Gå til innhold
Arkivverket

[#48151] Waage - Aakvik i Kristiansund

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Har ikke noe sikkert svar på spørsmålet, men det var vel enten Vigske eller Hevniske kompani han tilhørte vil jeg tro.Ellers er han temmelig sikkert identisk med en Peder Olsson som ble døpt 4. februar 1776 i Aure. Riktignok er han oppgitt å være 25 år ved vigselen i 1800, men disse aldersangivelsene var sjelden særlig nøyaktige. I det aktuelle tidsrommet er det bare denne Peder som kan være aktuell. Foreldrene var; Ole Sivertsson Vikan og kone Marit Olsdatter. Fadrene; Enken Guri Vean, Peder Gielens qv., Gudmund Skar, Peder Fæstbuen og Peder Andersson Mæle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, om du tenker på faddrene, så var noen fra Torsetsundet, det vil si sørsida av sundet som skiller Skardsøya fra Aure fastland. Vean ligger ytterst i sundet og Fæstbugen er et plassrom under Vean. Både Mæle og Gjelen ligger lenger øst og sistnevnte gård ligger vel ytterst i Årvågsfjorden. En tid på 1600-tallet var Gjelen (Hjelen) bosted for forskjellige embetsmenn og andre 'storfolk', bl. a. toller og fogd Kristopher Nilsson Tønder (svoger av Hr. Peder Larsson Krabbe den eldre) og svigersønnen, Jacob Jensson (Hersleb) som senere ble fogd i Nord-Hordaland (Randi Rostrup skriver litt om ham i siste nr. av NST.) Det var sagbruksdrifta her som var interessant for embetsstanden. Den første eieren som vi kjenner av denne saga er Albrigt Lampe (som vel også er debattert på en tråd her på forumet tidligere).Om du tenker på Vigske kompani, så var det det kompaniet som sognet til Vigs tinglag. Dette tinglaget omfattet det meste av Aure prestegjeld, unntatt gårdene rundt Dromnessundet, men i stedet inkludert gårdene i Vinjefjorden, dvs. de gårdene som sognet til Vinje annekskirke i Hemne. Ut fra dette er det mest sannsynlig at Peder Olsson Vikan var grenader i Hevniske kompani som låg til Hemne prestegjeld i Sør-Trøndelag (Hemne prestegjeld låg egentlig under Hitra prestegjeld).Ellers er det ganske sikkert at slekta til Ole Sivertsson Vikan opprinnelig stammet fra Gjelen ved Stemshaug. Første halvdel av 1600-tallet var det en Oluf Størchersson som samen med 3 andre var driver og eier der på gården. han hadde bl.a. sønnen Sivert Olsson Skar. Denne Sivert hadde bl.a. sønnen Svein som ble g.m. Kirsten Jonsdatter Vean. Svein i sin tur hadde barna, Jon, Sivert og Brynhild. Det er denne Sivert Sveinsson som må være far til Ole Sivertsson Vikan som hadde sønnen Peder i 1776. Det er visse indisier på at Ole Størchersson på Gjelen er en sønn av prest i Aure Hr. Størcher Olsson som omkom på Edøyfjorden i 1622. Hr. Størcher kom visstnok fra gården Gjørv på Inderøya i Nord-Trøndelag. Om hans nærmeste slekt står det en lang og interessant artikkel i Genealogen i 2001 (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Samme spørsmålet her.. Hvilken av Peders barn er du etterkommer av?Krabbeslekten satt jo som prester i Aure bortimot et århundre før de ble avløst av Peder Henrichson Ascanius (om jeg ikke husker feil).Den første av slekten i Aure var Peder Lauritsen g.m. Suzanna Olsdatter (Skriver) (som var søster til Karen olsdatter g.m. Christopher Tønder). Peder og Suzanna opprettet et stort fond for de fattige i Aure som bøndene hadde store fordeler av helt fram til nyere tid fordi de langt på vei slapp byrdene med lovpålagt fattigunderstøttelse i prestegjeldet.Peders sønnesønn av samme navn døde barnløs rett etter 1700 og ble den siste av Krabbene som var prest i Aure. Far til den første Peder var som kjent Lauritz Nilsson Krabbe, prest i Stangvik på Nordmøre. Har du forsket videre bakover på Krabbene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Etterkommer etter Maren, g.m. Jacob Borchmann.Nei, jeg har ikke noe bakover på Krabbene, men på Skriverne er det mere å finne.For mitt vedkommende havner etterkommerne etter søstrene Skriver ned i Schnitler-familien.Jeg kan gjerne sende deg det hele hvis du er interessert, det er ganske stor etterslekt.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kunne godt tenke meg å motta dette stoffet. E-post er figu.olderkrøllalfac2i.net. Akkurat Jacobs og Marens etterslekt har jeg ellers liten kunnskap om fra før også, så det hadde vært fint å oppdatere seg litt om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

I boka Inn fra havet av Leo Oterhals er Hr. Størker Olufsen nevnt på side 150.I 1623 holdt aurepresten, Størker Olufsen, gudstjeneste i Edøykirka 2.juledag. Selv om stormen kom under messa, ville presten heim samme dagen. Etter gudstjeneste både på julaften og juledag, var nå tiden endelig kommet til hans julefeiring sammen med familien igjen. De andre talte fra, og kirkebåtene fra Tustna ble liggende igjen. Skysskarene prøvde forgjeves å få presten på bedre tanker, og kona på Edøygården kokte en stor gryte med kjøtt til kirkefolket. Men presten trakk på sine skinnklær og pakket prestekjolen i kofferten. Snøfokk og snødrev tok snart den lille bindalsbåten vekk fra folket på Edøy. Neste dag ble båten funnet i Rostholdet i en vestre delen av skjærgården på Grisvågøya. Presten og tre skysskarer hadde omkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.