Gå til innhold
Arkivverket

[#47932] Hvordan kan jeg finne Mathilde Larsen (Monsen)

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Håklev

Har du undersøkt om det finnes passprotokoller ved Kristiansand politikammer som ikke er avlevert ? Finner ingenting i Felleskatalogen om passprotokoller fra Kristiansand.Vedr.skiftet etter bestefaren så var det vel ingen som husket på barnebarnet i Kristiansand kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom du er så 'gira' på å finna ut om det kan vera rett Mathilde, så synst eg du skal bestilla den dødsattesten, det er ikkje mange kronene.Dersom det skulle verta feil, så er iallfall ho borte frå lista over mogelege!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har ikke undersøkt om det finnes passprotokoller i Kristiansand. Må jeg da henvende meg til politiet der?Når det gjelder dette med dødsattest så må jeg først finne noen personer som er interessante å sjekke litt nøyere.Dersom denne dama som bodde i Minneapolis i 1936 virkelig var den Mathilde som jeg søker, må jeg se om det lar seg gjøre å finne henne. Det var mange som het Mathilde Larson der, men mange av dem var det ikke oppgitt fødselsår på da de døde. Derfor er dette omtrent som å lete etter nåla i en høystakk.Det som nå er viktig for meg er å vite hvem denne Mathilde var som bodde i Menneapolis i 1936. Dersom det var hun jeg leter etter så er jeg ganske nær målet, men er dette ett blindspor, må jeg fortsette her hjemme igjen.Det som også er av interesse er å vite litt mer om hvorfor f.eks. ikke barnehjemmets barn i Skippergata ikke var med i FT for 1891.Det kunne også vert av interesse om det lot seg gjøre å identifisere noen av passasjerene som drog fra Kristiansand til USA. Det kan også være av interesse å sjekke andre utreisesteder enn Kristiansand.Det som også kunne ha vert av interesse er om det var andre steder enn USA som var aktuelle reisemål i 1890-årene?I mange år lette jeg etter en som reiste til New Zealand. Han hadde ikke kontaktet hjemmet sitt etter utreise og man visste egentlig ikke om han var i livet før han nådde frem til målet. Så kom jeg i kontakt med en slektsforsker i Australia og hun hadde et veldig stort kontaktnett i Australia og New Zealand. Plutselig en dag fikk jeg en e-post som jeg med 100% sikkerhet kunne vite var etterkommer av denne karen som drog fra Norge i 1879. Grunnen til at han var så vanskelig å finne var at han hadde skiftet fornavn.Dersom noen kjenner til hvor det var aktuelt å dra til uten om USA på 1890-tallet, så kan dette også være av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis det viser seg at Mathilde virkelig reiste til USA og at det var henne som bodde i Minneapolis i 1936, så har jeg fått denne infoen fra en slektsforsker i USA:'Jeg har ikke ennå fått svar fra min venn i MN. Det kan muligens tar litt tid. Hun har jobb som tar mye tid. Men her er noe av interesse for deg . . . hun sa at den Mathilde Larsen muligens arbeidet på et magasin som het Dayton's. Dayton's Department Store var en de beste og velkjente magasinene i U.S på den tiden. Magasinet var i byens sentrum på Nicollet Mall. Magasinet ble grunnlagt i 1902 og ble Macy's i ca 2001. Det var en tegn av ens velstand om man gikk med shoppingbag fra Daytons.'Jeg synes at dette etterhvert har blitt mer spennende enn jeg hadde tenkt. Håper at denne gåten lar seg løse og kanskje kan de bli en bra historie av det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Hva kan man lese av nr 13 her LenkeNår det står Frisk 17/10-1888 betyr Frisk, frisk eller friskole? Om det betyr friskole, hvilken skole var det? Var det en skole som barnehjemmet hadde selv? Eller kan man finne noe mer ut av dette?Som dere forstår så har jeg enda en gang begitt meg ut på å forsøke å få løst denne 'nøtten enda en gang#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg vil ikke gi