Gå til innhold
Arkivverket

[#47993] Ingeborg Johansdtr Fugleset, Veøy,Romsdal

Gjest Laila Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Wilhelmsen

Ingeborg Johansdtr Fugleset, født 1805 Veøy i Romsdal, Gift med Ole Haagensen født 1804,fra Lesja i Gudbrandsdalen. De er foreldre til Ingeborg Olsen Fugleset født 17. juni 1847 på Bolsøy. Jeg er ikke i stand til å finne foreldrene til Ingeborg Johansdtr. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Laila.Fant vielsen til Ole og Ingeborg på FamilySearch. Viet 23 nov, 1834 Bolsøy, M&R. Fant 7 barn til Ole Haagensen og Ingeborg Johansedatter på All Resources, FS.Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Takk for dette Unni. Når jeg går inn i FamilySearch finner jeg dem også. Men All Resources, FS, hvordan kommer jeg inn der? Er det på FamilySearch det også? Det ville jo være interessant å finne navnene på barna, og kanskje finne noen i kirkebøkene, kanskje jeg finner mer info om hvor Ingeborg kom fra og hva foreldrene het da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

På IGI-FS finner jeg en Ingeborg Johansen f 1 des 1805 i Veøy. Hennes foreldre er Jon Jacobsen og Ingeborg Pedersdatter.De finnes sannsynlig her i 1801.Lenke. For dette område finnes Bygdebok som kan lånes. Kommer i farten ikke på hva den heter. All Resources er øverst til venstre når du er inne på søkesida i FS.Finner også alle barna på IGI-FS og da kan du finne flere av de i scannet kirkebok for Bølsøy. Kirkebok hvor vielsen vil være reg er ikke scannet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jon Jakobsen, 1772-1840, husmann på Nesjegjerdet på Sør-Nesje i 1801 kommer fra Ytre Horsgård gift 1795 med Ingeborg Pedersdatter Øvre Hengnes, 1773-1821. 7 barn deriblant Ingeborg f 1805, til Bolsø i1829, gift med målar Olsen i Moldelia.Med bokstavene E2 og G1 vil du komme 4-6 generasjoner bakover i Bygdebok for Nesjestranda (A Solemdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Tusen takk for hjelp alle sammen. I innlegg nr 5 står det at ingeborg f1805 kom til Bolsø i 1829 og gift med maler Olsen i Moldelia. Men 'min' Ingeborg f1805 var gift med Ole Haagensen f1804 i Lesja, Gudbrandsdalen. Han var gift tidligere i Lesja, men reiste fra familien, og giftet seg siden med Ingeborg i 1834. Kan Ingeborg også ha vært gift før med maler Olsen mon tro? Jeg har sjekket de skannede kirkebøkene for dåp og konfirmasjoner, og funnet navn og fødselsdato for de 7 barna som Ingeborg og Ole Haagensen fikk: 1. Ole f 1.april 1835, 2. Andrika Jakobina f. 15 okt 1836, 3. Jørgen f. 22 april 1839, 4. Anne f. 15. okt 1841, 5. Johannes f. 8. juli 1844, 6. Hans f. 14. mars 1845 og yngste er altså Ingeborg f 17. juni 1847. Jeg håper virkelig at vi har funnet riktig Ingeborg 1805 nå, men faren til disse 7 barna er ikke maler Olsen i Moldelia, men Ole Haagensen fra Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ingeborgs søsken er (1)Marit, f 1796, gifter 1826 seg med Knut Larsen Skjegstad og fortsetter å bo på Nesjegjerdet, (2)Anne, f 1798 ugift småbruker, (3)Jakob, f 1800, handelsmann i Nordland, eventuell kone og barn ukjent, ((4) Ingeborg), (5) Peder, 1808-16, Berit, f 1810, g med L.E.Olsen, f 1811, husmann med jord under Moldegård og (6) Peder 1818-48, gardarbeider på Nesje.En søster er altså gift med en annen