Gå til innhold
Arkivverket

[#47931] Anders Hemmingsen Nideros, Trondhjemsborger og Nordlandshandler, døde ca 1653

Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Broli

Knut (20): Jeg tar med litt fra Trondheim før Cicignon.382. Peer Andersens grd. I 1660-62 var Aasel eier. Hun var enke etter Anders Henningsen som døde 1653. Neste eier var sønnen Per Andersen som var gift med Birgitte Hansdt Røst. 1667 pantsetter han gården som sikkerhet for et lån hos svogeren Christen Rasmusen [g m Margrete Hansdt Røst]. Han klarte nok ikke å betale tilbake lånet. I 1676 heter det at Peder Andersen nordlandsfarer [med familie] er avreist til Nordland. Margrete sl Christen Rasmussens solgte den etterhvert videre. Det står mer om senere eiere.333. Eides fra midten av 1600-tallet av Torsten Hansen g m Trine, dt av Anders Henningsen.Muligens er dette og ikke nr 382 svigerfarens gård. Torsten døde febr 1660, og Trine giftet seg altså med Heggelund. 1687 avstår Margrete sl Christen Rasmussens til Hans Knudsen Glad tollskriver sine panterettigheter i Christen Heggelunds gård.I skiftet etter Heming Olufsen nevnes bare yngste barn Ingeborg og Lauridtz, brorlodd i farsarv 95, søster 47 og 80 Rd til bryllup i morens gård. (Dette er fra overformynderprotokollen).Dorethe Andersdt har jeg ikke noe konkret om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Takk igjen Randi, det var godt å få noen opplysninger på Peder som ellers var ett ubeskrevet blad.Jeg undres på om Peder Andersen Nideros overtok farens, Anders Hemmingsen Nideros, borgerleie i Hadsel da han flyttet nordover på 1670 tallet. Hvor i Hadsel var dette borgerleie lokalisert? Om han skulle drive handel nordpå måtte han fortsatt være borger. Spørsmålet blir jo da om det ble holdt skifte etter ham i Trondheim.Jeg har sett litt på 1701 tellingen i Lofoten og Vesterålen, der er det bare presten Anders Pedersen Nidros med 3 sønner [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=1701total&gardpostnr=95&personpostnr=95#nedre>Lenke - han kan være sønn av Peder Andersen, men det mangler konkrete opplysninger for å ta denne koplingen.Jeg har også prøvd å sammenlikne navn på barn etter Aase og Trine Henriksdøttre for om mulig å se ett oppkallingsmønster, men der er det bare Cathrine ”Trine” som går igjen, det kan også sees som at variantene Maren og Margrethe kan være oppkallingsvarianter på samme navn.Skal undres på om det kan finnes en avskrift av skiftet etter Peder Henriksen, i debatt nr 47918 innlegg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Knut (27). Det står nok ikke noe om hvor Peder Andersen eller Anders Hemmingsen hadde borgerleie, bare at Anders og kona ga et maleri til Hadsel kirke i 1644. Jeg kan heller ikke se at det har vært holdt skifte etter Peder Andersen i Trondheim.Skifte 17/10 1663: + Peder Henrichsen. Enke Ingeborg Andersdt. Barn: Laurids, Tyge, Anders 18 og Anne g. Hans Bersvendsen (Normand), brorlodd 135 Rd, 100 Rd på obl. hos + Heming Olsen. (Overformynderprotokollen).Det kan være greit for andre også å vite at Bugges skifteutdrag står i NST nr 16 (2 steder), 23, 24, 27, 29, og 30. Disse finnes i Tromsø.Ellers kan jeg nevne at i registeret til Henry Bergs 'Trondheim før Cicignon' er det bare 4 personer som er oppført under etternavnet Nideros, nemlig Peder Henriksen og hans barn Anders, Anne og Lars.En Peder Nidros nevnes i skifteutdragene i tiden 1719-25 i egenskap av lagverge. I 1720 kalles han også underfogd, og i 1725 prokurator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan Anne Pedersdattrs mann Hans Bersvendsen (Normand) være den s.s. Hans Bersuendsen som bodde i Vor Frues kirkes sogn, Trondheims 10. rode 1683, ant. på sin svigerfars grunn, og som ble g.m. Ingeborg Pedersdatter Leth i dennes 1. ekteskap (sistnevnte ble g. 2. m. Nordlandshandler ved handelsleiet Hanøy i Vesterålen, Hans Pedersen Sandvær)? Skifte etter ham var 7 feb 1693.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(29). Ja, det stemmer nok. Hans Bersvendsen og Ingeborg Pedersdt Leth hadde ingen felles barn. Hans barn med Anne Pedersdt Nideros i 1693: Peder, Bersvend og Jacob fullmyndige og Hans 13, Karen g. Isach Joensen og Øllegård 19. Det nevnes børnepenger til + Laurids Pedersens barn og til Ellen Tygesdt. (Sistnevnte var eneste barn av Tyge Pedersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

