Gå til innhold
Arkivverket

[#48152] Fra Bergen til Tromsø/Tromsøysund 1818

Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

Jeg søker foreldre til Johan Fredrik Kronstad, født i Bergen ca 1789.Den 4. oktober 1818 i Tromsø med Ingeborg Andersdatter fra Kvaløya. De får barna Karen Cecilie, Anne Johanne, Joachim, Christian, Anne Johanne Elisabeth og Ingeborg Cecilie Margrethe.Søk på Digitalpensjonatet over døpte i Bergen i 1788 - 1789 - 1790 finner jeg tre kandidater:Johann Friderich født 26. oktober 1788. Far: Schneiderm J. Fr. Smalhausen. Mor: Anna Elisabeth.Johan Carel Friderich født 28. august 1789. Far: Skindkræmer Johan Friderich Brænning. Mor: Elsebe Margrethe BrenningJohan Friderich født 14. september 1790. Far: Smed Johan Klepzeig Mor: Malene Thorsdtr.Er det noen mulighet å finne ut om en av disse er den Johan Fredrik Kronstad fra Bergen, som gifter seg i Tromsø i 1818?Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

I de kirkebøkene fra Tromsø som jeg har sett i, finner jeg ikke mellomnavnet FREDRIK. Finner ham bare som Johan eller Johannes Johannessen Kronstad. Ved vielse 20/9-1818 står han med navnet Johannes Johannessen Kronstad.Jeg lurer på,(men er svært usikker) om han kan være sønn av Johs. Monsen og Anna (Anne) Jacobsdatter som fikk sønnen Johannes, døpt 19. sønd. e. pinse 1786. (Hosanger kirkebok, mikrofilm HF 948).Johs. Monsen og kona Anne Jacobsdatter finner vi igjen ved flere barnedåper:1. Johannes Monsen, Solheimsvigen og Anna Jacobsdatter døpt Martha 11/2-1788 (Hun ble gravlagt i september samme år).2. 12. okt. 1790 Johannes Monsen Wigen og Anne Jacobsdatter, døpt dtr. Martha, f. 9/8-1790. (Årstad kirkebok, film Hf 796).3. Forpakter på KRONSTAD gard, Johannes Monsen døpt datter Karen, f. 1/10-1794. Morens navn: Anne Jacobsdatter. (Årstad kb, film Hf 796).4. 1797 Forpakter på Kronstad, Johannes Monsen, døpt sønn Jacob. (Kb. ikke notert, men antagelig Årstad).I FT 1801 finnes Johannes Monsen med famile som forpakter på Askøy, Tenebechen gård. Barna som er nevnt er: Martha 11 år, Kari (Karen) 6 år, og Jacob 4 år. Johannes er ikke nevnt, men han er jo nå 15-16 år og kan vel ha forlatt hjemmet.Ved søk på Johannes Johannessen i Bergen by finner vi en, 16 år og tjenestedræng, læredræng.Som sagt, jeg er svært i tvil om forpakteren på Kronstad kan være far til 'vår' Johannes Johannessen Kronstad. Blant annet er han jo født noe tidligere enn 1789.Ville likevel nevne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

