Gå til innhold
Arkivverket

[#47918] Anders, Hans, Peder og Johannes Nideros - Molde og Romsdal

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet ikke hvor interessant dette er, men tar det med:Vår Frue krk Trondheim 26/1 1739 døpt Marinchen Stricher. Fader Peder Pedersen Nideros. Moder Cathrina Rigenvalt. Faddere bl.a.: Boletha Hansdr Nideros, Peder Nideros senior, Lorens Nideros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk! Jo - dette var interessant! Alle opplysningar er til hjelp - særleg dei som viser kjelder.Det er nettopp desse folka eg er på jakt etter. At Peders kone hadde etternamnet Rigenvalt var heilt ukjend for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..da får du denne også: 31/7 1741 døpt VF Lorentz, foreldre Lorentz Nideros og Maren Hartvigsdtr, faddere bl.a. Peder Pedersøn Nidros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

VF 15/3 1743 begr. Peder Pedersen Nidros, 30 årVF 16/2 1748 cop Enchemand/skipper Jacob Aboe og Ellen Cathrina NidrosVF 31/7 1750 døpt Else Elisabeth. Foreldre Jacob Aboe og Elen Catharina Nidros. Test: Maren Nidros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Eg takkar og bukkar! Du har stått på skjønar eg og dermed spart meg for mykje leiting. Eg har i det siste vore med å digitalisert kyrkjebok for Veøy så eg har ikkje hatt særleg høve til å leite i andre kyrkjebøker. Eg har ein del stoff om desse folka du har funne her, men det er helst frå skifter og ikkje frå kyrkjebøker. Ser eg må rette på ein del av dei årstala eg har notert frå ulike kjelder. ;-)Difor har dette vore til god hjelp for meg. Enno ein gong takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har funnet en 'ny' ane av kona, Hemming Pedersen, også kalt Øy/Øye/Øyen. Da han giftet seg i VF 1743, var Peter Hemmingsen caverer (faren?). Derfor er denne debatten (og denne Lenke) blitt litt ekstra interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei Oslvald!Eveit ikkje kva for bøker som vert digitalisert, sjølv har eg berre jobba med 1843-77. Får håpe dei eldste er med også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hemming Pedersen Øy (som han kalte seg til å begynne med - seinere Øye og til sist Øyen) ble gift med Ølegaard Christensdatter Walsøe. Morfar hennes er blitt kalt Christen Blix, da noen av barna kalte seg Blix (og Belitz).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ølegaard Christensdatter Walsøe må ha vært en 'voksen' brud i 1743, kanskje over 35 år ? Var hun gift tidligere ? Kan brudgommens etternavn skrive seg fra Øye i Melhus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Kanskje et blindskudd. Men på gården Øyen i Meråker (Gudå) er det flere generasjoner Hemming og Peder på 16 og 1700- tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo, jeg har tenkt både nordover (Meråker) og sørover (Øy/Øye), men har ikke gjort noe, foreløpig.25/4 1743 Vår Frue UngeKarl Hemming Pedersen, glasmager, og Pigen Sara Eliæ datter Grøndal (copulert) - Peter Hemmingsen caverer. Sara dør i barsel.12/2 1745 Domkirken Monsr Henning(sic) Pedersøn cop med Ølegaard Christens Daater Walsøe (det står ikke at hun er 'pige'). Første barn 19/10 samme år - kalles Sara.Begravet 11/10 1786 DK, Hemming Øyens kone Ølegaard - 72 år (så hun var 31 da hun giftet seg - eller kanskje yngre).Begravet 2/9 1793 DK, Hæmming Pedersen Øyen av alderdom - 87 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.