Gå til innhold
Arkivverket

[#47932] Hvordan kan jeg finne Mathilde Larsen (Monsen)

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at det ikke kan være Mathilde Akselsen fordi hun heter Mathilde Cicilie og hadde et annet pikenavn enn Larssen.Jeg forsøker meg igjen på denne Lenke men det er vel kanskje bare ett 'skudd i mørkre'.Håper i det lengste laget at det skal være en liten mulighet om å finne Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har skiftet tema til 'Hva vet man om barnehjemsbarn i Kristiansand på 1880-tallat'. Så får jeg håpe at det lar seg gjøre å finne ut noe av interesse der. Jeg får håpe at byarkivene var godt bevart eller at barnehjemmet hvor Mathilde Helene bodde hadde sine egne arkiv, hvor alle data om barna var forsvarlig bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Finnes det 'Adresselister' for Kristiansand også? Siden det er slike 'Adresselister' for Oslo, hadde det vert av interesse å fått vite om slike ting også finnes for Kristiansand? Det ville vere veldig interessant om det finnes slike for ca 1890-tallet for Kr. sand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp igjen denne saken. Kanskje det er noen som kan finne ut litt mer? Jeg vet at det er mange som er innom mange nettsteder og som kanskje har mulighet til å finne henne et eller annet sted. Jeg vet egentilig ikke hva som skjedde med henne etter at hun vart konfirmert i 1889. Jeg vet at hun var på et barnehjem i Kristiansand, men hvor det ble av henne etter at hun måtte flytte ut av barnehjemmet vet jeg ingenting om.Det kan være en mulighet at hun kan ha emigrert til ett eller annet sted og da er vel kanskje Amerika det mest sannsynlige stedet.Til Dere som har sett på denne saken tidligere, jeg håper at dere har tålmodighet med meg fortsatt og at dere kan kanskje få en liten brikke på plass til. En brikke da og en da, vil nok løse hele gåten - tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er vanskelig hva Mathilde har brukt som etternavn. Da hun ble konfirmert, brukte hun Larsen som etternavn, men det var fordi faren Mons Andreas kalte seg for Larsen, fordi hans far het Lars Anders Andersen (Marøen). Det kan også tenkes at hun ble kalt for Monsdtr eller Andreasdtr eller kanskje Andersen eller som hun bukte på konfirmasjonsdagen Larsen?Jeg tror at det kan være mulig at bruk av forskjellige etternavn kan føre en på villspor og det kan også en feilskriving av alder eller at hun egentilig ikke var helt sikker på når hun ble født. Mathilde ble jo foreldreløs i en alder på 8 år og da kan en lett ha forvekslet noen datoer eller for den sagt skuld årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Vel, dette ser ut til å bli en ensidig diskusjon med meg selv. Jeg vet at det finnes veldig mange dyktige slektsgranskere her på digitalarkivet som sitter inne med all verdens kunnskaper om hvorand finne ut av både det ene og det andre. Jeg har brakt i erfaring at dere klarer å finne de aller viktigste detaljene for å få på plass den ene etter den andre brikken i dette uendelige puslespillet.jeg har søkt både i inn og utland etter denne Mathilde H. Larsen uten å finne et ørlite spor av henne etter 1889. Jeg vet at hun tilbrakte oppveksten sin på et barnehjem i Kristiansand, men hvor det ble av henne etter på et det ingen som med sikkerhet kan svare på.Selv har jeg forsøkt å søke litt både i Oddenes sogn under Randesund og i de skannede krikebøkene fra Domkirken mellom 1889 og 1904 uten å finne noe som helst som kan vise til hvor det ble av henne.Nå siden de skannede kirkebøkene er på nettet, skulle man tro at det var mulig å finne henne, men nei, jeg har enda ikke funnet noe som helst som kan knyttes til henne.Derfor ber jeg om enda litt hjelp. Kan