Gå til innhold
Arkivverket

[#47928] Petter Dohn, sogneprest i Vang ca. 1761

Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om denne sognepresten; foreldre, fødested etc. Han står omtalt her under gården Nedre Sinnerud:LenkeViser ellers til tema 22216. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Håper fortsatt at noen kan hjelpe med informasjon om Petter/Peder Dohn. Jeg har forøvrig via genealogi.no - Norsk slektshistorisk forening - funnet fram til at Peder Dohn ble utnevnt til sogneprest 6.10.1742. (Notat under Juel, Raphael Lund):[url="http://www.genealogi.no/Prestehistorie/Biografier/Jenssen-knutsen.htm>LenkeUnder Wagns Sogn paa Heedem 1765 på lenken under finner jeg en Slr P. Dohn nevnt. Dette er vel sannsynligvis samme person. Jeg er imidlertid usikker på hva Slr står for. Kanskje noe kan forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Peder Dohn skal være nevnt i NST nr 11, side 316, 324 og 327. Jeg vet at jeg har dette NST, men klarer ikke å finne det, se her: http://www.genealogi.no/nst_reg/D/d-2.htmMan kan jo lese ut fra registeret at det ikke er nevnt noen annen 'Dohn' i NST, så det er ikke sikkert at foreldrene står der (med mindre de står med 'sen'-endelse. Når jeg sjekker registeret mot det nærliggende navnet 'Dons', så synes han heller ikke å ha vært nevnt i forbindelse med noen av disse (NST nr/sidetall klaffer ikke i forhold til sidetall for de som kalles 'Dons').Men det er sikkert lurt å sjekke NST nr 11 i alle fall. Er det ingen som 'napper' på dette innlegget, kan du lage et nytt der du i overskriften ber noen slå opp i NST nr 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; det er nevnt flere Peter/Peder Dons, så han kan jo være blant disse, selv om skrivemåten 'Dohn' ikke er koplet mot 'Dons'. Jeg ville derfor også ha sjekke litt mot Dons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet er vel kanskje mulig at jeg kan finne noe om denne Dohn på Statsarkivet i Hamar, som jeg besøker en gang i uken. Men da må du ha litt tålmodighet, og foreldre og fødested kan bli vanskelig da jeg ikke tror han kommer fra Hedmark. Men det finnes prestearkiv, geistelige skifter som jeg kan sjekke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Takk igjen, Arnstein. Jeg har fundert på hvor navnet Dohn kommer fra. Skottland er altså tydeligvis en mulighet.Hjertelig takk til deg, Lars Ove. Jeg har nok av tålmodighet, så ta dette når du har tid og anledning. Jeg har tidligere søkt etter informasjon om en annen med samme etternavn (tema/nummer 22216); nemlig Cathrine Eriksdatter Dohn født 1703 enten i Molde eller Trondheim (informasjon er hentet fra FamilySearch). Jeg håper jo selvfølgelig på å finne en eller annen forbindelse mellom Cathrine og Peder/Petter. Cathrine var forøvrig mor til Nils Svendsen Wærner/Werner (1744-1802) som var klokker i Vang.Ellers har jeg funnet et portrett av en Peder Dohn her:LenkeHilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anna Nilsen

Hei AnneKan dessverre ikke hjelpe deg med din Petter Dohn, men jeg leter selv etter en Peter Dohn Peters, f. 1811 i Emden, Tyskland og som skal ha bodd på Løten i Hedmark.Ville bare nevne det siden det kanskje ikke er umulig at din Petter Dohn også kan ha vært av tysk avstamning.