I notatet på Statsarkivet her i Tromsø over 'Slekten Heggelund' er det et tillegg (s 2) over Nideros-familien.Her skrives; 'De eldste som kjennes er to søsken: 1) Margrethe ARNESDATTER Nideros, se hennes mann Søren Mortensen Heggelund. 2) Peder ARNESEN Nideros, skifte 15.6.1697, res pastor til Karlsøy 1676-1694.'I debatten nevnes Anders som far av Margrethe og søsteren Trine, mens Margrethe og Peder i ovennevnte opptegnelse kalles Arnesen Nideros/dtr. Peder var gift med Anne Jørgensdtr som levde v/ft i 1702. Disse hadde barna: Trine, Kirsten, Arne og Jørgen. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Per Nermo

(31:) Dette med at Peder Arnesen Nideros, pastor i Karlsøy, skulle være bror av Margrethe Nideros, g.m. Søren Mortensen Hegelund, passer jo dårlig. Margrethe's bror Peder var vel Nordlandshandler, og g.m. Birgitte Hansdatter Røst.Hvem kan denne Peder Arnesen Nideros, skifte 15.6.1697, res pastor til Karlsøy 1676-1694, g.m. Anne Jørgensdtr som levde v/ft i 1702, være ?Når det gjelder navnet Nideros så forstår jeg det slik at barna til Henrik H. Hofnagels datter Aasele (død 1663), g.m. Anders Hemmingsen (død 1653), brukte navnet Nideros. Barna til Peder Hendrichsen (skifte Jan 1663) og Ingeborg Andersdatter (død 1682) bruke også navnet Nideros. Dersom det stemmer at Peder var bror av Aasele skulle det vel tyde på at Nideros-navnet kommer fra en av deres foreldre (Henrik Hofnagel (fra Bergen) og Karen Larsdatter), med mindre en av dem tok navnet etter søsken/svoger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Takker for responsen, og beklager at ikke innleggene den siste mnd. Er kommentert. Årsaken er at jeg har sett etter Peder Andersen og kona Birgitte Hansdatter Røst og deres eventuelle etterkommere, uten resultat?En Birgitte Røst dukker opp i Troms, men hun må tilhøre minst en generasjon senere, og trenger heller ikke å være etterkommer etter Peder Andersen.Fra Helgøy tingbok: ” 1752 Dend 2den Junj nest efter blev paa Gaarden Elvevold holt almindelig Sommer ? og leedingsbergting for Helgøe Tinglavs almuer…. 3) om det ikke er dem vitterligt at samme Søster er død og ingen livs arvinger efterladt sig? svarede jo, at det dem er ligeleedes vitterligt. Viidere beretter Enkekonen at hun er føed ved Trundhiem i Klæboe, paa en gaard kaldet Ørset, hvor hendes afdøde broder Joen Toresen og var føed, deres fader var toere Joens: og Moederen oliva Joensdr; Angaaende Piigen Olo Olsdr, da berettes om hende at hun er føed paa Landet ved Trundhiem, paa en gaard kaldet Ranlie, at hun er kommen her nord i landet omtrent 8 aar siden og er en broder datter til afgagne Joen tors:, hendes fader var ole tors: bonde paa bemt: Ranlie, Moederen hedte Ane. herom var vidne tvende Eedsoerne Laugrettes mend Cal anders: og Anders Anders: som kiender dem af familie, siiden disse tvende Mend, der nu just sidder laugreet, er føed i Vanvig, 1 1/2 miil fra Trundhiem. Sr. Anders Moursunds Hustru Madame Bergitte Røst som var ved Retten nærværende. bevidnede at det er vitterligt at Karn toresdr: er Søster til afdøede Joen tores: Snedker i Trundhiem som hun meeget vel kiendte, saa og veed hun at være vitterligt, det Piigen olo olsdr: er Joen toresens broderdr. det samme bevidnede Niels Niels: tommesjord, hvis Hustru er føed ved Trundhiem og meeget vel kiendte den familie. Desuden berettede Enken Karn at de har vært 5 søskende, hun selv, Beret som er død uden livs arvinger, Randj, som længe siden er død, men skal have een eneste Søn som lærde Skoemager profession, men veed nu ej om hand er levende eller død, Ole toers: som nu har en datter i live, bemt: olo olsdr: og den afdøde Joen toresen Snedker i Trundhiem. her om var Enken og olo olsdr: beskreven hvad som indført er. ….”Jeg kjenner ikke til familien i Trondheim som beskrives, og vet dermed ikke hvordan denne Birgitte Røst kjenner familieforholdene så godt.Det er vel også samme Birgitte Røst som er registrert som ”Trondhjemsborgeren Anders Moursunds Hustru” i 1749 i Helgøy tingbok.