dere hjelpe meg enda litt. Kanskje det lar seg gjøre å finne noe om henne et eller annet sted? Jeg har funnet et par Mathilde Larsen som har utvandret, men ingen av dem passer med årstallet hun ble født (kanskje hun ikke med sikkerhet visste hvor tid hun ble født, hun ble jo foreldreløs da hun var bare 8 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har hatt mange innlegg om denne dama, for om mulig å finne henne. Nå, som nesten alle kirkebøker er skanna inn bør det kanskje være en mulighet?Som nevnt i tidligere innlegg stopper alle spor ved hennes konfirmasjon den 28. april 1889. Jeg vet at hun var på barnehjem i Kr. sand fordi hennes foreldre døde da hun bare var 8 år gammel. Jeg har stilt meg mang en gang spørsmålet, hvorfor tok ikke familien henns seg av henne? Kanskje de ikke visste at hun var på barnehjem? Min oldemor var faster til Mathilde og hun ville nok ha tatt seg av henne om hun hadde visst hvordan situasjonene var? Mor til Mathilde Ingeborg var fra Vikedal i Rogaland og hun hadde slekt i Stavanger og bygdene der omkring, så kanskje hun reiste dit?Her må hver sten snus, minst to ganger for å være sikker på at det ikke er noe som blir oversett? Håper på at en eller annen en dag kan sette meg på rett spor en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ikke ut til at den lenken jeg har vist til da en Mathilde Larsen ankom Ellis Island vises så jeg prøver på nytt med en ny lenke og da finnes hun på nr. 108

bilete4340.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om det er bare denne Mathilde som skal til Illinios? Kanskje det var flere i samme reisefølge som skulle til samme sted? Reiser hun helt alene? Det er trolig den samme jenta som er registrert i Cook county i Ill. i 1900, men da er det oppgitt at hun ble født i april i 1874, så det er store muligheter for at hun kanskje var født i april i 1873? Hvem vet om det bare var en skrivefeil. Kanskje var det også denne samme Mathilde som fikk besøk av sin kusine i Minneapolis i 1936? Hittil har vi ikke vert i stand til å finne noen Mathilde i Minnapolis i 1930, men det er ikke sikkert at det var den samme dama det er snakk om, det var kanskje en helt annen Mathilde? Jeg håper at dette kan løse seg snart? Det er kanskje også store muligheter for at denne Mathilde ble i Norge? Uansett hadde det vert interessant å funne ut hvor hun oppholdt seg i perioden april 1889 til hun evn drog til Amerika i 1893. Hun ble konfirmert den 28. april 1889 og bodde da på et barnehjem i Kristiansand, men slik jeg har oppfattet det ble alle barnehjemsbarn utskrevet fra barnehjemmene da de ble konfirmerte, så hvor var Mathilde i de tre årene det er snakk om?Finnes det en FT for Kristiansand for 1891? og finnes hun der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

1893, Kansas; Passenger and Immigration Lists Index, 1500s-1900s about Mathilda LarsonName: Mathilda LarsonYear: 1893Place: KansasSource Publication Code: 4487.12Primary Immigrant: Larson, MathildaAnnotation: Date and place of declaration of intention to become a citizen. Extracted from the original records located at the Wyandotte County, Kansas Courthouse, Circuit Court, 708 North 7th , Kansas City, KS 66101. The book and page number of the original recoSource Bibliography: KUSEK, JOAN. Index to Wyandotte Co., KS Petitions for Naturalization (1867-1906). Overland Park, KS: Author, 9640 Walmer, Overland Park, KS 66212, 1990. 