slipp på denne saken enda. Er det noen som kan gi meg et tips om hvor jeg kan fortsette for å finne Mathilde.Her er en kort versjon av det jeg har funnet hittil:I min søken etter Mathilde må hver sten snus, både en og to ganger ja, kanskje enda flere ganger.Jeg har hatt flere etterlysinger etter denne dama uten å finne ut av hvor det ble av henne.For å gjøre en veldig lang historie kortere kan jeg fortelle kort det jeg vet om den jeg søker etter:Mathilde var datter av Mons Andreas Larsen f. 1846 og hustru Ingeborg f. 1844. Mathilde ble født den 20. april 1873 i Bergen og blir døpt 2. juni 1873 i Korskirken i Bergen. Da får hun navnet Mathilde Heleen eller Helene Larsen. Familien flytter til Kristiansand en gang før 1875 hvor faren Mons Andreas blir byens første gasmester ved Gasverket. I 1878 dør mor til Mathilde og rundt st hanstider gifter faren seg opp igjen med Signe Sofie Sæbjørnsdatter. I 1881 dør Mons Andreas Larsen og etterlater seg kone og en datter fra første ekteskap. Pga dårlig økonomi flytter Mathilde inn på Christiansand Børnehjem og der bor hun også da hun ble konfirmert den 28. april 1889. Her slutter alle spor.Det er omtrent umulig å finne ut hvor det ble av Mathilde Larsen. Kanskje drog hun til Amerika, men ingen av utvandrerne fra Kristiansand passer helt med Mathilde. Riktignok drar det en pike fra Kristiansand i 1893 som ble født i 1875. Reisemålet hennes var Chicago. I ft for 1900 er det ei dame i Cook County omkring Chicago som oppgir at hun ble født i Norge i april 1874. Det kan være den jeg leter etter for jeg vet at det finst mange feil i de amerikanske folketellingene, men jeg bare antar at dette kan være et av sporene som kan være av interesse å se nærmere på.Lenke Aarland&nr=142&antinnlegg=130&startnr=&antall=&spraak=#ankerDet er mange av dere som har hjulpet meg i gang med denne saken og jeg kunne knytte mange lenker til saken, men foreløbig har kanskje de aller fleste vert blindspor. Vel, om det er nødvending med flere opplysninger så kan jeg gi mer info.Signe Sofie giftet seg på nytt i 1884, men Jens Omdal og familien finnes i ft for Kristiansand for 1900. Jeg har prøvt å få kontakt med deres etterkommere, men det har heller ikke lykkes for meg.Jeg håper at noen av dere kan sette meg på sporet igjen? Jeg har så lite lyst til å gi opp denne saken.Kanskje det er noen av dere som har et lite tips til meg. Det skal ikke alltid så mye til før man kan komme et lite stykke på vei igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Terje.Siden jeg har mistet din e-mail adresse, har jeg måtte la saken ligge i min skuff nokså lenge. Det er rett som du sier at alle spor slutter etter Mathilde i 1889.Nå er det jo slik at Kristiansand brann i 1892, der forsvant en mengde komunale dokumenter og opplysninger. Jeg klarte i sommer å notere noen opplysninger fra private og delvis komunale arkivdokumenter. Fattigkomisjonen sier i 1891 at 4 jenter har fått tjenste på gårder, og 10 gutter. I 1892 fant jeg 3 jenter. Ingen navn disverre, etter bybrannen i 1892 nevnes 5 jenter som understøttes av kommunen midlertidig, ei jente døde før avreise i Flekkefjord, hva det en måtte bety. Jeg diskuterte dette på SAK før sommeren, og kansje burde en snuse i områdene noe lenger ut fra Kristiansand, etter vielse eller evt. dødsfall. Der var jo kystrute som gikk mellom Oslo og Bergen.Problemet er å finne den rette Mathilde, dersom hun er gift et sted.Til en annen sak: Det rører seg en Tomas Andersen borte på Tjøme også, som vistnok har dradd ut etter faren sin død. Holder på å undersøke lokalt etter et skifte der borte etter denne Anders Pedersen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det merkelige i denne saken er at min oldemor som var tanten til Mathilde ikke tok henne til seg da Mathilde trengte foreldre? Det er mulig at det er oppgitt at hun bodde med sin stemor? Ellers så