Gå til innhold
Arkivverket

[#47932] Hvordan kan jeg finne Mathilde Larsen (Monsen)

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Dette ser ut til å være bli en uløst gåte? Vel, det kan kanskje dukke opp noe interessant før eller siden. Jeg husker da jeg lette etter hvor det ble av denne familien da de ble sporløst borte fra Bergen, men så var det en som fant familien igjen i Kristiansand.Det er nok mange muligheter, men hvor skal jeg lete? Dette ser ut til å bli vanskligere enn å finne en 'nål i en høystakk'.Håper at det fortsatt er noen som vil være med på 'jakten etter Mathilde'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nå har jeg lett i det som jeg kan tenke meg av kirkebøker og finner ikke noe spor etter Mathilde.Tror nok at det er få muligheter for å finne henne? Vet ikke om det noensinne lar seg gjøre heller, så jeg tror at jeg kanskje må gi opp dette førsøket? Eller finnes det noen annen løsning på denne saken.Jeg har skrevet til Bispekontoret i Agder og Telemark uten å fått svar fra dem for å vite hvem som er kirkeverge i Oddernes. Jeg har skrevet til Fedrelandsvennen for å vite om det lar seg gjøre å etterlyse etterkommerne etter Jens og Signe Sofie Omdal. Eller for den sagt skyld etterkommere etter Mathilde. Men jeg har ikke hørt noe fra den avisen heller. Så, nå er jeg i ferd med å gi opp.Det hadde vert så bra om jeg kunne funnet ut av dette. Spsielt pga at min oldemor hadde så liten familie her i Norge. Mathilde var den eneste hun var tante til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elling Drange

Oddernes og Kristiansand har felles kirkeverge. Du må kontakte Kristiansand kirkelige fellesråd. Du finner nettsiden deres med adresser og telefonnummer under den norsk kirke.mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for tipset. Jeg har sendt en e-post til Oddernes menighet, så får vi håpe at di finner frem til den som kan gi meg info om dette.Håper at dette gir resultater eller at dette kan føre frem til at jeg finner noen av etterkommerne etter Signe Sofie eller evn etter Mathilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiI klokkerbok Kr.sand B15 innf,nr. 13, 8 okt 1888 konfirmerte Her er en Mathilde Helene Larsen Hun bor på Børnehj.etter hva jeg kan se. Hvis dette er den samme Mathilde kan det finnes noe i arkiver etter barnehjem i Kristiansand som kan fortelle noe om hvor hun ble av muligensMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette må no vera ein sensasjon!Det er jo den rette Mathilde, begge foreldra sine namn står der!!Men dette er jo ein annan konfirmasjonsdato enn i fyrste innlegget i denne debatten? Er det feil då?Lukke til vidare!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ser det er en kolonne som heter 'Standpunkt ved Antegningen'Kanskje dette er en protokoll over de som skulle gå til konfirmasjonsforberedelse og da er jo selve konfirmasjonen i 1889 riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Se post nr.3 i denne debatten.LenkeDet er samme jenta i begge tilfellene. Den interessante opplysningen er oppføringen i 1888 om barnehjemmet. Det burde være mulig at det finnes fortegnelser om hvem som var på barnehjem i Kristiansand i 1888, og eventuelt når de dro fra barnehjemmet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vi vet vel ikke med sikkerhet at Mathilde emigrerte. Du skriver at din mormor snakket om slekt i Risør. I Risør kjøpstad mangler to av tre tellingskretser (2249 personer) i 1900-tellingen, så hun _kan_ jo finnes blant disse. Kanskje kan det gi resultater om du konsentrerer søket om Risør?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja en har jo sømfart kirkebøkene på arkivet etter Mathilde Terje, men du har kommet opp med dette barnehjemmet, om ikke du finner ut noe, så skal jeg ha meg en dag på SAK engang etter Påske i april, så kan jeg ta et nytt søk etter denne kvinnen, og undersøke om der finnes noen opptegnelser på barnehjem.