Gå til innhold
Arkivverket

[#48129] Bygdebok for Samnanger; feil - manglar - rettingar.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom du som har 'Bygdebok for Samnanger' har funne feil eller manglar i bøkene, vær gild å gje oss andre melding om det. Kva utgåve gjeld det? Ver venleg å gje opp kjelde og grunngjeving.På førehand takk!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Samnanger I (opplag 3, 1998) s. 690 står det at Peder Jonsson Fröland vart gift 1710 med Guro Hognesdtr Höyseter. Det er feil, han vart gift med Kari Pedersdtr Tysseland: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1084&merk=1084#ovre>LenkeGuro Hognesdtr Höyseter vart gift med bror hans Anders Jonsson Fröland i 1710. Denne sistnemde er ikkje komen med i bygdeboka.Skifte etter Jon Monsson Fröland(Lenke)viser at Anders og er son hans : Skifte: Dato 29. juni 1711, enke Anna Pedersdatter, barn Olle Joensen, 40 år, i Kongens tjeneste, Peder, gift, på garden, Anders J. Børdal, Mogens J. Jerland, Kari J., 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det beste å få gjort når det gjelder å få komplettert ufullstendige og mangelfulle gårds og slektshistorier (deriblant Samnanger) er å få registrert primærkildene. Det enkleste hadde vært hvis noen hadde fått registrert de døpte i Samnanger / Os prestegjeld i perioden 1669-1760. Kanskje en jobb for noen av dere? Dessverre har jeg selv for øyeblikket ikke tid. Da vil alle kunne ha glede ut av dette registeret, og er man usikker kan man gå inn å konsultere originalkirkeboken i de skannede versjonene.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Enig, men nå er det vel viktigst å få startet arbeidet med å registere de feil og mangler vi allerede er oppmerksomme på. Jeg akter ikke bruke mer tid på å debattere rundt dette. Jeg påtar meg å samle opplysninge og gjøre dem tilgjengelige for intersserte. Har allerede laget et dokument for Samnanger, og gjør det samme for Haus og Kyrkjebø etterhvert som det kommer inn meldinger.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samnanger I (opplag 3, 1998) s. 752 (se og s. 548 og s. 526) Hans Knutsson Tysse (f 1733) var gift 1756 med Sigrid Larsdtr Tveit.Det står ikke hvor hun kom fra, men etter god hjelp er vi kommet frem til fölgende: 'Kirkebok for Ous: 1729-1756:'Ziri Larsdtr Langeland var døpt i Samnanger i 1929, faddere: Ole Norbøe, Engelbrecht Høysate, Ragnele Børdalen, Anna Tveit, Guri Svensdalen. Hun ble konfirmert i 1746, men nå er navnet hennes skrevet Ciri Larsdtr Tveit, som det og er skrevet da hun giftet seg i 1756. Siri/Ciri/Ziris far døde i 1731 og Synneva ble oppatt gift med Johannes Andersson Børdal og flytta fra Langeland. De flyttet til Tveit, som forklarer hvorfor Siri senere ble kalt for dette navnet.'Sigrid var altså datter til Lars Torsteinsson Langeland (1699-1731) g i 1726 med Synneva Olavsdtr Forsmark (1707-1762) frå Bruvik.Konfirmert: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=kf12431736&gardpostnr=106&personpostnr=106#nedre>LenkeGift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samnanger I (opplag 3, 1998) s. 686Tomas Monsson Fröland (ca 1640- 1709)Lauvskard har ikke fått med seg at Tomas hadde en sönn Jacob gift på Opsal. Dette kommer fram fra skiftet etter Tomas:'Dato 25. mai 1709, enke Maritte Halfvorsdatter, og hans seks barn med første kone: Jacob Opsahl, Lars Tomesen, i Bergen, Hans Tomesen, i Bergen, Elisabet Thomasdtr, på Frøland, Anna Giersviig og Elli Thomasdtr Svendsdahlen.'Jacob Tomasson gift med Anna Svensdtr Opsal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samnanger I (opplag 3, 1998)s. 267Jon Andersson Sandvik (f. ca 1744)Her skriver skriver Lauvskard at han ble gift med Marita Isaksdtr Skard, men at 'ein kan ikkje vita noko visst um ætti hans' LenkeMen det er galt for dersom man ser på s. 796 finner vi at Anders Jakobsson Sandvik og Anna Olavsdtr Höysæter hadde en sönn Jon f. 1744 og g 1772 med Marita Isaksdtr Skard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samnanger I (opplag 3, 1998) s. 548Torstein Andersson Langeland (f. ca 1662)Lauvskard skriver at 'han vart gift i 1685 med ei dotter til Aamund i Fusa. Namnet hennar er diverre uleseleg i kyrkjeboki'Men her er ekteskapet deres og hun het Anne: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=993&merk=993#ovre>LenkeHun og mannen ble gravlagd på samme tid: LenkeLenkeDertil er det to barn til i denne familien som Lauvskard ikke har fått med seg: FT 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 Skifte etter Kari P. Gjerde viser og at det var deres datter Kari som var gift med Peder Jonsson Fröland. