Gå til innhold
Arkivverket

[#48034] Oberstløytnant Bernt Mortensen Orning

Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg er på leting etter flest mulige opplysninger om oberstløytnant Bernt Mortensen Orning (ca. 1684 - ?).I Ovenstads militærbiografier står han som sønn av Daniel Anderson Fogeth og Blancheflor Orning, og dette antar jeg er feil. Mer sannsynlig er det vel at han er sønn av Morten Haagensen Grønvold og Else Elisabeth Orning, selv om jeg ikke har funnet noen primærkilder.Jeg har videre kommet over løsrevne (og uten kildeangivelser) sitater om at han deltok i slaget ved Helsingborg i 1711 hvor han ledet et kompani dragoner og ble hardt såret i slaget (dette nevner ikke Ovenstad).Videre er hans dødsdato oppgitt hos Ovenstad til 24.6.1729. Nå er ikke kirkebøkene for Nes i Akershus hvor han bodde i 1720-årene lagt ut på nettet (for den aktuelle periode), men i en avskrift gjort av Raumnes Historielag er ikke hans begravelse å finne under hele 1700-tallet. En forklaring kan jo være at han har flyttet.Dødsdatoen 24.6.1729 går imidlertid igjen i mange slektsregistre på nettet. Jeg har imidlertid funnet det jeg må anta er ham oppført som fadder for sitt barnebarn Anna Wibeke Kinck, døpt 27.3.1745 i Enebakk (Lenke), datter av Mogens Kinck og Ornings datter fra 1. ekteskap Ida Sophie Orning. Som en av de andre fadderene er oppført Anna Lange Orning, hans datter fra 2. ekteskap,noe som styrker at det må være ham.I Vigerusts avskrift av biskop N. Dorphs fortegnelse på de adelige familier i Akershus stift, 2.1.1749, er Orning omtalt som 'afgangne' hvilket jeg tolker som avgått ved døden og ikke avgått som offiser. I Riksarkivets bok 'Norge i 1743' nevner Sogneprest Ole P. Lange i kapittelet om Aurskogs Prestegjeld sin salige svoger obristlieutnant Orning. Iflg. bokens fotnote er kapittelet høyst sannsynlig skrevet i 1742 - 1743. Dette står i kontrast til Enebakks kirkebok, og antyder at Langes beretning er skrevet senere enn mars 1745.Er det noen som har noen kunnskap eller tips om hvor jeg kan finne mer om Bernt Orning, og hvor han befant seg i 1730 og 1740-årene, forutsatt at han fortsatt var i live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ovenstad har to ved navn Bernt Orning, den første oppgis som sønn av lt Daniel Andersen og skulle følgelig ha hett Bernt Danielsen Orning. Den andre oppgis kun som født i Norge, men uten farsnavn (patronym).Det kan jo foreligge en blanding av data mellom disse to personene. Den første var fenrik i Ungarn 1706, den andre var fenrik i Paulsens gevorbne 1729. Aldersforskjellen dem i mellom skulle derved være ca 23 år.Kanskje det var den andre B O som først døde ca 1742 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Det siste er et godt spørsmål - det er nok dessverre ikke noen bedre kilde enn eldre slektsopptegnelser fra vår familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan jo være dér feilen ligger.Ovenstads redegjørelse for den første Bernt Orning (Danielsen) passer godt med en deltagelse i Helsingborg 1711. Det kan man bekrefte ved å følge deltagelsen til Følkersams regimente (der Orning sto 1711).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fr. Grønvold har i 'Slægts-Krøniker' 1500-1800 (Chr. 1924) skrevet (bind I, side 160-169) om 'Obrist-Lieutenant ved Dragonerne Bernt Orning (og hans Efterkommere)', og gjengir også kopi av et maleri som angivelig er av denne mannen. Her forteller han bl.a. at han var sønn av Morten Grønwalld og Else Elisabeth Orning, at han var fenrik i Ungarn 22. april 1706, løytnant 29. juli 1707. Regimentet kom tilbake til Danmark i 1709. Han ble kaptein i Vølchersahms dragoner 23. mai 1710, ble major 3. juli 1716 og oberstløytnant 16. juli 1725. Han er oppgitt med dødsdato 24. juni 1729, og sies være gift første gang 14. mars 1705 med Anna Lange (død 13. april 1725) (ti barn), og andre gang gift 5. april 1727 med Birgitte von Heidemarch (to barn).I boken gjengis det utdrag fra flere dokumenter, bl.a. et dokument datert 9. juli 1729 om oppnevnelse av skiftekommissærer i boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er jo problematisk å anvende Fr. Grønvolds slægte-krøniker, siden det er det mest kjente genealogiske svindelen i Norden (selv om den også inneholder korrekte opplysninger i fleng). Ovenstad har tydeligvis ikke anvendt denne boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg takker for inleggene. Den person jeg er interessert i er Bernt Orning 'den eldre' om jeg kan kalle ham det, og den som hadde datteren Ida Sophie Orning fra første ekteskap.Hvorvidt han var sønn av Morten Grønnvold eller Daniel Fogeth, er usikkert for meg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal ta Ovenstad for god fisk all den tid jeg ikke finner en primærkilde. Jeg har kunnet sjekke en håndfull andre offiserer Ovenstad omtaler mot primærkilder, og det jeg ser, er at det forekommer en del feil det øyeblikk han beveger seg utover opplysninger om miltære løpebaner.Når det gjelder tidspunktet for Ornings død, er det mulig at det er jeg som har laget forvirring. Ved å lese kirkeboken nøyere er det mulig at det står frue obr:Lieut: Orning som fadder i Enebakk, og hvis noen kunne dobbeltsjekke dette mot Lenke var jeg takknemlig. I så fall var det kone nr. 2, Birgitte von Heidemarch som var fadder, og Ornings dødsdato 24.6.1729 kan være riktig, selv om jeg her også leter etter en kirkeboksregistrering. Står det noe i 'Slægst-Krøniker' om hvor Orning døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hos Grønvold står det at oberstløytnant Bernt Orning bodde i Christiania da han døde. All den tid det skal eksistere et brev om oppnevnelse av skiftekommissærer i juli 1729 må vi kunne anta at dødsdatoen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Man finner Ovenstads primærkilder ved å gå fra teksten i de utgitte biografiene til 'rullebladene' i Ovenstads privatarkiv (i Riksarkivet).Men Ovenstad gjennomgikk egenhendig stor sett kun rent militære kilder. Resten av innholdet baserte seg mye på litteraturopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først et lite sidesprang, i 'Stifts-Relationer' om Adelige i Danmark og Norge innsendt 1747-49 til Terkel Klevenfeldt:'Ober Hof-Rættes Procurator Marqvard Otto Orning, een Søn af afg. Oberste-Lieutenant Bernt Orning, beretter at være af ældgammel Norsk Adel og at have sit Stamme-Navn af een adelig Sædegaard i Bergenhuus Lehn Ornings-Gaard kaldet. Og skal denne Familie paa Fædrenes Siide have haft sit første Udspring fra Schotland og siden udspred sig til Rosenkrantzerne, Huidtfelterne, Vhrnerne, Bielkerne, Winderne, Julerne og Billerne. Bemelte Procurator Orning er ellers een fattig Mand, der intet andet til Substistence for sig og sine haver, end hvis hand ved de faae ham anfortroede Sager som Procurator kand foriene.' (Christianiæ Bye). Fra PHT 1880 s.268-269Jeg fant ikke hans far blandt gårdeiere i Christiania på 1720-tallet hentet fra panteregisteret, det betyr ikke nødvendigvis at dette er riktig. (Det var dessuten hurtig lesning).Men om han døde oppgitte dato i Christiania, var begravelsen i Slottskirken og skulle kunne verfiseres i kirkeregnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Peter S. Lunga

