Gå til innhold
Arkivverket

[#48100] Problemet med feil og mangler i 'eldre' Bygdebøker

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Hadde vært flott med database fra kildenes begynnelse for samtlige døde nordmenn med knytninger mot hverandre.Jeg er ikke redd for at det kan ligge feil i basen, så lenge det gjøres klart at basen innholder feil og man har muligheter til å legge inn kilder/begrunnelser, kommentarer og lenker til kilder på nettet, f.eks. skannede kirkebøker. Da kan man selv vurdere pålitligheten og ut fra dette lettere finne kildene selv. Uansett hvilket tidsrom man velger, vil det forekomme feil.Ved en slik database har man også muligheten til å grunngi feil i bygdebøker eller andre gjengangerfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.det jeg kommer til å gjøre i forhold til de tre bygdebøkene jeg har laget tråder i forhold til er å lage et tekstdokument for hver av dem, og legge inn rettingene etterhvert. Disse vil så bli tilgjengelige på min nettside http://home.online.no/~harmell/Kari, forløpig har jeg sikkert nok med å samle all informasjoner til et historisk register fra Bergen. Der er mengder å ta av, som du sikkert vet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Flott Arnfrid, fortsett med det du holder på med. Jeg må prøve meg med litt markedsføring, vet du. Det er begrenset hva 8 personer kan gjøre.Å lage et database med rettinger til bygdebøker er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darin Flansburg

If you are planning such a database please contact me. I was already in the planning stages on this. I would be very much interested in helping. Although I do not write Norwegian I do read and understand it well. darinf@charter.netThank you.Darin Flansburg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Her var det mange innspill og løsninger ute gikk. Det kan kanskje være lurt å fokusere ressursene på en løsning.Det det er behov for er et 'diskusjonsforum' som er organisert BLA. pr (sekundær)kilde (f.eks bygdebok) der man kan legge inn og diskutere MULIGE feil når man har en god grunn (basert på primærkilder) til å anta at det er feil.Selv om DIS har en utfordring i å organisere et diskusjonsforum slik at det blir enkelt å finne fram til 'feilen', har jeg mest tro på at man bør prøve å få til en løsning i DIS-regi, som henvist til i innlegg (21).De som har tilgjengelige ressurser burde derfor henge seg på løsningen som Jan Eri antyder her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for innspill, Geir,nå har jeg laget tre tråder med utgangspunkt i områder jeg forsker i;Samnanger: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=48129>LenkeHaus: LenkeKyrkjebø: LenkeI Debatten om Samnanger-bøkene er allerde mye blitt kommentert, og jeg har tilbudt meg å jevnlig oppdatere en side med korreksjoner og kommentarer;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Temaet her er en gammel kjepphest. Men skal dette fungere må en eller annen sentral organisjon drive det (som andre har nevnt), og legge til rette. Dis er nevnt, og er kanskje mest naturlig å tenke på.Dersom den ene etter den andre lager egne opplegg blir det for fragmentarisk og nytteverdien liten ettersom den enkeltes arbeid vil bli vanskelig å finne på netthavet.Rent teknisk har jeg ikke peiling på hva som er beste løsning. Ser for meg at det må ordnes geografisk som etterlysningsdelen på Slektsforum. Innen hvert geografisk område kan bøkene registreres som et emne med forfatter, tittel, utgivelsesår. Under hver bok kan man så legge inn tema som ordnes gardsvis siden bygdebøkene helst er ordnet slik.Dette er også diskutert på Dis sine sider og jeg regner med det arbeides med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I forbindelse med dette temaet så har jeg også lyst til å si at jeg synes bygdebokforfatterne gjør en fantastisk jobb, men det er ingen tvil om at der finnes feiler. verre er det at også primærkildene kan gjøre feil. Jeg behøver ikke å gå lenger enn til min egen far som i kirkeboka er ført opp med 1 års feil. Han var født i 1894, men kirkeboka sier 1893.Hvordan kan man rette opp en slik feil?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, så fort var det å gjøre feil og å snu opp ned på årstallet! ! Min far var født i 1893, men kirboka står det 1894!Beklager!Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til Arnfinn i innlegg (26):Jeg har ikke lyst til å gå i detalj vedr utformingen av en konkret løsning da jeg tror at man først bør få på plass en løsning på det organistatoriske plan. Jeg vil f.eks helst at en organisasjon/varig institusjon står bak slik at løsningen har større sjans for å bli varig, og at resultatene arkiveres for 'all framtid' (noe som kanskje ikke blir lett - vil vi kunne lese dagens innlegg i dette forum eller Slektsforum om 20 år?).Håper ikke dette blir oppfattet som kritikk, det er bra at noen tar fatt i problemet nå, i tilfelle vi må vente i det uendelige på den 'ideelle' løsningen - temaet har vært oppe mange ganger over mange år. Det du gjør nå vil enkelt kunne flyttes over i en 'ideel' løsning.Men hvis samling av de spredte ressursene kunne ha resultert i raskere etablering av den 'ideele' løsningen så hadde det vel vært bedre? Problemet ser ut til å være at de få ildsjelene som så langt har fått på plass mange fine tjenester i DIS-regi har begrenset kapasitet, men jeg har tro på at de klarer å få på plass en løsning om ikke så alt for lenge. Jeg skulle gjerne bidratt, men er hengt opp i et stort avskriftsprosjekt som jeg har mer enn nok med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har kommet mange spennende tanker og ideer til hvordan man evt med tiden kan utvikle en database over personer i Norge innenfor et bestemt tidsrom.Jeg har de siste dagene hatt gleden av å lete meg gjenom Bergen by ved hjelp av et flott hjelpemiddel utviklet av Arne Solli og Geir Atle Ersland;[url="http://noa.uib.no/kart/bergis/viewer.htm>http://noa.uib.no/kart/bergis/viewer.htm Håper dere får åpnet det. Dete er en del av prosjektet Urane Landskap http://bergis.uib.no/Når du er på kartet, så zoomer du deg inn i den roden du mener du skal, finner eiendommen, trykker på 'i' (infoknappen), og du får opp en liste med all digitalisert info om eiendommen og dens beboere som staben pr i dag har koblet opp mot basen.Et eks fra min eiendom:LenkeDette systemet bør vel også kunne utvikles i landkommunene, -ja det bør vel være langt enklere også. Her på Vestlandet har de utviklet digitale kart der man kan gå inn på hver enkelt eiendom; Hordaland http://kart.ivest.no/hordaland/index.jsp Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.