Gå til innhold
Arkivverket

[#47914] Hollendere og tyskere i Gleng og Fredrikstad 1567-1610

Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Jeg er interessert i opplysninger om og bakgrunn/slektstilknytning for utlendinger med tilknytning til Fredrikstad-området i denne perioden. Blant disse:1) Peter (Peder) Jhanssen Hollender som giftet seg med Ingrid Larsdatter Øverby (i Rakkestad) i hennes 2.ekteskap var en av dem. Han er nevnt 1584 og 1592, var bosatt i Fredrikstad august 1597, men døde sannsynligvis mellom 1597 og 1603. De hadde barna Jaen (=Johan) og Henrik sammen (som var myndige i 1615 og derved født før 1595.) Kilde: Torkel Rønold Bråthen, NST XXXIX, hefte 4, 20042) Jost Hanssen var en rik handelsmann i Fredrikstad . For ganske mange år siden kom Kirsten Julien og undertegnede i fellesskap frem til at han utvilsomt var far til brødrene Hans Jostssen Wolf (Ulf/Wulf), Jacob Jostsen Wolf og Albert Jostsen Wolf og dette er senere gjengitt av andre på deres nettsider.. Jost Hanssen døde (tidlig?) før 1608 mens barna var umyndige og disse barna ble stilt for retten for gjeld som Jost skulle ha overtatt etter Peter Hollender (som var død tidligere.) Pga den angivelige gjelden mistenker jeg et slektsforhold mellom Jost Hanssen eller hans hustru og Peter Jhanssen Hollender.3) Jacob Friis er nevnt først blant de som representerte de umyndige barna i 1608. Dette kan indikere en nær tilknytning til Jost Hanssens familie. Senere Wolf-slektsledd viser tilknytning til Friis Moland/Landvig. Dersom Jacob Hermansen Friis til Landvig hadde vært i live i 1608 og ikke døde i 1605 slik jeg har oppfattet det, ville han vært en god kandidat, selv om han nok ville vært over 80 i 1608….Det er også flere andre hypoteser og interessante personer jeg gjerne skulle ha utredet nærmere, men dette kommer vi tilbake til dersom dette innlegget gir positiv respons hos noen av dette forums lesere…….Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Noen ganger er det innlegg innen eget interressområde en rett og slett overser. Og dette treffer meg med en innertier.Jeg tviler litt på at Jacob Friis til Landvik kan være den fremste representanten for barna ved rettssaken. Grunnen er alder. Eksakt når Jacob døde, vet vel ingen, men han ble født rundt 1525, og en 80-åring ville vel hatt problemer med såvel ansvaret som med sjøreisen til Fredrikstad.Men det betyr ikke at Friis til Landvik-sporet er dødt. Denne familien er vel en av dem som DAA har hatt mest problemer ved, og de har usedvanlig mange forbehold rundt denne slekten. Det regnes imidlertid etter det jeg har forstått som sikkert at Jacob hadde en eldre bror Hans, f ca 1521. Denne Hans hadde setegård ved Limfjorden. Det er vel ti år siden jeg så dokumentasjonen på dette, og jeg var på det tidspunktet ikke opptatt av om Hans hadde noen etterkommere. Det kan vel være en snøballs sjanse for at det finnes både Jacob, Jost og Peter i denne barneflokken.Jacob Justsen Wulf kom til Grimstad i 1630, og fortsatte til Lillesand et par år senere, der han slo seg ned. Det er riktig at noen av hans etterkommere giftet seg inn i Friis-familien. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på tidligere tilknytning mellom familiene, men jeg aner noen indisier på at det ikke er helt umulig. Det må jeg komme tilbake til når jeg har lest meg litt opp på emnet igjen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk for hyggelig tilbakemelding, Per Mange veier fører til Friesland via Danmark, men (som vi begge er klar overt) så er det langt fra enkelt å sortere til alle Friis-slektene og deres aner.Vi har jo også Christopher Lauritzen Friis, f. Bogense,Fyn, 1592, sogneprest i Skee, død 3.10.1667,Skee.Dette kan bli spennende, Per. Jeg må også bruke litt tid på å lese meg opp igjen, men har fått kjennskap til hvor jeg finner info og litteratur om Nord-Frisiske slekter. I påsken leser jeg 'Streichtlichter durch die Geschichte und Chronic nordfriesisher Seefahrer' ...Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Korreksjon: Jeg tror nok 'Streiflichter durch die Geschichte und Chronic nordfriesischer Seefahrer ...' høres litt bedre ut enn min tittel om 'Streichtlichter' i innlegget over.(Forfatter August Clausen)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