kunne hun ikke min oldemor kjenne til at datter til Mons Andreas fantes? Det jeg i alle fall vet er at året etter at Mons Andreas døde, da fikk min oldemor en sønn som hun nettopp kalte Mons Andreas. Det var tydelig at hun visste at broren var død og det var han som ble oppkalt.Søster til Mons Andreas var Gjertine Gurine og hun var gift med Endre Sakkariasen og bodde på Blåsternes i Austevoll. Mons Andreas hadde også en søster til som het Maria og var gift med Engel Abrahamson og de bodde i Nord Dakota.På morsiden hadde Mathilde en stor slekt i Rogaland dvs i Vikedal og bygdene der omkring. Flere hennes søsken bosatte seg i Bergen. De var noen av dem som flyttet til Bergen da sogneprest og Stortingsmann Løvberg måtte slutte som sogneprest. Denne presten flyttet til Bergen og siden til ett sted på Møre.Jeg tror også at moren hadde en bror som var gift og barnløs og bodde på Stord. Jeg har sjekket mange spor, men finner ikke noe noen steder.Jeg kan sende deg noen ord på e-post også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis også Mathilde var en av dem som fikk seg jobb på gårder omkring Kristiansand, hvordan lar det seg gjøre å finne henne da? Siden jeg har søkt i ft for 1900 uten å finne henne, kan det da være mulig at hun er en av alle dem som nettopp heter Mathilde, men som ikke var helt sikker på sitt fødselsår, eller visste hun det? Hun kan jo ha vert hvor som helst, men kanskje ikke akkurat hun har vert reg. i ft for 1900? Det finst vel også noen som ikke var med i ft for 1900?Jeg er uansett interessert i å vite noe om de pikene som fikk seg jobber på gårder omkring Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan dette vere en interssant person?LenkeJeg ser at denne Mathilde er født i 1872, men det så sikkert at all info er helt korrekt? Det som gjordet at jeg har tenkt litt på Randesunds området er at stemoren til Mathilde kom nettopp fra dette området. Far hennes hadde en gård der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er kanskje en helt umulig nøtt å knekke, men jeg har vert bort i mange saker som har vert vanskelig tidligere også, men et lite hint har vert nok til å løse de sakene. Så her er alle opplysninger viktige.Det er veldig mange opplysninger i denne debatten, men innleggene 63, 64, 116 og 131 er ganske sentrale.Det store spørsmålet er, kan hun ha dradd til Amerika? Foreløbig er det ingen data som passer helt for det, men vi vet at det kan være årsaker til at et fødselsår kan vere feil? Selv om det står aldri så tydelig, så vet vi ikke hvilke opplysninger den reisende selv har oppgitt:Håper at denne saken kan løses og at det er noen av dere som kan finne en liten brikke?Det er også en stor mulighet at hun rett og slett var her i Norge i hele sitt liv, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis dere skulle komme over noen nålevende personer som kan ha tips i saken kan dere gjerne sende det til meg på e-post:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser ikke bort ifra at denne Mathilde kan være av den slekten min mormor snakket om da hun fortalte videre til sine etterkommere at der var slekt i Risør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp igjen denne gamle saken. Kanskje er det noe av dere som er inne på dette som kan på en eller annen måte komme bort i denne saken.Som sagt i andre sammenhenger mister jeg sporet av Mathilde Larsen i det hun blir konfirmert i Kristiansand domkirke 28. april 1889. Hennes foreldre døde i henholdsvis 1878 og 1881. Hennes stemor giftet seg opp igjen i 1884. Hennes stemor var Signe Sofie Sæbjørnsdtr. fra gården Sommerro i Randesund.Hvor vidt Mathilde ble tjenestepike på denne gården etter at hun ble komfirmert vites ikke og heller ikke hvor det ble av henne etter at hun ble konfirmert.Det er mulig at det var hun som drog til USA i fra Kr. sand i 1893 eller 1895? Kanskje det var hun som