Gå til innhold
Arkivverket

[#48129] Bygdebok for Samnanger; feil - manglar - rettingar.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I S-I, s. 817 står det at Anna Larsdtr Djuvik ble gift med Erentst Larsen Meyer i 1692, fant dem i kirkeboka i 1694: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

S. 724 Lars Tomasson Tysseland og Siri/Sigrid Tomasdtr Nordvik fikk og en sönn Thomas i 1757 som ikke er kommet med i bygdeboka: LenkeFinner han ikke blant döde i Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S. 295 i Samnanger I: Brita Monsdtr Kleppe ble gift med skomakermester Sivert Jensen i Bergen. Men det står ikke at hun fikk en datter Brite i 1757 med Nils Nilsson Olland (Aadland/Ulland?): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 577: Sjurd Monsson Vaksdal/Herfindal gift med Brita Knutsdtr Kvitingen den 24/6-1751:De fikk og en datter Kari i 1757 som ikke er med i bygdeboka (midt i högre felt): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Har funnet en ny mangel:Peder Danielsson Tveitarås f. 1859 (bror til min oldemor Eli) gifta seg med Ingeborg Pedersdtr Svensdal (Bruabotnen) og bosatte seg der hvor de fikk 4 barn.Se S I, s 521/522 og 628.Det står ingenting om at han fikk en datter med Kari Helgesdtr Gjerde f. 1858, S I s. 459, hun var datter til Helge Nilsson Gjerde f. Kvittingen. Her står det bare at hun døde ugift i 1928.Men da jeg holdt på å skrive av kirkebøker fant jeg dette:Pernelle Margarethe Pedersdtr f 18/9-1881: N° 22 her:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Samnanger, Klokkerbok nr. A 2 (1879-1897), Fødte og døpte 1881, side 15. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8299&idx_id=8299&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nå undres jeg over hva som skjedde med denne Pernelle, hun var jo søskenbarn til min mormor.Jeg finner ingen Pernille/Pernelle Pedersdtr i Os i ft 1900 som er født 1881, hun kan jo ha dødd liten (finner henne ikke blant døde i Os) eller og reist bort.Den eneste jeg finner som kan passe er denne i Haus som er født rett år i Os:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

S 443 i S I, står det at Samuel Andersson Gjerde og Kari Andersdtr hadde 8 barn, siste født i 1767. jeg har funnet en sønn til, Johannes f. 1771: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1771, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-58>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

side 233 i Samnanger en står Villum Nilsson Haugen og Kona Seselia Samuelsdtr Gjerde med barn. Men deres datter Borni / Borgny er ikke kommet med: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1773, side 81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-82>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I skiftet etter Anders Larsson Indre-Tysse (1704-1751) er det nevnt en sønn Jon som da skulle være f. ca 1744: Skifte 1743-1745: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=skifshor&gardpostnr=3163&merk=3163#ovre>Lenke Yngve Nedrebø, SAB / DA, 12.10.2008 06:50 (2) Dato 15. mai 1751, enke Martha Jonsdatter, med lagverge Peder Særvold, og sønnene Lars Andersen, 16, Peder A., 13, Olle A., 9, Jon A., 7, Jens A., 5 og Knud A., 1 år.Han er ikke kommet med i bygdeboka Samnanger I, s. 504. De fikk også trillinger i 1749 som ikke levde opp: Rasmus, Johannes og Knut Lenke'Av disse trillingene levde en fra middag til aften og to i to dager'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Samnanger I, side 607/608 står Stein Nilsson Haug omtalt. Her mangler det 2 barn med hans andre kona Anna Larsdtr.Mons født 1756: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1756, side 69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHvor vidt han levde opp har jeg ikke sjekket.Dessuten fikk de og en sønn Stein/Steen i 1759: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1759, side 126. