Gå til innhold
Arkivverket

[#47932] Hvordan kan jeg finne Mathilde Larsen (Monsen)

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt på mange vis for å finne Mathilde, både her og der uten resultat. Det eneste jeg er helt sikker på er følgende:Foreldrene til Mathilde var:Mons Andreas Larsen f. på Manger i Hordaland den 26. sept. 1846 gift i Bergen i 1872 med Ingeborg Hansdtr fra Vigedal i Rogaland f. 1844. Dette paret bodde først en tid i Bergen med en gang før 1875 flyttet de til Kristiansand der han var den første Gasmester ved Gasverket i Kristiansand. Mathilde ble født den 20. april 1873. Moren Ingeborg døde rundt juletider da Mathilde var 4 år og faren giftet seg opp igjeni juni 1879 med Signe Sofie f. ca 1862 i Randesund. I april 1881 døde også far til Mathilde og da var hun alene igjen med sin stemor bare 8 år gammel. Stemor til Mathilde giftet seg opp igjen med Jens Omdal og fikk mange barn med han.Det siste og der alle spor slutter er da Mathilde blir konfirmert den 29. april 1889.Hvorvidt Mathilde visste helt hvor gammel hun var vet jeg ikke, jeg vet heller ikke om hun visste at hun hadde to fornavn (Mathilde Heleen eller Helene). Jeg har funnet at det er flere som heter Mathilde Larsen som har utvandret fra Kristiansand, men ingen som var født i 1873. Jeg finner heller ingen som er døde i Kristiansand med dette navnet, men der i mot så er det mange som het Mathilde som ble født nettopp i 1873 som giftet seg rundt omkring i det gangske land, men ingen av dem ble født i Bergen, vel kanskje Mathilde ikke visste hvor hun ble født?Håper at det er noen som leser dette som kan hjelpe meg videre med denne saken Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan Mathilde ha reist til Sverige eller Danmark? Jeg har inntrykk av at det var mange danske fiskere som ofte hadde landligge i Kristiansand og distriktene deromkring. Det var en danske som en gang fortalte meg at bror til bestefar hans ble gift med en dame fra Kristiansand som het Mathilde og at de drog senere til USA. Her kan det tydeligvis vere mange muligheter, men lar det seg på noen måte gjøre å finne ut om hva foreldrene til de utvandrede heter? Noen steder lar det seg gjøre, men hva med utreise fra Kr. sand eller Arendal.Er det mulig å finne ut hvor Mathilde tok veien? Kanskje hun ble gift før 1900 og tok ett annet etternavn? Kan det være henne som senere bosatte seg i Risørdistriktet eller hvor er det mest aktuelt å lete etter henne?Kan det være henne som utvandret fra Kr. sand i 1893, men som oppgav at hun ble født i 1875? Lar det seg gjøre å finne ut hvem hun var som utvandret? Var det henne som bodde i Chricago i 1900 sammen med et annnet norsk ektepar? se linken i nr. 1Håper at det er noen som er i stand til å hjelpe meg videre med denne saken. Jeg vet at det er mange som er veldig dyktige på dette området som er inne på Digitalarkivet og uten deres hjelp ville jeg aldri ha funnet alt som jeg etterhvert har fått info om. Jeg vet at mange av dere har tilgang til info som jeg ikke er i stand til å finne. Jeg er takknemlig for alle tips som kan føre meg et skritt videre i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er der hvor en Mathilde Larsen utvandret, men som dere ser er det flere Mathilde Larsen som utvandret Lenke En fra Kr. sand og en fra Arendal, men begge ble født i 1875, mens den jeg leter etter ble født i 1873. Kanskje har jeg lett på ett blindspor i lengre tid. Kanskje drog hun andre steder og kanskje er det nettopp Mathilde som hadde etterkommere i Risør distriktet, hvem vet? Håper virkelig at det er noen som kan føre meg litt videre på veien mot en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis den Mathilde som utvandret i 1875 var født i 1873 og at det bare var en feilskrift, kan man da finne ut noe om man søker blandt passasjerene som drog fra Kr. sand den 12. mai 1893 med Scandia? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da vet man at hun med stor sannsynlighet ble født i 1873. Men om det var den Mathilde som jeg søker er ikke godt å si. Finnes det noen opplysninger i Emigrantlistene som kan vise hvem som var foreldrene hennes eller hvem som var faren hennes? Jeg kan ikke finne noe i skipslistene som viser hvem faren var. I noen lister finnes det slike opplysninger.Dersom det er den samme dama som er losjerende i Chicago i 1900, så kan det kanskje være mulig å finne ut noe om det paret hun bodde hos. Vel det er vel det å si at den som finnes i Chicago i 1900 ble født i april i 1874. Hun bor hos en familie som heter Martin og Sina Nelson. Dette paret kommer også fra Norge.