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, da får jeg med en gang problemer; hvis du ser på pkt 5 på nettsiden, hva skal jeg da skrive?(Har altfor mye i hodet, holder også på å vaske våre 22 vinduer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare nok et bevis på at han var gift med Kari og ikke med Guro som Lauvskard skrev!Her er nok en rettelse, du trenger ikke skrive alt med en gang da-:)Samnanger I (opplag 3, 1998)s. 653Anders Steinsson Storlid:Her står det at hans sönn Stein Andreas f. 1866 ble gift med Malene Hansdtr Tysse. Det er feil, han ble gift med min oldemors söster, Malene Pedersdtr Tysse. I FT 1900 ser vi og det: LenkeDisse to Malenene var forresten kusiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samnanger I (opplag 3, 1998) s. 714Anders Jacobsson Totland (f. 1821)Sönn nummer 3 Peder Andreas f. 1883 g. m. Malena _ _ _Hun het Malene Gonilde Nilsdtr og var f. 1885, hennes foreldre var Nils Monsson Skard (1839-1927) og Ceselia Pedersdtr Tysse (1854-1923)(mine oldeforeldre)De bodde på Tyssebakken i 1900: LenkeJeg kjenner personlig min mors söskenbarn og vet at dette er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjekker du om det står hvor mine forsvant (til Natland, Fana, 1863?); Anna Mondtr Langeland (1830-1913) og Nils Nilsson Kvitingen (1832-1909)? Anna var datter til Mons Nielsson og Bornie Larsdtr Frøland. Nils Nilsson er vel kjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg har hvorfra, det har jeg ikke skrevet ned dessverre har jeg ingen kilder:'Niels Nielson Nedre Natland, f. Kvitingen i 1832, og Anna Monsdotter f. Langeland i 1830/1832, ble gift i Samnanger i 1852 og kjøpte bruk 10, gard 1 og 4, på Nedre Natland i Fana i 1863. Sønnen Knut Nielson overtok dette bruket i 1904.' FT 1865: LenkeAnna döde i 1913 og Nils i 1909.Det er vel Axel og Kristine Nilsdtr (3rd cousin twice removed) som er dine forfedre ettersom de flyttet til Meland i Etne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja Aksel og Kristine var mine oldefroeldre (min far var eldste barnebarnet og ble døpt Aksel Kristian). Aksels far var fra Mjøs i Hosanger; familien bodde både i Bergen, Årstad (Landaas) og Natland. Farfar Ingolf var døpt Landaas. Både farfar og oldefar var borgere i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hogne Eriksson Frøland hadde oxo disse barna:1 M Mons Hognesson Født: 1684 - Høysæter, Samnanger,Døpt: 17 Aug 1684 - Samnanger kirke, Samnanger Død: 1684 - Høysæter, Samnanger Begravet: 14 Sep 1684 - Samnanger 3 K Guri Hognesdatter Født: 1689 - Høysæter, Samnanger Døpt: 24 Feb 1689 - Fusa Død: 1689 - Høysæter, Samnanger Begravet: 21 Mai 1689 - Samnanger7 M Mons Hognesson Født: 1699 - Høysæter, Samnanger Døpt: 10 Des 1699 - Samnanger kirke, Samnanger Død: 1700 - Høysæter, Samnanger, Os, Hordaland Begravet: 28 Jan 1700 - Samnanger, Os, Hordaland8 K Marta Hognesdatter Født: 1701 - Høysæter, Samnanger Døpt: - Samnanger kirke, Samnanger Død: 1701 - Høysæter, Samnanger Begravet: 11 Jun 1701 - Samnanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det (21) et tillegg til det som står i bygdeboken, i tilfelle hvilken bok og hvor? Og har du lenke til kilder?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mulig det er jeg som er litt treg, men jeg ser ikke sammenhengene. Jeg har heller ikke bøkene her hos meg nå, så jeg får ikke sjekket det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Samnanger I (3. opplag, 1998) s. 592 står det om Hogne Eriksson Höysæter. Lauvskard har nok bare tatt med seg de barna som stod i arveskiftet: Olav f. 1693, Erik f. 1696, Anna f. 1686, Guro f. 1690, Marita f. 1704, Anna f. 1708I tillegg finnes så de barna som Michael nevner over og han har satt dem i rett rekkefölgei söskenflokken ser det ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.