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Samnanger I, s. 173 står Nils Nilsson Rolvsvåg (1743-177) omtalt med 6 barn. Britha f. 1790 er ikke med her. Dåp (øverst på høgre side) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1791, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Fadderne var: Isak Nielsen Solbjørg, Lasse Johansen Øfstad, Ole Nilsen Våge, Martha Utskot og Martha Jonsdtr Våge Hun ble siden gift med Steffen Andersson Bøe (f. ca 1792/93 i Os) i 1817. 28/6-1817: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Ekteviede 1817, side 191. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer i ft 1801 med foreldre: LenkeDa hun gifta seg står det at hun er 23 år, men hun var vel 28 for det stemmer med hennes alder i ft 1801 og henne jeg fant døpt. De bodde på Buskengen i Os.Steffen var 9 år i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S I, s. 527: Her står Johannes Bårsson Tveit og kona Marita Knustdtr med barn, men sønnen Peder f 1764 er ikke kommet med: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 8 (1760-1765), Kronologisk liste 1764, side 109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11619&idx_id=11619&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke: LenkePeder ble gift i 1805 med enka Brita Olsdtr Steinsland: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1805, side 121. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er der nye Samnanger-boken kommet, og iflg omtalen på Samnanger kommune egne sider, starter den der Samnanger II sluttet. Så jeg har ikke noe håp om at alle feilene hos Lauvskard i Samnanger I og II er blitt rettet opp. Her er min side der vi legger rettinger til Samnanger I og II. http://home.online.no/~harmell/Samnanger.htmlMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Den nye slektssoga startar der den førre slektssoga sluttar. (Nils Lauvskard: Samnanger. Soga um bygdi, gardarne og ætterne', bind 1, 1930. Samnanger : soga um gardane og ættene', bind 2, 1954.) Kvale har teke med rettingar og familiar som ikkje var nemnd i Lauvskard si bok.'Saa det er et lite haap allikevel. Men dersom vi finner feil og mangler er det nok greitt aa faa dem med her. Har bestillt den, men jeg faar den ikke för til jul.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hadde håpet å få sett i den da jeg var innom biblioteket på mandag, før dere evt kjøper den, men de hadde ikke fått den og syntes heller ikke å ha hørt om den. Men de hadde fått både Linås og Åsane, som vel er kommet ut senere. Heller ikke bokhandelen hadde noen opplysninger om den nye Samnanger-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hørt noe fra min tremenning i Samnanger om at han har skaffet meg den. Han skulle ta seg av det og sende den til Bømlo.Jeg kommer til å kjøpe den i alle tilfeller for jeg har jo mesteparten av den nære morsslekta mi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Kommentar og spørsmål til (7): Der skriver Kjellaug at Siri Larsdtr. Tveit er datter av Lars Torsteinsom Langeland og Synneva Olavsdtr. Forsmark. I mine egne oversikter har jeg tidligere gjettet på at hun var datter av Lars Olson Tveit og Siri Olsdtr. Olland i Fusa. Dette er noe jeg har funnet i Soga for Fusa-, Hålandsdalen og Strandvik, del 2, side 102 og 245. Denne boka har jeg ikke tilgjengelig nå, og kan derfor ikke sitere fra den. I (7) henvises det til Siris dåp i Kirkebok for Os 1729-1756. Jeg har prøvd å finne dette i de scannede kirkebøker, men uten hell. Jeg er ikke flink til å lese slik gammel skrift. Hadde det vært mulig om noen kunne 'klippe ut' det riktige stedet i kirkeboka og lime det inn i et innlegg her? Jeg vil gjerne se kilden før jeg forkaster min egen gjetning om Siris opphav.Foresten, kan noen forklare meg hvorfor min emailadresse kommer med i navnelinjen i dette innlegget? Er det noe jeg har misforstått ved påloggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Glem det siste spørsmålet