Gå til innhold
Arkivverket

[#48129] Bygdebok for Samnanger; feil - manglar - rettingar.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg legger inn opplysningene i dokumentet, men vil understreke at det er ikke funnet dokumentasjon og at rettingen er gjort utfra de beregningene dere to har nevnt.Mvh ArnfridKan dere gjenta side, bok opplag osv (har ikke bøkene hjemme ft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Samnanger I, 3. opplag, 1998, side 641 og 645.Det beste er vel å legge det sammen med det du har lagt inn ved feil i skiftet.mvh Kjellug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt dette, er vel folk klar over at det er en hel del rettinger i Samnanger bygdebok II. Men jeg sjekker alltid at vi ikke gjör den samme rettingen - som Lauvskard selv har gjort - omigjen.Takk for arbeidet, Arnfrid-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nett fått vite at bygdeboka fra Samnanger skal ut på nytt og har sendt lenken til den personen som er ansvarlig for denne jobben.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det gjelder opphavet til Kari Johannesdtr. Nordvik s. 364 Samnanger I.Kari er søskenbarn til sin ektefelle, Anders Monsen Øvre Kvernenes. Dermed er det sterke indisier på at Kari Johannesdtr Nordvik er hun som er nevnt under her: Kari Johannesdtr. Kirkebruvik, Vaksdal. Dp.9.12.1754- 28.9.1831. Bruvik sokn i Vaksdal. Kari er 50 år ved ft.1801. Det er feil i Samnanger B I. Johannes Olavson Nordvik kan ikke være faren når hun er f. 6 år etter faren.I følge kirkeboken for Os er Kari 76 år når hun dør ;f ca 1755. Kari var søskenbarn til sin ektefelle Anders (se ekteskapsløyve Bergen Stift 1717-1804 i DA ). Den eneste muligheten jeg har funnet er at mødrene var søstre. Johannes Olavsson Nordvik er gjennom moren også søskenbarn til Kari . Henvisninger : Samnanger s.364.Vaksdal bb, Bruvik sokn s.171. Haus i Soga og Segn b II Haus sokn se Søre Askeland. Kirkebok for Haus: 1692-1758.Se også Brukarforum nr 4918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skal se på dette Geir,men fordi jeg ikke selv har Samnanger-bøkene hjemme, trenger jeg hjelp til å utforme teksten til rettingen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Geir sier så står det om denne familien i Samnanger I, 3. opplag, 1998 side 364.Etter det Geir har funnet ut kan ikke Kari aldersmessig være datter til Johannes Olavsson Nordvik (1745 -) og Kari Haldorsdtr Lönningdal. Hun skal være datter til Johannes Mikkelsson Blom (1705-1771) og Borgny TomasdtrNordvik (hun var söster til Ingeborg Tomasdtr, altså tante til Johannes Olavssons, S I s. 370 og 371)Det er flere barn i denne familien som er nemd i rettingene i Samnanger II, s. 75, men ingenting er sagt om Kari.Johannes og Kari bodde på Lönningdal i Os fra 1767-1774.Men vi må vel ha med lenke til kildene som bekrefter Kari sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Kjellaug og Arnfrid, Jeg har ikke funnet direkte bevis for at den Kari Johannesdatter som gifter seg med Anders Monssen Øvre-Kvernenes er datter til Johannes Mikkelson Blom og Borgny Thomasdtr Nordvik. Det er som jeg nevner et indisium eller indirekte bevis. Hun er beslekted med sin ektefelle i 2.ledd. Dvs søskenbarn. Etter å ha sett på Anders sine søskenbarn dukker Kari Johannesdatter, Kirkebruvik f 1754 opp. BB som dekker Kirkebruvik forteller ikke hvor Kari ble av.Anders sin mor, Margethe Thomasdtr Nordvik, var søster til Kari sin mor, Borgny Thomasdtr Nordvik.Se også Arkivforum nr 1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at Kari og Anders