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpa så langt. Nå har vi kommet et langt skritt videre. Håper at dette gir gode resultater i det videre søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har vert i kontakt med kirkevergen i Kr.sand, men det lar seg ikke gjøre å søke etter gravene på noen av etterkommerne enten etter Mons Andreas Larsen eller etter Jens og Signe Sofie Omdal.Jeg har nå forsøkt å søke i de skannede kirkebøkene for Risør, men finner ingenting der freløbig.Vi får håpe at det finnes protokoller fra det barnehjemmet Mathilde Helene Larsen vaks opp på og at der kan finnes opplysninger om hvor hun flyttet til etter opphaldet på barnehjemmet. Hvis man går en del år tilbake så finnes det info om at man ikke fikk bo på barnehjem lengre enn til man blekonfirmert, så da må Mathilde H. ha flyttet til ett eller annet sted i 1889, men hvor er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at flere av søskene til Mathilde ha, havnet på barnehjem? Jeg vet med ganske stor sikkerhet at broren Lorentz Immanuel døde bare et par mnd gammel. Hva som skjedde med de øvrige er veldig uvisst. I et annet innlegg jeg hadde vedk. foreldrene til Mathilde stod dette:'Familisearch med Mons Larsen og Ingeborg Hansen finner Mathilde (VRI) og (IGI) LORENTZ IMMANUEL LARSEN ,Christening: 31 MAR 1878 Kristiansand Fr: MONS ANDREAS LARSEN Mor: INGEBORG HANSDR Dette er vel verdt en nærmere sjekk?'Hva VRI og IGI står for vet jeg ikke, men kanskje det er et interessant spor som jeg har voersett?Det var også en søster av Mathilde som het Ingeborg og en halvsøster som het Ingeborg Kamilla, den siste døpt ca 23. nov. 1879.Det kan kanskje vere interessant å finne ut hvem faddrene til disse barna var? Kanskje de også kan gi svar på hvor det ble av Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

VRI og IGI er forkortingar på Familysearch - VRI er Vital Records Index som skal vere opplysningar frå kyrkjebøker, IGI er International Genealogical Index som også kan omfatte opplysningar 'submitted' av brukarar. Håpar andre justerer dette viss eg ikkje har forklart det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis Mathilde finnes i Familysearch hadde det vært interessant å finne ut hva som er opplyst om henne der? Når det gjelder innskrivngen til konfirmasjon i 1888, så står det at hun ble født i Bergen, men jeg vet ikke hva Frick eller Frisk betyr i denne sammenheng?Er det mulig å finne ut av om Mathilde sin halvsøster Ingeborg Kamilla som ble født om høsten i 1879 om vaks opp og evn om også hun kom på barnehjem?Jeg tror at løsningen ikke er langt unna og at der må finnes info som kan gi et hint om hvor det ble av Mathilde. Selv har jegprøvt å søke blant faddrene til de av barna til Mons Andreas som ble født i Kristiansand/Oddernes, men har foreløbig ikke funnet noe av interesse. Jeg må da legge til at jeg ikke har funnet noen av dåpene slike at jeg kunne finne faddrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For en tid siden fikk jeg info fra en slektning i Wisconsin. Hun fortalte at faren var prest i Canada og da han og resten av familien var på vei tilbake til USA overnattet de hos en slektning i Minneapolis. Denne slektningen skulle visstnok være i slekt med hennes mor. Konen til denne presten var Ingeborg Abrahamson. Mor til Ingeborg Abrahamson var Marie Abrahamson og hun var søster til Mons Andreas. Denne eldre damen som jeg var i kontakt med i Wisconsin, mente at den de besøkte kunne ha vert Mathilde. Det er foreløbig ingenting som tyder på at hun var Mathilde, så jeg antar at dette må ha vert en slektning på en annen side f.eks. farsiden.Denne damen som jeg fikk info fra døde i fjor nesten 90 år gammel. Hun sa at hun kunne huske at den damen de besøkte i Minneapolis hadde en annen dialekt enn faren (Vossamål) og moren (Radværing). Vel det kunne ha vert en bergensfrue for den sagt skuld. Jeg har søkt etter Mathilde i USA, men finner henne ikke der, men finner henne ikke her tilands heller. Jeg kan heller ikke finne noen som passer med hennes alder