Gå til innhold
Arkivverket

[#48129] Bygdebok for Samnanger; feil - manglar - rettingar.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Til innlegg 27: Vedrørende dødsfallet til Helge Andersen. Der har Kjellaug Robberstad Petit lagt inn et forslag til hva som kan stå. Er det slik å forstå at Kjellaug har konsultert originalkirkeboken?. Hvis ikke synes jeg det er unødvendig å legge inn rettelser det ikke er grunnlag for. Korrekturen var vel ment for å legge inn hvis man hadde konsultert originalkilden.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstod ikke hvor denne Helge Andersen hørte hjemme, så det har jeg ikke nevnt.Lurte også på hva som var dokumentasjon på at Guri var Hognesdtr; avskrift av kirkeboken sier Guraa Henkisdaatter, intet gårdsnavn, men jeg tok henne med da jeg antok at dette var sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke nevnt noen Helge Andersen her, men jeg skjönner hva Kenneth mener i # 27. Jeg Har forsökt å ta det bort, men får det ikke til!Samnanger I, s. 257 står det en Helge Andersen Indre-Hisdal f. ca 1616, han er nemd siste gongen i 1666 og da var han 50 år. Da jeg holdt på å lete etter han i datakilder, var han den eneste i bygdeboka med det navnet og omtrent det årstallet som var nemd.Dersom du vet hvordan vi skal ta det vekk, vær snill å fortell meg hva jeg skal gjöre. Ettersom jeg forstod det var det et forslag, og jeg satte ikke opp at jeg hadde andre kilder enn bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Jeg vet ikke hvordan man tar det bort. Det jeg kan si er at når det gjaldt korrekturen på de databasene jeg har registrert har jeg alltid spurt og 'mast' på Yngve Nedrebø og mange av de andre skriftdyktige på SAB. De har alltid prøvd å hjelpe meg så langt det har vært mulig. Mener å huske at noen steder i kirkebok for Os (Samnanger) 1669-1760 var det deler ut av sidene som var vekke slik at det var umulig å vite hva som kunne ha stått der.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kikket litt i de eldste tingbøkene for Sunnhordland, det ser ut for at Helge, med et unntak, kun er brukt på kvinner i Sunnhordland i denne perioden.Når det gjelder korrektur forstår jeg det slik at det kun er dersom vi kan vise til originalkilder at avskriften blir endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg satte opp dette forstod jeg det slik at vi kunne komme med forslag og jeg skrev et spörsmålstegn bak, kan bare beklage. Her er denj eneste Helge Andersën jeg fant i 1666: LenkeSkal se om jeg kan få det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samnanger I (opplag 3, 1998) s. 443 og s. 645Samuel Andersson Gjerde (1711-1785)Lauvskard skriver at han er sönn til Anders Jo. Bördal og Seselia Knutsdtr. Det må være feil for i skiftet etter Anders J. Bördal er ikke Samuel nevnt: 'skiftet er datert 9. nov. 1750 og nevner enken Seselle Knutsdatter og barna Anna Andersdatter Sædalen, enke, Guri A., g.m. Besse Børdal, Marta A., g.m. Thomas Nilsen Børdal og Kari A., ugift.' LenkeDerimot er ikke Marta kommet med blant barna til Anders J. Bördal s. 645.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ser av IGI/FS at Samuel Anderson var döpt 20 april 1711 i Fusa: LenkeUndres om det står mer om faren i kirkeboka, på IGI står det bare Anders Bördalen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hva heter Samuels barn. Er det noe som peker mot Seselia Knutsdtr.? oppkalling osv. Når flyttet Anders Jonsen fra Børdalen? Hvem var Samuels faddere?Bør man ikke skille mellom slektsnavn og bosted. For meg kan det virke litt forvirrende. Kanskje bruke komma før bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Barna til Samuel var iflg skiftet hans: Anders, 27, Malene, g.m. Anders Andersen Trengereide, Sisselle, g.m. Willum N. Hougen, Kari, g.m. Ole Johannessen Houkenæs, Anna, g.m. 30, Baarni, 23, Gunvor, 21 og Margretha, 17 år. Her er en datter ved navnet Sisselle. Da skulle vel Samuel kunne knyttes til Sisselle Knudsdatter. Kan det være at Han er nevnt senere i skiftet etter Anders på Børdalen eller rett og slett glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan ike skjønne noe annet enn at Anders monsen og Malene Pedersdatter må være Samuels foreldre, ikke minst grunnet oppkallingen / barnas navn.Kan jeg sjekke noe av dette i mikrofilmbasen ved SAB, mon tro?Kanskje Kenneth vet mer om det...Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor til Samuel Andersons het Seselie Johannesdtr Tysseland. Det var Samuel og Karis andre datter som ble kalt Seselie, förste ble kalt Malene. Dernest finner vi tre dötre som har samme navn som Anders Monsson Bördal og Malene Pedersds barn (navnet Samuel kan komme fra henne).Jeg tror det at Samuel var deres sönn, men så lenge vi ikke har kirkeböker som forteller oss hvem som var rett far, så blir det bare en teori.Til # 38: Hva mener du med slektsnavn, Michael? Jeg for min del bruker patronymikon og setter til det gårdsnavnet hvor personen bodde, ellers blir ihvertfall _jeg_ forvirret. Det er jo kollosalt mange med samme fornavn og patronymika. Ellers döde vel Anders Johannesson i Bördalen i 1750.Nå har jeg funnet nok en mangel i bygdeboka fra Samnanger.S I, s. 578, Nils Nilsson Kvitingen og Brita Olavsdtr Steintveit (gift i 1783)står her med barna: Nils, Lisbet, Brita, Malena, Kari og Brita.I ft 1801, har de og en datter Anna som er 14 år:LenkeJeg undres nå om denne Anna Nilsdtr er hun som ble gift med Olav Larsson Steinsland ca 1817 og fikk en datter Anna i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han har ikke notert noe om henne. Han har bare med min forfar Niels og Malene.Ellers er det svært ulik praksis blant bygdebokforfatterne mht til de som flyttet innenfor soknet. I Etne fører gjerne Dyrvik dem opp begge / flere steder, men med henvisning, mens i Haus kan de være ført opp flere steder uten at de er lenket til hverandre med henvisning, -noe som er temmelig forvirrende.Det ser ut for at der er noen manglende sider i Fusa på tidlig 1700-tall, men vi får legge inn et spørsmål om det i Arkivforumet, hvis ikke Kenneth allerede har sjekket det. Finnes 1711 Fusa, skal jeg sørge for å få sjekket det i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare vente og se hva som kan finnes da.Ellers ser jeg at det er en del som og er oppfört flere steder i Samnangerboka. Det var vel ikke så enkelt å ha oversikt over det hele da disse bökene ble skrevet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint-:)Her kommer en feil til:Samnanger II, s. 52, 2. opplag 1998:Her skriver Lauvskard rettinger til S I, s. 272 at Mons Nilsson Skard (min/Kjellaugs tippoldefar) hadde en sönn (barn 3) Jon f. 1843 gm Kristianna Andersdtr Tolleshaug, Manger og en sönn Johannes (barn 5) gift 1871 med Kari Andersdtr Tolleshaug, MangerDette er feil, en vil se at det her er snakk om en og samme person som gifter seg med söstera til sin avdöde kone og at födselsåret er det samme for begge giftermål, dertil står det klart og tydelig at han er enkemann.1. giftermål: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=manv1759&gardpostnr=5020&merk=5020#ovre>Lenke2. giftermål:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Sjekket idag på SAB kirkebok for Os/Fusa- A6 vedrørende dåpen til Samuel Andersen. Foreldrene er ikke nevnt, teksten er enkel: Dend 20 april 1711 døbt Samuel Anderssøn Børdalen. Faddre; (Mine kommentarer i parantes) Anders Børdalen.(samme navn som faren, men sikkert naboen Anders Johannessøn Børdalen) Caterine Langeland Ole Høysæter, (Halvbror til faren) Magdela Giære Guraa Høysæter, ( farmor, i hennes første ekteskap som gav en sønn- Anders Monsen Børdalen)Basert på ovenstående samt at Samuel ikke er nevnt i skifte etter Anders Johannessen Børdalen er det bare et alternativ igjen, foreldrene er Anders Monssen Børdalen og Malene Pedersdatter.Malene er også oppigjenkalt-Samuels elste datter. I Samuels giftermål med Kari Andersdatter Giære den 7 januar 1747 står ingen av foreldrene oppført. Det finnes forøvrig skifte etter begge, kanskje det står noe der; Samuels skifte 8/1-1787 og Karis skifte 26/6-1800.Sjekket også dåpen til en av Samuels søstre ifølge Samnangerboken, nemlig Guro Andersdatter:Den 10 jan 1709 døbt Guraa Andersdatter Børdalen, faddre.:Hogne Høysæter. Anders Børdalen ( samme navn som faren, men sikkert naboen Anders Monsen Børdalen) Ole Svendsdalen Kari Høysæter Eli Svendsdalen (Ole og Eli ble gift i 1712, da Eli ble enke)Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ikke stod noe mer om faren, men vi kan bare gå ut ifra at din konklusjon er rett.Med hensyn til skiftet etter Samuel skal alle barna og kona stå der, ikke noe mer etter det jeg har forstått. men det er vel en idé å spörre Nedrebö om han vil sjekke disse skiftene.Apropos siste setning, så mener du vel naboen Anders J. Bördalen (i parentes)Takk skal du ha-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.