I 1701-mantallet finnes familien Grønvold på Gården Høiland i Storøen Sogn. Der nevnes den 20 årige Bernt Orning Grønvold som sønn av Morten Grønvold. (Lenke) Se forøvrig trådnr. 20504 om broren (eller fetteren) Vilhelm Orning. I denne tråden finnes også noe informasjon om Bernt.mvhPeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Skifter etter mange norske offiserer på 1700-tallet finnes i Rigsarkivet i København. Jeg ble overrasket over rikdommen i kildematerialet da jeg en gang kikket på det (det var en spesiell jeg var ute etter, men jeg så at bilagsmappene for mange norske offiserer var tykke (opp til flere hundre sider med dokumenter som var vedlegg til skiftesakene)). Rigsarkivet, Forsvarets arkiv, Landetaten, Generalauditørens arkiv skulle være arkivbeskrivelsen. Skifteprotokol A gikk fram til 1760, skifteprotokol B var 1761-1773 (det er disse to jeg så i). Det var bilagsmappene til skifteprotokollene som kanskje var det mest interessante. Det var et kortarkiv på lesesalen. Dessverre er det 5 år siden jeg har hatt tid til å lete der.J. C. W. Hirsch og K. Hirsch brukte dette materialet (i hvert fall til en viss grad) da de skrev (det dessverre utrykte) manuskriptet 'Fortegnelse over danske og norske Officerer m.fl. 1648-1814' som det bl.a. står kopi av på lesesalen på Rigsarkivet i København. Ovenstad hadde tilgang til dette manuskriptet, men merkelig nok har han ikke alltid tatt med alle detaljer Hirsch og Hirsch hadde om en del norske offiserer. Så det kan være en god ide å sjekke dette og (bl.a. har han skisser av våpenene til en rekke offiserer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Takk for henvisning til 1701-mantallet. Dette er vel nok en styrking av påstanden om at den Bernt Orning jeg er ute etter var sønn av Morten Grønvold.Også takk for henvisningen til Rigsarkivet i København. Jeg har forøvrig notert at det er en samling av offisersdata i 'Kaptein B. Hielms Samlinger' på vårt eget Riksarkiv. Jeg fikk vite at det var over en hyllemeter med materiale, så jeg har foreløpig ikke prioritert dette. Er det noen som kan si noe nærmere om hva samlingen inneholder?Mvh Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Slægten Hielm' av kaptein B. Hielm ligger i biblioteket på www.wangensteen.netDer ligger også opplysninger om familien Grønvold (Thomle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I en tavle trykket i Nationaltrykkeriet 1900 over 'Familien Orning. Kognatlinjerne Nilsen-Grønvold' nevnes Elisabeth Orning og Morten Grønvolds sønn Bernt Orning, Oberstl. 24.06.1729 gift med Anna Pedersd. Lange og Birgitte Heidemark. Hvem som har forfattet dette kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.