Gå til innhold
Arkivverket

[#47997] Forfedrene til Samuel Album

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjenTakk til dere begge. Boken om alunværket skal jeg prøve å få tak i.Satt akkurat og leste den siden du viser til Anne Minken.Det kan virke som paret ikke er norske, etter hva jeg kan tyde heter moren til Samuel, Mogensdtr.Har prøvd FS, men ikke noe der. Har printet ut alle med navnet Album fra DIS treff, men finner ikke noen av foreldrene.Igjen mange takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det dukker opp flere i Vestfold omkring 1800 som bruker Album som familienavn også. En av dem finner du her under vestfoldslekt:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I 1801 er det også en prestefamilie i Aurdal ved navn Album: LenkeOm det er noen sammenheng med Samuel og Anders Album, er vel ikke godt å si. Det er ikke helt enkelt å søke på Album som slektsnavn på nettet, fordi man får opp så fryktelig mye på (foto-)album.Det kan være flere Album'er i 1801-tellingen enn det som man kan søke frem, for det er ikke alle med slektsnavn som er oppført med det i tellingen.At Samuels mor var en Mogensdatter, er ikke noen grunn i seg selv til å tro at hun var utenlandsk. Mogens og Mons ble gjerne brukt om hverandre på denne tiden, og navnet var i bruk mange steder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eldste med navnet Album jeg finner nevnt under DIS treff er en Tor Album , Sverige. Han er ikke oppført med ektefelle, men har to sønner Bent Torsen Album,( 1687-1707 Sverige) 1710-1711 Oslo, 1714-1770 Tønsberg, Vestfold.og Peter Torsen Album 1695-1709 , Oslo.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til Svein Arnolf Bjørndal. Jeg har også fått mangen treff på fotoalbum. Presten på Aurskog hadde nok andre foreldre, Andreas Album og Dorph. Han ble døpt i Aker 1749. Mangen takk for din interresse.Til Gunn. Jeg har sett at det er flere Album fra Vestfold og har lurt på om det er noe slektskap, men vet ikke. Samuel Album oppholder seg veldig mye der.Sliter fremdeles med tanken på at dette kan være far til min Samuel, men det kan vel ikke være noen annen grunn til at han bruker patronymet Samuelsen. Hadde han bare holdt seg til det navnet og ikke brukt Sandmark, så hadde det ikke vært så forvirrende. Vet litt mer om begge hans potensielle fedre, men, greier ikke å finne ut hvem hans mor er, derfor så frustrerende.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Har nå funnet vielsen til Samuel Album i Aker 1802 7/11 Permanent sidelenke: Lenke . Mener det står ungkar der og da kan det tyde på at flere av opplysningene som ligger på DIS treff kan være feil.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant vielsen. For meg ser det også ut til at han er nevnt Ungkar. Så da tyder alt på at opplysninger fra Dis-treff om 2. tidligere ekteskap er feil.Lykke til med arbeidet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Dag Album

Jeg oppdaget akkurat nå denne debatten. Det er jeg som har lagt inn informasjon om Samuel og andre i DIS-treff. Han er min tipp-tipp-oldefar. Det kan hende jeg kan bidra med noe. Akkurat nå ble jeg så overrasket over at noen har interessert seg for ham, at jeg bare måtte skrive og melde meg interessert. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, nå ble jeg også litt overrasket over ditt innlegg. Du sier at Samuel Album er din tipp-tipp-oldefar. Det er dette jeg sliter med om han kan være min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar, da jeg ikke greier å finne ut hva som skjedde med denne sønnen, Samuel han fikk i Norderhov.Hvis du ser innlegg nr.18 og lenken der, så har 'min' Samuel vokst opp på Eidsvoll og bruker deres slektsnavn Sandmark, men han bruker også patronymet Samuelsen, derfor åpnet jeg dette tema med Samuel Album for å finne flere svar.Er jeg heldig, kanskje du vet noe mer enn det jeg har funnet takket være alle gode medhjelpere her på brukerforumet.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Litt på siden, men sorenskriver Andreas Album og Marte Eriksd. Dorph døpte dattera Karen 7. juni 1757 i Oslo Hospital kirke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