i forrige innlegg. Jeg ser jo at emailadressen forsvant etter at innlegget ble lagt på plass. :}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk på lenken her: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Helt øverst til høgre ser du: idem (=døpt) Ziri Larsdatter Lan- geland (Langeland er skrevet over to linjer)faddere: Ole Norbøe, Engelbrecht Høysate, Ragnele Børdalen, Anna Tveit, Guri Svensdalen. Hun ble konfirmert i 1746 Lenke , men nå er navnet hennes skrevet Ciri Larsdtr Tveit, som det og er skrevet da hun giftet seg i 1756. Siri/Ciri/Ziris far døde i 1731 Lenke og Synneva (mor hennes) ble oppatt gift med Johannes Andersson Børdal. De flyttet til Tveit, som forklarer hvorfor Siri senere ble kalt for dette navnet.Siri ble gift med Hans Knutsson Tysse (de er mine 3. tipper) i 1756 (nede til høgre) Permanent sidelenke: LenkeDeres første datter er kalt Christi etter hans mor: Lenke Her er det galt i bygdeboka for i kirkeboka står Christi oppført som eldst av barna. Dåpsvitne var: Seargeant Ludvig Synnestveit, Eric Langeland, Marte Ytre-Tysse, Anna Nedre-Qvernes, Brita Johannesdtr Tveit. De to siste var uten tvil halvsøstrene til Ciri/Siri/Ziri. Eric Langeland var uten tvil den Eric Nilsson Langeland som Siris far Lars Torsteinson Langeland var fadder til i 1728.Neste barn og en datter er kalt opp etter hennes mor: Synneve Dåp: Permanent sidelenke: LenkeSiden får de en sønn Knut kalt opp etter hans far: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til deres andre datter Synneva viser enda klarere hvem Siri Larsdtr var datter til:Dåp: Permanent sidelenke: LenkeFadderne var: Engel Kvernes (Ingjald Samuelsson Kvernes). Han var gift med Anna Johannesdtr Tveit datter til Johannes Andersson Børdal og Synneva Olsdtr. Han var med andre ord svoger til Siri Larsdtr.Nils Tysse er bror til Hans Knutsson Tysse Anders Tysse er svoger til Hans Knutsson Tysse (gift med hans søster Brita) Margrete Øvre Kvernnes (er kona til Mons Torsteinsson Langeland/Kvernes, bror til Siris far) Brite Tysse er søster til Hans og gift med Anders over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser det står feil i dokumentet vårt. Det står 'Kirkebok for Ous: 1729-1756', men det skal være 'Samnanger i Os 1669-1760'. Dessuten mangler vi lenke. Jeg skal rette det opp snarest. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Samnanger I, s. 400: ekteparet Mons Arnesson Rudne (1722-1774) og Brita Thomasdtr f. Nordvik (1724-1776)Står med barna Brita, Arne og Sigrid /Siri. Her mangler sønnen Thomas.Skifte etter Mons: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 10.4.2008 14:08 (2) Dato 27. mai 1774, enke Brithe Thomasdatter og barna Thomas, 14, Arne, 9, Brithe, 18 og Siri, 6 år.Skifte etter Brita: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 15.12.2008 16:01 (2) Dato 16. mai 1777, enkemann Erich Johannessen Røen, og barna Tomas, 17, Aadne, 12 og Siri, 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Samnanger I, s. 199: Her står det om barna til Anders Andersen Trengereide at Magdela f. 1786 gifta seg med Stein Jensson Haug, men dette må være feil for det er hennes søster Malene som gifter seg med Stein Jensson Haug. Da hun gifter seg står det Malene: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=3511&merk=3511#ovre>LenkeMen det som er enda mer overbevisende er dødsfallet hennes i 1853, da er hun 70 år!Død i 1853 n° 34, her står det at hun er 70 år gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Døde og begravede 1853, side 254. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet du at de hadde en datter Magdela også? Malene og Magdela var jo samme navn...Forøvrig så har jeg nå utrolig mye som skal legges inn, men jeg har ventet i påvente av den nye boken. Når du får anledning, kan du da sjekke opplysningen i denne tråden og nettsiden opp mot evt rettinger?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.