Gå til innhold
Arkivverket

[#47897] Anders Daae (1680-1763) i Sogn - slektsbånd til adelige danske Daa ?

Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Christian trekker i innlegg (97) fram 'oberstløytnant-sporet' som består i at en oberstløytnant Oluf Daae i Trondheim kan ha vært familiens stamfar. Han spør så: «Med hvilken begrunnelse, om noen, avviser Aagaat Daae denne tradisjonen som grunnløs?»Dette er kanskje et betimelig spørsmål for jeg kan ikke se at Aagaat Daae egentlig drøfter dette i det hele tatt! Hun omtaler for øvrig ikke dette som en tradisjon, men som en hypotese eller påstand framlagt av Henrik Daae i hans skrift 'Stamregister over den norske Familie Daae med Descendenter samlet af Henrik Daae i Christianssund i Tidsrummet 1661 til 1863 med nogle faa senere Tilføielser'.Aagaat Daae oppsummerer fra dette skriftet: «Henrik Daae opfører her som stamfar en oberstliutenant Oluf Daae i Tronhjem, derefter borgerlig indvaaner i Trondhjem Jonas Edvard(!) Daae, død 1688, der her har 3 børn, som findes opført i rekkefølge Gerhard Daae, Drude Daae og Anders Daae f. 1680». Hun siterer dessuten dette fra Henrik Daae: «ovennævnte Gerhard og Drude Daae, begge voxne findes ikke anført i noget registertal, kun sagn om, at de skal være utflyttede til England, men bliver i næstfølgende biographie at komme til kundskab om at deres broder Anders Daae er stamfaderen for den norske vidtforgrenede Familie med samme navn».Jeg kan ikke se at Aagaat Daae drøfter påstanden om at denne overstløytnanten er stamfar, i det hele tatt. Det må vel bety at hun selv eller stiftsarkivar Anders Daae selv ikke har funnet noen relevante opplysninger om denne oberstløytnanten, - og kanskje at de mener Henrik Daaes påstand derfor bare blir en ullen hypotese.Hva kan vi i dag finne ut om oberstløytnant Oluf Daae? Har han faktisk levd og har han bodd i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg kan ikke se at Jonas Edvardsen's angivelige barn Gerhard Daae og Drude Daae (3. avsnitt over) tidligere er nevnt overhode i denne debatten. Det er altså Henrik Daae som ved sitt skrift ''Stamregister over den norske Familie Daae med Descendenter samlet af Henrik Daae i Christianssund i Tidsrummet 1661 til 1863 med nogle faa senere Tilføielser'' er Aagaat Daae's kilde til denne informasjonen. Navnene her burde vel, hvis personenen har eksistert på annet vis enn i 'sagn' (sic), kunne gi nyttig informasjon om Jonas' foreldre eller andre aner/slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei her inne. Jeg ser at det er en stund siden siste innlegg i denne debatten og det er i min søken etter mine aner at jeg havnet her i dag. Og det var med forundring og glede jeg fant dette daae-navnet så omdiskutert her inne fordi jeg er en etterkommer etter Anders Jonassøn Daae f.1680, prest i vik, sønn av Jonas Edvardsen Dae o.s.v. Sogneprest Anders Jonassøn Daae fikk en uektefødt sønn da han var gift med Birgitte L. Munthe. Denne sønne het Hans Anderssøn Daae/Lavik, født 1720, oppvokst på prestegården i Lavik. Han er ikke nevnt noen steder da det ble holdt skjult at han var prestens sønn og sannsynligvis ble tiltalt som pleiesønn'. Det er direkte etterkommere av ham som bekrefter dette. Nå har jeg over lengre til brukt Ancestry.com på leting etter mine aner og har havnet langt inn i adelige aner helt tilbake til Morgenstierne-slekten til år 1026. Dette blir litt for mye adelighet og store våpenskjold for meg. Så ikke noe av det har jeg foreløpig lagt inn i mitt slektstre. Så nå lurer jeg på om det er noen her inne som har kommet fram til noe i denne debatten og ar et resultat å komme med? Jeg har så lyst til å komme videre men står jo helt fast da det er så mye debatter og usikkerhet om slekten og navnet Daae. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.