(FT for 1900 finnes i det første innlegget i lenken nr. 1).Lar det seg gjøre på en eller annen måte å identifisere denne Mathilda. Reiste datter til Mons Andras Larsen til USA eller bodde hun ett eller annet sted på Sørlandet?Lar det seg gjøre å finne ut noe om denne Mathilda som bor i Chicago i 1900 om den kan være den jeg søker. Er det mulig å finne henne igjen i FT for 1910 et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom den Matilda som finnes i Chicago i 1900, så ble hun født den 20. april 1873. Hun ble døpt i Korskirken i Bergen den 2. juni samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har begynt å søke blant faddrene til stemoren Signe Sofie sine barn, men har ikke ennå funnet noe. I Kristiansand finner jeg at Signe Sofie Sæbjørnsdtr og Jens døper en sønn Karl på nr 106 i 1890, men Mathilde er ikke nevnt blant faddrene. Kanskje hun nevnes blant noen av de andre som ble født senere. Eller kanskje hun ikke bodde sammen med denne familien etter hun ble konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nederst nede på denne siden Lenke er folketellingen for 1900 for fam. Omdal. Jeg har forsøkt å finne dåpen for disse i de skannede kirkebøkene, men har foreløbig bare funnet en. Jeg tenkte at kanskje var Mathilde fadder på noen av sine 'stesøsken'? Kanskje var hun det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Viser til innlegg nr 6. Dersom den som ankom Ellis Island i 1893 vart oppgitt som 18 åring, er det tvilsomt om det er den Mathilde Larsen som jeg leter etter. Derimot er det oppgitt en annen Mathilde Larsen med bosted Arendal som også utvandret fra Kristiansand i 1895, kan det være henne mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Flere av onklene og tantene til Mathilde på morsiden bodde i Bergen bl.a. Thor Hansson Lenke (håper at jeg får frem riktig lenke nå). Flere av 'sognebarna' i Vigdal drog derfra da sogneprest og Stortingsrepresentant Løberg, måtte flytte fra bygden. Bl.a. 4 av de nærmeste slektningen til Mathilde drog sammen med Løvberg til Bergen. Kanskje noen av dem drog videre med han da han bosatte seg på Møre.Kan gåten løses på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I den skannede kirkeboken for Kristiansand viser det tydelig når Mathilde (Helene eller Mathilde Helen) ble konfirmert det er oppgitt den 28. april 1889 og at hun ble født den 20. april 1873 og døpt den 2. juni samme år. Så da regner jeg med at Mathilde hadde alle nødvendige data for å kunne oppgi når hun ble født evn ved en utvandring. Jeg antar at det ikke kan være den Mathilde som jeg leter etter som reiste til USA i 1893 fra Kr. sand for hun oppgir at hun ble født i 1875 og den Matilda Larsen som bor i Chicago i 1900 oppgir at hun ble født i april i 1874. Nå er det vel det å si om amerikanske ft at de fra tid til annen kan av og til avvike noe i alder, og kanskje det er tilfelle her også? (hun er nr. 13 på side 118 i kirkeboken for Kristiansand 1889.Kanskje er det noen av dere som leser dette som klarer å sette alle brikkene på plass slik at en kan se en sammenheng og om det er noen retning dette peker mot. Kanskje er det noen som har et tips om hvor jeg kan lete videre for å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Terje.Jeg ser jo at du stort sett snakker med deg selv her. Det kommer vel av at temaet har vært oppe så mange ganger, at man føler at alle steiner er snudd i jakten på Mathilde. Du skriver at hun ble konfirmert i 1889, men du finner henne ikke i 1900. Har du sjekket kirkebøkene i Kristiansand grundig, med tanke på at hun kan være død i perioden 1889-1900. Ble stemoren og familien boende i Kristiansand, eller flyttet de på seg? I så fall må du kanskje også sjekke kirkebøkene der for å se om Mathilde døde før 1900. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Grunnen til at det ser ut som om jeg snakker med meg selv er at jeg vil legge frem alle opplysningene som jeg har. Fra tid til annen dukker det opp ting som jeg tenkte kunne vere aktuelt å informere om. Jeg har fått oppgitt at hun ikke er reg. død i Kr. sand frem til 1907, så jeg antar at hun ikke er reg. død. Jeg renger det som lite sannsynlig at det var hun som utvandret til USA i 1893 i og med at den Mathilde Larsen som utvandret da oppgav at hun ble født i 1875. Jeg var innom tanken på at det kunne være en feilskrift, men når hun oppgir at hun var 18 år da hun ankom Ellis Island, så kunne det ikke være den Mathilda Larsen som jeg søker etter. Det var en annen Mathilda Larson som utvandret fra Kr. sand i 1895, men hun oppgir at hun var fra Arendal. Det er ikke usannsynlig at det kan være henne? Den Mathilde Larsen som jeg søker, kan ha flyttet til et annet sted på Sørlandet eller for den sagt skyld til hel en annen kant av landet.Jeg er ikke fremmed for den tanken at det var denne damen som førte til at min mormor en gang mellom 1920 og 1950 fortalte sine barn at hun hadde slektninger i Risør? I dag er det ingen som vet hvem disse slektningene er.Jeg vet ikke om fam Omdal flyttet ut av Kr. sand etter 1900, men jeg vil tro det ville være lite sannsynlig at Mathilde ble med på et slikt flyttelass i og med at hun da ville være bort i mot 30 år. Jeg finne henne ikke i FT for 1900, men det er ikke sikkert at alle områder av landet er med i FT for 1900 eller at alle områder er registrert.Jeg har søkt og søker i kirkebøkende daglig, men finner henne ikke noen steder. Stesøstrene henns Ingeborg og Bertha utvandret til USA tidlig på 1900-tallet. Ingeborg utvandert ca 1914-15 og oppgav at hun skulle til en tante. Kanskje de regnet Mathilde som tante? som sagt prøver jeg å elliminere bort alle varianter eller de personene som det ikke kan være, derfor må alle steiner snus og da blir det kanskje litt ensidig.Som sagt så kan det virke som jeg snakker med meg selv, men jeg vil at dere som evn. kommer til å hjelpe meg videre med dette skal vite alt jeg vet om Mathilde og hennes bakgrunn.For å plassere Mathilde slektsmessig, så var far hennes den eneste broren til min oldemor. Vel, han hadde en bror som døde da han var 6 år. Faren til Mathilde hadde en søster i Austevoll og en søster i USA. Farfaren til Mathilde, Lars A. Andersen (Marøy) bodde i Manger sogn i Hordaland frem til han døde i ca 1890.Kanskje er det en mulighet å se hva som står i skiftet etter farfaren hennes, for hun skulle jo være arving selv om Lars A. Andersen Marøy var gift oppigjen på Mjøs. Her døde farfar til Mathilde Lenke (Lars Andersen Manger (Marøy). Kanskje var ikkje Mathilde nevnt her i det heile? Dette var året etter at ho vart konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Til dere som følger med denne ensidige debatten så ser jeg at jeg har fått følgende opplysninger om skiftet etter Lars A. Andersen (farfar til Mathilde)'Dødsmeldingen sier at Lars Andersen Nedre Manger, Pladsmand, døde 23. november 1890, og om arvingene står det: 'Ægtefælle, myndige Livsarvinger, endel Frav.''Mathilde var ikke mydig da faren døde, men er det mulig at det på den tiden fantes en formynder for henne eller ville det være stemoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I min søken etter Mathilde dukker det opp en Mathilde Larsen her Lenke riktignok ble hun født i 1874, men det er ikke alltid en kan stole på alle årstall 100%. Er det noen som har noe info om hvem denne Mathilde Larsen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror nok ikke det er 'din' Mathilde. Det står d for datter i rubrikken for familiestilling. Jeg vil anta at denne Mathilde, samt Ragnvald, Erik og Amanda er barn av Hedvig Elene fra tidligere ekteskap. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, du har nok rett i dette tror jeg, men her må hver sten snus et par ganger for å utelukke de aktueller personene. Det er ikke sikkert at den Mathilde jeg søker var obs på at hun ble født i Bergen? Mathilde Helene eller Mathilde Heleen Larsen (brukte trolig bare Mathilde) var jo bare 8 år da hun ble foreldreløs. Jeg vet ikke om hun vokste opp sammen med sin stemor en gang.Finnes det FT som ikke er lagt ut på nettet? f.eks. for 1890? Kanskje det kunne gitt en pekepinn på hvor hun bodde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.