Gå til innhold
Arkivverket

[#47932] Hvordan kan jeg finne Mathilde Larsen (Monsen)

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei. Jeg ser at det er en prost Wollert Johan Lyder Frich 1843-1929, som får sin sønn døpt i Bergen (domkirken eller nykirken, begge oppgis digitalt), han kan være den som har sendt dåpsatterst til kristyiansand i forb. med Mathildes konfirmasjon? Han hadde tidligere vært prost i Halfor Creek 1872-1880. Han fungerere forøvrig i 1900 i Sør Trøndelag, ser det ut for.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg takkar for info. Jeg tror at desto mer info som kommer desto fortere kommer vi frem til en løsning på denne gamle gåten. Jeg ønsker ikke at det gamle ordet skal bli en sannhet:Det sies at 'om hundre år er allting glemt' Håper ikke at dette på noen måte skal bli en sannhet her. Håper at der fortsatt er noen ivrige medhjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg takker alle som har vert med å hjulpet meg med info vedk innlegget om info på Riksarkivet LenkeSiden jeg nå vet det jeg vet, at Mathilde var en liten pike som vaks opp på et barnehjem i Kristiansand så har jeg begynt å sysle med tanken om hun vikrelig kan ha reist til Amerika.Grunnen til dette er faktisk bunnet i det jeg skrev om Ingeborg Larson, kusinen til Mathilde. Ingeborg og mannen og barna var på en tur fra Canada og til en av Dakotastatene i 1936. På veien var de innom en slektning i Minnapolis. Dette var i 1936 og en av døtrene til Ingeborg, Irene var da 18 år gammel. I alle år etterpå hadde hun tenkt på denne dama. Det som gjorde så sterkt inntrykk på denne da 18åringen var at hun de besøkte var så vakkert kledd. Hun var omtrent som en filmstjerne.Kanskje var dette Mathilde, og kanskje hun var spesielt opptatt av klær. Hun var nok ikke så godt vant fra Barnehjemmet der hun bodde? Dette er kanskje en helt absurd tanke for jeg kan da ikke finne noen som heter Mathilde Larsen og som ble født i 1873 og som reiste til Amerika. Så det er kanskje helt feil å lete i USA. Det som forundrer meg er at denne piken som reiste fra Kristiansand i 1893 oppgav at hun ble født i 1875, men det er faktisk den samme jenta som bor i Cook County i 1900 og hun sier at hu ble født i april i 1874. Var det egentlig sikkert at Mathilde visste helt nøyaktig hvilket år hun ble født? Hun var knapt 8 år da hun ble foreldreløs? Selv om det stod info om dette i kirkebøkene, visse hun kanskje ikke så mye om sin bakgrunn?Jeg fikk dette fra en fjern slektning i USA. Hun som har fortalt dette var en meget gammel og syk dame, så om hun husker riktig så kan dette være rett person, men jeg har aldri fått noen bekreftelse på om denne personen var å finne i noen av FT for USA etter 1900. Dette skriver sønnen til Irene, datter av Ingeborg. Ingeborg var kusine til Mathilde:When they entered the United States, my mother was told they were going to stop in Minneapolis and visit with a relative that she had never met and really never remembered being mentioned to her before. When they arrived, the family entered a tiny apartment, so tiny the five of them barely fit in the room. The woman greeted them and then apologized about the smallness of the apartment, but stated that her job was so demanding of her time that she only required a room of this size for a place to sleep. When my mother was introduced, she remembered the name. 'Irene, this is Mathilde Larson. She too came to America from Norway so many years ago just like your father did.' My mother was not usually shy around new faces, but she said this time she was. The apartment made my mother very uncomfortable because of its smallness. But this woman standing in front of her shaking her hand and smiling at her was wearing the most beautiful clothes she had ever seen. The kind of clothes Irene had only seen people wearing in the movies. And it was such a stark contrast to the drabness of the tiny apartment.Most of the conversations early in the visit were in Norwegian which kept the children quiet. Toward the end of the visit, my mother got up the nerve to ask Mathilde about her beautiful clothes and Mathilde told her that for many years she worked for a big department store in Minneapolis. She was still working there at the time of the visit. It was a department store where the very rich do their shopping. When ladies came in to buy dresses or other clothing, it was Mathilde's job to make sure the clothing fit