Olsen på Moldegård, kanskje har forfatteren blandet sammen navn? Er det mulig å finne noen av søskenene som faddere til noen av Ingeborgs barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du med sikkerhet at Ingeborg er født i 1805 eller er det antatt etter FT 1865?Det var ikke meningen og villede hvis jeg har gjort det. Den eneste Ingeborg Johansdatter f 1805 i Veøy jeg fant på FS, var den jeg viste til. Tenkte derfor at den fam. var verdt å se nærmere på. I perioden 1801 – 1810 finnes på IGI-FS kun tre Ingeborg Johansdatter f. i Veøy, 1801, 1805 og 1809. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur innom biblioteket og kikket i kirkeboken for Bølsø MINI 1818-1843.Ved vielsen 23 nov 1834 står: Ole Haagensen Hole af Lesøe prestegjæld, 30 aar, tjenestkarl. Pige Ingeborg Johnsdatter Tøndergaard, 29 aar.Ingen foreldre er nevnt. Forlovere er Sivert Madsen Moldegjærdet og Mads Madsen Moldegjærdet.Bl. faddere til de tre eldste barna finnes ingen Johnssøn eller-datter. Heller ikke Jon Jacobsen eller Ingeborg Pedersdattter. Navnene som går igjen er Øverland, Tøndergård, Nøisomhet og Bjørset. De tre første navnene er jo alle gårder på Fuglset. Bjørset er på andre siden av byen. Ved Jørgens dåp er Oles ”etternavn” Einen som også er en gård på Fuglset. Ole er omtalt som pladsemand ved alle barnas dåp, ved FT 1865 husmand med jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Tusen takk for all hjelp Britt Iren. Pussig sak, dette her, jeg har strevet med Ingeborg i flere år. Både folketelling 1865 og vielsen 1834, stadfester at Ingeborg er født i 1805. Nøtten er om Jon Jacobsen og Ingeborg Pedersdatter fra Nesjegjerdet er foreldrene hennes. Ingeborg Pedersdatter døde i 1821, så hun kunne ikke godt vært fadder til Ingeborgs Johnsdatters barn. Jon Jacobsen levde jo, men det kan jo ha vært familiekonflikter. bl.a hadde Ole Haagensen vært gift og hadde fraskilt kone og barn i Lesja. Det er jo ikke sikkert at det ble akseptert at Ingeborg giftet seg med en fraskilt mann i de dager...Jeg bare gjetter, men jeg har liksom ingen andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Side 466 i Bolsøyboka III bind I under Fugelset Br.nr.3: 'Ovafor vegen ved bytet mot Einen. Husm. Ole Hågensen, f. i Lesja. Kona Ingeborg Johansdtr. f. i Veøy. Dreiv jordarbeid.' Boka kom vel ut ca 1948, jeg har kopier av noen sider om husmannsplasser. Der står det at Einar B. Røshol eig staden no. Solstrand, br.nr. 46 og 51.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Laila, hvor sikker er du på at Ole Hågensen på Fugelset er din Ole Hågensen? Ekteparet Ole Hågensen Franset Fugelsetnæs, f 1801 og Ingeborg Jensdatter, Moldenæs f 1803 med datter Ingeborg født 1847 i Bolsøy finner jeg på DIStreff, men det er ikke gitt at de opplysningene gitt der er riktige. Her er Oles opphav fra Sunnylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Jeg er helt sikker på at Ole Haagensen født 1804 fra Lesja er 'min' Ole Haagensen. Ingeborg Olsen Fugleset født 17. juni 1847 på Bolsøy er min tippoldemor. I følge fødsler i kirkeboka på Bolsøy er hun datter av Ole Haagensen fra Lesja og Ingeborg Johansdatter/Johnsdatter fra Veøy født 1805. Det er også disse som blir gift 23. nov 1834. Jeg 'tror' at foreldrene kan være dem som du også har kommet frem til, nemlig Jon Jakobsen og