Da jeg lette etter Samuel Albums (1759-1809) etterkommere for noen år siden, fant jeg ingen som jeg trodde kunne være sønnen Samuel som han fikk i 1787 med Lisbeth Jensdatter. Det er spennende at det er dukket opp en kandidat. Jeg håper det går an å komme fram til større sikkerhet om han er den rette.Når det gjelder Maria, datteren fra 1781, tenkte jeg først at hun ville bo sammen med mora og mannen denne giftet seg med bare halvannet år etter. Men det er jo ikke sikkert, kanskje ble hun satt bort til noen. Jeg har lett etter både Maria og Samuel blant konfirmerte og gravlagte i Norderhov uten å finne dem.Jeg har sett i fogderegnskapene for 1781, 1782, 1787 og 1788 for å finne opplysninger om fødslene utenfor ekteskap, men de inneholdt bare leiermålsbøter for gifte. Jeg vet ikke om det kan finnes andre kilder.Samuel Album var fadder åtte ganger i Norderhov mellom 1797 og 1788. Å dømme etter navn og titler til foreldrene og andre faddere pleide han særlig i de første åra omgang med ”sagbruksfiffen”. Jeg har tenkt meg at han arbeidet som skriver ved et sagbruk. Jeg har ikke noen direkte informasjon om det. Men han var skriver på Biri hos fogden for Valdres, Toten og Land ved folketellingen i 1801, han var tollskriver i Kragerø da sønnen Andreas Holder ble født i 10. januar 1803, og han var ”contoirbetient” hos fogden Radich i Tune da han døde i juli 1809. Både faren til Samuel og hans mannlige etterkommere i flere generasjoner var håndverkere. Arbeidet som skriver var spesielt.Det kan se ut som Samuel var ustadig i sine forhold til kvinner. Han fikk altså barna Maria og Samuel utenfor ekteskap i Norderhov. Det tredje barnet jeg kjenner til, Andreas Holder (1803-1854), ble født i ekteskap. Hustruen var Maren Haraldsdatter Viker (1772-?) fra Land. Hun var fra gården Viker, men arbeidet som tjenestejente på gården Krohnborg hos Johan Jørgen Krohn (1766-) ved tellingen i 1801. Om svangerskapet var av vanlig lengde, ble Andreas Holder unnfanget i april 1802. I skiftet etter Samuels far, Anders Johnsen Album, holdt i Opsloe (Gamle Oslo) 23. juli 1802, går det fram at Samuel er eneste arving, og at han da oppholdt seg hos kaptein Krohn i Land. Maren og Samuel ble viet i Aker 30. november 1902 og sønnen født i Kragerø i januar. Samuels død ble kunngjort i avisa Norske Intelligenssedler av fogd Radich. Det heter: ”Natten mellom den 29de og 30te Juli sidsteleden døde pludselig min Contoirbetient Samuel Album. Dette bekendtgiøres hans efterladte Familie og Venner til Efterretning. Stenerød den 4de August 1809, J Radich.” Teksten tyder på at han ikke bodde sammen med hustruen og barnet.Men hvor de to holdt til, vet jeg ikke. Om Maren Haraldsdatter Viker har jeg ingen opplysninger etter dåpen av Andreas Holder i Kragerø i 1803. Han dukker opp i skredderlære i Bergen i juli 1819, blir skreddermester og borger i 1828, gifter seg og bosetter seg i Lærdal. Han blir tatt ut av sjørullene i Kragerø i november 1824, fritatt for all sjøtjeneste og med rett til å oppholde seg ”hvad Sted i Landet han lyster”.Men jeg vet ikke hvor han bodde mellom fødselen og tida som lærling, for eksempel hvor han ble konfirmert. Om noen kan hjelpe til med å finne det, vil jeg bli glad.Jeg har også lurt mye på hvorfor han het Holder til mellomnavn. Kanskje er det en oppkalling som kan fortelle noe, også om Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for ditt svar.Jeg forstår at du har gjordt et grundig forsøk på å finne avklaringer vedrørende barna til Samuel Album. Dette er ingen enkel sak, siden 'min' Samuel har vokst opp på Eidsvoll [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=86&filnamn=f10237&gardpostnr=37&personpostnr=1140&merk=1140#ovre>Lenke og alle kirkebøkene der har forsvunnet i brann. Det er gjordt avskrifter der slik at når slektsnavet Sandmark dukket opp fant jeg med god hjelp av flere her på brukerforumet hans 'søsken', som var faddere til Samuel sine barn. Hans Fredrich Sandmark og Elisabeth Christine gifter seg i 1789 på Eidsvoll Permanent sidelenke: Lenke , like før deres første datter ble født. Samuel giftet seg med Beathe Jochumsdatter fra Biri og kommer fra tysk glassblåserslekt og de får sitt første barn i Ås, Johan Fredrich 22/11 1811 Permanent sidelenke: Lenke og som du ser heter han her, Hansen Sandmark og når han gifter seg i 1813, neders til høyre heter han Samuelsen Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