perfectly. She must have been very good at what she was doing. After many years of this work, when rich ladies bought dresses or other garments, they wanted only Mathilde to do the fitting. Only then would the rich ladies be satisfied. Mathilde pointed out that she needed to spend a great deal of time every day at the store to keep up with the demands. That was why she kept such a small apartment. And the store was nice to her and frequently offered some dresses or materials to make clothing for herself at no cost. She was very satisfied with that.Kan dette være den rette Mathilde? Det som er saken er at far til Irene også het Larson og kom også fra Norge og det kan ha vert hans slekt?Håper at det fortsatt er noen som er villig til å hjelpe meg med denne saken. Jeg vet at man har problemer med å finne denne piken som bodde Cook County i 1900 i FT for 1910. Hun kan selvsagt ha skiftet navn på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis dette er den Mathilde jeg leter etter, lar det da seg gjøre å finne henne i FT i USA for 1910, 1920 og 1930?Håper at noen kan hjelpe meg å finne ut av dette? Hvis jeg selv skal søke hvordan skal jeg da gå frem?Tips kan også sendes til:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan Mathilde ha vert nevnt i skifte etter bestefaren Lars Andreas Andersen da han døde i 1890. Her er vielsen hans da han inngikk ekteskap nr to: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Beklager. Det ser ut som jeg har fått svar på dette fra før. Lenke Aarland&nr=4&antinnlegg=2&startnr=&antall=&spraak=#anker Mathilde var faktisk arving etter bestefaren, men er trolig ikke nevnt i skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg prøver meg med en annen teori omkring den Mathilda som bodde i Minneapolis. Det kan ha vert en slektning av Lars Larsson, mannen til Ingeborg og ikke en slektning av Ingeborg som bodde i Minneapolis i 1936. Kanskje denne dama var ei dame fra Bergen? Det som virker noe merkelig for meg er hvordan kan Lars og Ingeborg ha visst om Mathilde Larson fra Kristiansand. Jeg tror neppe at den Mathilde som jeg leter etter visste om at hun hadde en tante i USA. Når ikke en gang de som bodde i Norge visste om at hun fantes, hvordan i all verden kunne tanten i USA vite om henne. Det var jammen ikke enkelt å finne Marie Abrahamson. (tanten til Mathilde) Vel, nå kan det ha vert slik at bestefaren Lars A. Larson visste om henne, men hvorfor fikk han henne ikke ut av barnehjemmet og tok seg av barnebarnet sitt.Jeg tror ingen visste om henne, så jeg tror neppe at det kan ha vert den Mathilde som jeg leter etter. Det kan ha vert en annen, men hvem?Se også her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis det 'mot alle solemerker' viser seg å være den Mathilde jeg leter etter som bodde i Minneapolis i 1936, kan hun da ha bodd hos sin tante Marie Abrahamson i 1910 eller der i nærheten? Lenke Aarland&nr=318&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#ankerHåper det lar seg gjøre å fastslå om Mathilde virkelig utvandret til USA eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Stemor til Marhilde bodde sammen med sin familie i Elvegade 3,5 i Kristiansand i 1900. Lenke Kan denne gata ha vert i nærheten av Kristiansand Børnehjem? Kan Mathilde kanskje ha hatt kontakt med denne familien selv om hun bodde på barnehjem?Kanskje var det noen av barna til Signe Sofie som kan ha visst noe om Mathilde. Noen av barna til Signe Sofie reiste til Amerika til ei tante, men jeg tror at noen kom tilbake igjen også.Dersom noen av etterkommerne etter Signe Sofie ennå bor i Kristiansand, kan det kanskje hende at de vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette fikk jeg fra min kontaktperson i USA i dag.Ja, det er en mulighet at den Mathilda i Minn i 1936 ikke er din Mathilde.OK, så det vi vet er at den Mathilde Larsen, tjenestepike, født 1875, som reiste fra Kristiansand den 12.mai 1893 med Chicago som reisemål og ankom NYC den 30.mai 1893 med ILLinois som reisemål, er i all sannsynlighet den samme piken. Og vi har funnet en Matilda Larson i FT'en 1900 som var tjenestepike hos en familie i Chicago, født apr.1874, ankom USA i 1893, som kan muligens være henne.Men, med unntak av disse få opplysningene har vi ikke funnet noen Mat(h)ild(e/a) Lars(e/o)n som stemmer tett med henne. De fleste jeg har funnet er gift, dvs, Larsen/Larson er deres giftenavn. Hvis hun giftet seg er oddsen mot det at hun giftet seg med en som het Larsen . . .Så, søkte jeg etter henne en gang til. I tidens løp dukker opp nye opplysninger på Ancestry.com, kanskje er det noe nytt.Søkte etter Mat* Lars*, født mellom 1873 - 1877 i Norway. 