---Takk Randi for gjengivelse av arvinger i skiftet til Peder Henriksen. Der var det jo bare en datter, så oppkalling sees ikke like godt her. Men om det sees slik, så kan Anders Hemmingsen og Aase Henriksdatters sønn Peder være oppkaldt etter Aases bror Peder Henriksen, som vel også var nordlandshandler. Det er altså tynt med indisier på at søstrene Aase og Trine Henriksdøtre var søstere til Peder Henriksen foruten Nideros navnet.---Ang. innlegg 31. Jeg tillater meg å tvile på Arne som patronym uten en konkret kildehenvisning.Når det gjelder Margrethe som en Arnesdatter, så må det være feil, hun er da vitterlig registrert i skiftet etter faren ANDERS Hemmingsen, og videre som gift med Søren Heggelund ref. innlegg 14. Jeg ser da ikke notatet titulert tillegg s2 i notatet om Slekten Heggelund som kilde, men som NOTAT, og uten kildehenvisning er det lite verdt. Men det åpner for et nøyere søk etter opphavet til påstanden.Sal. Hr. Peders Enche på Karlsøya i 1702 med sønnene Jørgen 20 år og Arne 14 år, er vel enka til han som i Norsk Prestehistorie er omtalt som Peder ARNTSEN (ikke Arnesen), han var res.kap. til Karlsøy i perioden 1677-1694, barna hans er da født fra ca 1680. Denne Peder bør vel da være født ca 1651 – 1653, og dette rimer dårlig med Margrethes bror som pantsatte gården til svogeren Christen Rasmusen, som var gift med Margrete Hansdatter Røst, for ett lån i 1667, altså gift i 1667.Teoretisk kan det vel muligens være rom for at Peder Arntsen kan stamme fra ett forhold/elteskap til Aase Henriksdatter etter at Anders Hemmingsen var død. Tidsmessig ser det ikke ut til å krangle for mye. Men er det noe som kan bekrefte dette? Ellers kan det se ut til at denne Peder er uten nær tilknytning til Margrethe slektsmessig.--Per, hvor henter du det fra at Henrik Hofnagel var Aase`s far?, hvorfor brukes ikke Hofnagel av disse personene eller etterkommerne?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Peder Andersen og Birgitte Hansdt Røst ser ihvertfall ut til å ha hatt en sønn som bodde hos tanten og onkelen ved manntallet 1687 (se kilde ovenfor) i Trondheim.3. rode 194. 'Hans Andersen med hans kierreste oc hans kiereste søstersøn Hans Pedersen, 1 tiennestepige, 1 gaardsdreng. 5 personer.'Det er konas søstersønn det er snakk om tror jeg, selv om det mangler en genitivs-s. Hans Andersen var nordlandshandler med leie i Kvæfjord og gift med Inger Hansdt Røst.Hansdøtrene var helsøstre og 2 av de 14 barna (fordelt på 3 ekteskap) til rådmann Hans Iversen Røst i Trondheim som det var skifte etter i 1671.Birgitte Hansdt Røst som var gift med Anders Andersen Moursund skulle vel bli en sønnesønns datter av Hans Iversen Røst.Jeg har notert en Hr Anders Pedersen Nideros til Værøy og Røst som ble gift 1689 med Ingeborg Eriksdt Bredal. Deres datter Johanna skal ha blitt g m Hans Andersen Røst, lensmann på Røst. Skal tro hvem denne lensmannen var. Kan han være identisk med Birgittes far som var g m Maren Walnum og Anna Rasch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(33:) Jeg blir dessverre svar skyldig på begge spørsmål i siste linje. (Jeg mener å ha sett Hofnagel/Hofnägel) brukt som etternavn både på Aas(el)e og (Ca)Trine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Var Birgittes far (Nordlandshandler ?) Hans Andersen Røst (som eide Fornes, Astafjord, Skånland) g.m. Maren Walnum og Anna Rasch i denne rekkefølge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan det verifiseres at denne Hans Andersen Røst (og Finnmarkshandler (1714-1730) Anders Andersen Røst (ca.1681-1733) for den saks skyld) var sønn av Anders Hansen Røst (1655-1724) (i hans 1. ekteskap med Anne Andersdatter ?) ? (Han var 2.g. g.m. Ellen Johnsdatter Kiil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Per, det var en Trine Henriksdatter Hofnagel (1617-etter 1666) gift med Knut Hansen (-1662) på Reinsvoll på Reinøa. (Seglsten, Tromsslekt.com), denne Trine var datter av Bergensborgeren Henrik Hofnagel og Karen Larsdatter.Spørsmålet er nå om du har blandet sammen to Trine Henriksdatter?