Gå til innhold
Arkivverket

[#47957] Hvordan lager mann gedcom? fil.

Gjest Knut Even Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Spørsmålet er jo 'hva definerer en som Norsk' ?Er det at 'sluttprodusenten' er norsk eller er det språket i programmet? Eller er det supporten/støtten?Definisjonen 'Norsk' er vanskelig.De aller fleste program som brukes i Norge har mer eller mindre norsk. Rapportene er vanligvis norske. Det er norske brukergrupper og støtte fra norsk side.Så langt jeg ser er det beste programmet på rapportsiden ikke norsk!! Men det har brukbar forklaring og tilstrekkelig norsk til at brukerne av programmet er helt frelste på programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Til Stein Inge Jeg har selvfølgelig ingenting imot norsk software, men når en produsent har levert en vare med tidvis uregelmessige/manglende oppdatering. Og også en konkurs, så vidt meg bekjent, og så gjenopstår. Med en slik forhistorie ville ikke jeg i dag ha turt å satse på denne softwaren for mine dyrebare filer.mvh Heljar Westlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Utgangspunlktet for dette tema var: 'Vil prøve meg på Gedtreff men aner ikkje korleis mann lager denne 'gedcom' filen eller hva det heter. Har lastet ned noe som heter gedtreff_2006. Men det skal vist lages en fil som sendes inn for at jeg skal kunne bruke dette. Noen som kan hjelpe meg?? 'Dette viser helt klart at alle vi som bruker slektsprogram, tar det mer eller mindre gitt at alle bruker slektsprogram og ikke tenker at mange som driver med denne hobby også bruker andre verktøy.Muligens bør vi alle bli flinkere å forklare at GEDCOM er noe de aller fleste slektsprogram lager av god eller dårlig kvalitet.Når det er sagt er det også klart at flere programmer har verktøy i sine program til å kunne importere strukturerte filer fra EXCEL, gjerne via kommasparerte filer. Dermed skulle et stykke av arbeidet til å får data fra EXCEL over til et slektsprogram være mulig et stykke på vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Even Hole

Jeg har ca 350 navn med bosteder,født,døpt,gift med, død etc. listet opp i excel i midt eget system. Tilbake til Tipp 10 OF. Så Otto Jørgensen var inne på noe som var veldig interesant for meg. Kunne jeg ha bygd om excel filen min, for så å legge den inn i et slektsprogram, så hadde det vore helt suverent. Vi kan det i min jobb med prisfiler. Ta fila ut i excel for så å gjøre justeringer. Deretter putte den tilbake i programmet. Noen som vet noe om dette, har erfaring?Knut Even Hole.Takker for god respons på temaet. Jeg får mange tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arild Bergset

Viss du søkjer etter 'excel to gedcom' så finn du skildring av nokre framgangsmåtar for dette.Evt. kan eg hjelpe deg viss du står fast, eg har jobba litt med slikt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Even Hole

Hei Svein Arild. Er det du på Nordsida av fjorden? Vi har vel vore en del i lag før, viss eg ikkje tar feil?? Du kan litt om dette med excel altså. Eg skal sjå om eg finn noke om det viss ikkje tar eg kontakt igjen. Skal heim i helga og sage ved så får ta det på mandag.MVHKnut Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arild Bergset

Det er ei stund sidan vi stod i kor no ja, det var tider det ;)Ta kontakt på sabergset@gmail.com så kan vi snakkast meir om Gedcom-produksjon o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.