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sogneprest Peter Dohn var iflg Vangsboka barnløs (og ugift, så lenge han var på Hedmarken), men opplysningen i siste innlegg kan muligens gi en anledning til å nøste bakover:Kan Peter Dohn Peters, f. 1811 i Emden, Tyskland være bror av Bødker Emanuel Dorn Petersen. Denne Emanuel var i alle fall gift med ei fra Løten (Petronelle Olsdatter), selv om de her i 1865 var bosatt i Hammerfest. LenkeDette paret skal ha inngått ekteskap i Hammerfest 7.feb. 1837. (FS-avskriften kaller brudgommen Emanuel Dohrn Peters)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror faktisk at Emanuel Dorn Petersen som jeg skriver om i forrige innlegg ikke bare er bror, men kanskje identisk med den Peter Dohn Peters, f. 1811 i Emden, Tyskland som nevnes i innlegg 10.I 1875 er (Emanuel) Peters Don Petersen f.1811 fortsatt i Hammerfest sammen med sin ektefelle fra Løten Lenke . Fødestedet Friedrichstadt ved Eideren i Schlesvig/Holstein (i daværende Danmark ??) er ikke langt fra Emden.Dette bringer oss ikke nærmere hvorvidt det var en Dorn-/Don-/Dohn-forbindelse mellom Hedemarken og Schlesvig/Holstein gjennom sogneprest i Vang Peter Dohn, men kanskje Anna har noe mer om denne Peter Dohn Peters som kan kaste lys over saken. (som f.eks hvor han er omtalt vedr. tilknyttingen til Løten.) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et lite spørsmål til Anne Ørvig:Jeg er helt med på at det er all grunn til å spekulere over hvorvidt Sognepresten i Vang, Peter Dohn, er nært beslektet med Cathrine Eriksd. Dohn, siden sønnen hennes, Niels Werner, hadde sin klokkertid i Vang, delvis sammenfallende med Peter Dohns prestetid.Men siden du har vært borti disse Wernerene, så lurer jeg på om du vet hvem denne 61-årige presteenka, Christine Werner er. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f10414&gardpostnr=121&personpostnr=1592&merk=1592#ovre>LenkeDet er jo bl.a. fristende å spekulere over hvorvidt hun kan være søster eller svigerinne til denne omtalte klokkeren,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Iver Mosvold har nok helt rett i at Peter Dohn Peters og Emanuel Dohrn Peters må være samme person. Den Peter Dohn Peters jeg har funnet på FS skal ha blitt gift med Petronelle Olsdatter fra Løten og han er oppgitt til å være født i Fredrichstadt, Emden i 1811 - noe som stemmer med Emanuel D Peters i Hammerfest.Det er vel ikke rett å ta mer om dette i denne debatten siden den dreier seg om noe helt annet, men om noen er interessert kan de lese mer i debatt 49651 - Frantz Tappert...Tusen takk til Iver Mosvold for kjempegod hjelp.Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Takk for innlegg fra Anna og Iver. Angående Christine Werner og eventuell forbindelse mellom henne og klokker Nils Svendsen Werner/Wærner: Det er godt mulig at hun kan være søster (eller forsåvidt svigerinne) av Nils. Via FamilySearch har jeg forøvrig bare funnet en bror av Nils: Peter f. 1739. Jeg vet ikke om han var prest.MEN: Klokker Nils har en datter som heter Kristine f. 10.05.1782 i Vang. Hun kan jo muligens være oppkalt etter en slektning, dvs. den Kristine du har funnet fram til. Dessverre er det slik at jeg hittil ikke har fått sjekket ut informasjon jeg har om denne familien fra tiden før 1800. Så også info om Nils' datter Kristine er hentet fra FamilySearch. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Klokkeren Nils (Werner) var jo den yngste av de 9 barna til Svend Svendsen Werner og Cathrine Eriksdatter og iflg. FS skal søskenflokken ha sett slik ut:Michael 1725, Sara 1728, Anna 1730, Johan 1732, Cathrine 1735, Marie 1737, Peter 1739, Erik 1742 og Niels 1744.-Ingen Christine er å finne her, men aldersmessig passer hun inn mellom Peter og Erik. Når det heller ikke finnes noen passende prest (i Norge) som bærer navnet Werner, så blir jo dette litt mystisk.