110p.Page: 54Her kan vi ikke lese originalen, så jeg vet ikke noe mer enn det jeg har skrevt over. ---------------------------------------------4. juni 1900:Illinois, Cook County, West Town Chicago, Chicago Ward 16,Matilda Larson Home in 1900: Chicago Ward 16, Cook, IllinoisAge: 26Estimated Birth Year: abt 1874Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: LodgerRace: WhiteOccupation: View ImageImmigration Year: 1893 Household Members: Name AgeMartin Nelson 38Sina Nelson 37Ida Nelson 10Norman Nelson 6George Nelson 2Matilda Larson 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og så er det den imigrasjonen som du har funnet tidligere; New York Passenger Lists, 1820-1957 about Mathilde LarsenName: Mathilde LarsenArrival Date: 30 May 1893Estimated Birth Year: abt 1875Age: 18Gender: FemalePort of Departure: Christianssand, NorwayEthnicity/Race­/Nationality: NorwegianShip Name: MoraviaPort of Arrival: New York, New YorkLine: 48 Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: M237_610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Som jeg nevnte til deg tidligere så hadde jeg fått info om at det var en Mathilda i Cook County i 1900, men om det var den jeg lette etter vet jeg ikke, men det kan tenkes? Så alle disse tre som er nevnt her kan vere aktuelle å se nærmere på. Den i Cook county bor ikke der i 1910, hvor hun tok veien vet jeg ikke noe om. Det er det som er så veldig vanskelig. Om det er den Mathilde som bodde i Minneapolis vet jeg heller ikke. For noen år siden var jeg i kontakt med en eldre dame i Wisconsin, hun vokste opp i Canada, men faren var fra Voss og moren sine foreldre kom fra Austevoll og Radøy. Denne dama sa at foreldrene hennes og Mathilde snakket norsk sammen og hun hunsket tydelig hvor stor forskjell det var på dialekten til moren og faren og denne Mathilde som de besøkte. Det hun visste var at foreldrene hennes var slektninger til denne Mathilde, men om det var morens eller farens slektning visste hun ingenting om. Dette skjedde i 1936 og siden så hadde hun ikke hørt noe om denne dama. Hun fortalte at hun husket så veldig godt at Mathilde hadde så veldig pene klær omtrent som om hun skulle være filmstjerne.Hva hun het som etternavn kunne ikke denne dama huske. Jeg prøvte flere ganger etter jeg fikk vite dette om det var mulig å få mere opplysninger fra denne dama, men dessverre så var hun så syk at det ikke lot seg gjøre.Kanskje er det et spor elles så kan det være ett blindspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er nok den samme Mathilde som ankommer Ellis Island i 1893 som 18 åring og som reiser fra Kr. sand i 1893 og som oppgir at hun ble født i 1875. Hvorvidt det er den jeg søker vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om den Mathilde som jeg søker visste hvor gammel hun var? Hun ble foreldreløs før hun fylte 8 år, så det kan være at hun var usikker selv hvor tid hun hadde bursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Som du ser så drog det to Mathilde Larsen fra Kristiansand, en i 1893 og en i 1895 og begge ble født i 1875. Den ene kom fra Kristiansand, mens den andre kom fra Arendal. Vel, nå er ikke avstanden mellom disse byene så store så det er ikke utenkelig at det kan ha vert en av disse. Siden den Mathilde jeg søker var barnehjemsbarn, antar jeg at hun kanskje måtte ta seg huspost etter at hun flyttet ut fra barnehjemmet. Jeg antar at et barnehjemsbarn måtte flytte ut like etter konfrimasjonen. Se på denne lenken og om det kan være andre aktuelle Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

