Gå til innhold
Arkivverket

[#47903] Karlotte evt. Charlotte Hemmingea født Pettersen (evt. Martiniussen)

Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Jeg søker etterKarlotte evt. Charlotte Hemmingea født Pettersen (evt. Martiniussen) gift Johnsen Ektemann: Olaf Marinius Johnsen f. 1890 VardøBarn 1: Olga Kaspara Hansen f. 1917 Barn 2: Rolf Johnsen f. 1919 Barn 3: Magna Lovise Johnsen f. 1921 Barn 4: Kristine Leonharda Johnsen f. 1922 Barn 5: Svein Kornelius Johnsen f. 1925 Alle barna med mor og far er funnet i Vardø landssokn 1900-25 diverse - det er en rekonstruert liste kun med fødte/døpte. Denne listen mangler også vita på foreldrene, som f.eks. når de er født - hvor de er født samt om barnet er ekte/uekte.Jeg finner ingen Karlotte som passer med ovennevnte i FT1900 - ei heller finner jeg henne som født/døpt i de aktuelle soknene forut for FT1900 eller umiddelbart etter - har også prøvd masse varianter med søk på hele landet. Ikke noe hjelp i å søke på Hemmingea, Henningea e.l. heller.Det merkelige er at ved barn 4 i 1922 så er det på henne notert født Martinussen, mens på de 4 andre barna står hun født som Pettersen. Det finnes en i Vardø - Martinius Pettersen-(FT1900), som kunne vært en mulighet, men hvor er da Karlotte?Jeg tror jeg har vært gjennom alle varianter av fornavn og etternavn m.m. - finner intet! Har også sjekket ut en del Karlotte'r, Charlotte'r og Sjalotte'r o.l.Er det noen som kjenner til familien? Evt. tips for hvordan man finner ut av slike 'nøtter'?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GeirDen var ikke enkel, men jeg tror jeg fant ut av det. I Våre Falne er nevnt en Oskar Johnsen,fisker, Vardø. Født 23.april 1912 i Vardø,sønn av Olaf Johnsen,f.1890 i Tana,og Karlotte f.Pettersen,f.1892 i Borge i Lofoten,døde 1938 i Kiberg. 2 barn. Var med i partisanvirksomhet fra Russland,og falt under kamp i Persfjord sommeren 1943.Scannet KB Borge i Borge finner jeg ue født Karlotte Hemmingea med foreldre Martin Petersen og Kristine Kristensdtr.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070209660860.jpg>LenkeJeg vil tro dette er mor og datter i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Berre kjempelekkert!! Hjertelig takk!Det var ikke i mine tanker at hun kunne hete noe annet enn Pettersen (evt. Martinussen)- i hvertfall ikke Leonhardsen (Leonhard var jo ikke hennes far!). MEN sånn er det nå engang.......Jeg lurte på om du tok utgangspunkt i 'Våre falne' og nøstet deg videre derfra eller .....?'Våre falne' er det kun en papirutgave eller forefinnes det også på Internett? Hvis ja - hvilken lenke?Oskar's referanser har du bare funnet i 'Våre falne' eller andre steder også?Håper du kan svare meg på disse spørsmålene - da det hadde vært nyttig å vite det for evt. andre personer i slekta!Nok en gang takk for hjelpen!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hadde jeg ikke funnet Oscar hadde det nok blitt verre. Våre falne er utgitt i 4 bind av den norske stat som et minneskrift over de som falt eller omkom pga av krigen. Ca. 11 000 navn og de fleste med bilde (også Oscar). Ingen internettutgave,men kan lånes på bibliotek eller kjøpes.Fant ikke dåpen til Oscar i Vardø (kan ha oversett den).Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Geir. Karlotte er halvsøster til min morfar, og jeg driver nå og skriver litt om min morfars slekt da det skal være slektsstevne i Lofoten i juli. Jeg har en del informasjon om Karlotte, og dette kan du få på mail av meg. Far til Karlotte het Albert Martin Jentoft Pettersen og moren, Kristine Henningea Kristensdatter. Disse var ikke gift og ble det heller aldri. Kristine giftet seg senere med Leonhard Kristian Monsen. min mail er oddms@broadpark.no Hilsen Rita Grøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Nok en gang takk, Carsten, for behjelpeligheten!! Nå løsnet det i hvertfall på det som var 'nøtta' Karlotte!!!!Mvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.