Gå til innhold
Arkivverket

[#47932] Hvordan kan jeg finne Mathilde Larsen (Monsen)

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt gjennom lysningsprotokoller fra Kristiansand og fra Oddernes og Randesund, som kan være aktuelle steder for Mathilde. Jeg har også søkt i utflyttinger uten å finne noe.Jeg fant en Mathilde som hadde samme alder, men faren het noe annet enn den jeg lette etter.Her er konfirmasjonen i april 1889. Det kan kanskje tenkes at noen av disse kirkebøkene skjuler noe som jeg har oversett Lenke Hun er på nr 13. Det er mulig at det finnes andre kirkebøker som har mer info om denne Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her finnes hun også på nr 13 Lenke der det også går frem at hun bodde på et barnehjem. Her kunne ft for 1891 vert av interesse dersom jeg kan få vite hvor jeg kan finne den? Selv om jeg er ganske sikker på at den har vert sjekket tidligere, men som sagt kan det være lurt å 'vende hver sten' minst to ganger for å vite at ikke noe er oversett,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

FT 1891 finnes på Riksarkivet i Oslo,for hele landet. Den er desverre ikke filmet eller søkbar,med unntak av Bergen Så her må man lete i originalen og det kan være litt av en jobb når man ikke har noen adresse,men det er selvfølgelig ikke uoverkommelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Forstår jeg deg rett når jeg oppfatter at Bergen er søkbar på film, men resten av FT for 1891 befinner seg på Riksarkivet i Oslo? Er det mulig å finne FT for 1891 på f.eks Statsarkivet i Bergen? og hva er tilgjengelig der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg antar at Riksarkivet i Oslo ligger utenfor min rekkevidde, og må derfor bruke andre hjelpemidler. Det jeg tenkte på er om den nye familien til Signe Sofie og om de eller deres etterkommere kunne vite noe om skjebnen til Mathilde Helene Larsen?Frem til FT for 1900 får Signe Sofie og Jens Omdal disse barna:Bertha 1885Sigvart 1887Karl 1889Ingeborg 1896Arne 1899Kanskje kan dåpen til noen av disse barna fortelle noe om hvem som var i familen deres i perioden frem til 1900. Hadde Mathilde noen kontakt med stemoren sin? Kanskje var hun fadder på noen av barna? Kanskje noen av barna hadde kontakt med Mathilde?Både Bertha og Ingeborg drog forholdsvis ganske unge til Amerika for å besøke en tante i Boston? Hadde denne tanta noe med Mathilda å gjøre?Er det noen som evn kan kjenne til etterkommere etter fam. Omdal i Kristiansand og omegn? Kanskje er det noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg prøver stadig å snu på 'hver sten' for om mulig å finne Mathilde. Like i nærheten av Tvedestrand er det et sted som heter Risøya, kan dette stedet være forvekslet med Risør og da lurer jeg på hva for et kirkesogn dette stedet tilhører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er nok mange muligheter her, men om jeg skal fortsette å lete her hjemme eller i USA er ejg usikker på. Jeg vet med sikkerhet at Mathilde Heleen eller Helene ble født i Bergen den 20. april 1873, men visste hun det selv? Visste hun når og hvor hun ble født? Hva kalte hun seg selv. Brukte hun Mathilde Helene, eller bare Mathilde, Tilla eller bare Helene. Ble det noen gang etter hennes konfirmasjon oppgitt at hun ble født i Bergen? Folketellingen for 1891 for Kristiansand vil være vanskelig for meg å finne.Jeg vet at dere er mange som har pørvt å hjelpe meg. Håper ikke dere gir opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje giftarmålet mellom Signe Sofie og Mons Andreas kan gi svar på noen av mine spørsmål. Her er vielsen av dette paret på nr 5 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er familien på Sommero i 1900, men det er ingen tegn til at Mathilde er her? Lenke Det er mulig at hun har vert her etter at hun måtte ut av barnehjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er noen som har bedt meg om ytterligere informasjon og derfor legger jeg ut en del av det jeg vet. Mathilde ble konfirmert i Kristiansand domkirke den 28. april 1889 Lenke Hun finnes på nr 13. Det skal også finnes info at hun på denne tiden bodde på barnehjem i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg 87 la jeg inn feil protokoll. Håper at denne er bedre Lenke Det står omtrent det samme i denne som de andre. Jeg finner ikke den hvor det står at hun bodde på barnehjem, men det er mulig at denne infoen dukker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

På nr 13 her står det at hun bodde på barnehjem da hun ble konfirmert Lenke Siden det står så pass mye som det gjør her, er det nok ingen tvil om at hun visste hvor gammel hun var og når tid hun ble født. Derfor betviler jeg at det er henne som i 1893 utvandrer til USA og oppgir at hun ble født i 1875. Den samme personen dukker opp i Cook county i 1900 og oppgir at hun ble født i april i 1874. Likevel er jeg i tvil om dette kan vere den samme som jeg leter etter.jeg tror at dama befant seg i Norge og kanskje bodde her all sin tid, men hvor det er det store spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest erling t. endresen

Til 91, 'Frisk' tror jeg må være en som har mottatt en konfirmasjonsattest eller noe, jfr 'Thorkildsen' osv som er notert tilsvarende sted ved andre konfirmanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.