1900: fikk 4 Mathilda Larsen. To av dem er gift. De to som er ugift er den vi funnet før i Chicago og en som bor i Souix Rapids, Buena Vista county, Iowa. Hun heter Mathilde Larsen, 23, hun er tjenestepike hos Bastian og Petrika Larson, født okt.1876, ankom USA i 1896.1910: Fikk 4 Mathilda Larsen/son. 1. I Boston, Massachusetts, Matilda Larsen, 37, tjenestepike hos Winthrop H og Aimee R SargentHun er født i Norge, faren er svensk, moren er norsk, hun ankom USA i 1893. Denne Winthrop familien bor på Commonwealth Avenue i Boston og de har 1 tjenestemann og 6 tjenestepiker. Jeg ville gjette på at Winthrop H Sargent er rik. Bare de velstående bodde i Commonwealth Avenue i Boston. 2. I Worcester, Mass, Matilda Larson, hun er gift med en som heter Soren Larsen og de har 3 barn. Hun er født i ca 1873 og ankom USA i 1882.3. I Union, New Jersey, Matilda Larson, hun er gift med William Larson og de har 4 barn. Hun er født i ca 1877 og ankom USA i 1885 4. I Chicago, Mathilde T. Larsen, hun er gift med Martin Larsen og de har 3 barn. Hun er født i ca 1876 og ankom USA i 1891. Hennes bror, Ole Christiansen, bor hos dem. Altså, var Christiansen hennes pikenavn.1920: Fikk 6 Mathilda Larsen/son. Mathilde T. Larsen . . . see 1910 nummer 4.2. I Chicago, Matilda Larson, hun er gift med Christ D. Larson og de har to voksne barn som bor hos dem. Hun er født ca 1873 og ankom USA ca 1901.3. I Worcester, Mass, Mathilda Larson, ugift, dagarbeider hos Grace White. Hun er 47, ankom USA i 1887.4. I Windom, Minnesota, Mathilda Larson, gift med Edward Larson og de har 3 tenårings barn. Hun er født ca 1873, ankom USA i 1903. 5. I Brooklyn, NY, Matilda Larsen, enke, hun har 5 barn. Hun er født ca 1877, ankom USA i 1895.6. I Spokane, Washington, Matilda N. Larson, hun er gift med Louis E. Larson Hun er født ca 1874, ankom USA i 1896.1930: Fikk 3 Mathilda Larsen/son.1. I Holden, Worcester county, Mass, Matilda Larson, enke, bor alene. Hun er 57 år (altså, født ca 1875). Hun og foreldrene er fra Norge men hun sa at hjemme (i USA) snakket de svensk seg i mellom 2. I Brooklyn, NY, Matilda Larsen, enke. See 1920 nummer 5. 3. I Manhatten, NY, Matilda Larsen, enke, 55 år, to voksne barn bor hos henne. Hun ankom NY i 1921. Tok en titt på dødslista i Minnesota, men har ikke funnet noe som er 'fremstående', med unntak av . . .. . . det står i dødslista 2 Mathilde Larsen/son som var født 1874 - 1876 og levde lenger enn 1936.1. Mathilde Larson, døde 25.apr 1939 i Fillmore county, MN. 2. Mathilde J. Larsen, døde 28.jul 1952 i Ramsey county, MN.Fillmore county ligger i sør Minnesota. Ramsey county ligger ved siden av Hennepin county. Jeg tror byen St. Paul ligger i Ramsey county.Det er nok noen av disse vi kan helt utelukke. Hvis noen av disse er 'min' Mathilde må hun ha utvandret mellom 1889 og 1900. Vel, der kan være en ør liten sjangse for at hun kan ha reist etter 1900, men jeg finner henne ikke registrert i FT for 1900. Så siste spor er altså konfirmasjonen i 1889 og derfor kan hun ikke ha reist før dette tidspunkt. Det neste er at hun var foreldreløs. Den Mathilde som bodde i Minneapolis i 1936 var ikke gift og hadde sannsynligvis heller ikke vert gift. Jeg er redd for at den dama i Minneapolis er et blindspor, likevel er mulighetene for å finne henne i USA ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Min kontaktperson i USA er tredje generasjon Norskamerikaner og har aldri bodd i Norge. Jeg synes at han har blitt veldig flink i norsk. - ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Går det også an å gjere avansert søk her? dvs. Det einanste eg er 100% sikker på er fornavnet og fødselsdatoen. Kan ein søkje på fornavn og fødselsår og dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Det er kort vei fra Skippergaten 4 til Elvegaten 4. Ca. 1,5 km. [url="http://www.gulesider.no/kart/#lat=6445408.8247&lon=440968.27832&zoom=15&layers=B0000&poi=trafikk&route=a_541375&route=a_534878&routeType=fastest&&tab=route>Lenke Viser til ditt spørsmål i 115.Har du prøvd 'Gravminner' hos DISNorge? Der for Kristiansand (Kristiansand og Lund) finner du noen Omdals med aldre som (omtrent) tilsvarer aldrene til barna til Signe Sofie. Når du finner dem, så kan du ringe