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er visst flere søsken av klokkeren Nils Werner som har Hedmarksforbindelser:Jeg tror han hadde ei søster som heter Sara (antakelig oppkalt etter ei avdød storesøster), som er 60 år i 1801, og som ble gift storbonden Jens Christian Holm på Saxlund i Stange (Vangs nabobygd) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f10417&gardpostnr=120&personpostnr=1949&merk=1949#ovre>LenkeEn annen av disse 9-10 søsknene med Hedemarksforbindelse var Erik (f.1742) som sammen med sin ektefelle Anne Maria von Sculz (f.1743) som her i 1801, feilaktig har blitt kalt Vernes i stedet for Werner Lenke bar barna: Petronelle Dorthea (1763) Lenke ,Else Cathrine (1764) (same link som sist), Maria Mathea (1767) Lenke og Sara (1769) Lenke til dåpen i Vang kirke. (NB: Vedr. Petronelle og Sara, så sier en kilde også Blaker/Sørum som dåpssted) I tillegg hadde de guttene Svend (Christiania i 1771) og Frantz (Sørum 1774) som døde som små.Det er kanskje litt dumt å binde seg opp til en arbeidshypotese som går ut på at Peter Dohn er bror av Christine Eriksdatter Dohn, og dermed onkel til de 9-10 Werner-søsknene, der minst 4 av dem (Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Tusen hjertelig takk, Iver! Her var det mye spennende nytt! Og ja, jeg også antar at det er en forbindelse mellom Christine og presten Peter.Liksom Erik så har også broren Nils en datter som heter Petronelle Dorothea. Dette kan være et navn som 'går i' Dohn-familien. Jeg har hittil ikke funnet noen med dette navnet i Svend Svendsen Werner sin familie. Ellers: FS oppgir Erik Olsen Dohn som far til Cathrine. Igjen: Tusen takk. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Sara Werner g m Halvor Jensen(Hovins)holm, løytnant, gårdbruker flere steder, men død på Sakslund i Stange. Hans 2. ekteskap. Sara ble dermed stemor til ovennevnte Jens Kristian Hovins(holm). Denne familien kalte seg delvis von Holm. Navnet kommer fra Hovinsholm. Til Hovinsholm kom de fra Hol på Nes i nåv. Ringsaker kommune. Jeg tillater meg å skrive Hol som er den norske versjonen av det fordanskede Hoel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg forstår at Thor har oppdaget blemma mi vedr. Sara Werners ektefelle (Holm i innlegg 17 ), men han er høflig nok til ikke å påpeke det direkte.Selvsagt har Thor rett i at det var Halvor Jensen Holm som er Saras ektefelle.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

At sogneprest Peter Dohn var ugift, og uten arvinger, da han døde i 1776 er rimelig sikkert. Eldre (1914) lokal-litteratur fra Vang sier at han var født i 1705, og at han før sin lange prestetid i Vang, var misjonær i Finnmarken.Når det kan se ut til at Peter Dohn kom fra Romsdalen, er det nærliggende å koble ham på den såkalte ”SYVSTJERNEN” , - en gruppe prester fra Romsdal og Nord-Møre, med Thomas von Westen som den ledende skikkelsen. Syvstjernen hadde til oppgave å drive kristen misjon blant samer i begynnelsen av 1700-tallet. (En parallell til Hans Egedes Grønlandsmisjon).Men Peter Dohn er 20-30 år for ung til å kunne kobles direkte på denne misjonærkretsen, men jeg ser av henvisningen til NST (innlegg 4) at artikkelen det henvises til, vedrører en biskoplig visitas-reise til bl.a. samiske områder der Peter Dohn hadde sitt virke.Det må vel være nettopp fordi Peter Dohn ikke hadde etterkommere at han er så lite omtalt i slektshistorisk litteratur. Ikke engang her: Lenke er det spor slektshistoriske etter ham.– Ja-ja forfatteren har muligens hatt en annen stavemåte på navnet hans og annen dødsdato på ham ?? ( …Dan. Peder Pastor emeritus begr. 23/12-1774…..) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