hvor vidt noen av disse er den Mathilde jeg leter etter vet jeg ikke. så det kan godt hende at det er et blindspor i det hele tatt å leite i USA? Jeg har søkt i FT for 1900 her hjemme uten å finne henne.Min mormor skal ha fortalt til sine barn at vi hadde slekt i Risør, men det jeg vet om dem som bodde i Risør var at de flyttet tilbake til Vestlandet på 1890-tallet. Kanskje det finnes andre slektninger i Risør og kanskje det ikke ville være unaturlig om Mathilde flyttet dit, men jeg finner ingen der eller noen andre steder på Sørlandet som kan ha tilknytning til Mathilde. Så, USA kan være en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har tips til meg hvordan jeg skal gripe an denne saken? Er det noen som tror at den lar seg løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor vidt alle opplysningene som jeg har på Mathilde ligger her er jeg usikker på?Det jeg vet er at hun kom på barnehjem da hun var omtrent 8 år gammel og ble sikkert der til hun ble konfirmert i april 1889. Det er opplyst at hun ble konfirmert i Kristiansand Domkirke den 28. april 1889. Det er her alle spor slutter.Mathilde var omtrent 5 år da moren døde og visste sikkert ingenting om den store familien til moren. Familien eller dvs søsteren til faren bodde i Austevoll og heller ikke hun visste at Mathilde kom på barnehjem da faren døde. Faren hadde også en søster i USA som bodde i Nord Dakota det var Marie Abrahamson (1851-1933). Hvor vidt Mathilde prøvte å få kontakt med henne vet jeg ikke.Det er ingen av mine nålevende slektninger som vet noe om Mathilde, så det blir å ta opp saken fra tid til annen i håp om å finne noe av interesse.Jeg føler at vi kanskje er ganske nær en løsning, men vet ikke riktig hvor eller hvilken vei hun drog? Var det henne som var i Cook County i 1900? eller befant hun seg på et sted som ikke var med i FT for 1900 i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Bør jeg gi opp denne saken nå? Jeg vet ikke hvor jeg skal lete? Finnes det noe info utover det som står i passasjerlistene når de utvandret. F.eks hvem som var foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Terje!Dette jeg nå skriver er godt ment! Jeg har i lang tid fulgt med på de mange trådene du har startet om Mathilde. Du er i sannhet en som ikke gir opp så lett! All ære!Men du har faktisk fått en rekke tips i fra flere her i debattforumet om hvor du kan lete videre. Med all respekt: Jeg kan ikke se at du har fulgt opp disse tipsene.Et råd: Gå gjennom alle trådene du har laget om Mathilde. Samle sammen alle de tipsene du har fått. Følg dem opp, et for et.Folketellinga 1891, er bare et av slike tips som jeg kommer på i farten.Lykke til i den videre oppfølgiga av kildetips!mvhJon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når det gjelder Mathilde, så regnet jeg med at jeg hadde 'snudd hver sten minst to ganger', uten å komme noe nærmere. Det er mange som har vert inn i bildet og kikket på kilder som både ligger på nettet og på SAK uten å komme noe nærmere forklaring på hvor det ble av Mathilde. Det er nok mulig at jeg i all uvidenhet har spurt om ting flere ganger.Jeg vil helst ikke gi opp denne saken fordi, jeg vet at på et eller annet tidspunkt dukker det opp enda en 'liten brikke' i dette puslespillet.Jeg søkte etter noen slektninger i årevis uten å komme nærmere, men plutselig var det en som mente at han hadde funnet en person som kunne være den jeg lette etter. Han bad med om å ta kontakt med et bibliotek i Minnesota fordi han mente at de kunne ha informasjon om vedk. sin bakgrunn. Dette var ganske fantastisk og ganske riktig det var den jeg lette etter. Dette var helt fantastisk og omtrent som å ha 'bursdag og juleafta på samme dag'.Jeg har ikke lyst til å gi opp den kanskje triste saken om Mathilde. Slik var det nok for mange som levde for litt over 100 år siden her i landet. Likevel å bli helt foreldreløs i en landsdel uten slektninger, måtte være forferdelig. Ofte var det slik at barna kom til slektninger om de hadde mistet sine forsørgere, men her var det ikke en gang forsøkt å plassere henne der. Hun hadde jo en ganske stor slekt på Vestlandet.Det ville nok ikke være unaturlig om hun reiste til Amerika, men om en av de