Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#48126] Er det noen som kjenner til Rine Marie Jacobsdatter f/15.09.1841?

Recommended Posts

Gjest Bjarne H. Wessel

I følge en utskrift av dåpsattest ble min oldemor Rine Marie Ås født 15.09.1841. Far: Gårdbruker Jacob Olsen Ås, mor: Berte Maria f/ Jacobsdatter. Dette var i Tuft sokn Sandsvær Prestegjeld. Hun ble døpt 20.09.1841 i Tuft kirke. Hun fødte en sønn, (min bestefar) 19.01.1873. De bodde da på ”Gudum-Eie” antagelig i Botne. Bestefar ble døpt 28.02.1873 i Botne kirke. Far: Ungkarl, matros Johan Kristian Pedersen. Mor Pige Rine Marie Jacobsdatter. Dette ifølge en utskrift av Kirkeboken i Botne. Bestefar ble døpt Peder Wessel Kristiansen. Han tok senere navnet Peder Wessel. Ovenstående tyder på at foreldrene ikke var gift. Rine Marie heter Ås (antagelig Aas)ved fødsel, mens hun benytter Jacobsdatter senere. Jeg kjenner ikke til om Rine Marie ble gift, men det tydet på at hun fikk to barn til. I familien finnes det ubekreftede rykter om at hun hadde tilknytning til Kristiania- Bohemen. Hvis noen kan hjelpe med dette – så hadde det vært topp.Vennlig hilsen Bjarne H. Wessel

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg har funnet så langt er Rine i 1865 LenkeDet finnes enda en Rine Marie Jakobsdt. f.1842 Eftelødt, far Jakob Andersen Næs. Hun ble gift 29/3 1882 Ramnes VE med Gullik Olsen. Så her er det for gjort å blande disse to damene.Så da er sjansen for at Rina i 1865 er den andre med far Jakob Andersen.

Gjest Berit Knudsen

Rine Marie, moren til Peder Vessel ble født 15/9 1843, og din Rine Marie ble født i 1841. Og når man da legger til den andre Rine Marie som var i Vestfold så kan det vel oppstå et problem her om hvem er hvem. Dåpen til Peder Vessel Lenke

Gjest Kristian Hunskaar

15/9-1843, som det står ved Peder Vessels dåp, er nok feil for 1841, for ifølge Sandsvær bygdebok hadde Rine Marie fra Ås, f. 1841, en bror Ole Vessel.I innlegg 1 sies det: 'Jeg kjenner ikke til om Rine Marie ble gift, men det tydet på at hun fikk to barn til.' Hva er dette 'det' som tydet på at hun hadde to barn til? Det kan være vesentlig med tanke på å finne ut mer om henne.

Gjest Bjarne H. Wessel

Hei Berit Knudsen og Kristian Hunskaar. Takk for tilbakemelding. Jeg er ganske sikker på at ”min” Rine Marie er født 15.09.1841.og at den som er nevnt i (2) ikke har noe med min familie å gjøre. Fint med de lenkene dere sendte. Mistralboken for Botne må ha feilskrift som angir føldselsår 1843. Jeg har som mange, problemer med å tyde det som står skrevet. Men Kristian hvor ser du at Rine Marie hadde en bror som het Ole Vessel?Jeg startet med at jeg trodde at Rine Marie hadde to andre barn (1). Så vidt jeg vet var det en sønn som het Rickard Aas og en datter som het Marie. Dette er usikkert – og mer vet jeg ikke. Igjen takk for at dere reagerte. Bjarne.

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg slo opp i bygdeboka for Sandsvær (gården Ås i Tuft), der Jacob Olsen og Berte Marie Jacobsdatter er omtalt med sine barn. Rine Marie f. 1841 hadde boka ingen opplysninger om utover fødselsåret. En yngre bror het Ole Vessel (f. 1845, tror jeg).Det er helt sikkert denne Rine Marie det er tale om, men hun ser ut til å være vrien å finne i f.eks. FT1865.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.