ikke fikk dötre, de har tre sönner bare ifölge S I.Et annet problem er at hun står som 'Nordvigen' da de gifter seg i 1784: Lenke Men Johannes Olavsson og Kari Haldorsdtr ble gift i 1768 og deres barn ble födt etter den tid (Haldor i 1769, Knut i 1770), så Kari kan ikke være deres datter. Det er mye mulig at hun har vært hos dem da hun gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at i S II står det at Johannes Olavsson og Kari Haldorsdtr hadde to barn til: Svein, f. 1772 g 1806 med söskenbarnet sitt Ingerd Steinsdtr Lönningdal og Tomas f 1775 gm Malena Nilsdtr Kvitingen (Os bind III, s. 789 og S I, s. 83) Her er Kari Johannesdtr og Anders Monsson i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

I Samnanger 1, eksemplaret av bygdeboken som ligger på SAB, er det gjort en del rettelser med blyant og blekk, sannsynligvis av lesere av boken. Riktighetene av disse rettelsene må selvfølgelig verifiseres, men det kan være greit å informere den som skal være ansvarlig når boken skal gies ut på nytt. Jeg tar med en av rettelsene som omhandler samme familie som i innlegg 58 ovenfor: S1, side 364 Nordvik og 843 Utskot. Olav Haldorsen Nordvik f.1804 gift 1833 med Anna Olavsdatter Reistad, b.p.Utskot (Fureneset), Disse har en datter Anna Olavsdatter Reistad , altså samme navn som moren. På side 367 står det at hun er gift med Hans Hansson Nordvik. Det er her rettelsen kommer inn: Med blekk er det skrevet inn at den Anna som ble gift med HHN var datter av Olav Johannesson Berge fra Strandebarm og Malena Hansdatter Tveit, hun var født på Gjøen, datter av Hans Torgilsson Gjøen. I bygdeboken er det ikke ført opp noen datter Anna, men saken bør ihvertfall undersøkes videre.Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i Samnanger II, der står det heller ingen rettinger om disse folka. Det må nok sjekkes mot kirkeböker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Dette er et spørsmål til dere, ingen retting;Min (og andres) forfar Peder Knutsen Fiske (Kvitingen) begikk leiermål med sin søster Marta, 19 år, før han var konfirmert. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=pa12431669&gardpostnr=226#nedre>LenkeJeg finner Peders konfirmasjon i 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og undret meg på hvor det ble av henne og barnet. Hun kan ha dödd på Tukthuset. Ettersom det og stod i dommen, hadde disse to 'aldri hört' guds ord, så det er nok rimlig at hun/Marta ikke var konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre står de ikke noe om det, men 'saki kom til yverretten' Det står en hel side om dette i S I, s. 558-559.'Det vart prova i retten at korkje faderen eller stykmori kunde lesa i bok eller utantil, og difyr kunde dei ikkje læra borni noko helder. Borni hadde ikkje lært noko, ikkje 'Fader vår' eingong.'Dette skal altså ha skjedd i 1743, Peder var bare 14 år gammel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dette vil du rimelegvis finna meir om i tingbøkene for Ous Thinglag i det aktuelle tidsrommet, Os og Samnanger var jo felles tinglag og med felles lensmann heilt til 1. januar 1950, sams prestegjeld til mars 1949, felles kommune til 1. januar 1907.Os tinglag låg under Sunnhordland og Hardanger fogderi, dvs. futen (fogden) der, som gjerne sat på Stord eller i Kvinnherad. NB: Lysekloster og Rosendal var eigne birk, med eigne lensmenn og fogderirekneskap for sitt gods heilt fram til 1853. Kvittingen var ikkje Lyseklostergard, men høyrde til 'lenets gods', så difor var det helst den vanlege lensmannen i Ous som fekk med denne saka å