(41) Dette er Anders Joensen Album. PS. Jeg har ikke rukket å lese alle de 40 innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du verden, så observante dere er. Takker så mye.Nå gjenstår det bare å finne ut om 'min' Samuel fra Eidsvoll tilhører denne familien.Igjen takk.mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oslo hospital: Jeg har ikke funnet noen vielse fra 1740 osv. mellom Anders Joensen og Kirsten Mogensdt. Kun er forlovelse 23/7 1759 mellom en Anders Joensen og Kirsten Svendsdt.Her begraves Anders Albums hustru 76 år gammel 7/3 1794 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk Berit.Jeg har heller ikke funnet noen vielse på paret, men har nå lagt det litt på vent, siden jeg ikke får avklart dette med 'min' Samuel.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og god kveld.Jeg ser du har funnet ut mer om Andreas Album.Nå har du vært utrolig hjelpsom med å finne ut om min Samuel og Sandmarkslekten, men jeg har lagt til en fotnote i mitt slektsprogram om Album.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Her har du en slekt Album som jeg plukket opp fra mikrofilmene i Lassons samlinger i arkivet i Oslo for mange år siden.I. 1. Peter Album. Gift 26/7 1699 i Kristiania med Anne NilsdatterBarn, II. 1. - II.II. 1. Andreas (Anders) Album, født 14/4 1707 i Kristiania. Sorenskriver og dommer i Aker. Gift i Rødberg i Fet ved kongebrev 18/4 1747 med jomfru Marthe Karine Eriksdatter Dorph, døpt i Nannestad 4/2 1714. Barn, III. 1. - III. 2.III. 1. Fredrik Otto Album, døpt i Aker 11/1 1748, begravet i Kristiania 28/4 1779, 31 år gammel. Fredrik Otto Album var fullmektig for futen i 1767. Revisor ved de offentlige Stiftelser i Agershus stift.III. 2. Peder Album, født i Aker 29/1 1749, død i Aurdal i Valdres i januar 1805. Skriver, senere kappelan på Toten. Deretter kappelan og prest i Aurdal i Valdres. Gift 5/10 1786 på Toten med jomfru Cecilie Catharine Bergh, datter til Mathias Garmann Bergh. Fire barn, IV. 1. - IV. 4.IV. 1. Mathias Album, død 1805 i Aurdal i Valdres.IV. 2. Elisabet Album, født 1790, død i Kristiania 30/7 1866, 76 år gammel. Ugift.IV. 3. Andreas Garmann Album, født 1793 i Aurdal i Valdres, død 1847 i sin gård på Bragernes i Drammen. Kjøpmann og Drammens første ordfører. Gift 24/12 1821 i Lier med Maren Floor KirkgaardIV. 4. Cicilie Album, født 1799, 2 år i 1801.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.