som har utvandret heller.Jeg ser av Mathilde sin konfirmasjon at hun kaller seg Larssen med to s'er, kanskje det kan løse litt af gåten eller floken?Min oldemor hadde så veldig liten familie her i Norge, men det forundrer meg at Mathilde var på barnehjem. Kanskje min oldemor ikke visste at Mathilde var på barnehjem, for jeg antar at hadde hun visst dette da ville hun tatt seg av Mathilde også?Både min oldemor Gjertine Gurine og hennes søster Marie kom tidlig til Austevoll. Marie fant seg en mann fra Kolbeinsvik og reiste til USA og ble værende der. Min oldemor Gjertine Gurine ble boende på Blåsternes på Huftarøy resten av sitt liv.Hvis Mathilde reiste til USA, hva kan grunnen være til at vi ikke finner henne i utvandringsprotokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Larsen eller Larssen skal du ikkje legge noko vekt på, ikkje Larson eller Larsson heller, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, kanskje ikke. Det er vel den skrivemåten presten velger når han fører navnet inn i kirkebøkene. Jeg har vert ute for at årstallet i FT både her og i USA har avviket ganske mye fra det jeg har funnet i kirkebøkene her hjemme. Så det kan jo hende at hun som utvandret i 1893 som het Mathilde Larsen, kan ha vert fødd i 1873 og ikke i 1875 som det står i utvandringsprotokollen, men at hun selv sier at hun er 18 år da denne dama eller unge jenta kommer til Ellis Island styrker teorien om at det ikke er den Mathilde som jeg leter etter som reiste i 1893. Etter det jeg mener å huske så reiser det også ei Mathilde Larsen i 1895, som oppgir at hun er 20 år og har bopel i Arendal. Det kan kanskje vere denne dama?Selv er jeg usikker på om hun utvandret i det hele tatt, så jeg har konsentrert meg om å lete i Aust-Agder ettersom det skulle være slekt der?En nær slektning av min oldefar var forlovet med ei jente fra Risør, men han døde som sjømann ved et ulykkestilfelle, så om han fikk barn før han døde vet jeg ikke. Det var en del slekt av min oldefar som bodde en periode i Risør, men alle dem jeg vet om kom tilbake til Vestlandet.Min mormor skal en gang mellom 1919 og 1915 ha fortalt min mor at de hadde slektninger i Risør, men min mor er ikke i stand til å huske hvem de var i slekt med og på hvilken side. Det skal også ha vert slekt på Egersundkanten?Vel, det er mange åpne muligheter, så jeg ønsker at denne gåten snart må bli løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har lagt merke til at det er flere Mathilde Larsen som har reist til USA fra Kristiansand, men ingen passer helt med den Mathilde jeg leter etter. Det var en som reiste den 21. mars 1895, men hun ble født i 1875, og slik kan jeg liste opp flere, uten å komme helt i mål. Å lete opp en Mathilde i USA, som passer med den jeg søker er heller ikke så enkelt, selv om jeg har fødselsdatoen for den kan avvike fra de datane vi har her hjemme. Jeg vet ikke engang om Mathilde visste hvilket år hun ble født, hun ble jo foreldreløs før hun var 8 år gammel?Jeg takker alle dere som er så flittig med å hjelpe meg og jeg håper inderlig at dere ikke gir opp. Jeg vet at mange av dere har tilgang til langt mere ressurser enn det jeg har tilgang til og håper at løsningen ligger bak neste hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Går det an å finne ut hvem denne Mathilde Akselsen var? Lenke selv om det er oppgitt at hun ble født i 1872, så kunne det likevel ha vert av intersse å finne noe om henne. Jeg vet at stemor til Mathilde Larsen var fra Randesund, så dette sporet er kanskje ikke helt på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det som hadde vert interessant å vite, er hvilke data de hadde om Mathilde på barnehjemmet hvor hun voks opp? Visste de egentlig hvilket år hun ble født. Vel, vi ser at fødselsdatane stemmer i kirkeboken, men var dette noe man også visste der hun bodde? Så da hun forlot barnehjemmet kan det tenkes at hun hadde andre data om fødselsår enn det vi vet i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.