- Ingen grunn til å takke !! – Jeg har synes bare dette er veldig interessant, - mest fordi denne Peter Dohn faktisk ser ut til å være et sort hull i prestehistorien, som jeg tror det bør være mulig å kaste lys over. – Og det ville vært veldig morsomt om dette temaet kunne bidra til det.Jeg håper snart (i løpet av sommeren) å få anledning til å sjekke kirkehistoriske kilder vedr. Thomas von Westen, Syvstjernen og deres misjons-prosjekt i Finnmarken. Om ikke dette alene skulle avstedkomme noen sikker avklaring vedr. Peter Dohns opphav, så har vi en meget interessant problemstilling som Anstein er inne på i innlegg 7. (Kan vår Dohn-familie være et slektsnavn, avledet av DunDass ?)Anstein har muligens plukket dette opp fra NST. Kåre Hesselberg: 'En gren av slekten Dass/Dundas i Norge - og spørsmålet om slektens herkomst.' NST 40 (2005): 146-171. Ut fra min meget begrensede kunnskap om Dohn fra Molde ,event. Trodheim ( (Lenke ) fant jeg ikke noe håndfast i denne artikkelen som åpenbarer koblinger med DunDass-slekta , men kanskje du, Anne, ser noe interessant ??PS: Du skulle vel ikke vite hvem som kan være Erik Olsen Dohn sin mor ??? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Peder Eriksen (Petrus Erice) Dahn avla teologisk embetseksamen 25.sept. 1728 ved Københavns universitet til karakteren haud ilhaud. Som tillegg opplyses det at han var født i Trondheim i 1704, - at han ikke hadde avlagt praktisk-teologisk eksamen, men at han akter å vende tilbake dertil.(Kilde Teologiske kandidater 1690-1754, - særtrykk til NST)At Dahn, og ikke Dohn skrives kan vel muligens skyldes avskriftsfeil. Men uansett må vel dette være grunnlag nok for å konkludere med at Peder Dohn er sønn av Erik Olsen Dohn og bror av Cathrine Eriksdatter Dohn(Werner) , samt morbror til klokker Nils Svendsen WernerEn lokal skolehistorie-bok for Vang utgitt i 1990 fastslår med all tydelighet at Klokker Werner er nevø av Peder Dohn. En pikant historie om et før-ekteskapelig intermesso, som hindret ham i å bli prest er også tatt med. Klokker Werner var nemlig teolog (mangler førstehåndskilde), men fikk på tross av intermessoet lov til å inneha klokkerembetet i Vang, fra den tid onkel Peder Dohn døde (1776) fram til 1790-årene.Beretningen i denne skolehistorien skjemmes av en blunder, der Nils Werner på et par steder kalles Peder Werner. Som det påpekes i innlegg 15, så har Nils en eldre bror som heter Peder (1739-1791)- og det er vel ikke utenkelig at også han havnet i Vang. Det berettes nemlig at klokkeren kom som ung (1760-årene) til Vang prestegård etter at hans far (i Trondheim/Molde ??) døde. Det er vel ikke umulig at andre i Werner-søskenflokken fulgte ham av samme årsak, og vi vet jo at den nest-yngste i søskenflokken Werner, Erik (1742-1803) har sine yngste barn døpt i Vang (innlegg 17)Mangelen på førstehåndskilder er fortsatt tilstede, men man må vel kunne si at man har kommet i mål på dette temaet nå.Når det gjelder Dohn-familiens opphav, så ligger det fortsatt en spennende utfordring igjen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Så flott at du har klart å hente fram så mye og interessant informasjon om Peder Dohn - og også om klokker Werner. Tusen takk, Iver. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.