gjera. Men det er kanskje ikkje umogleg at lensmennene samarbeidde i slike saker? Innavl var jo noko heilt anna enn nabokrangel, misleghald av lån, tjuvfiske eller krypskyting (som både osingar og samningar dreiv litt med).I 1743 heitte vedkomande lensmann for Os tinglag (inkl. Smngr.) Hans Hansson Lundervik den yngre (1707 - 1760) frå Fusa. Hans var lensmann frå 1737 til 1760. Lensmannen for Lyseklostergodset var då Vinsjans (Wincentz) Engjelson på Hauge i Os (ca 1698 - 1773), f. på Ballesheim i Strandvik. Wincentz var lensmann frå 1733 til 1773.I medhald av rettsskipnaden på 1700-talet kunne ein anka saker inn for ein 'rådstuerett'. Ein av desse var i Bergen. Over desse stod Overhoffretten i Christiania, etablert ved kgl. forordning 14. mars 1666, avskaffa ved ny kgl. forordning 11. august 1797, og erstatta av fire Stiftsoverrettar (i Christiania, Christianssand, Bergen og Throndhjem, seinare også Hamar). Heilt øverst (fram til 1814) var sjølvsagt den dansk-norske 'Høiesteret', høgsteretten, i København.Eg ville først konsultert tingbøkene for Os tinglag, så tingbøkene til Sunnhordlandsfuten, og så spurt Riksarkivet om innsyn i arkivet etter Overhoffretten i Xiania.La meg elles leggja til at incest og innavl sikkert fekk alle moglege styresmakter til å reagera, ikkje minst dei geistlege. Soknepresten i Os prestegjeld var då Nils Ivarsøn Leganger (1682 - 1747) frå Vik i Sogn. Han var kapellan i Os frå 1704, sokneprest frå 1721 til han døydde i 1747. Frå 1742 var Leganger ogso prost i heile Sunnhordland.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Terje for utfyllende informasjon.Tingbøkene for Os og Samnanger, og for den saks skyld Sunnhordland, for dette tidsrommet er ikke lagt ut på internett enda, så der får jeg i tilfelle henvende meg til SAB, dersom ikke noen sitter og jobber med dem nå og samtidig leser dette.Ja, det er tjukkeste slekten min, både Hans Lundervig d.y., Wincents Hauge gm Magdalena Utskot (= Lundervigs kusine) og Nils I Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Dette er ikke av så stor betydning, men i S I, s. 576 står det at Knut S. Kvitingens datter Marita var födt i 1686, jeg kom over dåpen hennes her og den er i 1685 (andre kolonne överst til högre): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-19>LenkePå side 817 under Djuvik, står det at Marita Nilsdtr (datter til Nils Nilsson Ulland og Barbro Larsdtr Djuvik) fikk en sönn Nils i 1749, men faren er ukjend.Her er dåpen hans (venstre kolonne): Permanent sidelenke: LenkeJeg fant dem og public absolveret her nederst på venstre side, Nils Torgilsson Gaupholm (sönn til Torgils Hansson Gaupholm og Herborg Nilsdtr Nordbö): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nok en feil i bygdeboka s. 239: Her står det at Guro Sjurdsdtr Holdhus f. 1706 ble gift med Rasmus Isaksson Sloksöy.Nå kom jeg over ekteskapet til Rasmus Isaksen Sloksöy, han ble gift i 1752 med Guro Olsdtr Holdhus: LenkeHvem hun var vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, henne har jeg kontroll over. Hun ble gift med enkemannen Nils Olavsson Solbjörg i 1754 og fikk barn med han fra 1755 til 1767. Derimot mener jeg det mangler en datter Kristi f. 1766 i dette ekteskapet. Se S-I, s. 160.Det kan jo tenkes at presten skrev feil, får se om jeg kan finne konfirmasjonen hennes siden i dag eller morge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I S-I, s. 817 står det at Anna Larsdtr Djuvik ble gift med Erentst Larsen Meyer i 1692, fant dem i kirkeboka i 1694: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.