disse Landvik-Friisene tror jeg heller er finlandssvensker enn dansker.En viktig kildegruppe vedr Fredrikstad omkring 1608 som ennå ikke et utnyttet i slektsforskningen, er serien av skattemanntall. Disse manntallene for Fredrikstad er omtrent enestående for norske byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Friis til Landvik er litt misvisende for slekten, men det skiller den i alle fall ut fra de andre Friis-slektene. Det var Jacob som kom dit og ble stamfar for den norske grenen.En gang i prekambrium prøvde jeg å få noe ut av det DAA har skrevet om slekten, men jeg var totalt novise og kan ha misforstååt totalt. Jeg gjengir det likevel, ikke som 'den endelige sannheten', men som et startpunkt for å få familien på plass. Jeg ser ikke bort fra at deler av fremstillingen kan være riktig. Brødrene Hans og Jacob er godt kildebelagte. Deres far skal ha vært en Herman Henriksen Friis. Jeg tolket den gangen DAA som om han skulle vært gift med en von Ahlefeldt, men fant aldri ut av vedkommende, så det får ligge foreløbig.Herman skal ha vært født på Vansholm slott, og her er første mysterium. Noen sekundærkilder jeg har sett, har plassert Vansholm i Skåne, andre i Finland. Slottet sto neppe på en flåte, så max ett alternativ kan være riktig. Jeg tolker Tore i innlegg (5) som en tilhenger av det finske alternativet. Hvis navnet som oppgis på Henriks kone er riktg, Anne Hansdatter Bonde, trekker vel det i samme retning?Far til Henrik skal være en person som er bedre kildebelagt, nemlig Stener Eriksen, som skal ha vært Karl Bondes gesant til de spanske Nederlandene. Han skal ha giftet seg med en Antonette Viande. I følge tradisjonen skal hun ha vært fra Ost-Friesland - men navnet, om det ikke er blitt helt radbrukket, høres mer belgisk ut for meg. Dessverre er, etter det jeg husker, dokumentasjonen tynnere på arvefølgen hans.Som sagt, ikke ta denne familiesagaen som mer enn et utgangspunkt for rekonstruksjon.Jeg tror ikke sognepresten i Skee har noe med denne Friis-familien å gjøre. Jeg 'prøvde meg litt' på ham en gang og kom til at han mått ha kommet fra en borgerlig familie i Bogense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Tore, (5)Ja, det er mye spennende vedr Fredrikstad og forbindelser til utlandet omkring 1600.Jeg har en liten mistanke om at noen av de tyske/ hollandske i Bergen flyttet til Fredrikstad da Bergenserene strammet inn mot utlendingene, men kan foreløpig ikke dokumentere dette.Forøvrig har jeg funnet Fredrickstad nevnt i papirer og litteratur fra Nord-Friesland, sannsynligvis knyttet til personer som deltok i skipstransport/tømmerhandel. En interessant ressurs (som jeg bruker, men ennå ikke har utnyttet fullt ut) for dette og annet er mye gammel utenlandsk litteratur som nå foreligger i scannet versjon hos Google.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen av oss som har nevnt det i denne debatten, men jeg vet det har vært fremme før: Kona til Jost Hanssen het Elchen eller Elken, et navn som peker mer mot det tyske eller nederlandske språkområdet enn mot norsk opphav.Jeg har investerte interesser i denne saken, Jacob Jostssen tilhører både min og min kones morsaner. I tillegg er jeg på jakt etter en Peder Jensen Holst fra Fredrikstad som giftet seg i Sør-Audnedal i 1697. Jeg har oppdaget at en Peder Holst i Fredrikstad døde kort tid før 1660, og begynner å ane muligheten for en fem generasjoners rekke tilbake til Peder Hollender - det må være lov å drømme litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Jeg er også etterkommer av Jacob Jostssen på min mors side (og har også Holst-aner fra tidlig 1600-tall.)Almanakken til de unge brødrene,se NSHT,III viser også at de hadde kontakt med hollendere som besøkte Norge (sannsynligvis i handelsøyemed). Formuleringen antyder at dette ikke var en enkelthendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hovedkilden som DAA benyttet da Friis til Landvik ble beskrevet, er Anna Krabbes likpreken. Denne er gjengitt på Vigerusts hjemmesider under Adelsprosjektet.Når man ser ting i en slik likpreken som man vet er feil, kan man bli litt mer forsiktig med resten også. I prekenen er Hans Friis ført opp til Lundviggaard. Det må da være en forvanskning av Landviggård. Det korrekte hadde vært til Hassinggaard. Broren Jacob Friis ble fogd i Nedenes rundt 1583 - 85, og det var først etter det han makeskiftet til seg Landvik fra Kongen.Når samme likpreken skriver om Anna Hansdatter Bonde til Stensholm (farmor til Hans og Jacob), tar jeg ikke det for god fisk uten videre. Stensholm var (etter det jeg fikk lett frem på nettet i går kveld) hovedsetet først for Tord Bonde, og siden for den yngre Bonde-slekten, og jeg fant ikke noen Hans i de oversiktene jeg fant over denne slekten. Henrik Stenersen var nok gift med en Anna, men resten av navnet tror jeg vi får anse som usikkert foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

den finske (svenskfinske) adelsslekten Friis fører samme våpen som Friis av Landvig, og de eldste i slekten Friis av Landvig er nevnt i svenske kilder. (Noen av dem i original med segl i Carolina Redivina, eller UB Uppsala).Når Fredrikstad er nevnt i nordfrisiske kilder, kan dette også være byen Friedrickstadt i Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Vet ikke om dette er av interesse?Etter bybrannen i Fredrikstad 1690,kom det en del nye folk til byen.Finner en Friis nevnt i Fredrikstad bys historie,bind I-1567 - 1767.Han er nevnt som innflytter til byen ca 1693,og med tittel ' byskriver ' Niels Christophersen Friis.I navn registeret i dette bindet,er det kun nevnt en person med navnet Friis.K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet igjen de gamle kopiene fra Hassinge. De nevner ikke Hans Hermandsen Friis i det hele tatt på Hassinggård. Om det er en forglemmelse, eller om han aldri har bodd der, vet vi ikke. Men vi kan dermed si at eneste kjente sønn han hadde, var Peder Hansen, som var lagmann eller fogd i Skien. Vi har derfor pr. i dag ingenting som knytter familien til den opprinnelige problemstillingen.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis noen vil arbeide med de kildene jeg nevnte i innlegg 5, så ta eventuelt kontakt. Vi kan f eks utveksle kildeavskrifter . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.