Gå til innhold
Arkivverket

[#48071] Omstreifer eller tater? jeg hjelper deg med å finne din slekt

Gjest Kai-Samuel Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Larsen

Jeg vil med dette rette et tilbud til deg som ønsker å finne igjen din omstreifer / tater slekt. Har jobbet med dette nå i noen år og føler jeg har nok kunnskaper rundt feltet til å være til hjelp for de som måtte ønske det. Enten det skulle være å finne igjen personer eller å få råd om hvordan man går frem er det bare å rette en forespørsel pr. mail eller poste et innlegg her.Dette er et gratistilbud.E-mail: kasaglar@online.no Hjemmeside: http://www.gurrik.piczo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Kai-SamuelJeg har et reisende ektepar blandt mine forfedre, men det er langt tilbake i historien.Det er Peder Pedersen Hallen og kona Asloug Kystofsdtr. Jeg har funnet dem første gang i 1751 i Ullensvang, siden reiste de utover Hardangerfjorden og endte til slutt på Fjelberg hvor Peder døde i 1775. De kom trolig østfra, og mitt spørsmål til deg blir om du har noen ide om hvor de kan ha kommet fra. (Kan f.eks. navnene være et spor?)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Hei Kai-Samuel! Lisa Eriksdatter var f#dt den 22.8.1855 Hennes mor var Lisbeth Johnsdatter,som var f#dt den 17.5.1832,i #yer i Gudbrandsdalen Det eneste som vites om faren;er at han het Erik Halvorsen fra Aremark. Mv Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Kai-Samuel!Kunne du se om du finner ut av: en vandrende person ved navn Ole, på Hedmarken?Han får en datter Sidsel, med enke Kari Olsdatter på gården Skabberud i Stange, den 26 mars 1812, dp. 12 april. Ved Sidsel sin konfirmasjon 26 okt. 1828 er han benevnt Ole Gulbrandsen.Se ellers innlegg 42001.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest elisabeth ivem bergman

