopher Olsen Breivik i Beiarn, f. 1773 5. Ingeborg Pederdatter Strand i Beiarn, f. 1778, d. 1832 6. Christopher Nilsen Mornæs i Gildeskål, f. ca. 1780, skifte 23.09.1814. 7. Anne Helgesdatter (Barn: Hans, Margrethe og Aaselle8. Ole Olsen (IV) Breivik i Beiarn, f. 1737, d. 1784 9. Marit Christopherdatter Arstad i Beiarn 10. Peder Torchildsen Strand i Beiarn, f. ca. 1740, d. 1804 11. Lisbet Nilsdatter Våg i Gildeskål, f. ca. 1745 12. Nils Christophersen Våtvik i Gildeskål, skifte 30.06.1789 13. Margrethe Olsdatter Nordland i Beiarn, skifte 15.05.1794 14. Helge Willumsen Telnes i Gildeskål, skifte 26.10.1807 15. Åsele Olsdatter (brødre: Anders Olsen Nygård, Frantz Olsen Ertenvåg16. Ols Olsen (III) Breivik i Beiarn, f. 1692, d. 1762 17. Lisbeth Jansdatter 18. Christopher Jebelsen Arstad i Beiarn, f. 1710, d.1792 19. Ingeborg Pedersdatter, f. 1719, d. 1754. 20. Torchel Joensen Strand i Beiarn, d. ca. 1790 21. Berit Pedersdatter, f. ca. 1707, d. 1787 24. Samme som #18 25. Samme som #19 26. Ole Moritsen Nordland i Beiarn, f. 1705, d. 1752 27. Berith Augustiniusdatter Horsdal i Gildeskål, f. 1707, skifte 28.06.1776 28. Willum Telnes i Gildeskål 29. Dorthe Christophersdatter Telnes i Gildeskål 30. Ole Frantzen Ertenvåg i Gildeskål, skifte 31.08.1771 31. Ingeborg Andersdatter, skifte 23.01.1801Enklete linjer kan følges lenger tilbake i tid, men jeg overlater det til interesserte lesere!mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Elias Blix har vært oppe til debatt både her og på gruppen no.fritid.slektsforsking.etterlysning flere ganger.Jeg reproduserer mitt innlegg i sistnevnte fra 17. august 2004: (Se [url="http://groups.google.com/group/no.fritid.slektsforsking.etterlysing/browse_frm/thread/76701200979efa5/a58da45beed27599?dq=&hl=no&lr=&ie=UTF-8&prev=/groups%3Fhl%3Dno%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Dno.fritid.slektsforsking.etterlysing#a58da45beed27599>Lenke for hele debatten)----- Olsen wrote: : Hei: Angående Elias Blix så er det flere feil i Beiarnboken som berører hans : forfedre. Det er bare å sammenligne med Skiftene i Salten og det som : forfatteren selv har notert fra folketellingene. Boken er eller bare basert : på Kirkebøker og siden det mangler flere tiår på 1700 tallet og noe på 1800 : tallet blir jo resultatet deretter.Med 'Beiarboka' mener du kanskje 'Slektsbok for Beiarn' av M.B. Hansen, Alfred Troli og Jorunn Laastad, utgitt i 1979?Der er det kanskje noen feil, ja. Lenge siden jeg har bladd i den. Men det har kommet en ny Beiarbok: 'Beiarn - natur, kultur og slekt gjennom tidene 1. Tida fram til år 1800' av Øystein Ringsaker, 2004. Utgitt av Beiarn Historielag på Sussi H. Gabrielsens forlag. Se forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for opplysningene.Hvor mine opplysninger stammer fra vet jeg ikke, da det er noe jeg har arvet.Det er ikke oppgitt kilder. Bak Peder Voog står det bare (far til E Blix) Det er søstra til Peder som er fulgt ned gjennom tidene helt til i dag, så det kan godt hende at dette er en annen Peder.Beiarbøkene har jeg ikke lest, men skal gjøre det. Hilsen Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.