Ingeborg Pedersdatter på Nesjegjerdet. Ingeborg Olsdatter født 1847 reiste til Bergen og giftet seg med tømmermann Mons Andreas Nilsen i 1873. Ved lysningstidspunktet jobbet hun ved Pleiestiftelsen for spedalske i Kalfarbakken i Bergen. Og det er også oppgitt at hun er født i Bolsøy sogn 17. juni 1847 og faren er plassmann Ole Haagensen. Jeg har et familiefoto av henne fra 1901 hvor hun har en liten pike på fanget som også heter Ingeborg, så det er tydelig at nevnet Ingeborg gikk igjen i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Jeg stoppa også opp for et par dager siden på plassen Nesjegjerdet i Bygdeboka for Nesjestranda, men slo det fra meg etter at jeg så at Solemdal hadde skrevet at Ingeborg Pedersdtr. var g.m. maler Olsen i Moldelia.Nå er jeg igjen temmelig sikker på at Ingeborg Jonsdtr. Nesje er den rette likevel. Solemdal blander nok sammen henne og søstera Beret Jonsdtr. f. 1810. Det var Beret som gifta seg med maler L.E. Olsen f. 1811 i Volda. De bygsla i 1836 Per Hol-plassen i Moldelia, plass under Moldegård. Dette paret står det om i artikkelen Husmannsplasser under Moldegård i Romsdalsmuseets årbok 2002 s. 113.Fuglset var nabogard til Moldegård i øst, og der bodde nok, som Osvald sier, dine tipp-tippoldeforeldre. I folketellinga i 1865 var Ingeborg Pedersdtr. f. 1805 i Veøy og Ole Haagensen f. 1804 i Lesja plassbrukere med jord og hadde en familie på 3 som leieboere. Jeg har sjekka en del i Veøy, og kan ikke inntil nå finne noen annen som passer inn enn Ingeborg Pedersdtr. Nesje, datter til Ingeborg Pedersdtr. fra Øvre Hengnes 1773-1821 og Jon Jakobson Ytre Horsgård 1772-1840 (bror til min 2x-tippoldemor Marit Jakobsdtr.)Se A.Solemdal: Bygdebok for Nesjestranda s. 251, 1192 og 963 m.m.Med hilsen fra Randi Ingunn Selnes (som trolig er din slektning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Takk skal dere ha, Randi Ingunn, Osvald og Britt Iren. Jeg tror vi er på rett spor og at Jon Jakobsen og Ingeborg Pedersdtr er løsningen. Dialogen her var skikkelig artig, og jeg er imponert over responsen. Nå skal jeg skaffe meg bygdeboka for Nesjestranda. Med vennlig hlsen Laila Wilhelmsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

For moro skyld la jeg inn Ingeborg, f 1805, sine aner i BK, jeg hadde mange av dem fra før inne, og du vil finne tilbake til hennes 5.tippoldefar i Nesjestrandboka, men fant ingen av mine aner.Men et spørsmål til Randi Ingunn eller Britt Iren, har dere vært borte i Ingeborgs oldefar Eystein Pedersen (Tokle), 1698-1774, som gifter seg med Ingeborg Bottolfsdatter Gribbestad i 1748? Han giftet seg til Årset via Brit Halvardsdatter i 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Nei, dessverre, Osvald. Jeg ser han i Nesjestrandboka, men har ikke vært borte i han i slektssammenheng. Kikka på Toklegårdene i 1647 og 1661. Ut fra det kunne jeg ikke se noen som viste sammenheng med Eystein Pederson Tokle. Men jeg har ikke fått se etter i 1701 ennå. I tilfelle han var derfra, ville det kanskje være en Peder og Eystein der da.Med hilsen Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for at du sjekket, det var så mange 'storfolk' inne på Nør-Aarset på rundt 1700, Leirvåg, Sylte, Barstein osv, så Eystein Pedersen Tokle er nok heller ingen småkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.