Gå til innhold
Arkivverket

[#47957] Hvordan lager mann gedcom? fil.

Gjest Knut Even Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Even Hole

Vil prøve meg på Gedtreff men aner ikkje korleis mann lager denne 'gedcom' filen eller hva det heter. Har lastet ned noe som heter gedtreff_2006. Men det skal vist lages en fil som sendes inn for at jeg skal kunne bruke dette. Noen som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

GEDCOM er et filformat som er utviklet for å kunne overføre informasjon/slektstrær mellom ulike slektsforskningprogrammer o.l. Muligheten til å opprette en GEDCOM skal foreligge i det slektsprogrammet du bruker. Hvis du oppgir hvilket program du benytter, vil det være lettere å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Even Hole

Jeg bruker ingen program. Pr nå har jeg lagret alle mine data i et vanlig regneark i Excel. Må man kjøpe slektsprogram eller er dette noe man kan laste ned fra nettet? Hvor kan man kjøpe eller laste det ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du bør absolutt anskaffe deg et slektsprogram og det er flere aktuelle å få tak i. Du har Embla, BK, Legacy og TMG m.flere. Skal ikke her komme med noen anbefalinger. Det spørs om du skal ha et som kan alt eller et som er lett å jobbe med og har norske menyer. Valget er ditt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Even Hole

Jeg vil ha et program som kan alt og som er på norsk. Hva er å anbefale da? Hvor får man tak i slike program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et program som er helt på norsk er Embla og som er lett å bruke og som kan mye, ikke minst i den nye versjonen. Det er kanskje norsk tekst i andre programmer som BK men jeg har ikke prøvd disse, så det kan jeg ikke si med sikkerhet. For å få tak i slike programmer kan man gå inn på hjemmesiden til det aktuelle slektsprogrammet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei Knut EvenSlektsprogrammet 'Embla Familei og Slekt' er et helnorsk progam og er det eneste norske slektsprogrammet som blir oppgradert og videreutviklet i Norge. Husk at vi har vår egen norske historie og dette må et slektsprogram kunne ta høyde for.Testen til DIS-Norge viser om programmet er et godt teknisk program, men det viser ikke om det er enkelt å bruke. Vennligst last ned en fullverdig-demoversjon fra våre hjemmesider her; www.embla.no og klikk på menyen som heter 'Last ned demo'. Trenger du noe hjelp er det bare å ta kontkat - vi holder til i Norge :-)Vennlig hilsen Stein Inge Haalanddaglig leder for Embla Norsk Familiehistorie AS som utvikler Embla Familie og Slekt - nettopp utgitt som versjon 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei Knut EvenSlektsprogrammet 'Embla Familie og Slekt' er et helnorsk progam og er det eneste norske slektsprogrammet som blir oppgradert og videreutviklet i Norge. Husk at vi har vår egen norske historie og dette må et slektsprogram kunne ta høyde for.Testen til DIS-Norge viser om programmet er et godt teknisk program, men det viser ikke om det er enkelt å bruke. Vennligst last ned en fullverdig-demoversjon fra våre hjemmesider her; www.embla.no og klikk på menyen som heter 'Last ned demo'. Trenger du noe hjelp er det bare å ta kontkat - vi holder til i Norge :-)Vennlig hilsen Stein Inge Haalanddaglig leder for Embla Norsk Familiehistorie AS som utvikler Embla Familie og Slekt - nettopp utgitt som versjon 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

En liten tilleggskommentar til Steins innlegg om Embla.Det finnes desverre kun til PC og som Macbruker har jeg nylig tatt i bruk TNG som jeg synes er enkel å bruke og som har mange gode funksjoner. Enkelt å skifte språk, både for administrator og for besøkende. Også til norsk.Det er svært rimelig å anskaffe og supporten er uovertruffen!Her er link: http://lythgoes.net/genealogy/software.php-og Stein: Hva er det ved norsk historie som krever et eget norsk program? IKKE et kritisk spørsmål! Jeg er bare nysgjerrig:-)Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Eg har brukt PAF (Lenke) en del år nå (denne er gratis), men er ikkje sikker på om eg har funne ut av alle funksjonaliteter der. Uansett vurderer eg å gå over til nytt program, f.eks. Embla.Vil det gå greit å lage GEDCOM-fil i PAF som har seg overføre/konvertere til Embla?Nokon som har erfaring med dette?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal gå greit med den nye versjonen av Embla som nettopp er ferdig. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei LittaHvis vi går noen år tilbake i tid vil man se at bruken av partonymikon er mye brukt. I Embla Familie og Slekt er det et eget navnefelt for denne informasjonen. I den nye v2007 som blir sendt ut i disse dager er det et eget stedsnavnsskjema hvor man kan registrere et sted på den formen som DIS-Norge har satt opp til bruk i DIS-Treff. Her kan du også velge andre typer maler for stedsnavn som for eksempel 'Rode'. Hvis et stedsnavn skifter navn kan det nye stedsnavnet også legges inn slik at man kan ha flere navn på et område for å gjengi historien på en så riktig måte som mulig. Dette er noe som våre medlemmer i Norge har lagt inn i slektsprogrammet.Jeg har selv brukt TNG og er enig at det er bra, men jeg kan ikke se at jeg vil legge all min slektsinformasjon på nettet. Jeg vil ivartfall ha et program hvor jeg har alle mine data på min egen maskin. Jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å stole på at en leverandør ikke vil få problemer med mine data.Det er bra du du har fått god brukerstøtte direkte fra leverandøren av TNG, men jeg regner ikke med at det går på norsk? ----Hei GilseDet skal i utgangspunktet ikke være noe problem å importere en Gedcom-fil fra PAF, men vennligst husk at PAF kan ha mange spesial-koder. Disse spesialkodene kan vi nå importere og gjøre dem om til egnede norske hendelser hvis det er ønskelig. Når du bestiller Embla Familie og Slekt vil du få en faktura. Denne fakturaen betaler du selvfølgelig ikke før du er helt førnøyd med overføringen fra PAF. Hvis du ikke blir 100% fornøyd, så pakker du sammen Embla Familie og Slekt og sender det tilbake sammen med den ubetalte frakturaen.Vennlig hilsen Stein Inge Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk for greit svar, Stein Inge.Mht. a å ha alt på egen maskin, så startet jeg faktisk med et program, som fungerte på den måten, men for min del er en stor del av poenget at informasjonen er lett å dele med andre uten at de må ha et spesielt program. I forhold til sikkerhet, så har man jo backup, så det bekymrer meg ikke.-og du har rett i at supporten er på engelsk, slik det meste etterhvert er :-)Likevel synd at dere ikke lager Embla kompatibelt for Mac for de som måtte ønske det.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for innspill Stein Inge,Når eg kommer meg 'til ro' så skal eg studere litt mer på Embla.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har et spøsmål til deg Litta Olsen!Har du link til dette programmet? Kan du i tilfelle sende meg den på mail: birgerfo@getmail.noMvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arild Bergset