Kai-Samuel Kan du finne ut om min oldefar var en omstreifer/tater? Nils Nilsson Bråten Født 19021847 vestre Emtervik Værmland Død 14051924 Dalvang Gjesåsen Åsnes. Hans far het Nils Olsson og hans mor Maria Nilsson. Han var visst kjent under navnet 'skinnarnils'!! Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei :-)Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med et par ting som jeg lurer litt på vedrørende min tippoldefar. Ved samtlige av hans barns kirkebokinnføringer benevnes han som omstreifer eller selvstendig omstreifer. I Jacob Wallnums notater skrives dette om han:'Ole Olsen Sukkestad, f.1842 i Birid. Han reiste med 'Pige, Fabrikarbeiderske Fanefossen' Martha Johannesdatter Statteland eller Mørtveteje, f.1848 i Jevnaker, konf. Jacob Walnum, leder av Omstreifermisjonen, skriver på midten av 1890-tallet: 'Hjemstavn Kristiania. De havde stiftet bekjendstskab 1876 i Kristiania, fik der et barn. Ole tiltalt og straffet. Flakkede i flere aar sammen, fik 4 børn, reiste hele landet rundt til 1889, da de kom til Fane. I mars 1892 forlod Ole Olsen Martha og drog med en pige fra fabrikken Bergitte Olsen. Skal være bleven borgerlig viet i Bergen med hende. Skal nu være i Birid'.1. barn, f.1877 i Kristiania. 'For Kristiania fattigvæsens regning udsat hos mormoderen Kari Tonsdatter i Jevnaker'.2. Johannes Olivinius Olsen, f.20-10-1878 i Frosten. 'Forberedes til konfirmasjon i Fane'.3. Karl Martinius Olsen, f.28-1-1880 i Skaatø, konf.1-4-1894 i Fane. (Her kaller Ole Olsen seg for Karlsbak i kirkeboka, videre står det oxo at han er gift med marthe)4. Athanasius Olsen, f.1882. 'Udøbt'.5. Ole Olsen, f.12-9-1888 i Hammer, hjdpt.22-9-1888, stf.28-8-1892 i Fane.'I tillegg til dette fikk min tippoldefar to barn med Trine Birgitte Olsen som han giftet seg med (info fra Yngve Nedrebø):'Ole Olsen Sukkestad og Trine Bergithe Olsen giftet seg borgerlig hos Byfogden i Bergen 27. mars 1893. Han var ungkar og snekker, født i Biri 1. januar 1843 som sønn av fanejunker Ole Olsen Sukkestad, mens hun var født i Bergen 6. desember 1874 som datter av Andreas Olsen. Ved den borgerlige vielsen la han fram attest som skulle vise at fanejunker Ole Olsen Sukkestad var faren. Var han fanejunker var han militær, og kunne være mobil. Innset kan peke både mot Kvikne i Østerdalen og mot Rennebu, men jeg finner ikke noen Ole Olsen født der 1. januar 1843, og heller ikke i 1841-1845. 'Disse fikk to barn:Ovidia Therese (1893) og Gustav Adolf(1895).Det er mistanke om at Ole Olsen (Sukkestad) er sønn av dette paret:'Drengebørn Ole Olsen, Niels Olsen Af foreldrene omsstreifer Ole Olsen som døde i Vardal i1852 og uegteviet kvinde Marthe Nielsdatter som er indflyttet hertil, begge børnene tagne under bidragelse? af fattigvæsnet. Den eldste Ole Olsen opgiven født 1840, 14 dager før kyndelsmesse på plads Bakkenberg i Indsæts annex?? af Kvikne og er hjemmedøpt.Den andre Niels Olsen født 1848, 17 mai på gården Stuve?? i Vesledalen i Tønsets præstegjeld og er hjemmedøpt, attester fra ????? af 17 mars 1852 og 13 febr med fleredominente????? for 1854.' ( skrevet fra kirkebok for Biri)Jeg finner dog ingen fødselsdata eller sikre konfirmasjonsdata på min tippoldefar.Det jeg lurer på er som følger: 1: at han kanskje var selvstendig omstreifer, betyr det at han ikke er av omstreifende slekt men streifet rundt av andre årsaker ? 2: Klarer du å se noen forbindelse mellom Ole Olsen (Sukkestad, Karlsbak) og noen omstreiferfamilie ?Mer data om denne karen finner du her hvis du trenger: Lenkehilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Ad omsreiferparet i mitt forrige innlegg (som mulige foreldre til Ole Olsen Sukkestad) så fant jeg dette i Eilert Sundts 1845 telling:'Olsen, Ole (1792-????). Påtruffet 1845 i Kvikne prestegjeld sammen med sin kone, Marthe Nilsdatter. I krigens tid skal han ha kommet fra gården Bjørnstad på Toten. De har flakket om i mange år, og har 2 barn med seg i 1845, en gutt på 8 år og en jente på 3-4 år.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei Liv Christin Markussen! Jeg har sett en del på dette du spør meg om. Av de opplysninger jeg har samlet opp igjennom tiden har jeg ingen opplysninger om din tippoldefar Ole Olsen Sukkestad. Finner jeg ut noe, så skal jeg gi deg et hint.Til dine to spørsmål. Spm 1: Mange i Norges land ble betenget som omstreifere, grunnet reising fra sted til sted. De trengte ikke nødvendigvis tilhøre Romanifolket. De fleste av Romanifolket ble også betegnet som omstreifere, da de hele tiden var på reise. Dette har lett skape forvirringer for de som gransker i sine røtter.Spm 2: Som sagt har jeg ikke klart å finne ut av denne Ole Olsen Sukkestad, og dermed heller ingen relasjon til noen andre omstreifere eller til noen slekt innenfor Romanifolket.Jeg skal gjøre flere forsøk i å se om jeg finner ut noe mer. Om jeg finner noe vil jeg la høre fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Mikael Andreasson

HejSöker uppgifter om Otto och Verner Larsson om det finns något kring deras vistelse i Norge. Verner f1885-06-24 i Östmark Antecknas som obefintlig utflyttad till Norge 1917 åter i Östmark 1927 4 barn anges som födda i Norge var ? Otto f1887-09-28 till norge 1917 vart ? har ej återfunnit honom. Ottos fru Ellen Alvina Karlberg f1893-11-03 utflyttad 1919 till Kirkenär finns några uppgifter om henne?Mvh Mikael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.