I de kirkebøkene fra Tromsø som jeg har sett i, finner jeg ikke mellomnavnet FREDRIK. Finner ham bare som Johan eller Johannes Johannessen Kronstad. Ved vielse 20/9-1818 står han med navnet Johannes Johannessen Kronstad.Jeg lurer på,(men er svært usikker) om han kan være sønn av Johs. Monsen og Anna (Anne) Jacobsdatter som fikk sønnen Johannes, døpt 19. sønd. e. pinse 1786. (Hosanger kirkebok, mikrofilm HF 948).Johs. Monsen og kona Anne Jacobsdatter finner vi igjen ved flere barnedåper:1. Johannes Monsen, Solheimsvigen og Anna Jacobsdatter døpt Martha 11/2-1788 (Hun ble gravlagt i september samme år).2. 12. okt. 1790 Johannes Monsen Wigen og Anne Jacobsdatter, døpt dtr. Martha, f. 9/8-1790. (Årstad kirkebok, film Hf 796).3. Forpakter på KRONSTAD gard, Johannes Monsen døpt datter Karen, f. 1/10-1794. Morens navn: Anne Jacobsdatter. (Årstad kb, film Hf 796).4. 1797 Forpakter på Kronstad, Johannes Monsen, døpt sønn Jacob. (Kb. ikke notert, men antagelig Årstad).I FT 1801 finnes Johannes Monsen med famile som forpakter på Askøy, Tenebechen gård. Barna som er nevnt er: Martha 11 år, Kari (Karen) 6 år, og Jacob 4 år. Johannes er ikke nevnt, men han er jo nå 15-16 år og kan vel ha forlatt hjemmet.Ved søk på Johannes Johannessen i Bergen by finner vi en, 16 år og tjenestedræng, læredræng.Som sagt, jeg er svært i tvil om forpakteren på Kronstad kan være far til 'vår' Johannes Johannessen Kronstad. Blant annet er han jo født noe tidligere enn 1789.Ville likevel nevne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Hei Per. Jeg kan ikke dokumentere mellomnavnet Frederik, da det er hentet ut av papirene til en annen amatørforsker, uten at jeg kan si hvor han hadde dette fra. Han hadde tydeligvis også feil bryllupsdag.At dette kan være Johan(nes), sønn til Johs. Monsen og Anne Jacopsdatter er ikke urimelig. Ser at de også har en datter Karen. Det samme har Johan Johannesen og Ingeborg Andersdatter (Karen Cecilie).Et av bryllupsvitnene har navnet Jacob (Johnsen?), som også er et navn som går igjen hos Johs. Monsen. Det var vel ikke uvanlig at det ved flytting over såpass store avstander ofte allerede fantes andre familiemedlemmer i området.Johan Johannesen holder fast på navnet Kronstad også etter at han flyttet til Oldervik, Tromsøysund. (Gårdsmatrikkel Oldervik Indre 1838), så han har tydeligvis hatt en sterk tilknytning til Kronstad gård, og ikke tatt bostedsnavnet Oldervik. Ingen av eierne av Kronstad ser ut til å ha brukt Kronstad som etternavn i flg. artikkelen om Kronstad Hovedgård. (Lenke i innlegg 2)Fødselsår kan variere fra kilde til kilde. Bl. a. er han ved død i 1862 oppgitt å være 80 år.Alt i alt er jeg enig med Per i at dette vil være en svært usikker identifikasjon av Johan Johannessens foreldre, men absolutt ikke usannsynlig. Jeg takker for interesse og innspill, både fra Hanne Line og Per, som kanskje kan hjelpe meg litt videre.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Alvin Andreassen