Sidan ynskjet er å bruke eit program som 'kan alt' så kan eg nemne The Master Genealogist (TMG) som eg har brukt i mange år. TMG kan for somme virke 'for avansert' i starten, men etterkvart som ein får ein del namn inn i databasen så kjem tilpasningsmulegheitene i TMG til sin rett.'Tekniske' ting som eg syns TMG er svært bra på er: - kjeldereferansar (alfa og omega i slektsgransking), - full kontroll over hendingstypar og roller, - setningsbygging i rapportar, - svært god handtering av store prosjekt/datasett, - rapportar til alle typar formål.Men like viktig er at TMG har uovertruffen support og ein svært aktiv og hjelpsam brukarmasse i epostgrupper. Det finst også mange tilleggsprogram som kan brukast direkte mot TMG-data for spesielle formål.Programmet finst på begge norske målføre. Norske forhold (namnestruktur og stadnamntypar) kan tilpassast via eigne stilsett.Heimeside for TMG: http://www.whollygenes.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Her var mye reklame for mange ulike program.Gå inn som nevnt på siden til DISNorge http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html som har oversikt over mange program. Om et program i utvikling ligger i utlandet har i grunnen ikke noen betydning så lenge forholdene som berør oss med Norske forhold blir ivaretatt. De aller fleste program har en fot i utlandet.Tabellen til DIS er ikke oppdatert og vi venter med spenning på den nye oversikten.Hent ned to-tre program og test disse. Ta også kontakt med faddere og brukergrupper for de ulike program. Glem heller ikke regnestykke om hva du må betale for programmet ved anskaffelse og hva du evt. må betale i årsavgift og for oppdatering og utvikling. Dette kan gi overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg regner med at DISNorge trenger testere av programmene, ikke bare brukere.Å teste et program fra et nøytralt ståsted er ikke like lett som å bruke det.F.eks. Er det flere program som ikke aksepterer gifte mellom to av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Even Hole

Hei Stein Inge H.Kan du si noe om prisen på Embla, og hva support/oppdateringer vil koste. Kjøper jeg dette i butikken eller er det noe jeg laster ned? Takk til alle dere andre for mange fine innspill. Jeg skal gå gjennom alle lenger å se hva som 'funker' best.MVHKnut Even Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne debatten, men.......Når du velger et program, så er det for å bruke det stabilt og at det skal være et verktøy for dine dyrebare filer. Det er trist å taste inn tusenvis av personer for bare å oppdage at plutselig den norske utvikleren er konkurs eller har sluttet å bry seg med å lage oppdateringer. Synes derfor at å gjøre et programvalg også gjelder å finne utviklerens historie og seriøsitet.Ved å velge et utenlandsk og kanskje noe gammeldags program, som i årevis har levert nødvendige oppdateringer og vist stabilitet er det viktigste. Det finnes absolutt ingen program som har absolutt alt og er 100% norsk.Anbefaler å bruke dis-norges test, gjøre noen tester av de som har en best historik, som nevnt ovenfor, og deretter gjøre et valg av program. Prismessig er det minimalt som skiller. Det viktigste er at GEDCOM fungerer 100%, da vil du 'aldri' stå fast. Minste rusk i GEDCOM og du er ute å kjører.Husk du gjør et valgt for et verktøy som skal ta vare på hobbyen din i årtier fremover. Jeg gjorde et feil valg i 1995 og byttet program i fjor og sliter fremdeles med å få ut igjen det jeg skrev inn på en skikkelig måte.mvh Heljar Westlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei Knut Even Informasjon om Embla Familie og Slekt, samt priser finner du på våre hjemmesider - www.embla.no. Ja, våre hjemmesider begynner å bli noe uoversiktelig, så vi holder på å lage nye.Hei Heljar Jeg tror du vil finne at Embla Familie og Slekt er 100% norsk - men vi har ikke absolutt 'alt'. Det er nok riktig. Det er nok slik at det er ingen slektsprogram, uansett språk, som har absolutt alt. Da kan det være fornuftig å velge norsk.Vennlig hilsen Stein Inge Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.