Mathilde Larsen som reiser fra Kristiansand til Amerika, virkelig var den jeg søker er ikke godt å si og kanskje det heller ikke lar seg gjøre å finne ut noe mer om passasjerene som reiste.Når det gjelder FT for 1891, så vet jeg altfor lite om den og jeg er heller ikke helt sikker på om den har vert kontrollert. En av de som har sett på denne saken har gjort ganske mye og har tilbrakt en del tid på SAK, men jeg er usikker på om han har sjekka FT for 1891.Det jeg kanskje ikke vet om dette er om det var noen områder som ikke var med i FT for 1900 og som heller ikke er registrert i Digitalarkivet.Jeg trodde at det meste var gjort av det jeg kunne gjøre, men som sagt viser det seg veldig ofte at når man tar saken opp igjen så er det en eller annen som har en 'liten ting' som kan føre til at hele saken blir løst.Jeg har også prøvt å fått kontakt med etterkommerne etter Signe Sofie og Jens Omdal. Signe Sofie var stemor til Mathilde, men var sikkert ikke i stand til å ta seg av Mathilde da faren døde. Signe Sofie giftet seg på nytt i 1884 med Jens Omdal. Dette paret fikk mange barn. Noen bodde i Kristiansand området og noen av barna drog til USA. Jeg har sjekket hvem de reiste til i USA uten å komme nærmere noen løsning og jeg har heller ikke klart å komme i kontakt med noen av etterkommerne til Signe Sofie og Jens Omdal.Jeg har vert i kontakt med kulturavd i Kristiansand kommune for å vite om de har info om hvem som var barnehjemsbarn i Kristiansand i perioden 1885-1891, men det visste de ingenting om. Jeg har også vert i kontakt med Kristiansand kommune om de har kjennskap til døde personer i Kristiansand før 1900.Nå ligger det meste av kirkebøker på Digitalarkivet og jeg har søkt på mye av det som ligger der, men jeg har ikke kikket på alt. Jeg har fått info om at en person har søkt på alle dødsfall i Kristiansand frem til 1907 uten å finne at hun har dødd i Kristiansand. Jeg er usikker på om han har kikket i FT for 1891.Det sportet jeg håper på kan gi et svar et den dama som bodde i Minneapolis i 1936 om det kan være den Mathilde jeg søker. Det kan ha vert en annen slektning som tilfeldigvis har hett Mathilde, men jeg kan ikke utelukke at det var henne før det motsatte er bevist. Så, spørs det om det lar seg gjøre å finne henne i FT for 1930 i USA. Kanskje hun bodde i Minneapolis da også? Eller så kan det vere et blindspor. Kanskje hun bodde i Norge ett eller annet sted?Som sagt trodde jeg at jeg selv hadde sjekket alt som står i min makt. Selv om jeg har søkt mye på nettet etter hjelp for å løse mange gåter, er jeg ikke så veldig dyktig på dette området som jeg kunne tenke meg eller jeg har heller ikke tilgang til alt som jeg kunne tenke meg å ha tilgang til.Stort sett søker jeg hjelp hos dere som er dyktige på dette og som har tid til å hjelpe meg i gang. Jeg har søkt i alt jeg har hatt mulighet til å søke i på Digitalarkivet, men jeg har nok fra tid til annen oversett noe som jeg burde lagt merke til.Husk at et bitte lite tips kan løse mye av gåten. Jeg kan ha litt info og andre kan ha litt info og på en liten stund kan hele saken bli løst.Det var en gang en danske som fortalte at onkelen til bestefaren var fisker. Denne fiskeren reiste mye på Sørlandskysten og var ofte i havn i Kristiansand. Denne fiskeren reiste til Amerika på 1890-tallet via Kristiansand. Han ble gift med en Mathilde, men visste ikke om hun var norsk eller svensk. Så, det kan nok være slike løsninger også. Hun har kanskje bare reist til Danmark eller til ett eller annet sted, men hvor? ja, det kan kanskje være umulig å finne ut?Håper at dere fortsatt kan vere OBS dersom en Mathilde skulle 'dukke opp på deres vei' gjennom bøker og arkiv.Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.