Litt om Johan Kronstad: Navneformene Johan og Johannes bruktes litt om hverandre, men for ettertiden har formen Johan festet seg. Hans fulle navn var Johan Johannesen Kronstad. Flere steder står det at han var født i Bergen. Han var i Oldervika i hvert fall så tidlig som i 1809 da han var dreng hos gjestgiver, handelsmann og jekteskipper Søren Martinus Heggelunds enke Ingeborg Marthe, og der var han også i 1815. I 1809 var Johan 23 år gammel, mens han både i 1811 og 1815 var 26 år gammel. I 1811 står det at han hadde eksersert. Søren Heggelund hadde god forbindelse med Bergen for i 1801 hadde han to drenger fra Bergen. Navnet Fredrik er aldri nevnt. Johan giftet seg i 1818 med Ingeborg Andersdatter. Hun var født i 1793 i Oldervika, og var ikke fra Kvaløya som det er anført i innlegg 1. Hennes foreldre var Anders Jonsen og Karen Olsdatter, og de satt som husmannsfolk i Oldervik ytre. Straks han giftet seg, bygslet Johan 12 mark av Oldervik indre. I 1856 sa han opp sin bygsel mot kår, og han døde noen år senere. Hans enke Ingeborg fulgte med sin datter Karen Cecilie til Sæterelv på Reinøya, hvor hun ble gift for andre gang. På nabobården Rottenby bodde Ingeborgs eldste dattet Ane Johanne, også hun gift for andre gang. Ingeborg døde i 1870. Johan kalte sin gård i Oldervika for Kronstad. Etterslekta etter dem som kjøpte gården, har tatt Kronstad som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørn, kanskje en ide å sjekke skiftene for Johannes Monsen, bl a Solheimsviken og Birkeland, samt Anna Jacobsdtr Solheimsviken, iSkifteregister for Nordhordland 1702-1857Forøvrig vil jeg trp at Bjørn Davidsen, Rune Thorstensen og Oddvar Søreide har solid kunnskap om dette, men du har ikke akkurat oppgitt så mange søkeord.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for fine opplysninger og korreksjoner, Alvin. Gir meg ihvertfall et mer utfyllende av Johan Kronstad enn det jeg hadde. Selv om det ikke gir svar på spørsmålet om hans foreldre i Bergen. Da må jeg nok følge tipsene dine, Arnfrid. Jeg jobber videre med saken.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg ser nå at alt i 2003 var det en del andre personer som var på søk etter Johan Kronstad. Jeg vet ikke hvor langt de kom. Søk på nr. 15348. Ved søk på Kronstad er delvis samme problem oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for opplysningen. Jeg har nå tatt kontakt med L.A. Bjørkelund, som tok opp spørsmålet den gangen, for å høre om hun har kommet noe lenger i sin leiting i dag.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Alvin Andreassen

Har man i denne debatten kommet noe nærmere om hvem Johan Kronstad var. Hans foreldre? Det må nevnes at Johan Kronstad fikk et fjell: 'Kronstadtinden' oppkalt etter seg i Oldervika. Navnet står på kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Har undersøkt skiftet etter Johannes M. Soleimsvigen og kone,datert 12/6-1809.Disse barna er nevnt: Jacob 11 3/4 år, Marthe 19 år og Kari 15 år.Dette stemmer med de barna jeg nevnte i mitt innlegg (4).Hvor det er blitt av sønnen Johannes, som ble døpt i 1786, vet jeg ikke.Må i tilfelle undersøke om han kan være død. Han skulle vel vært med i skiftet etter foreldrene selv om han var flyttet nordover til Troms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Alvin Andreassen