bodde i Cook county i 1900 hos en norsk familie? Vanskelig å si. Var det henne som het Mathilde og jobbet i et penere varemagasin i Minneapolis i 1936?Lar det seg gjøre noen gang å finne ut hva eller hvor det ble av Mathilde, eller må jeg gi det hele opp?Hun ble født i Bergen 20. april 1873, men jeg vet at ft i USA ofte kan blinkse på noen årstall? I et av de mest ekstreme sakene jeg har vert bort i har man bommet på over 10 år på en av mine slektninger, så det kan være lurt å kikke i mange kilder. Selv vet jeg ikke hvordan jeg skal gripe an denne saken.Denne Mathilde hadde ingen nære norske slektninger, bortsett fra noen onkler og tanter som hun ikke visste noe om.Håper at det er noen som kan hjelpe meg videre med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp igjen denne gamle saken. Kanskje er det noe av dere som er inne på dette som kan på en eller annen måte komme bort i denne saken.Som sagt i andre sammenhenger mister jeg sporet av Mathilde Larsen i det hun blir konfirmert i Kristiansand domkirke 28. april 1889. Hennes foreldre døde i henholdsvis 1878 og 1881. Hennes stemor giftet seg opp igjen i 1884. Hennes stemor var Signe Sofie Sæbjørnsdtr. fra gården Sommerro i Randesund.Hvor vidt Mathilde ble tjenestepike på denne gården etter at hun ble komfirmert vites ikke og heller ikke hvor det ble av henne etter at hun ble konfirmert.Det er mulig at det var hun som drog til USA i fra Kr. sand i 1893 eller 1895? Kanskje det var hun som bodde i Cook county i 1900 hos en norsk familie? Vanskelig å si. Var det henne som het Mathilde og jobbet i et penere varemagasin i Minneapolis i 1936?Lar det seg gjøre noen gang å finne ut hva eller hvor det ble av Mathilde, eller må jeg gi det hele opp?Hun ble født i Bergen 20. april 1873, men jeg vet at ft i USA ofte kan blinkse på noen årstall? I et av de mest ekstreme sakene jeg har vert bort i har man bommet på over 10 år på en av mine slektninger, så det kan være lurt å kikke i mange kilder. Selv vet jeg ikke hvordan jeg skal gripe an denne saken.Denne Mathilde hadde ingen nære norske slektninger, bortsett fra noen onkler og tanter som hun ikke visste noe om.Håper at det er noen som kan hjelpe meg videre med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr 61 står det på nr 108 at en Mathilde Larsen på 18 år han ankommet Ellis Island. Utreise fra Kristiansand. Det er noe av tekstens som er vanskelig for meg å lese. Dersom dette er den etterlyste Mathilde, så er det nok den samme Mathilde som er i Cook County i 1900 og der oppgir hun at hun ble født i april i 1874. Årstallet stemmer ikke helt da, men april er nok rett måned. Lar det seg gjøre ved bruk at passasjerlisten å finne ut noe om denne dama og hvor hun skulle og hvilket yrke hun hadde? Kanskje noe av dette kan hjelpe oss med å finne ut hvor hun var mellom 1889 og 1893? Eller om dette var en helt annen Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

På innlegg 1 her er ft for Cook county for 1900. Kanskje er det den samme dama som her heter Mathilda Larson? Lenke Aarland&nr=281&antinnlegg=25&startnr=&antall=&spraak=#ankerHåper at noen av dere kan hjelpe meg videre med denne veldig vanskelige nøtten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at samtidig som Mathilde har ankomt Ellis island er det også en kar fra Karmøy som heter Johannes Thomassen som også reiser til Illenois, kan de ha kjent hverandre og er det tilfeldig at disse reiser sammen til samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg prøver meg på nytt. Kanskje det kan være mulig å finne henne i ft for 1910. Selv har jeg søkt en del uten å finne noe. Finner stefamilien hennes i 1910.LenkeMen hvor det ble av Mathilde er det ikke godt å si. Hun var i allefall på et barnehjem i Kristiansand til hun ble konfirmert i 1889, men etter det er alle spor visket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.