kirkevergen i Kristiansand og spørre hvem som fester gravene. De som fester gravene kan være i familie med avdøde. Var Signe Sofie født Sigbjørnsen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Det er kort vei fra Skippergaten 4 til Elvegaten 4. Ca. 1,5 km. [url="http://www.gulesider.no/kart/#lat=6445408.8247&lon=440968.27832&zoom=15&layers=B0000&poi=trafikk&route=a_541375&route=a_534878&routeType=fastest&&tab=route>Lenke Viser til ditt spørsmål i 115.Har du prøvd 'Gravminner' hos DISNorge? Der for Kristiansand (Kristiansand og Lund) finner du noen Omdals med aldre som (omtrent) tilsvarer aldrene til barna til Signe Sofie. Når du finner dem, så kan du ringe kirkevergen i Kristiansand og spørre hvem som fester gravene. De som fester gravene kan være i familie med avdøde. Var Signe Sofie født Sigbjørnsen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Signe Sofie ble født Sigbjørsen eller Sæbjørsen og var fra Randesund der faren var bonde. Jeg har syslet med tanken om Mathilde kanskje ble tjener på gården hans etter at hun ble konfirmert.Jeg antar at Signe Sofie ikke hadde mulighet til å oppdra sin stedatter siden hun sendte henne på barnehjem. Likevel synes jeg det var underlig at hun ikke kom tilbake til henne da hun ble gift med Jens Omdal.Takk for tipset om å søke etter gravne til noen av barna til Signe Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det som jeg synes er litt underlig er at da farfaren til Mathilde døde i slutten av 1890, ble hun ikke nevnt i skiftet. Etter det jeg har fått opplyst stod det i skiftet at Lars A. Larsen (Manger) sine arvinder var alle myndige. Det var ikke Mathilde, hun var bare 17 år da farfaren døde. Kan det tenkes at Mathilde selv døde før farfaren. I så fall måtte det være mellom 28. april 1889 og 23. nov. 1890 LenkeJeg har søkt i kirkebøkene for døde i Kristiansand, men uten at jeg har funnet henne. Jeg har også søkt i Oddernes sogn der hennes foreldre ble begravet uten å finne noe der heller. Selvsagt kan jeg har oversett noe.Hvis det var hun som utvandret i 1893 som da utgav seg for å være født i 1875, skulle det ikke da fremgå av passet hvem hun var. Jeg har fått litt info i andre sammenhenger at man litt på forhånd får utskrevet pass etc. Jeg tror at jeg med ganske stor sikkerhet kan si at det var den samme dama som bodde i Chricago i 1900 som forlot Kristiansand i 1893. Det som denne dama da oppgir er at hun ble født i april i 1874. Det er ikke sikkert at vi kan feste lit til info om fødselsår i FT for USA for der kan til tider være ganske store avvik. Finnes det noe mer info om utvandring fra Kristiansand som kan identifisere passasjerene nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom Mathilde har utvandret, kan hun like godt ha utvandret fra et annet sted enn Kristiansand. Jeg har sjekket litt der hvor jeg hadde forventet at hun kunne ha reist fra. Jeg vet veldig lite om hun visste noe om sin bakgrunn. Trolig var hun bare ett eller to år da foredrene flyttet fra Bergen. Det er mulig at de på veien til Kristiansand har vert innom hjembygden til Ingeborg eller at de har reist fra Bergen med en skute som skulle denne veien?Her er vielsen til foreldrene: Mons Andreas Larsen og Ingeborg LenkeDet er ikke utenkelig at Mathilde kan ha reist vestover, men jeg er ikke så sikker på det heller fordi hun visste trolig ikke noe om sin bakgrunn?Jeg synes at det var meget merkelig at hun ikke var arving etter sim farfar? og det tyder på at hun kanskje ikke visste noe om sin farfar og han kanskje ikke visste om henne?Jeg antar at der var litt forbindelse mellom Mons Andreas og søsteren Gjertine, for året etter at Mons Andreas døde, da fikk Gjertine en sønn som nettopp fikk navnet Mons Andreas. (Gjertine var min oldemor). Det ville ha vert naturlig at min oldemor hadde tatt seg av lille Mathilde, men trolig så visste hun ikke så mye om henne og kanskje hadde stemoren noen forpliktelser etc. Jeg vet ikke hva som var grunnen til at hun ble barnehjemsbarn.Det er ikke enkelt å gi opp en sak som jeg har jobbet med i mange år, men det ser ut som om alle spor etter henne er slettet, i hvertfall etter 1889? Det er ikke mye som skal til for bare å få en ny brikke på plass.Min mor har mange ganger sagt at vi skulle ha noe slekt på Sørlandet, men ikke så mye mer enn det? Kanskje etterkommere etter Mathilde? Hvem vet, kanskje de dukker opp en vakker dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.