Jeg tar opp denne tråden igjen. I innlegg 6) nevnes seks barn av Johan og Ingeborg. Men det var vel bare fem. 1. Anne Johanna 1818. 2.Joachim 1821, død 1828. 3. Christian 1825, død fem dager gml. 4. Karen Cecilie 1828. 5. Ingeborg Cecilie 1833. 'Problemet' er vel at Anne Johanne har fått tilføyd 'Elisabeth' senere. Konfirmert 18 år gml. i 1837 (1819). Gift 1. gang 33 år gml. 1852 (1819). Gift 2. gang 40 år gml. i 1858 (1818). I 1865 var hun 44 år gml. (1821). I 1875 oppgis fødselsåret til 1820 og i 1891 til 1818. Ane Johanne var gift to ganger og bodde på Rottenby. Karen Cecile var gift to ganger, og bodde på Bensnes i første ekteskap, i andre ekteskap bodde hun først i Oldervik og senere på Sæterelv (Grøtnes), nabogård til Rottenby. Ingeborg Cecilie var gift til Saupstad (Borge) i Lofoten. Ingeborg er enke i 1865. Johan levde i 1858, men vi vet ikke når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Det du sier om at Anne Johanna og Anna Johanna Elisabeth er samme person, synes rimelig å anta. Jeg har imidlertid fødselsdato på Anna Johanne Elisabeth gitt til 28.07.1826. Men dette lar seg vel trolig sjekke ut i kirkeboken. Hvilken? Karen Cecilie er min tippoldemor fra sitt 1. ekteskap. Johan døde 17.2.1862, visstnok da som fattiglem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg finner bare ikke noen Anne Johanne Elisabeth døpt i 1826 og tilliggende år hverken i Tromsø eller Karlsøy. Og som tidligere nevnt, ble A.J.E. døpt 18 år gammel i 1837. Takk for at du kunne fortelle når Johan Kronstad døde. J.K. døde 17. januar i 1862 og ble begravet i Finnkrokan 24. januar. 'Fattigl. Johan Krohnstad 80 aar gm. Jamtebye' Vi har vært konsentrert om Oldervik, og har således oversett ham. Men det er noe som er rart. Han overlot gården i Oldervik i 1856, tinglyst i 1861, til Gabriel Andreassen, hvis etterslekt fortsatt sitter der. Johan og kona Ingeborg hadde kår. Johan døde så som fattiglem på Jamteby, mens kona Ingeborg fortsatt satt i 1865 som kårkone i Oldervik. Hun bodde da hos datteren Karen og svigersønnen Søren Andreassen (ikke bror av Gabriel). Da Søren kjøpte gård på Sæterelv, fulgte Ingeborg med dit. Og der døde hun som enke og fattiglem i 1870, og i parentes står det 'Fattigl. Johan Kronstad' enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Til innlegg (15). Hun ble døpt 21. juni 1818. Navnet som står er Anne Johanna, '6 uger'. Ref. Ministerialbok Tromsø 1806-1821, side 584. Hun kommer inn blant uekte fødte, da foreldrene ikke giftet seg før 4. okt. 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Da Johan K. døde av halsesyke 80 år gammel i 1862, er det hans oppholdssted som angis, og egentlig ikke hans bosted. Johan kan rett og slett vært på besøk der! Jamteby var en del av Finnkroken, og det var Peder Christian Andreassen som da satt som bygselmann på plassen. Han var en eldre bror av Kronstads svigersønn Søren, så da begynner det å klarne. Peder og kona hadde ingen barn. Det må nevnes at Oldervik brukte kirkegården i Finnkrokan da det var den nærmeste sognekirkegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Da er det spørsmålet om Johans foreldre som fremdeles står ubesvart. Selv om Johannes Monsen og hans Anne kan være sannsynlige kandidater. At deres Johan(nes) ikke er nevnt i skiftet, kan i hvertfall tyde på at han ikke hadde kontakt med hjemmet i 1809. Og vi vet jo at han var i Oldervika på den tiden (Innl. (7)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Alvin Andreassen

Jeg skal få komme med en rettelse og en tilføyelse til mitt innlegg 7): Johan var i Oldervik i 1809, men jeg kan ikke se at det da er angit noen alder på ham eller de andre. Han var da ikke dreng hos Heggelunds Enke, for Søren Heggelund omkom først i februar i 1811 sammen med en dreng og ei taus. I 1811 er Johan 23 år og i 1815 26 år gammel. I 1811 står det: 'er exciceret', og så noe som jeg tidligere har oversett: 'frivillig til Vardøe'. Var han så på Vardøhus, og når. Vanligvis var man 'inne' 3 til 5 år. Og da kan han neppe ha vært på Vardø før 1809. Var han så der mellom 1811 og 1815. I 1815 er han i Oldervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Spennende at denne lenka holdes varm, og at det kommer jevnlige drypp med nye spørsmål og nye opplysninger. Har fått et adskillig tyeligere bilde av denne, min tiptipoldefar, enn jeg hadde da jeg kastet inn spørsmålet her. Håper nye opplysninger fremdeles vil komme. Det er jo fremdeles mye usikkert om tiden før han kom til Oldervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.