Gå til innhold
Arkivverket

[#47997] Forfedrene til Samuel Album

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Samuel Album? Lenke. Kontorbetjent Samuel Album døde 30/9 1809 i Moss.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg har funnet følgende opplysninger fra DIS treff om Samuel Album:Født 1759 , Aker, Akershus av foreldre Anders Johnsen Album og Kristen MonsdatterSamuel Album er oppført i Norderhov , Buskerud 1781-1787. I 1803 i Kragerø. død 1809 i Tune i Østfoldg. m. Maren Haraldsdatter Viker f. 1772 Søndre land, Oppland ( Kan muligens forklare oppholdet på Biri?)Ser ut til å ha fått en sønn Andreas Holder Album, i 1803 i Kragerø.Litt forvirrende opplysninger om flere ektefeller? Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn resten av opplysningene fra DIS-treff , så får du vurdere om disse data kan være riktige.Samuel Album f. 1759, Aker, d. 1809 i Tune, også gift med Marte Christophersdatter f. 1756 , d. 1785 Norderhov, Buskerud. Barn: Maria Album f. 1781 Norderhov.Samme Samuel Album g. 2. g. med Lisbeth Jensdatter i Norderhov.Sønn Samuel Album f, 1787, Norderhov.Håper du kan få mulighet til å sjekke dette i kirkebøker , eller skifter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om ikke dette kan være far til den Samuel som du etterlyser forfedre til. Heri I Aker i 1801: LenkeEnkemann og alder kan muligens passe med opplysninger fra DIS treff.( Ser at det nok ikke er nevnt fødselsår for Anders Johansen Album, men kun at de var i Aker fra 1759-1802.)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for din interresse. De opplysningene du har funnet kan være til videre hjelp for meg.Den eneste opplysningen jeg har er at han fikk et uægte barn i Norderhov Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8525&idx_id=8525&uid=ny&idx_side=-216>Lenke . Kan ikke finne noe ekteskap i Norderhov. Hvis han har vært gift med Lisbeth, så er det mulig jeg kan utelukke han. Hvorfor står det da ugift i folketellingen.Hvis din andre opplysning skulle stemme vedrørende Samuel sin far, så undres jeg ikke på om dette kan vaære hans bror, da hans sønn igjen heter Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du verden så flinke dere er. Dere finner opplysninger som jeg leter og leter etter.Jeg har hatt en sak gående, 45060 med denne Samuel og hans far Lenke og finner ikke ut av det siden Samuel Hansen på Eidsvoll bruker Samuelsen av og til senere. Det er derfor jeg har havnet i Norderhov.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Marthe Christoffersdatter blir gift, ja, men ikke med Samuel Album. Hun ble viet den 27.2.1783 og ektemannen heter Paal Olsen Løken (tror jeg det står). Gårdsnavnet ved siden av Marthes navn er det samme som da datteren Maria ble døpt: Thonen.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313660139.jpg>LenkeI 1801 bor Poul og Marthe på Thonen med sine barn, men ingen Maria er nevnt i søskenflokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk til deg Grethe. Da stemte ikke det første ekteskapet. Får prøve å finne ut om han giftet seg med Lisbeth Jensdtr., men det er bare kronologisk liste i Norderhov denne perioden. Har også lest at presten var 'syk' og at kirkebøkene her ikke er helt til å stole påCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Dette virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg spør allikevel.Når det står på DIS treff at vedkommende giftet seg, hvor har de fått opplysningene sine fra? Viser til innlegg nr. 3Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det kan du spørre om. Dessverre får kun medlemmer som har levert data selv full adgang til opplysningene på Distreff. Da kan du også se e-post-adresser til den som har levert data.Dette kan jeg ikke opplyse deg om, dessverre.Det står ikke noe vielsesdato i papirene på Distreff, kun navn på ektefeller.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for ditt svar.Dette kunne løst min gåte med hensyn til om Album giftet seg med Lisbeth Jensdtr. for da er hun trolig ikke den samme som Elisabeth Johannesdtr. på Eidsvoll. Merkelig alt sammen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig at dette er merkelig! Her tror jeg jeg fant Marte Christophersdatter Thonen døpt: LenkeAlle tre damene er ført opp som ektefeller på Dis-treff, men det må nok være feil tror jeg.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til Samuel Samuelsen 1787 i Norderhov, foreldre Samuel Album og Lisbeth Jensdatter: LenkeKan du få sjekket hva som står i kirkeboka ved dåpen, så vil det vel fremgå om også Samuel er uekte sønn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig du kan finne ut noe i kirkebøker her, men fra 1787 som skulle være Samuel Samulsen Albums dåp, har jeg ikke greid å finne til nå, dessverre: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner også en Samuel Samuelsen som oppfostringsbarn i 1801-telling.LenkeHan kan passe med alder til den Samuel som var sønn av Lisbeth Jensdatter og Samuel Album?Vet ikke hvor Lisbeth Jens ( Jans) datter befinner seg i 1801. Det er flere mulige kandidater i Norderhov, men ingen ser ut til å ta hånd om en sønn , Samuel.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei GunnBeklager at jeg ikke har fått svart deg tidligere. Samuel Samuelsen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219339438&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. Så i DIS treff at han stod under Samuel Album. Oppfostringssønnen i Ås er helt ute av bildet og det er vel derfor jeg tror Lisbeth Jansdtr er den samme som Elisabeth Johannesdtr på Eidsvoll. For det er ingen tvil om den Samuel her er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Samuel Album kan jeg ikke finne under døpte i Aker. Jeg finner heller ikke hans første datter Maria Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8525&idx_id=8525&uid=ny&idx_side=-114>Lenke under døde i Norderhov og ikke under folketellingen.Ved hans sønn Samuel sin dåp ser det ut til at det er en Olia Jensdtr. som er fadder Permanent sidelenke: Lenke . Både Samuel Album og Olia Jensdtr. er faddere ved dåp i 1888. Kan Olia Jensdtr. være søster til Lisbeth Jensdtr.Hans tredje barn, Andreas Holder finner jeg døpt i Kragerø 1803 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei A.M.Takk for hjelpen. Jeg har søkt igjennom Aker og Domkirken, tenkte kanskje jeg måtte tilbake til Buskerud.Vet du vilket værk han har pensjon fra og hvor Album kommer inn i bildet.Det har vært vanskelig å gi slipp på Sandmarkfamilien. Ligger vel et ørlite håp om at jeg kan komme tilbake dit, da jeg ikke finner ut om Lisbeth eller Elisabeth.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg tror det må være Alunverket som lå i det nåværende Gamlebyen i Oslo. Alun ble brukt i forbindelse med tekstilfarging. Det kan vel kanskje finnes noe litteratur om dette verket som kan inneholde informasjon om Anders Johnsen Album.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kan også tenke meg at værket som far til Samuel arbeidet ved kan ha vært Alunverket: LenkeLegg merke til hvor han bor som enkemand i 1801. Nettopp i dette området på gården Opsloe. ( innlegg nr. 4.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.