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem skulle jeg ha blandet THH sammen med ?Var det en annen Trine Henriksdatter som ble g. m. Nordlandshandler og Trondhjemsborger Christen Jensen Seest på Liland (død 1665 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg skal bare prøve å svare kort på (36) og (37).Hans Andersen Røsts husstand i Nergårdshavn, Bjarkøy besto i 1730 av hustruen Anna Rasch, en voksen datter, hustruens brordatter, osv. Dette iflg N A Ytreberg: Nordlandske handelssteder (1941), som nok kan inneholde endel feil. Men i tillegg er Anne Hans Andersen Røsts fadder i Trondheim på 1730-tallet.Anders Hansen Røst giftet seg ikke med Ellen Joensdt før i 1688/89. Anders Andersen er helt klart fra det første ekteskapet, og det er nok Hans Andersen også, ettersom han ble gift allerede ca 1708/09. Jeg har ikke sett noen skifter etter Anne Andersdt eller Anders Hansen selv, men jeg vet ikke hvilken annen Anders Røst de skulle vært sønner av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Glemte å gjøre oppmerksom på årsaken til at jeg oppfatter det som 2 ulike Trine Henriksdatter. Aases søster Trine gm Christen J. Seest døde ihht Simon Ellefsen i 1661 og skiftet etter henne var 15.04.1663, mens Trine Hofnagel vist nok var i live i 1666.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Knut,Du skriver i innlegg 38 at Trine var datter av Henrik Hofnagel/Karen Larsdatter. Et ektepar med disse navn levde i Troms og skifte holdt 1743:(Karlsøy bygdebok: Et eksempel på hva et vanlig, forholdsvis velstående almues ektepar stasa seg med til helgebruk, har vi hos Karen Larsdatter og Henrik Hofnagel i Vannvåg i 1743: 2 trøyer, 3 bukser, 1 brystduk og 1 blå sekkekofte for Henrik, og 4 skjørt, 3 trøyer, og 1 kjole hos Karen.)Trine gift med Knud Hansen må være født på begynnelsen av 1600-tallet. Hun kunne muligens være datter av 'Hendrick Hoffnagell' som tok borgerskap i Bergen i 1588. Jeg vet dessverre ikke noe mer om han.Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.May, beklager at du har fått inntrykk av at jeg tror denne trådens Trine var identisk med Trine Hofnagel, jeg er rimelig sikker på at så ikke var tilfelle. Jeg prøver i innlegg 38 å gi uttrykk for dette, og gjør Per oppmerksom på at det er 2 ulike Trine Henriksdøtre, og at den med slektsnavnet Hofnagel ikke hører til i denne familien, og dermed ikke var søster til Aase Henriksdatter jeg søker opphavet til.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva kan være de opprinnelige kilder til opplysningene om at a) Trine Henriksdatter Hofnagel (f.1617) (g. Knud Hanssen) levde til etter 1666 og at b) Trine Henriksdatter (Nideros ?) (g. Christen Seest) døde i 1661 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har nå korrigert dette i mitt register, og melder for ordens skyld at jeg nå har :1) Cathrine (Trine) Henriksdatter Hofnagel (før 1617-etter 1666), g.m. handelsmann på Karlsøy, Knud Hanssen (c1600-c1662), barn: Christen c1633 (g. Aleth Lorch), Hans c1634, Grethe c1635 (g. Clemet Oderup). Trines farfar Henrik (Nilsen?) Hofnagel er muligens han som tok borgerskap i Bergen i 1588. Trine kan muligens være søster av den Michel Hofnagel som var skolemester i Bergen (1645/46 og 1657).2) Cathrine (Thrine) Henriksdatter (c1622?-c1661), g.m. Christen Jensen Seest (5 barn 'Seest'). Thrines far Henrik kjenner jeg ikke, men Thrine var søster av Aase(le) (c1610?-1663), g.m. Anders Hemmingsen (Nideros ?) (4 barn 'Nideros') og vel også Peder (c1610?-c1662), g.m. Ingeborg Andersdatter (4 barn 'Nideros').Takk til Knut Hansen som påpekte min misoppfatning at 1) og 2) var samme Thrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det er jo bra at du, Per, fikk ordnet i registeret ditt, det kommer nok til nytte en dag skal du se :-)En liten oppfølging til innlegg 41: i 1723 eide Trondhjemsborgeren Hans Andersen Røst 1 våg i Nergård på Bjarkøy.jeg ser at Moursund(?) også eier i Nergård, i 1730 skjøte til Nils Pedersen Mårsund fra Ole Hansen på 1 våg 2 pund 14 2/5 mark fiskes landsskyld, datert 11.12.1730MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.